Wątpliwości pojawiły się w związku z planowaną zmianą siedziby Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Obecnie mieści się ona w Warszawie przy ul. Stawki 2, planowana jest jednak przeprowadzka na ul. Moniuszki 1A. Czy administratorzy powinni w związku z tym aktualizować klauzule informacyjne o przetwarzaniu danych?

Urząd Ochrony Danych Osobowych postanowił odnieść się do tych pytań w komunikacie.

Nie ma obowiązku podawania adresu

Z komunikatu wynika przede wszystkim, że danych adresowych ani teleadresowych UODO w ogóle w treści klauzuli podawać nie trzeba. Obowiązkowe jest natomiast zamieszczenie informacji o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego (zgodnie z art. 13 ust. 2 lit. d oraz art. 14 ust. 2 lit. e RODO).

UODO odniósł się też do wytycznych dotyczących przejrzystości Grupy Roboczej Art. 29, czyli organu doradczego ds. ochrony danych, powołanego na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE. W jego ocenie z wytycznych przyjętych 29 listopada 2017 r. również nie wynika, by obowiązek informacyjny obejmował wskazanie informacji o siedzibie organu lub innych dodatkowych informacji.

- Zmiana siedziby nie wiąże się z obowiązkiem zamieszczenia nowego adresu urzędu w klauzulach informacyjnych administratorów ochrony danych – podsumowuje UODO. Dodaje jednak, że nieco inna jest sytuacja tych administratorów, którzy adres organu – mimo braku takiego obowiązku - podają.

Czytaj także: Koniec platformy ODR. Regulaminy e-sklepów przestaną być aktualne

Lepiej wykreślić, niż zostawić nieaktualny

UODO kontynuuje, że „ci administratorzy, którzy w swoich klauzulach informacyjnych zamieścili dokładny adres UODO (obecnie: ul. Stawki 2) są zobowiązani do aktualizacji tej informacji”. - Aktualizacja ta może ograniczać się jednak do usunięcia informacji o adresie korespondencyjnym urzędu i poprzestaniu na zamieszczeniu ogólnej informacji o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego zgodnie z treścią omawianych powyżej przepisów – czytamy w komunikacie.

Urząd przypomina także, że aktualizacja powinna nastąpić dopiero po rzeczywistej zmianie siedziby UODO, która ma nastąpić w lipcu b.r.

- Jednocześnie podkreślamy, że w wypadku kierowania korespondencji na stary adres urzędu (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) będzie ona do końca 2025 roku przekierowywana na nowy adres urzędu (ul. Moniuszki 1A, 00-014 Warszawa) – zaznacza UODO.