Pierwotny tekst projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw został opublikowany w lutym 2024 r. W ostatnich dniach Ministerstwo Rozwoju i Technologii upubliczniło na stronie Rządowego Centrum Legislacji nową wersję. Projektodawca tłumaczy w uzasadnieniu, że zmiany wynikają z potrzeby dalszego upraszczania i przyspieszania procesu inwestycyjno-budowlanego.
Stare i nowe definicje w ustawie
Obecnie definicje niektórych pojęć, którymi operuje prawo budowlane, zawarte są nie w ustawie, a w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Aktualnie toczą się prace nad nowelizacją ponad 20-letniego rozporządzenia. Przy tej okazji MRiT postanowiło przenieść definicje do ustawy. Niektóre zostaną zmodyfikowane i doprecyzowane, ponadto część pojęć zostanie zdefiniowana po raz pierwszy.
Jeśli zmiany wejdą w życie, ustawa - Prawo budowlane (dalej: pr. bud.) będzie definiować następujące pojęcia:
- budynek mieszkalny;
- budynek gospodarczy;
- budynek użyteczności publicznej;
- budynek zamieszkania zbiorowego (definicja doprecyzowany o hotel apartamentowy lub inny budynek pełniący podobne funkcje);
- budynek rekreacji indywidualnej;
- zabudowa jednorodzinna;
- zabudowa zagrodowa;
- działka budowlana;
- budynek mieszkalny wielorodzinny (nowość);
- wiata (nowość).
Budynek mieszkalny wielorodzinny zostanie zdefiniowany jako „budynek służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w którym wydzielono więcej niż dwa lokale mieszkalne albo lokale mieszkalne i lokale użytkowe o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku”. Piotr Jarzyński, prawnik z Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy, ekspert Komitetu ds. Nieruchomości Krajowej Izby Gospodarczej ocenia, że jest to definicja nieprecyzyjna.
- Końcowa część definicji nie wskazuje ile minimum ma być lokali mieszkalnych i użytkowych przy ich występowaniu razem. Przez użycie liczby mnogiej można się jedynie domyślać, że będą to minimum dwa lokale mieszkalne i dwa lokale użytkowe, choć w pierwszym przypadku ujętym w definicji ustawodawca wskazuje na wydzielenie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych a zatem minimum trzech lokali mieszkalnych – mówi.
Wiata zostanie zdefiniowana jako „budowla, która jest trwale związana z gruntem, składająca się z konstrukcji dachowej wspartej na słupkach, nie w pełni wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych”. Definicja ta, jak mówi Piotr Jarzyński, jest zbieżna z dominującym orzecznictwem sądów administracyjnych i zawęża interpretację pojęcia wiaty, aby nie była nadużywana przez inwestorów.
- Skoro ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie definicji budynku gospodarczego to warto, aby ujednolicił przepisy zawarte w ustawie wymieniające np. obiekty gospodarcze oraz wskazał jednocześnie co rozumie pod pojęciem budynków gospodarczych związanych z produkcją rolną – dodaje ekspert, zwracając uwagę na praktyczne problemy z interpretacją tych pojęć.
W stosunku do pierwszej wersji projektu MRiT zrezygnowało natomiast z definiowania przydomowego schronu i przydomowego ukrycia doraźnego.
Cena promocyjna: 143.65 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 121.67 zł
Bez pozwolenia na budowę
Projektodawca w ocenie skutków regulacji podnosi, że proces inwestycyjny, chociaż przez lata „upraszczany, odformalizowywany i cyfryzowany, wciąż zawiera regulacje, które są nieadekwatne do stopnia skomplikowania inwestycji”. Zaradzić ma temu rozszerzenie katalogu inwestycji budowlanych niewymagających decyzji o pozwoleniu na budowę, a wymagających jedynie dokonania zgłoszenia (zgodnie z art. 29 ust. 1 i ust. 3 ustawy – Prawo budowlane) oraz katalogu inwestycji budowlanych niewymagających ani decyzji o pozwoleniu na budowę, ani zgłoszenia, (zgodnie z art. 29 ust. 2 i ust. 4 ustawy – Prawo budowlane).
