(C/2025/1111)
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis
Poistovna a.s. (Bratisła, Słowacja) (przedstawiciele: A. Börner, S. Förster i S. Henrich, avocats)
Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności wydanej przez EIOPA decyzji nr EIOPA-23-684-REV1 z dnia 27 września 2024 r. w sprawie odmowy dostępu do niektórych dokumentów;
- obciążenie pozwanego wszystkimi kosztami postępowania;
zobowiązując pozwanego do podjęcia środków niezbędnych do wykonania wyroku Sądu (art. 266 TFUE), a mianowicie do przyznania dostępu do wszystkich istotnych dokumentów objętych zakresem wniosku skarżącej.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi osiem zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa Unii Europejskiej przez pozwanego poprzez błędne powołanie się na wyjątek dotyczący ochrony postępowania sądowego [art. 4 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady] 1 . W szczególności:
- pozwany błędnie powołał się na postępowanie sądowe, które nie toczyło się w chwili udzielenia pierwotnej odpowiedzi potwierdzającej, a które było przedmiotem decyzji Izby Odwoławczej i zrodziło po stronie pozwanego obowiązek wydania zmienionej decyzji w przedmiocie dostępu do dokumentów;
- pozwany błędnie założył, że ujawnienie dokumentów poważnie zaszkodzi niektórym krajowym postępowaniom sądowym lub potencjalnym postępowaniom, w których pozwany lub Komisja Europejska mogą stać się stroną.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa Unii Europejskiej przez pozwanego poprzez błędne powołanie się na wyjątek dotyczący ochrony dochodzeń [art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001].
W szczególności pozwany błędnie przyjął, że postępowanie na podstawie art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 2 toczy się nawet po przyjęciu przez pozwanego i Komisję Europejską aktów na podstawie art. 17 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia oraz potwierdzeniu przez właściwy organ krajowy zamiaru zastosowania się do tych aktów.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że pozwany naruszył prawo Unii Europejskiej poprzez błędne powołanie się na wyjątek dotyczący ochrony opinii do użytku wewnętrznego [art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia nr 1049/2001].
W szczególności pozwany błędnie twierdził, że ma prawo do zachowania w tajemnicy wszystkich dokumentów sporządzonych i wymienianych w ramach postępowań dotyczących konkretnych przedsiębiorstw na podstawie art. 17 rozporządzenia nr 1094/2010, ze względu na rzekomy wewnętrzny i poufny charakter tych procedur w ramach Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez pozwaną prawa Unii Europejskiej poprzez pominięcie istnienia nadrzędnego interesu publicznego w ujawnianiu informacji przy powoływaniu się na art. 4 ust. 2 tiret drugie i trzecie oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1049/2001.
W szczególności pozwany zignorował równoważność niektórych standardów Wypłacalność II ze standardami technicznymi, wymagającymi publicznego ujawnienia.
5. Zarzut piąty, zgodnie z którym pozwany naruszył prawo Unii Europejskiej, ponieważ zlekceważył ogólną zasadę proporcjonalności potwierdzoną w art. 4 ust. 6 rozporządzenia nr 1049/2001, udzielając dostępu wyłącznie do mocno utajnionych wersji jedynie dwóch dokumentów.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia przez pozwanego prawa Unii Europejskiej poprzez zlekceważenie obowiązku zastosowania się do decyzji Komisji Odwoławczej [art. 60 ust. 5 rozporządzenia nr 1094/2010].
W szczególności pozwany zlekceważył wiążący charakter decyzji Komisji Odwoławczej, wyraźnie sprzeciwiając się ustaleniom Komisji Odwoławczej i wydając całkowicie nową decyzję, opartą na nowych faktach, zamiast zmienić swoją wcześniejszą decyzję z zastrzeżeniem decyzji Komisji Odwoławczej.
7. Zarzut siódmy dotyczący naruszenia przez pozwanego prawa skarżącej do dostępu do żądanych dokumentów stanowiących część akt pozwanego mających istotne znaczenie dla skarżącej na podstawie art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą").
8. Zarzut ósmy dotyczący tego, że pozwany naruszył prawo skarżącej do dobrej administracji i rzetelnego postępowania administracyjnego na podstawie art. 41 ust. 1 karty.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1111 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-635/24: Skarga wniesiona w dniu 9 grudnia 2024 r. - Novis/EIOPA |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |