Pierwotny tekst projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw został opublikowany w lutym 2024 r.  W ostatnich dniach Ministerstwo Rozwoju i Technologii upubliczniło na stronie Rządowego Centrum Legislacji nową wersję. Projektodawca tłumaczy w uzasadnieniu, że zmiany wynikają z potrzeby dalszego upraszczania i przyspieszania procesu inwestycyjno-budowlanego.

Stare i nowe definicje w ustawie

Obecnie definicje niektórych pojęć, którymi operuje prawo budowlane, zawarte są nie w ustawie, a w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Aktualnie toczą się prace nad nowelizacją ponad 20-letniego rozporządzenia. Przy tej okazji MRiT postanowiło przenieść definicje do ustawy. Niektóre zostaną zmodyfikowane i doprecyzowane, ponadto część pojęć zostanie zdefiniowana po raz pierwszy.

Jeśli zmiany wejdą w życie, ustawa - Prawo budowlane (dalej: pr. bud.) będzie definiować następujące pojęcia:

  • budynek mieszkalny;
  • budynek gospodarczy;
  • budynek użyteczności publicznej;
  • budynek zamieszkania zbiorowego (definicja doprecyzowany o hotel apartamentowy lub inny budynek pełniący podobne funkcje);
  • budynek rekreacji indywidualnej;
  • zabudowa jednorodzinna;
  • zabudowa zagrodowa;
  • działka budowlana;
  • budynek mieszkalny wielorodzinny (nowość);
  • wiata (nowość).

Budynek mieszkalny wielorodzinny zostanie zdefiniowany jako „budynek służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w którym wydzielono więcej niż dwa lokale mieszkalne albo lokale mieszkalne i lokale użytkowe o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku”. Piotr Jarzyński, prawnik z Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy, ekspert Komitetu ds. Nieruchomości Krajowej Izby Gospodarczej ocenia, że jest to definicja nieprecyzyjna.  

- Końcowa część definicji nie wskazuje ile minimum ma być lokali mieszkalnych i użytkowych przy ich występowaniu razem. Przez użycie liczby mnogiej można się jedynie domyślać, że będą to minimum dwa lokale mieszkalne i dwa lokale użytkowe, choć w pierwszym przypadku ujętym w definicji ustawodawca wskazuje na wydzielenie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych a zatem minimum trzech lokali mieszkalnych – mówi.

Wiata zostanie zdefiniowana jako „budowla, która jest trwale związana z gruntem, składająca się z konstrukcji dachowej wspartej na słupkach, nie w pełni wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych”. Definicja ta, jak mówi Piotr Jarzyński, jest zbieżna z dominującym orzecznictwem sądów administracyjnych i zawęża interpretację pojęcia wiaty, aby nie była nadużywana przez inwestorów.

- Skoro ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie definicji budynku gospodarczego to warto, aby ujednolicił przepisy zawarte w ustawie wymieniające np. obiekty gospodarcze oraz wskazał jednocześnie co rozumie pod pojęciem budynków gospodarczych związanych z produkcją rolną – dodaje ekspert, zwracając uwagę na praktyczne problemy z interpretacją tych pojęć.

W stosunku do pierwszej wersji projektu MRiT zrezygnowało natomiast z definiowania przydomowego schronu i przydomowego ukrycia doraźnego.

 

Cena promocyjna: 143.65 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 121.67 zł


Bez pozwolenia na budowę

Projektodawca w ocenie skutków regulacji podnosi, że proces inwestycyjny, chociaż przez lata „upraszczany, odformalizowywany i cyfryzowany, wciąż zawiera regulacje, które są nieadekwatne do stopnia skomplikowania inwestycji”. Zaradzić ma temu rozszerzenie katalogu inwestycji budowlanych niewymagających decyzji o pozwoleniu na budowę, a wymagających jedynie dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 29 ust. 1 i ust. 3 ustawy – Prawo budowlane) oraz katalogu inwestycji budowlanych niewymagających ani decyzji o pozwoleniu na budowę, ani zgłoszenia, (zgodnie z art. 29 ust. 2 i ust. 4 ustawy – Prawo budowlane).

