Po wyborach nowa koalicja zrezygnowała z części programu obejmującej uczniów, za to rozszerzyła część dotyczącą nauczycieli. Dofinansowanie otrzymali nauczyciele klas I-III. Nie należy się jednak spodziewać kolejnego poszerzania grona uprawnionych pedagogów. MEN wyjaśnia, że wynika to z braku zgody Komisji Europejskiej.
Więcej nauczycieli skorzysta z programu
Przekazanie jednorazowych świadczeń w formie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym, uczącym w klasach I–III lub prowadzących zajęcia z uczniami w niepublicznych i publicznych szkołach podstawowych (również artystycznych) oraz w szkołach ponadpodstawowych (również artystycznych) jest kolejnym etapem systemowej zmiany mającej na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. W przypadku szkół ponadpodstawowych, wzięto pod uwagę szkoły:
- czteroletnie liceum ogólnokształcące;
- pięcioletnie technikum;
- trzyletnią branżowa szkoła I stopnia;
- trzyletnią szkołę specjalną przysposabiająca do pracy;
- ogólnokształcącą szkołę muzyczną II stopnia;
- liceum sztuk plastycznych;
- ogólnokształcącą szkołę baletową;
- Bednarską Szkołę Realną.
Wśród postulatów zgłaszanych do Ministerstwa Cyfryzacji oraz wybrzmiałych podczas konsultacji rozporządzenia Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych (Dz. U. poz. 2071), najczęściej pojawiała się prośba środowiska nauczycielskiego o objęcie bonem na zakup laptopów nauczycieli klas I–III szkół podstawowych oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych. - Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej – KPO), realizowane wsparcie ma przede wszystkim zapewnić wzmocnienie odporności szkół podstawowych i ponadpodstawowych na zakłócenia funkcjonowania, spowodowane sytuacjami takimi jak pandemia COVID-19. W trakcie II rewizji KPO podjęto próbę objęcia wsparciem również tej grupy nauczycieli, jednak ze względu na przedstawioną powyżej, założoną logikę interwencji oraz brak środków finansowych pozwalających sfinansować wsparcia wydatków tylko w ramach już przyznanej puli środków), nie udało się objąć wsparciem tej grupy nauczycieli - wskazano w uzasadnieniu.
Nauczyciele przedszkolni nie dostaną bonu, ale mogą skorzystać z innych form pomocy
Choć nauczyciele przedszkoli pozostali poza tym programem, Ministerstwo Edukacji wskazuje inne formy wsparcia. Już dziś placówki wychowania przedszkolnego mogą skorzystać z grantów na zakup sprzętu komputerowego – laptopów lub tabletów – w ramach konkursów realizowanych w inwestycji C2.1.3 Krajowego Planu Odbudowy. Maksymalna kwota takiego grantu wynosi 6 366 zł netto. Ponadto rząd zapowiada, że w planowanym na 2025 rok programie „Cyfrowy uczeń”, który ma wspierać transformację cyfrową edukacji, również przewidziano specjalne środki dla przedszkoli. Dzięki temu nauczyciele będą mogli korzystać ze służbowego sprzętu komputerowego, zakupionego przez placówkę z dofinansowania rządowego.
W ten sposób, choć bez bezpośrednich bonów, nauczyciele przedszkolni mają możliwość skorzystania z innych form wsparcia, które mają ułatwić im pracę i dostęp do nowoczesnych technologii w edukacji najmłodszych dzieci.
O wynagrodzenia może zadbać samorząd
MEN tłumaczy także, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia, nauczycieli wychowania przedszkolnego obowiązują te same zasady systemu płacowego, co nauczycieli pracujących na innych poziomach edukacji – pod warunkiem, że są zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub administrację rządową.
Resort podkreśla, że samorządy mają możliwość przyznania dodatkowych środków na wynagrodzenia nauczycieli, w tym na podwyższenie minimalnych stawek płac zasadniczych oraz dodatków za pełnienie funkcji wychowawcy klasy. Tego rodzaju zwiększenia mogą być jednak pokrywane jedynie z własnych dochodów samorządów lub funduszy unijnych.
Urlop wyklucza możliwość skorzystania z bonu
Należy pamiętać, że podobnie jak poprzednio, nie wszyscy zatrudnieni nauczyciele mają prawo do bonu na komputer. Z bonu nie skorzysta nauczyciel, który będzie nieobecny w pracy w jednej z następujących przyczyn (art. 15 ust. 4 u.w.r.k.c.n.):
- pozostaje w stanie nieczynnym;
- przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym lub na urlopie dla poratowania zdrowia;
- jest zawieszony w pełnieniu obowiązków na podstawie art. 85t ust. 1-3 KN;
- przebywa na urlopie bezpłatnym, trwającym nie krócej niż 14 dni;
- jest urlopowany lub całkowicie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy z 23.05.1991 r. o związkach zawodowych.
Jak wyjaśnia Joanna Lesińska, radca prawny, chodzi o nieobecność na dzień złożenia wniosku przez organ prowadzący do ministra cyfryzacji. Ze wsparcia nie skorzystają także nauczyciele:
- przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
- innych form wychowania przedszkolnego,
- placówek oświatowych.
Oświadczenie do dyrektora szkoły
Od dnia, w którym nauczyciele zostają uprawnieni do skorzystania z programu (od 27 stycznia 2025 roku), mają 30 dni na złożenie wniosku (do 26 lutego 2025). Nauczyciele składają wnioski do dyrektorów szkół – wniosek musi zawierać imię, nazwisko, PESEL, adres e-mail i numer telefonu komórkowego wnioskującego. Te dane każdy nauczyciel powinien wpisać do tabeli i przesłać w wersji edytowalnej z wypełnionym wnioskiem do dyrektora szkoły. Organ prowadzący szkołę w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku nauczyciela od dyrektora składa jeden zbiorczy wniosek dla wszystkich nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia w systemie teleinformatycznym zapewnianym przez ministra cyfryzacji do obsługi bonu, który zawiera informacje wymienione w art. 15 ust. 2 u.w.r.k.c.n.:
- dane osobowe nauczycieli wymienione w ich wnioskach,
- dane dotyczące szkoły, w imieniu której wnioskuje organ prowadzący szkołę,
- dane dotyczące organu prowadzącego szkołę, w tym imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby składającej wniosek, upoważnionej do reprezentowania organu.'
Sprawdź w LEX: Zakazy praktyk marketingowych w obrocie podręcznikami szkolnymi - uwagi na tle obowiązującej regulacji > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.