Działania antymobbingowe to element planów ministerstwa nauki na poprawę zdrowia psychicznego w środowisku akademickim. Prace nad szerszą strategią systemowych zmian w tej dziedzinie trwają m.in. w związku z raportem „Analiza badań nad zdrowiem psychicznym i jakością życia w środowisku akademickim” przygotowanym przez badaczy Uniwersytetu SWPS na zlecenie MNiSW. Z raportu wynika m.in., że połowa osób studiujących na polskich uczelniach odczuwa na co dzień wysoki poziom stresu. Z kolei ok. 22 proc. doktorantek i doktorantów doświadcza trudności w codziennym funkcjonowaniu. Od problemów ze zdrowiem psychicznym nie są wolni również pracownicy akademiccy. Nawet 31,6 proc. z nich doświadcza wysokiego nasilenia symptomów zaburzeń afektywnych (głównie depresji i zaburzeń lękowych) i psychosomatycznych.
RPO: Potrzebne procedury antymobbingowe na uczelniach>>
Wśród „działań naprawczych” ministra Zioło-Pużuk wymieniła też m.in. współpracę resortu z Parlamentem Studentów RP przy projekcie „Strefa komfortu”, w ramach którego studenci mogą skorzystać z indywidualnej pomocy psychologicznej online oraz wzięcia udziału w webinariach prowadzonych przez specjalistów. Wiceministra nauki zapowiedziała, że resort będzie zachęcał uczelnie, by w programach studiów znalazły się nawet krótkie kursy psychoedukacyjne, szczególnie dla studentów pierwszych lat studiów. - Badania pokazały także, że życie doktoranta również jest pełne stresów i wyzwań. (…) Dlatego rozmawiamy z Krajową Reprezentacją Doktorantów, żeby razem z nimi rozpocząć projekt skierowany do młodych doktorantów i przyszłych naukowców – zaznaczyła Karolina Zioło-Pużuk. Wspomniała też o programie badawczo-interwencyjnym "Psychologia dla Społeczeństwa", finansowanym przez MNiSW, a realizowanym przez Instytut Psychologii PAN, który ma na celu diagnozę oraz wzmacnianie świadomości zdrowia psychicznego Polaków.
Obecna na konferencji wiceszefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) Paulina Piechna-Więckiewicz podkreśliła, że w opracowaniu systemowych rozwiązań dotyczących zdrowia psychicznego konieczna jest współpraca wielu resortów, a dbałość o dobrostan psychiczny Polaków powinna się zaczynać już na etapie szkoły. Poinformowała, że jej resort m.in. wspiera obecność w szkołach psychologów i pedagogów albo realizuje takie projekty, jak "Szkoła dostępna dla wszystkich" wraz z UNICEF. Wiceministra Piechna-Więckiewicz przypomniała też, że zdrowie psychiczne, w tym dbałość o własne i cudze emocje, to jeden z ważnych elementów nieobowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna, który od 1 września wejdzie do polskich szkół. - Wierzymy że tylko w bezpiecznym środowisku można się uczyć i można się rozwijać – podsumowała wiceministra Karolina Zioło-Pużuk.(ms/PAP)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.