Bez pozwolenia na budowę, a jedynie po dokonaniu zgłoszenia, będzie możliwa m.in. budowa wolnostojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie większej niż 200 m kw., których obszar oddziaływania mieści się na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.
- Potrzeba wprowadzenia zmian wynika z konieczności zapewnienia prostych rozwiązań prawnych umożliwiających budowę budynków użyteczności publicznej służących lokalnym społecznościom poprawiających dostęp oraz pozwalających na zaspokajanie potrzeb życiowych związanych m.in. z kultem religijnym, oświatą, działalnością leczniczą, społeczną lub socjalną czy obsługą pocztową – czytamy w uzasadnieniu.
Jednocześnie MRiT przypomina, że nadal przy budowie takich obiektów będzie trzeba spełnić inne procedury, tj. sporządzić i załączyć projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany (art. 30 ust. 4b pr.bud.), ustanowić kierownika budowy (proponowane zmiany w art. 42 ust. 1 pkt 2 lit. b pr.bud.), prowadzić dziennik budowy (art. 45 pr.bud.) oraz zapewnić zgodność z przepisami określającymi warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać takie budynki i ich usytuowanie.
Ponadto pozwolenie nie będzie już potrzebne, by budować wolnostojące przydomowe schrony i przydomowe ukrycia o powierzchni użytkowej do 35 m kw. Koniecznie będzie jednak zgłoszenie takiej inwestycji, wraz z załączaniem projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanym, sporządzeniem projektu technicznego i ustanowieniem kierownika budowy. - Wymagania te są istotne z uwagi na charakter takich budowli jako mających pełnić funkcje ochronne w sytuacji zagrożenia życia ludzi. Konstrukcja takich obiektów musi być zatem odpowiednio zaprojektowana – uzasadnia ministerstwo.
W trybie zgłoszenia możliwa będzie także budowa:
- wolnostojących obiektów budowlanych łączności;
- określonych kontenerów telekomunikacyjnych;
- niezadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy większej niż 35 m kw.;
- zadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy tarasu większej niż 35 m kw. oraz o powierzchni dachu większej niż 35 m kw., lecz nie większej niż 50 m kw;
- niewielkich kolumbariów na terenie cmentarza;
- bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 15 m sześć (zbiornik do 5 m. sześć. nie będzie wymagał nawet zgłoszenia);
- bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 30 m3 związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej;
- boisk i kortów (chodzi o doprecyzowanie obecnych przepisów);
- przepustów o określonych parametrach;
- wylotów do cieków naturalnych;
- wieży lub masztu Kolejowego Systemu Ruchomej Łączności Radiowej (RMR – Railway Mobile Radio);
- murów oporowych o wysokości do 0,80 m.
Znacząco rozszerzony zostanie też katalog inwestycji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia. Projekt przewiduje dodanie do niego budowy m.in. drobnych obiektów przy boiskach, kortach i bieżniach (szatni, niewielkich trybun, zadaszeń ławek, w tym ławek rezerwowych), przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 50 m kw., tzw. inwestycji wojskowych (obronnych) na terenach zamkniętych, magazynów energii elektrycznej o pojemności nominalnej nie większej niż 20 kWh.
Czytaj także: WSA: Spór o granice nie blokuje wejścia inwestora na sąsiednią działkę
Inne zmiany w prawie budowlanym
Piotr Jarzyński zwraca uwagę na jeszcze kilka propozycji. Projekt m.in.:
- uproszcza uzyskiwanie odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych (m.in. w przypadku przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynków wpisanych do rejestru zabytków)
- precyzuje, że do zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych należy dołączyć decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
- uzupełnia przepis dotyczący nałożenia na organ administracji architektoniczno-budowlanej kary za zwłokę w wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.