Nowa wersja projektu (z 13 marca) nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zakłada, że zmiany wynikające z rozporządzenia będą miały zastosowanie do wynagrodzeń oraz dodatków należnych od 1 marca 2025 r. (a nie od 1 stycznia). A to oznacza, że pracownicy samorządowi dostaną wyrównania pomniejszone o dwa miesiące.
Przy okazji do projektu wprowadzono zmiany dotyczące marszałków, wicemarszałków i członków zarządów oraz skarbników województw powyżej 3 mln mieszkańców. Do tej pory rozporządzenie różnicowało poziom wynagrodzenia w zależności od liczby mieszkańców: poniżej 2 mln mieszkańców i powyżej 2 milionów. W nowej wersji, na wniosek strony samorządowej, wyodrębniono nową podgrupę stanowisk z wyboru w województwach powyżej 3 mln mieszkańców. Jednocześnie podwyższając im stawki z 4,96 do 5,5 proc. Nowy projekt określa więc, że maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wyniesie odpowiednio:
Marszałek województwach w województwie
- powyżej 3 mln mieszkańców – 16 180 zł (wzrost o 4,95 proc.)
- między 2 mln a 3 mln mieszkańców – 16 050 (4,11 proc.)
- do 2 mln mieszkańców – 15 610 zł (4,98 proc.)
Wicemarszałek województwa w województwie:
- powyżej 3 mln mieszkańców – 15 700 zł (wzrost o 5,15 proc.)
- między 2 mln a 3 mln mieszkańców – 15 550 (4,15 proc.)
- do 2 mln mieszkańców – 14 080 zł (5,23 proc.)
Pozostali członkowie zarządu województwa w województwie:
- powyżej 3 mln mieszkańców – 14 080 zł (wzrost o 5,23 proc.)
- między 2 mln a 3 mln mieszkańców – 13 950 (4,26 proc.)
- do 2 mln mieszkańców – 12 540 zł (5,03 proc.)
Skarbnik (główny księgowy budżetu) województwa w województwie:
- powyżej 3 mln mieszkańców – 15 700 zł (wzrost o 5,15 proc.)
- między 2 mln a 3 mln mieszkańców – 15 550 (4,15 proc.)
- do 2 mln mieszkańców – 14 080 zł (5,23 proc.)
Nieco więcej przewidziano dla skarbników dużych miast.
Nowa wersja projektu podwyższa (w porównaniu od poprzedniej) o 30 zł maksymalny miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla:
- zastępcy prezydenta m.st. Warszawy,
- skarbnika m.st. Warszawy,
- skarbnika (głównego księgowego budżetu) miasta (i miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców
z 15 670 do 15 700 zł.
Resort chce też aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (a nie następnego dnia po opublikowaniu). Uzasadnia, że niezbędne jest odpowiednie vacatio legis, aby pracodawcy samorządowi mieli czas na dokonanie odpowiednich zmian w regulaminach wynagrodzeń.
Maksymalne stawki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów
Projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych to konsekwencja zapisów, jakie znalazły się w ustawie budżetowej na 2025 rok. Ustawa zakłada podwyższenie o 5 proc. kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (dotychczasowa kwota bazowa wzrosła z 1789,42 zł do 1 878,89 zł). To oznacza, że wzrośnie limit maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru do kwoty 21043,57 zł. Dlatego minister pracy i polityki społecznej uzasadnia konieczność zmiany rozporządzenia w tym zakresie.
Zaprezentowany projekt przewiduje podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru (m.in. wójt, burmistrz, prezydenta, starosty, marszałka województwa). Projekt zakłada wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot od 4,98 do 5,20 proc.
W zależności od stanowiska, maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego ma wg propozycji wynosić
Prezydent miasta stołecznego Warszawy - 16 187, 36 zł - wzrost o 5 proc.
Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu):
- powyżej 300 tys. mieszkańców 15 610 zł (4,98 proc.)
- do 300 tys. mieszkańców – 14 960 zł (5,20 proc.)
Wójt, burmistrz w gminie:
- powyżej 100 tys. mieszkańców - 14 960 zł (5,20 proc.)
- od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców – 14 600 zł (5,19 proc.)
- do 15 tys. mieszkańców – 14 070 zł (5 proc.)
Starosta w powiecie:
- powyżej 120 tys. mieszkańców - 14 960 zł (5,20 proc.)
- od 60 tys. do 120 tys. mieszkańców – 14 600 zł (5,19 proc.)
- do 60 tys. mieszkańców – 14 070 zł (5 proc.)
Przykładowe propozycje dla pozostałych stanowisk
Wicestarosta w powiecie:
- powyżej 120 tys. mieszkańców - 14 080 zł (5,23 proc.)
- od 60 tys. do 120 tys. mieszkańców – 13 350 zł (5,20 proc.)
- do 60 tys. mieszkańców – 11 800 zł (4,98 proc.)
Pozostali członkowie zarządu w powiecie:
- powyżej 120 tys. mieszkańców - 11 430 zł (4,96 proc.)
- od 60 tys. do 120 tys. mieszkańców – 10 710 zł (5 proc.)
- do 60 tys. mieszkańców – 10 030 zł (5,03 proc.)
Czytaj w LEX: Składniki wynagradzania pracowników samorządowych >
Stawki dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania
Projekt rozporządzenia przewiduje także podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Ministerstwo wyjaśnia, że określone w załączniki nr 2 projektu maksymalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie powołania, są ustalone odpowiednio w relacji do maksymalnych poziomów wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru. Ich wzrost także ma wynieść ok. 5 proc.
