W I kwartale 2025 r. w systemie e-doręczeń nadano ok. 9 mln przesyłek, z czego ponad 6 mln doręczono częściowo papierowo (PUH), a ponad 2 mln całkowicie elektronicznie (PURDE) – wynika z komunikatu Poczty Polskiej.
Czytaj także: e-Doręczenia, czyli cyfrowy list polecony już obowiązkowy dla spółek
Podsumowanie e-doręczeń
Od 2021 r. w systemie (który początkowo był dobrowolny) przekazano 11 mln przesyłek. Natomiast w I kwartale 2025 r. nadano w ten sposób ok. 9 mln przesyłek, z czego ponad 6 mln zostało dostarczone za pomocą usługi PUH, czyli hybrydowej, częściowo papierowej, a ponad 2 mln usługą PURDE, czyli całkowicie elektroniczną.
Poczta Polska zaznaczyła, że wzmacnia bezpieczeństwo systemu e-doręczeń, m.in. przez wykorzystanie zaawansowanych mechanizmów kryptograficznych oraz szyfrowania TLS, co ma gwarantować ochronę integralności i poufności przesyłanych danych. Jak podkreślono, w Poczcie działa też wewnętrzny zespół CERT, a system e-doręczeń jest regularnie testowany pod względem bezpieczeństwa i podatności na ataki cyberprzestępców. Spółka przekazała, że dotychczas zidentyfikowano i udaremniono próby ataków z ponad 40 tysięcy adresów IP.
Od 1 stycznia br. system e-doręczeń stał się obowiązkowy dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy. Część z nich mierzyło się z problemami technicznymi, m.in. z kilkudniowym oczekiwaniem na nadanie przesyłek, które już są w systemie, pobieraniem załączników, czy brakiem niektórych elementów w wiadomościach, co potwierdziło Ministerstwo Cyfryzacji.
Kiedy e-doręczęnia dla firm w CEiDG
Następnym etapem implementacji systemu e-doręczeń będzie jego obowiązkowe wprowadzenie od 1 lipca b.r. dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. mają obowiązek dołączyć do systemu e-doręczeń do 1 października 2026 r.