Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Deutsche Bank AG (Frankfurt nad Menem, Niemcy) (przedstawiciele: H. Berger, M. Weber i D. Schoo, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Żądania:
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w dniu 25 października 2024 r. w przedmiocie ponownego przyjęcia decyzji dotyczącej obliczenia składek ex-ante za 2021 r. na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji wskazanych w załączniku I (nowa decyzja) (SRB/ES/2024/20) wraz z załącznikami, w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja wraz z załącznikami I, II i III dotyczy składki skarżącej;
- obciążenie SRB kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Niniejsza skarga opiera się na pięciu zarzutach.
1. Zarzut pierwszy: Artykuł 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 1 i załącznik I do tego rozporządzenia, krok 2, naruszają prawo wyższej rangi, ponieważ Komisja przekroczyła przyznane jej uprawnienia, normy, o których mowa naruszają obowiązek pełnego uwzględnienia okoliczności faktycznych i art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 2 , opierają się na oczywistych błędach w ocenie i naruszają zasady orzecznictwa określonego w wyroku Meroni 3 .
2. Zarzut drugi: Artykuł 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 4 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 5 naruszają mające zastosowanie prawo pierwotne, ponieważ art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie zawiera uzasadnienia wymaganego w art. 291 ust. 2 TFUE, a art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/81 przekracza granice określone w art. 70 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 w związku z art. 291 TFUE.
3. Zarzut trzeci: Artykuł 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest objęty uprawnieniem do harmonizacji rynku wewnętrznego na mocy art. 114 TFUE, ponieważ kwota składki ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest oddzielona od ryzyka, na jakie narażony jest jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w związku z określeniem i ciągłą korektą ostatecznego poziomu docelowego o depozyty gwarantowane; jednocześnie art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 narusza zasadę proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 TUE i art. 52 ust. 1 zdanie drugie w związku z art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
4. Zarzut czwarty: Decyzja narusza obowiązek uzasadnienia przewidziany w art. 296 akapit drugi TFUE i w art. 41 ust. 1 i ust. 2 lit. c) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ponieważ zawiera braki w uzasadnieniu.
5. Zarzut piąty: Decyzja narusza art. 70 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 806/2014, ponieważ roczny poziom docelowy ustalono na poziomie ponad 12,5 % szacowanego poziomu docelowego jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
6. Zarzut szósty: Decyzja narusza prawo wyższej rangi z powodu oczywistych błędów w ocenie przy określaniu wskaźników ryzyka elementu ryzyka IV.
7. Zarzut siódmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv), i lit. b) ppkt (ii) oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ przy określaniu wskaźników ryzyka zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. d), ust. 5 lit. a) i ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 pozwana nie dokonała transpozycji wymogów określonych w art. 6 ust. 6 lit. a) ppkt (iv) i lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63.
8. Zarzut ósmy: Decyzja narusza art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 zdania pierwsze i drugie rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, ponieważ pozwana nie zastosowała wskaźnika ryzyka "fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne posiadane przez instytucję, które przekraczają minimalne wymogi w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych".
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1244 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-8/25: Skarga wniesiona w dniu 8 stycznia 2025 r. - Deutsche Bank/SRB |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |