Sprawa T-624/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA

Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA
(Sprawa T-624/24)

(C/2025/1110)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis

Poistovna a.s. (Bratisła, Słowacja) (przedstawiciele: A. Börner, S. Förster i S. Henrich, avocats)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-727 w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą"),

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-728 w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 karty

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-729 w zakresie, w jakim decyzja ta oddala wniosek skarżącej o udzielenie dostępu do zalecenia wydanego przez pozwanego w dniu 28 lipca 2021 r. oraz dokumentów leżących u jego podstaw [(a) i (b)] na podstawie art. 41 karty,

- stwierdzenie nieważności decyzji EIOPA-24-730 z dnia 20 września 2024 r. w zakresie, w jakim pozwany oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu na podstawie art. 41 karty (zwanych dalej łącznie "zaskarżonymi decyzjami")

- obciążenie pozwanego wszystkimi kosztami postępowania; oraz

- połączenie spraw o stwierdzenie nieważności zaskarżonych decyzji do postępowania pisemnego i ustnego oraz orzeczeń, które zostaną w nich wydane.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia prawa skarżącej do dostępu do akt na podstawie art. 41 ust. 2 lit. b) karty, ponieważ pozwany odmówił skarżącej dostępu do akt dotyczących skarżącej:

- skarżąca twierdzi, że wnioskowała o dostęp do akt, które jej dotyczyły, a dostępu tego odmówiono jej bezprawnie, bez rozważenia i odpowiedniego uwzględnienia przez pozwanego praw podstawowych skarżącej;

- dochodzenia i postępowania prowadzone przez pozwanego i Komisję Europejską jako postępowania w sprawie naruszenia prawa Unii na podstawie art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1  w sprawie nadzoru sprawowanego przez właściwy organ krajowy ("postępowanie administracyjne") są postępowaniami administracyjnymi dotyczącymi skarżącej. Dochodzenia i owe czynności zostały przeprowadzone jako procedury dotyczące konkretnego przedsiębiorstwa, koncentrujące się przede wszystkim na postępowaniu wnioskodawcy oraz na tym, czy było ono zgodne z wymogami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 , i mające ostatecznie na celu przyjęcie środków wobec wnioskodawcy;

- mimo że postępowanie administracyjne dotyczyło przede wszystkim skarżącej, pozwany nadal utrzymuje w tajemnicy kluczowe dokumenty sporządzone i przywołane w kontekście procedur jako podstawa działań instytucji. Skarżąca podnosi ponadto, że pozwany utrzymuje w tajemnicy szczególny charakter, skutek i zakres związku przyczynowego postępowania administracyjnego, jego wpływu na krajowe postępowania administracyjne prowadzone przez organ krajowy oraz wzajemnych powiązań z tymi postępowaniami;

- bez dostępu do akt prowadzonych przez pozwanego postępowań administracyjnych i ich wzajemnych powiązań z krajowymi postępowaniami administracyjnymi skarżąca nie jest w stanie uwzględnić i skorzystać ze skutecznych środków prawnych przeciwko aktom przyjętym przez pozwanego, Komisję Europejską i właściwy organ krajowy, i to z tego powodu skarżąca zażądała dostępu do akt na podstawie jej prawa potwierdzonego w art. 41 ust. 2 lit. b) Karty;

- odmowa dostępu do kluczowych dokumentów z akt pozwanego w drodze zaskarżonych decyzji naruszyła zatem prawa skarżącej;

- pozwany nie może uzasadniać zaskarżonych decyzji powołując się na rzekomo przeciwstawne cele leżące w interesie ogólnym, takie jak funkcjonowanie Europejskiego Systemu Organów Nadzoru Finansowego. Pozwany nie przeprowadził stosownych rozważań, gdyż powołuje się jedynie na argumenty przemawiające przeciwko podaniu informacji do publicznej wiadomości;

- wreszcie, pozwany uchybił obowiązkowi wyważenia i zapewnienia odpowiedniej równowagi między prawami podstawowymi skarżącej a wszelkimi potencjalnie przeciwstawnymi względami, co czyni zaskarżone decyzje niezgodnymi z prawem. Między innymi, jeżeli chodzi o wskaźniki stosowane do celów wymogów kapitałowych Wypłacalność II, informacje nie mogą być uznane za wewnętrzne lub poufne, ponieważ takie wskaźniki pełnią równoważną funkcję jak standardy techniczne.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa skarżącej do obrony na podstawie art. 47 w związku z art. 41 ust. 2 lit. b) Karty.

Ponieważ pozwany odmówił skarżącej prawa dostępu do akt, naruszył jednocześnie podstawowe prawo skarżącej do obrony, ponieważ skarżąca nie może rozważyć ani skorzystać ze skutecznych środków prawnych bez dostępu do żądanych dokumentów stanowiących część akt pozwanego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010, L 331, s. 48).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (przekształcenie) (Dz.U. 2009, L 335, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1110

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-624/24: Skarga wniesiona w dniu 2 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025