Bez pozwolenia na budowę, a jedynie po dokonaniu zgłoszenia, będzie możliwa m.in. budowa wolnostojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie większej niż 200 m kw., których obszar oddziaływania mieści się na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.

- Potrzeba wprowadzenia zmian wynika z konieczności zapewnienia prostych rozwiązań prawnych umożliwiających budowę budynków użyteczności publicznej służących lokalnym społecznościom poprawiających dostęp oraz pozwalających na zaspokajanie potrzeb życiowych związanych m.in. z kultem religijnym, oświatą, działalnością leczniczą, społeczną lub socjalną czy obsługą pocztową – czytamy w uzasadnieniu.

Jednocześnie MRiT przypomina, że nadal przy budowie takich obiektów będzie trzeba spełnić inne procedury, tj. sporządzić i załączyć projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany (art. 30 ust. 4b pr.bud.), ustanowić kierownika budowy (proponowane zmiany w art. 42 ust. 1 pkt 2 lit. b pr.bud.), prowadzić dziennik budowy (art. 45 pr.bud.) oraz zapewnić zgodność z przepisami określającymi warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać takie budynki i ich usytuowanie.

Ponadto pozwolenie nie będzie już potrzebne, by budować wolnostojące przydomowe schrony i przydomowe ukrycia o powierzchni użytkowej do 35 m kw. Koniecznie będzie jednak zgłoszenie takiej inwestycji, wraz z załączaniem projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanym, sporządzeniem projektu technicznego i ustanowieniem kierownika budowy. - Wymagania te są istotne z uwagi na charakter takich budowli jako mających pełnić funkcje ochronne w sytuacji zagrożenia życia ludzi. Konstrukcja takich obiektów musi być zatem odpowiednio zaprojektowana – uzasadnia ministerstwo.

W trybie zgłoszenia możliwa będzie także budowa:

  • wolnostojących obiektów budowlanych łączności;
  • określonych kontenerów telekomunikacyjnych;
  • niezadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy większej niż 35 m kw.;
  • zadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy tarasu większej niż 35 m kw. oraz o powierzchni dachu większej niż 35 m kw., lecz nie większej niż 50 m kw;
  • niewielkich kolumbariów na terenie cmentarza;
  • bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 15 m sześć (zbiornik do 5 m. sześć. nie będzie wymagał nawet zgłoszenia);
  • bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 30 m3 związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej;
  • boisk i kortów (chodzi o doprecyzowanie obecnych przepisów);
  • przepustów o określonych parametrach;
  • wylotów do cieków naturalnych;
  • wieży lub masztu Kolejowego Systemu Ruchomej Łączności  Radiowej (RMR – Railway Mobile Radio);
  • murów oporowych o wysokości do 0,80 m.

Znacząco rozszerzony zostanie też katalog inwestycji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia. Projekt przewiduje dodanie do niego budowy m.in. drobnych obiektów przy boiskach, kortach i bieżniach (szatni, niewielkich trybun, zadaszeń ławek, w tym ławek rezerwowych), przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 50 m kw., tzw. inwestycji wojskowych (obronnych) na terenach zamkniętych, magazynów energii elektrycznej o pojemności nominalnej nie większej niż 20 kWh.

Czytaj także: ​WSA: Spór o granice nie blokuje wejścia inwestora na sąsiednią działkę

Inne zmiany w prawie budowlanym

Piotr Jarzyński zwraca uwagę na jeszcze kilka propozycji. Projekt m.in.:

  • uproszcza uzyskiwanie odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych (m.in. w przypadku przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynków wpisanych do rejestru zabytków)
  • precyzuje, że do zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych należy dołączyć decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
  • uzupełnia przepis dotyczący nałożenia na organ administracji architektoniczno-budowlanej kary za zwłokę w wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.