Zaproponowany maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla przykładowych wynosi:
Zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu):
- powyżej 300 tys. mieszkańców - 14 940 zł (4,99 proc.)
Zastępca wójt, burmistrz w gminie:
- powyżej 100 tys. mieszkańców - 14 080 zł (5,23 proc.)
- od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców – 13 335 zł (5,20 proc.)
- do 15 tys. mieszkańców – 11 800 zł (4,98 proc.)
Skarbnik gminy w gminie:
- powyżej 100 tys. mieszkańców - 14 080 zł (5,23 proc.)
- od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców – 13 335 zł (5,20 proc.)
- do 15 tys. mieszkańców – 11 800 zł (4,98 proc.)
Skarbnik powiatu w powiecie:
- powyżej 120 tys. mieszkańców - 13 350 zł (5,20 proc.)
- od 60 tys. do 120 tys. mieszkańców – 11 800 zł (4,98 proc.)
- do 60 tys. mieszkańców – 10 710 zł (5 proc.)
Nowe kwoty w kategorii zaszeregowania
Projektowane rozporządzenie przewiduje też podwyższenie kwot minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia. Ale procentowo podwyżki będą niższe niż te, które nastąpiły od 1 lipca 2024 r. Wtedy wynosiły w zależności od kategorii zaszeregowania od 16 do 20 proc. teraz od 5 do 16 proc.
Zaproponowano kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 4666 zł, równej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, jakie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2025 r., co oznacza 16,65 proc. podwyżkę (666 zł).
Od XII kategorii, która obecnie jest ustalona w kwocie 4700 zł, tj. powyżej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – wzrost kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wynosi ok. 5 proc., tyle ile wynosi średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (105 proc.) w 2025 r.
Propozycje tabeli zaszeregowania przedstawiają się następująco:
- I propozycja 4666 zł (jest 4000 zł) wzrost o 16,65 proc.,
- II - 4680 (4000 zł) wzrost o 15,56 proc.,
- III - 4700 zł (4050 zł) wzrost o 14,63 proc.,
- IV - 4720 zł (4100 zł) wzrost o 13,73 proc.,
- V – 4740 zł (4200 zł) wzrost o 12,86 proc.,
- VI – 4760 zł (4250 zł) wzrost o 12,00 proc.,
- VII – 4780 zł (4300 zł) wzrost o 11,16 proc.,
- VIII – 4800 zł (4350 zł) wzrost o 10,34 proc.,
- IX – 4820 zł (4400 zł) wzrost o 9,55 proc.,
- X – 4840 zł (4500 zł) wzrost o 7,56 proc.,
- XI – 4870 zł (4600 zł) – wzrost o 5,87 proc.,
- XII – 4940 zł (4700 zł) wzrost o 5,11 proc.,
- XIII – 5040 zł (4800 zł) wzrost o 5 proc.,
- XIV – 5150 zł (4900 zł) wzrost i 5,10 proc.,
- XV – 5250 zł (5000 zł) wzrost o 5 proc.,
- XVI - 5460 zł (5200 zł) wzrost o 5 proc.,
- XVII – 5670 zł (5400 zł) wzrost o 5 proc.,
- XVIII – 5880 zł (5600 zł) wzrost o 5 proc.,
- XIX – 6200 zł (5900 zł) wzrost o 5,08 proc.,
- XX - 6510 zł (6200 zł) wzrost o 5 proc.
Przeczytaj o propozycjach organizacji samorządowych: > Za dużo kategorii, za mało różnic – wynagrodzenia w samorządach do poprawy
Zobacz wzór dokumentu w LEX: Uchwała rady gminy w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla wójta gminy > >
Samorządy same muszą sfinansować podwyżki
Ministerstwo wskazuje, że podwyższenie maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania, stworzy możliwość ustalenia wyższych wynagrodzeń, ale nie powoduje obligatoryjnych podwyżek, a tym samym skutków finansowych.
Pracodawcy już od 1 stycznia 2025 r. są zobowiązani do ustalenia pracownikom zatrudnianym na podstawie umowy o pracę wynagrodzeń w wysokości co najmniej 4666 zł, to jest w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dlatego, proponowane kwoty minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę we wszystkich kategoriach zaszeregowania są określone powyżej kwoty 4666 zł. Ministerstwo podkreśla że samorządy podwyżki muszą sfinansować same w ramach środków na wynagrodzenia pozostających w dyspozycji poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
MRPiPS nie dysponuje danymi jak kształtują się wynagrodzenia w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego (danych takich nie posiada także MSWiA). Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w administracji samorządowej wyniosło w 2023 r. (wg GUS) 7407,45 zł.
Nowe stanowisko – wychowawca małego dziecka
Projekt wprowadza korektę w katalogu stanowisk samorządowych dodając stanowisko wychowawca małego dziecka. Ministerstwo uzasadnia, że propozycja dodania nowego stanowiska zakłada wprowadzenie możliwości uzyskania dodatkowego awansu na „wychowawcę małego dziecka” przez osoby zatrudnione w instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (dla stanowisk: starszy opiekun, starszy dzienny opiekun). Rozwiązanie takie stanowi jeden z elementów promowania i zwiększenia atrakcyjności zawodu osób sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi oraz da pracodawcy dodatkową możliwość docenienia kompetencji i zaangażowania opiekunów w ich pracę. Z danych resortu awans może dotyczyć około 1.5 tys. opiekunów.
Cena promocyjna: 84.55 zł
|Cena regularna: 89 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 64.08 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.