Sprawa C-806/24, YETTEL BULGARIA: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 25 listopada 2024 r. - YETTEL BULGARIA EAD / FB

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 25 listopada 2024 r. - YETTEL BUŁGARIA EAD / FB
(Sprawa C-806/24, YETTEL BULGARIA)

(C/2025/1080)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sofijski rajonen syd

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa w postępowaniu: YETTEL BULGARIA EAD

Strona pozwana w postępowaniu: FB

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 86 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 2024/1689 1  należy interpretować w ten sposób, że konsument w rozumieniu dyrektywy 2011/83/UE 2  i dyrektywy 93/13/EWG 3  ma prawo do informacji od usługodawcy, w jaki sposób i w oparciu o jakie elementy i parametry zostały wydane automatycznie podejmowane decyzje (faktury), oparte na danych automatycznie gromadzonych przez przedsiębiorcę w ramach umowy o świadczenie usług łączności ruchomej? Czy przepisy art. 86 ust. 1 rozporządzenia 2024/1869 w związku z art. 38 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że konsument ma prawo do informacji od usługodawcy, jaki jest algorytm wyliczania automatycznie generowanych faktur [...], jakie elementy i parametry są w nich zawarte? Czy art. 86 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1689 należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie do umów konsumenckich?

2. Czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że znajdują one zastosowanie, gdy prowadzona jest działalność oparta na sztucznej inteligencji, [odpowiednio] automatycznie podejmowanych decyzjach w rozumieniu art. 86 rozporządzenia (UE) 2024/1689?

3. Czy art. 3 ust. 1 dyrektywy 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że ochrona praw konsumentów ma zastosowanie do systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję, tworzących automatycznie podejmowane decyzje w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2024/1689?

4. Czy art. 86 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1689 w związku z art. 47 w związku z art. 38 Karty, a także zasadę skuteczności określoną w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG i art. 5 dyrektywy 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że sąd może wezwać przedsiębiorcę do przedstawienia danych z czarnej skrzynki, kodu źródłowego i algorytmu, dotyczących sposobu podejmowania automatycznej decyzji w ramach umowy konsumenckiej?

5. Czy art. 86 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1689 w związku z art. 47 w związku z art. 38 Karty i dyrektywą 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że automatycznie generowana decyzja, wydana przez przedsiębiorcę na podstawie umowy o świadczenie usług łączności ruchomej zawartej z konsumentem, dopuszcza, aby ta automatycznie generowana decyzja była poddana rewizji i weryfikacji przez człowieka - sędziego, dokonywanej w toku rzeczywistego postępowania sądowego? Czy przepisy te należy interpretować w ten sposób, że automatycznie podejmowane decyzje [...] podlegają kontroli człowieka - sędziego, w ramach rzeczywistego procesu sądowego?

6. Czy motywy 7 i 8, art. 95 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2024/1689 i dyrektywy 2011/83/UE [.] należy interpretować w ten sposób, że w proces wdrażania i korzystania z systemu generowania automatycznie podejmowanych decyzji [.] w ramach umowy konsumenckiej powinni być zaangażowani prawnicy lub sędziowie [.] o wysokim poziomie moralnym i etycznym w celu zapewnienia przejrzystego, skutecznego i skoncentrowanego na człowieku systemu informacyjnego, który jest zgodny z podstawowymi prawami człowieka?

7. Czy art. 3 ust. 1 oraz pkt 1 lit. e) załącznika 1 do dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, by przedsiębiorca naliczył karę umowną za rozwiązanie umowy, jeżeli umowa została rozwiązana [.] z powodu nieuiszczenia kwot przez konsumenta, lecz przy późniejszej zapłacie kwot [.] umowa i usługa łączności ruchomej zostaną następnie przywrócone?

8. Czy "niewykonanie [...] zobowiązań" w rozumieniu pkt 1 lit. e) załącznika 1 do dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że stanowi ono nieuiszczenie przez konsumenta kwot, które to kwoty zostały określone przez zautomatyzowany system i stanowi[ą] automatycznie podejmowaną decyzję, a konsument nie został poinformowany o tym, w jaki sposób określono te kwoty?

