Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: T. Maxian Rusche, L. Armati, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że Zjednoczone Królestwo uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 49, 52, 56 i 63 TFUE, a także art. 19 ust. 1 TUE, art. 64 ust. 2, art. 65 ust. 1, art. 66, 75, 107, 108, 215, 267 i 344 TFUE, art. 17 Karty oraz ogólnych zasad autonomii, pierwszeństwa, jedności i skuteczności prawa Unii, wzajemnego zaufania i pewności prawa w związku z art. 127 umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii 1 :
(1) nie usuwając skutecznie z porządku prawnego wewnątrzunijnych dwustronnych umów inwestycyjnych (zwanych dalej "wewnątrzunijnymi BIT-ami"), w tym ich klauzul wygaśnięcia, tak aby przestały one wywoływać jakiekolwiek skutki prawne, a w razie gdy zostały one wywołane - nie dążąc do zapobieżenia urzeczywistnieniu się tych skutków w drodze wykonania orzeczenia arbitrażowego, oraz
(2) w szczególności nie podejmując odpowiednich środków w celu optymalizacji zawartej w projekcie traktatu wielostronnego oferty dwustronnego rozwiązania umowy; oraz
- obciążenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Wyrokiem z dnia 6 marca 2018 r., Achmea 2 , Trybunał orzekł, że zawarte w wewnątrzunijnych BIT-ach klauzule arbitrażowe między inwestorem a państwem są niezgodne z prawem Unii, w szczególności z art. 267 i 344 TFUE. Od tego czasu Trybunał stale stwierdzał taką niezgodność z prawem Unii w odniesieniu do mechanizmów rozstrzygania sporów inwestycyjnych przewidzianych w wewnątrzunijnych BIT-ach, które obejmują klauzule arbitrażowe między inwestorem a państwem.
Wewnątrzunijne BIT-y zawarte przez Zjednoczone Królestwo z innymi państwami członkowskimi jako całość zazębiają się z prawem Unii i są z nim niezgodne. W konsekwencji, w sytuacji gdy kontrahenci Zjednoczonego Królestwa przystąpili do Unii, te wewnątrzunijne BIT-y w sposób dorozumiany wygasły od dnia przystąpienia tych państw członkowskich zgodnie z art. 59 Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów. Te wewnątrzunijne BIT-y wygasły zatem przed wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii i w chwili wystąpienia nie zostały przekształcone w zewnątrzunijne BIT-y.
Zjednoczone Królestwo zaakceptowało, że w celu wykonania wyroku Achmea konieczne jest skuteczne usunięcie z porządku prawnego wewnątrzunijnych BIT-ów, w tym ich klauzul wygaśnięcia, tak aby przestały one wywoływać jakiekolwiek skutki prawne. Gdy jednak państwa członkowskie uzgodniły traktat wielostronny mający na celu zakończenie obowiązywania wewnątrzunijnych BIT-ów, Zjednoczone Królestwo postanowiło nie podpisywać i nie zatwierdzać tego traktatu. Wobec tego Zjednoczone Królestwo musi skutecznie usunąć z porządku prawnego zawarte przez siebie wewnątrzunijne BIT-y, w tym ich klauzule wygaśnięcia, w sposób dwustronny z innymi państwami członkowskimi. Chociaż Zjednoczone Królestwo rozpoczęło ten proces, nie zakończyła go w odniesieniu do wszystkich zainteresowanych państw członkowskich. Utrzymanie w ustawodawstwie w mocy przepisów sprzecznych z prawem Unii stanowi samo w sobie uchybienie zobowiązaniom, które z niego wynikają.
Ponadto istnieje co najmniej pięć spraw dotyczących arbitrażu między inwestorem a państwem wszczętych na podstawie wewnątrzunijnego BIT-u zawartego przez Zjednoczone Królestwo, w których albo wydano niekorzystnie orzeczenie, albo postępowanie jest w toku. Zjednoczone Królestwo musi zapewnić, aby w takim postępowaniu sądy polubowne stwierdziły brak swojej jurysdykcji, a w każdym razie, by wszelkie orzeczenia wydane w tym postępowaniu nie mogły zostać wykonane.
Z tych względów Komisja uważa, że Zjednoczone Królestwo uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 49, 52, 56 i 63 TFUE, a także art. 19 ust. 1 TUE, art. 64 ust. 2, art. 65 ust. 1, art. 66, 75, 107, 108, 215, 267 i 344 TFUE, art. 17 Karty oraz ogólnych zasad autonomii, pierwszeństwa, jedności i skuteczności prawa Unii, wzajemnego zaufania i pewności prawa w związku z art. 127 umowy o wystąpieniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1222 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-894/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |