1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 19 listopada 2024 r. Celem zmian jest dostosowanie przepisów do orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, czyli stworzenie autonomicznych definicji budynku i budowli, nie odnoszących się do prawa budowlanego. Mimo iż Ministerstwo Finansów od początku deklarowało chęć zachowania podatkowego "status quo", to w wielu przypadkach może się okazać, że nowe zasady klasyfikacji budynków i budowli znacząco zmienią też podstawę opodatkowania i wysokość podatku.
Dodatkowe dwa miesiące na deklarację DN-1
Osoby prawne (w tym spółki z o.o. i akcyjne) składają co do zasady deklarację na podatek od nieruchomości (DN-1) do 31 stycznia. W tym roku wyjątkowo termin został wydłużony do 31 marca. Ministerstwo Finansów chce dać przedsiębiorcom więcej czasu "na zapoznanie się z nowymi przepisami oraz na dokonanie prawidłowej kwalifikacji obiektów składających się na ich majątek".
Jak wyjaśnia Patrycja Marczuk, starszy konsultant w Thedy&Partners, dłuższy termin nie będzie obowiązywał automatycznie. Skorzystanie z tego prawa wymaga spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, przedsiębiorcy powinni złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta do 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia. Pismo powinno zawierać:
- nazwę organu podatkowego, do którego pismo jest kierowane,
- nazwę podmiotu składającego zawiadomienie, adres siedziby oraz NIP,
- oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia DN-1 na rok 2025 w terminie do 31 marca 2025 r.
Po drugie, przedsiębiorcy powinni obliczyć i zapłacić raty podatku od nieruchomości za:
- styczeń - do 31 stycznia 2025 r.,
- luty - do 15 lutego 2025 r. oraz
- marzec - do 15 marca 2025 r.
– na podstawie wysokości średniej miesięcznej kwoty podatku za 2024 r.
- Nie ma specjalnych druków, na których należy poinformować organ podatkowy o złożeniu deklaracji w późniejszym terminie. Można dokonać tego zwykłym pismem. Kluczowe, aby zrobić to do końca stycznia 2025 r. Nie jest też wymagana zgoda organu podatkowego. Skuteczne doręczenie pisma z taką informacją jest wystarczające - mówi Rafał Kran, doradca podatkowy, partner w MDDP.
Nieprzekraczalne terminy
- Niedopełnienie obowiązków w styczniu może uniemożliwić skorzystanie z wydłużonego terminu - zaznacza Martin Wrbka, menedżer w KPMG w Polsce.
- Konsekwencją niespełnienia któregokolwiek z warunków będzie zastosowanie zasad ogólnych, tj. obowiązek złożenia deklaracji do 31 stycznia i zapłaty podatku w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do końca miesiąca. Podobnie będzie w przypadku przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczną działalność gospodarczą w 2025 r. – w takim przypadku również będą obowiązywały zasady ogólne, chyba że obowiązek podatkowy powstanie po 31 stycznia, wówczas należy złożyć DN-1 w terminie 14 dni od okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku podatkowego - mówi Patrycja Marczuk.
Od kwietnia 2025 r. podatek od nieruchomości należy płacić zgodnie ze złożoną deklaracją za 2025 r.
Jeżeli wpłaty za okres od stycznia do marca 2025 r. okażą się za niskie, to konieczne będzie wyrównanie różnicy z uwzględnieniem wysokości podatku na rok 2025. w terminie do 31 marca 2025 r. Wyjątkowo taka różnica nie będzie stanowiła zaległości podatkowej. Z kolei, jeśli raty zapłacone za ten okres okażą się za wysokie, to nie będziemy mieli do czynienia z typową nadpłatą w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. Jeśli jednak okaże się, że nadpłacono podatek od nieruchomości, to istnieje możliwość m.in. jego zaliczenia na poczet przyszłych należności lub zwrotu.
Czytaj w LEX: Stawka podatku od nieruchomości przedsiębiorcy > >
Czy dwa dodatkowe miesiące wystarczą
Według ekspertów dwa dodatkowe miesiące powinny być wystarczające dla większości przedsiębiorców, aby dokonać inwentaryzacji majątku w świetle nowych przepisów.
- Jednak nie dla wszystkich ten czas będzie optymalny. Dotyczy to zwłaszcza podatników, którzy posiadają majątek w wielu gminach. Sam proces przeglądu podatkowego może trwać wiele tygodni. Niektórzy będą musieli zaangażować rzeczoznawcę majątkowego, aby dokonać wyceny składników majątkowych, które nie wynikają z ewidencji gruntów i budynków. Nowa regulacja jest skomplikowana, nawet bardziej niż wcześniejsze przepisy. Operuje ona otwartymi definicjami, np. urządzenia budowlanego, co sprawia, że nie da się jednoznacznie zakwalifikować majątku do opodatkowania. W rezultacie należy mówić o ocenie ryzyka i decyzjach, które będą musiały podjąć zarządy spółek. W niektórych organizacjach taki proces decyzyjny może trwać wiele tygodni. Na koniec pozostaje pozostaje przygotowanie nowych deklaracji podatkowych - mówi Rafał Kran.
Martin Wrbka zaznacza, że przedłużenie terminu składania deklaracji na podatek od nieruchomości o dwa miesiące jest krokiem w dobrą stronę, szczególnie w kontekście złożonych procesów administracyjnych oraz licznych obowiązków sprawozdawczych, które zwykle przypadają na początek roku. - Dwa miesiące to realna szansa, by przedsiębiorcy mogli lepiej przygotować się do wypełnienia nowych obowiązków, pod warunkiem odpowiedniej organizacji i planowania. Z rozmów z naszymi klientami wynika, że większość przedsiębiorców skorzysta z tej możliwości, aby dać sobie przestrzeń do przeprowadzenia inwentaryzacji, wycen, kwalifikacji obiektów - mówi ekspert KPMG.
Warto, aby przedsiębiorcy w tym czasie:
- zweryfikowali dokładność danych – Zgromadzenie i potwierdzenie aktualnych informacji o nieruchomościach pozwoli uniknąć błędów w deklaracjach.
- przygotowali zawiadomienia do organów podatkowych – Zgodnie z nowymi regulacjami, zawiadomienie o skorzystaniu z wydłużonego terminu należy złożyć do końca stycznia.
- zaplanowali płatności zaliczek – Raty za styczeń, luty i marzec muszą zostać wpłacone w terminach, a ich wysokość powinna odpowiadać średniomiesięcznemu podatkowi za 2024 rok.
Brak odsetek za zwłokę nie oznacza braku obowiązku – choć nowe regulacje łagodzą sankcje za ewentualne niedopłaty, przedsiębiorcy muszą pamiętać o ich uregulowaniu w odpowiednim czasie.
Również dr Adam Kałążny, radca prawny, partner associate w Deloitte, radzi, by firmy wykorzystały przedłużony w tym roku termin na składanie deklaracji (31 marca 2025 r.) na przeprowadzenie kompleksowej inwentaryzacji posiadanych obiektów. Warto również rozważyć złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, w zakresie szczególnie istotnych dla danego przedsiębiorstwa tematów. - Należy przy tym oczekiwać, że wątpliwości co do znaczenia nowych definicji budynku i budowli rozwieje dopiero orzecznictwo. Pierwszych wyroków sądów administracyjnych można przy tym jednak oczekiwać nie wcześniej niż latem przyszłego roku - uważa dr Kałążny.
Czytaj również: Podatek od nieruchomości – nowe definicje, stare wątpliwości
Nowe definicje budynków i budowli - o co będą spory
Sprawdź również w LEX: Współwłaściciele jako podatnicy w podatku od nieruchomości > >
Cena promocyjna: 179.1 zł
Cena regularna: 199 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 143.27 zł
Osoby fizyczne składają IN-1 do 15 stycznia
Inaczej wygląda sytuacja osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Jak poinformowało wcześniej Ministerstwo Finansów, nie przedłużono w 2025 r. składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Zgodnie z przepisami osoby fizyczne składają informację w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.
To oznacza, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie muszą składać IN-1, jeśli nowe przepisy nie wpłynęły na ich sytuację. Jeśli jednak wpłynęły, mają czas do 15 stycznia.
MF powołuje się na różnice między tymi grupami przedsiębiorców. Po pierwsze, osoby prawne mają obowiązek corocznego składania deklaracji DN-1. Natomiast w przypadku osób fizycznych obowiązek złożenia w 2025 r. informacji IN-1 w związku z wejściem w życie nowych przepisów może w ogóle nie wystąpić, ponieważ "stan faktyczny podlegający opodatkowaniu nie ulegnie zmianie". Po drugie, w przypadku osób fizycznych zobowiązanie podatkowe powstaje przez doręczenie decyzji podatkowej, natomiast osoby prawne dokonują samowymiaru – wysokość zobowiązania podatkowego oblicza sam podatnik przez złożenie deklaracji podatkowej; w tym ostatnim przypadku więc obowiązek obliczenia podatku przenosi się na podatnika.
- Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, dla których wprowadzone zmiany w podatku od nieruchomości mają wpływ na rozliczenia podatkowe, mogą złożyć korektę informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN-1) w terminie do 15 stycznia 2025 r. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta uwzględni korektę przy wydawaniu decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości na 2025 r. - wyjaśnia Patrycja Marczuk.
Zobacz także w LEX: Stawka podatku od nieruchomości osoby fizycznej będącej przedsiębiorcą > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.