9. Czy art. 5 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy 2011/83/UE oraz art. 5 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że wymogi dotyczące posługiwania się prostym i zrozumiałym językiem mają zastosowanie również do kolejnych umów, aneksów, faktur w ramach umowy konsumenckiej, które są tworzone przez sztuczną inteligencję lub inny zautomatyzowany system, bez interwencji człowieka (automatycznie podejmowana decyzja)?

10. Czy art. 5 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG i art. 86 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1689 należy interpretować w ten sposób, że faktury generowane automatycznie w ramach umowy konsumenckiej [.] muszą być wyrażone prostym i zrozumiałym językiem, a konsument ma prawo zwrócić się do przedsiębiorcy o udzielenie wyjaśnień na temat sposobu podejmowania decyzji i algorytmu, z którego korzystał?

11. Czy art. 5 ust. 1 lit. c) dyrektywy w sprawie praw konsumentów oraz art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorca może naliczyć karę umowną za rozwiązanie umowy (ze względu na brak płatności zgodnie z umową) na podstawie standardowych opłat miesięcznych, a nie opłat promocyjnych, w sytuacji gdy strony uzgodniły uiszczanie opłat promocyjnych do końca okresu obowiązywania umowy, a przedsiębiorca sam odmówił zawarcia umowy z opłatą standardową?

12. Czy "rażąco wysokie odszkodowanie" w rozumieniu pkt 1 lit. e) załącznika 1 do dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że stanowi ono różnicę między promocyjną a standardową opłatą miesięczną w ramach umowy, którą to różnicę nalicza się do końca okresu obowiązywania rozwiązanej umowy, zgodnie z liczbą pozostałych miesięcy?

13. Czy art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie naliczaniu przez przedsiębiorcę kwot za części okresów, w sytuacji gdy w umowie strony uzgodniły kwoty za cały pełny okres?

14. Czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13 oraz zasadę skuteczności [.] należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu zezwalającemu na zobowiązanie konsumenta do poniesienia części kosztów sądowych, gdy [.] przedsiębiorca nie wyjaśnił jasno i zrozumiale konsumentowi, jaki sposób [i] algorytm stosuje się przy automatycznie podejmowanej decyzji, a przedsiębiorca wykazał to [.] dopiero w toku postępowania sądowego wszczętego przez niego przeciwko konsumentowi [.] ze względu na nieuiszczenie kwot przez konsumenta?

15. Czy art. 5 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby przedsiębiorca świadczący usług łączności ruchomej naliczał karę umowną [.] za przedterminowe rozwiązanie umowy [.] ze względu na brak płatności przez konsumenta, w oparciu o standardową opłatę miesięczną, w sytuacji gdy przedsiębiorca i konsument uzgodnili promocyjną (niższą) opłatę miesięczną na okres obowiązywania umowy?

16. Czy art. 5 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby przedsiębiorca świadczący usługi łączności ruchomejnaliczał karę umowną [...] za przedterminowe rozwiązanie umowy [.] ze względu na brak płatności przez konsumenta, która to kara umowna obejmuje różnicę między standardową a promocyjną opłatą miesięczną [.] za okres od dnia rozwiązania [umowy do dnia upływu uzgodnionego okresu?]

17. Czy art. 5 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy 2011/83/UE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby przedsiębiorca świadczący usługi łączności ruchomej naliczał karę umowną za dni, w sytuacji gdy strony uzgodniły, że kara umowna stanowi opłatę miesięczną? Czy dopuszczalne jest naliczanie przez przedsiębiorcę kary umownej na podstawie opłaty miesięcznej, która to kara umowna jest naliczana za dni, a nie za miesiąc?

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) (Dz.U. L, 2024/1689, 2024 r.).
2 Dyrektywa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304, 2011 r., s. 64).
3 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. L 95, 1993 r., s. 29).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1080

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-806/24, YETTEL BULGARIA: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 25 listopada 2024 r. - YETTEL BULGARIA EAD / FB
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025