Szef KAS wydał 10 marca pierwszą w tym roku opinię zabezpieczającą, dotyczącą przejęcia podmiotu powiązanego (nr DKP1.8082.5.2024).

Chodziło o przejęcie jednej spółki z grupy przez drugą, czego efektem będzie przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą oraz wykreślenie spółki przejmowanej z właściwego rejestru. W wyniku przejęcia spółka uzyska dwie korzyści podatkowe: 

  1. neutralność podatkowa w zakresie, w jakim nie dojdzie do opodatkowania połączenia,
  2. możliwości wykorzystania przez spółkę przejmującą ze zwolnienia strefowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej) w odniesieniu do dochodów osiąganych w oparciu o działalność spółki przejmowanej.

Przypomnijmy, że celem uzyskania opinii zabezpieczającej jest ochrona przed zastosowaniem klauzuli o unikaniu opodatkowania. Szef KAS wydaje taki dokument na wniosek, który podlega opłacie 20 tys. zł.

 

Szef KAS potwierdza cel ekonomiczny

W ocenie szefa KAS decyzja o uproszczeniu struktury grupy jest istotnym celem. W przypadku połączenia przez przejęcie ustaje byt prawny podmiotu przejmowanego, a tym samym generowane są oszczędności związane z funkcjonowaniem przejętej spółki. Połączenie spółek pozwoli więc ograniczyć koszty obsługi oraz usprawni podejmowanie decyzji.

Zdaniem szefa KAS oczywistym wydaje się więc, iż racjonalnie działający podmiot dążyłby w przedstawionych okolicznościach do ujednolicenia struktury grupy i wyeliminowania z tej struktury spółki generującej niepotrzebne koszty. Nie budzi wątpliwości, że w dłuższej perspektywie uproszczenie struktury grupy, a przy tym ograniczenie kosztów jej działalności przełoży się na liczne korzyści ekonomiczne, organizacyjne i gospodarcze.

Szef KAS zgodził się też z wnioskodawcą, że wynikające z restrukturyzacji korzyści podatkowe nie stanowią niedozwolonej optymalizacji. W przedstawionej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 119a par. 1 ordynacji podatkowej, czyli klauzula przeciw unikaniu opodatkowania (tzw. klauzula GAAR). Organ zwrócił uwagę, że neutralność podatkowa restrukturyzacji (w tym łączenia spółek) wynika m.in. z implementacji dyrektywy Rady 2009/133/WE. Musi to być jednak rzeczywista restrukturyzacja, za którą stoi cel gospodarczy, a nie pozorna struktura motywowana wyłącznie względami podatkowymi. 

Szef KAS zgodził się z wnioskodawcą, że planowane działanie ma uzasadnione cele ekonomicznych. Skoro więc w ustawie o CIT przewidziano - w określonych przypadkach - neutralność podatkową połączenia spółek, to połączenie z powodów ekonomicznych nie może być traktowane jako sprzeczne z przepisami. W konsekwencji spółka przejmująca nie zapłaci podatku.

Niedozwoloną optymalizacją nie jest też korzystanie ze zwolnienia strefowego. Według szefa KAS ani ustawa o CIT, ani ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) nie ogranicza możliwości stosowania pomocy publicznej (zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT) przyznanej na podstawie zezwolenia strefowego po połączeniu z innym podmiotem. Ponadto w treści zezwolenia strefowego spółki przejmującej nie przewidziano ograniczeń co do wykorzystania pomocy publicznej w stosunku do działalności przejętej od innego podmiotu, na skutek połączenia. 

Szef KAS zaznaczył, że w wyniku połączenia nie zwiększy się wartość przysługującego spółce przejmującej zwolnienia podatkowego ani nie zmienią się warunki zwolnienia. Spółka przejmująca spełnia również warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, m.in. poniesienie wydatków inwestycyjnych oraz zwiększenie zatrudnienia. Tym samym spełniony już został ustawowy cel zezwolenia strefowego, w szczególności rozwój działalności gospodarczej.

Czynność nie spełnia więc ustawowych kryteriów unikania opodatkowania. W ocenie szefa KAS korzyść podatkowa nie pozostaje w sprzeczności z przedmiotem lub celem ustawy, a sposób dokonania czynności nie jest sztuczny.

Czytaj w LEX: Opodatkowanie podziału przez wyodrębnienie podatkiem dochodowym od osób prawnych > >

 

Cena promocyjna: 198 zł

|

Cena regularna: 220 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 158.39 zł


Strzelanie z armaty do wróbla

Eksperci zgadzają się z opinią zabezpieczającą, ale zwracają uwagę, że podobny efekt wnioskodawca mógłby uzyskać, gdyby wystąpił o indywidualną interpretację podatkową. 

- Wydanie opinii zabezpieczającej w tej sprawie nie budzi wątpliwości. Podatnicy przedstawili przekonywające stanowisko i uzasadnili połączenie z innych względów niż podatkowe. Podmiot przejmujący wykorzysta bowiem zwolnienie strefowe w CIT tylko w takim zakresie, w jakim jego beneficjentem była spółka przejmowana. Poza neutralnością podatkową połączenia, na takiej restrukturyzacji nie powstaną żadne dodatkowe korzyści podatkowe. Wątpliwości budzić może raczej zasadność wystąpienia o wydanie opinii zabezpieczającej. Wygląda to trochę jak strzelanie z armaty do wróbla. Otrzymanie interpretacji indywidualnej powinno usatysfakcjonować wnioskodawcę. W przeszłości podatnicy występowali już o wydanie opinii zabezpieczających w różnych niespecjalnie skomplikowanych sprawach, np. w związku z transakcją nieodpłatnego umorzenia udziałów. Warto przemyśleć zasadność złożenia takiego wniosku, urzędowa opłata wynosi aż 20 tys. zł  - mówi Sergiusz Felbur, doradca podatkowy w kancelarii Schoenherr Halwa Okoń Chyb Sp.k.

Podobne obserwacje ma Paweł Lewandowski, ekonomista zajmujący się doradztwem biznesowym.

- Można zauważyć, że przedsiębiorcy w coraz większym stopniu obawiają się sporów z organami podatkowymi. Wydaje się też, że spada znaczenie indywidualnych interpretacji podatkowych jako narzędzia mającego chronić przed takimi sporami. Z jednej strony trudniej uzyskać interpretację, organy podatkowe częściej niż w poprzednich latach wydają postanowienia o odmowie ich wydania. Z drugiej strony interpretacja może być zakwestionowana w trakcie ewentualnego postępowania, jeśli fiskus uzna, że opis stanu faktycznego nie był zgodny z rzeczywistością - mówi Paweł Lewandowski. 

Czytaj również: Opinia zabezpieczająca zamiast interpretacji - to może być nowy trend

Sprawdź w LEX: Nowe regulacje podatkowe dotyczące transgranicznej restrukturyzacji spółek > >