Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. 

Jak wskazali projektodawcy, zmiany dotyczą liczebności grup studentów na zajęciach z nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych, oraz liczebności grup studentów na zajęciach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W przypadku standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza postulowano również zmianę liczby godzin z zakresu nauk klinicznych, realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych na wszystkich latach studiów, oraz wymagań dotyczących warunków prowadzenia zajęć z anatomii (zakres nauk morfologicznych), a także zmian dotyczących infrastruktury, w której są realizowane zajęcia z zakresu nauk klinicznych.

- Środowiska akademickie i medyczne wskazywały, że obecne wymagania dotyczące standardów kształcenia przyszłych lekarzy i dentystów, dotyczące kształcenia w zakresie nauk klinicznych i praktycznego nauczania klinicznego, zwiększają ryzyko obniżenia jakości kształcenia na studiach na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, co może mieć przełożenie na jakość opieki zdrowotnej nad pacjentami - wskazano w ocenie skutków regulacji.

Ponadto - jak uzasadniono - w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty niezbędne jest rozszerzenie efektów uczenia się w zakresie dotyczącym medycyny regeneracyjnej i stomatologii cyfrowej. Ma to związek z koniecznością wdrożenia przepisów unijnych.

Więcej zajęć praktycznych, mniejsze grupy  

Jeśli chodzi o standard kształcenia przyszłych położnych, na studiach I stopnia "zachodzi konieczność określenia liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych" analogicznie do standardu przygotowania pielęgniarek na studiach pierwszego stopnia.

Jeśli chodzi o kształcenie lekarzy, w projekcie przewidziano m.in. zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku kształcenia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych). Wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych ma wynosić od 5 proc. do 15 proc. łącznej liczby godzin zajęć z grup zajęć w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych); obecnie wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi co najmniej 5 proc. łącznej liczby godzin zajęć.

Poza tym, zgodnie z zapisami projektu, zajęcia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) będą realizowane w grupach liczących do sześciu studentów.

Zmiany w praktykach klinicznych 

Projekt doprecyzowuje też, że zajęcia z nauk klinicznych będą prowadzone w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, które ze względu na specyfikę i liczbę udzielanych przez nie świadczeń zdrowotnych, zapewniają studentom możliwość osiągnięcia efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych, oraz w symulowanych warunkach klinicznych. Obecnie nowelizowane rozporządzenie określa, że zajęcia te są prowadzone w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz w symulowanych warunkach klinicznych.

W projekcie zaproponowano także zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku zajęć z praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów i praktyk zawodowych. Mają się one odbywać w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, oraz mogą odbywać się (w wymiarze od 5 proc. do 15 proc. liczby godzin tych zajęć) w symulowanych warunkach klinicznych. Teraz wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi nie więcej niż 10 proc. godzin tych zajęć.

Natomiast w standardzie kształcenia przygotowującego do zawodu lekarza dentysty zaproponowano, by zajęcia z nauk klinicznych mogły być prowadzone w grupach do sześciu studentów.

W standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia projekt przewiduje, że zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe będą realizowane w grupach liczących do ośmiu studentów. Z tym, że zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych, położniczo-noworodkowych i pediatrycznych, salach porodowych oraz w bloku operacyjnym, podstawowej opiece zdrowotnej (gabinetach położnej podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (poradniach ginekologicznych i ginekologiczno-położniczych oraz poradniach laktacyjnych), będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż czterech studentów.

Projektodawcy oceniają, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań umożliwi absolwentom tych trzech kierunków m.in. umiejętności praktycznych, niezbędnych na rynku pracy. Jednocześnie zakładają, że proponowane zmiany zwiększą komfort i bezpieczeństwo pacjentów, z którymi studenci mają kontakt w ramach zajęć.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uczelnie będą zobowiązane do dostosowania do zmienionych standardów kształcenia, tak aby studenci, którzy w roku akademickim 2025/2026 podejmą studia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz studia pierwszego stopnia na kierunku położnictwo, byli kształceni zgodnie z wymaganiami zapisanymi w projektowanym rozporządzeniu.