Celem konkursu było zorganizowanie warsztatów, podczas których uczniowie wspierali seniorów w zdobywaniu umiejętności cyfrowych. Zajęcia odbywały się w szkołach, bibliotekach, domach kultury i klubach seniora. Uczestnicy wspólnie poznawali zasady bezpiecznego korzystania z internetu, uczyli się o e-usługach, rozrywce online oraz zagrożeniach, takich jak phishing.

 

Pomoc dla seniorów wyzwaniem dla gmin i ośrodków pomocy społecznej>>

 

W wielu miejscach były to pierwsze spotkania seniorów z cyfrowym światem. Towarzyszyły im rozmowy o bezpiecznych hasłach, wspólne logowanie do poczty elektronicznej oraz nauka korzystania z nowych technologii. Zajęcia stały się okazją nie tylko do nauki, ale także do budowania relacji.

- Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” to inwestycja w przyszłość, która przynosi korzyści obu stronom – zarówno młodszym, jak i starszym pokoleniom. Dzięki temu projektowi seniorzy zyskują umiejętności cyfrowe, które ułatwiają im codzienne życie, a młodsze osoby uczą się odpowiedzialności i empatii. To także świetna okazja do budowania więzi międzypokoleniowych, które są fundamentem silnego i zintegrowanego społeczeństwa. Cieszę się, że dzięki tej inicjatywie technologia staje się narzędziem wspierającym zarówno rozwój osobisty, jak i integrację społeczną – powiedział wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski.

Szkoły nagrodzone za nowoczesne podejście i współpracę pokoleń

Kapituła konkursu oceniła setki zgłoszeń, biorąc pod uwagę m.in. jakość prowadzonych zajęć, aktywność uczniów i nauczycieli oraz skuteczność integracji międzypokoleniowej. Poziom rywalizacji był wyjątkowo wysoki – każdy z laureatów zdobył co najmniej 149,25 punktu na 150 możliwych. Wyróżniono 64 szkoły – po cztery z każdego województwa. Zwycięzcy otrzymają mobilne pracownie komputerowe oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na cele edukacyjne. Dodatkowo przyznano 10 wyróżnień, które odpowiadają nagrodom głównym. Zwieńczeniem całego przedsięwzięcia będzie uroczysta gala z udziałem laureatów. Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” powstał z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, minister ds. polityki senioralnej Marzeny Okły-Drewnowicz oraz Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Jego celem jest otwarcie szkół na aktywność seniorów i stworzenie przestrzeni do budowania relacji międzypokoleniowych poprzez wspólne działania edukacyjne.