Z inicjatywą zmiany prawa wyszli posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi oraz Lewicy. Początkowo zaproponowali nowe brzmienie art. 13b ust 2a ustawy o drogach publicznych: „Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust., 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska”.

Autorzy projektu uzasadnili, że i mniejsze miasta od wielu lat borykają się z nadmiernym natężeniem ruchu samochodowego. Argumentują, że napływ samochodów w szczycie sezonu i w weekendy sprawia, że powierzchnia zajęta przez samochody zaparkowane w centrach miast bywa większa niż całkowita powierzchnia dróg publicznych tego obszaru.

- Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską. Tak duże natężenie ruchu to również istotne zanieczyszczenia środowiskowe, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu – wskazano w uzasadnieniu do projektu.

Czytaj w LEX: Opłata za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania w soboty - uwagi na tle uchwały Rady Miasta Poznania >

Także w miejscowościach uzdrowiskowych

Dodana już w Sejmie poprawka rozszerza możliwość tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania także w miejscowościach uzdrowiskowych i posiadających obszary ochrony uzdrowiskowej, które nie mają zdefiniowanego terenu centrum miasta.

Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP na posiedzeniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej 1 kwietnia br. argumentował, że gminy uzdrowiskowe w sposób zdecydowany różnią się od innych gmin w Polsce, w zakresie układu urbanistyczno-przestrzennego oraz usytuowania obiektów budowlanych. Nie ma tam typowej śródmiejskiej zabudowy i zgrupowania intensywnej zabudowy, ale pojawia się za to zabudowa sanatoryjna, hotelowa czy pensjonatowa, a także deptaki, promenady spacerowe z licznymi atrakcjami, mola, tężnie, ogrody oraz parki uzdrowiskowe, które są licznie odwiedzane przez turystów, szczególnie w dni świąteczne i dni wolne od pracy.

- Pozbawienie uzdrowisk możliwości prowadzenia lokalnej polityki transportowej już prowadzi do nadmiernej eksploracji transportowej obszarów cennych przyrodniczo i służących bezpośredniej ochronie środowiska naturalnego, gdyż na obszarach tych występuje nadmierna ilość pojazdów parkujących w sposób niekontrolowany oraz brak rotacji pojazdów w miejscach parkingowych – przekonywał Jan Golba.

  

Droższe parkowanie w strefie śródmiejskiej

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 13 b ust 2a, śródmiejską strefę płatnego parkowania można, co do zasady, ustalić się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, jeżeli spełnione są określone prawem warunki, o którym mowa w art. 13b ust. 2, czyli tam gdzie już ustalono strefę płatnego parkowania, ale wprowadzenie takiej strefy może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska. Parkowanie w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania jest droższe.

W przypadku strefy płatnego parkowania wysokość opłaty za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego nie może przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania maksymalna wysokość opłat za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego może wynosić 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Autorzy projektu przyznają, że rozszerzenie możliwości ustanowienia śródmiejskiej strefie płatnego także na mniejsze miasta, miasteczka i gminy może zwiększyć dochody własne jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzenie rozwiązania jest fakultatywne, uzależnione od decyzji rady gminy.  

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych przy pobieraniu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania >

 

Nowość
Drogi publiczne. Komentarz
-10%

Cena promocyjna: 242.1 zł

|

Cena regularna: 269 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 193.68 zł