- uwzględniając wniosek prokuratora naczelnego w Düsseldorfie o uchylenie immunitetu Gunnara Becka, przekazany pismem niemieckiego Federalnego Ministerstwa Sprawiedliwości i Ochrony Konsumentów z 25 lipca 2023 r. w związku z postępowaniem przygotowawczym w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa, ogłoszonym na posiedzeniu plenarnym 11 września 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Gunnara Becka zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 46 ust. 2, 3 i 4 ustawy zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec oraz art. 192b niemieckiej dyrektywy dotyczącej postępowań karnych i grzywien (Richtlinien für das Strafverfahren und das Bußgeldverfahren),
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0170/2024),
A. mając na uwadze, że prokurator naczelny w Düsseldorfie wystąpił z wnioskiem o uchylenie immunitetu wybranego w Niemczech posła do Parlamentu Europejskiego Gunnara Becka z zamiarem wszczęcia postępowania przygotowawczego w związku z kradzieżą mienia o niskiej wartości w połączeniu z umyślnym uszkodzeniem ciała i oporem wobec funkcjonariuszy organów ścigania, czyli czynami z art. 242 ust. 1, art. 248a, art. 223 ust. 1, art. 230 ust. 1 zdanie 1, art. 113 ust. 1 i art. 53 niemieckiego kodeksu karnego;
B. mając na uwadze, że 29 października 2022 r. w domu handlowym w Neuss (Niemcy) Gunnar Beck rzekomo wziął próbki produktów testowych wystawionych z myślą o klientach chcących przetestować produkt przed zakupem i uczynił to rzekomo z zamiarem przywłaszczenia ich sobie bez zapłaty za nie; mając na uwadze, że złożono zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa polegającego na kradzieży w sklepie; mając na uwadze, że Gunnar Beck rzekomo próbował opuścić sklep, a ochrona obiektu zatrzymała go; mając na uwadze, że następnie funkcjonariusze organów ścigania interweniowali na miejscu, a Gunnar Beck rzekomo nie zastosował się do ich próśb o niestawianie oporu;
C. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonej lub głosu oddanego w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
D. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
E. mając na uwadze, że art. 46 ust. 2, 3 i 4 ustawy zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec stanowi, co następuje:
"(2) Poseł nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności ani zatrzymany za czyn karalny bez zgody Bundestagu, chyba że zostanie ujęty w trakcie popełniania czynu lub w ciągu następnej doby.
(3) Zgoda Bundestagu wymagana jest również w celu jakiegokolwiek ograniczenia wolności osobistej posła lub w celu wszczęcia postępowania przeciwko posłowi na mocy art. 18.
(4) Na wniosek Bundestagu zostają zawieszone wszelkie postępowania karne przeciwko posłowi lub wszelkie postępowania na mocy art. 18 oraz wszelkie zatrzymania lub inne ograniczenia jego wolności osobistej.";
F. mając na uwadze, że art. 192b dyrektywy dotyczącej postępowań karnych i grzywien (Richtlinien für das Strafverfahren und das Bußgeldverfahren) reguluje uchylenie immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego, a w szczególności jego ust. 1 stanowi, że:
"(1) Einem Mitglied des Europäischen Parlaments aus der Bundesrepublik Deutschland steht die einem Abgeordneten des Deutschen Bundestages zuerkannte Immunität zu. (...)" [Niemiecki poseł do Parlamentu Europejskiego korzysta z immunitetu przysługującego posłowi do niemieckiego Bundestagu].;
G. mając na uwadze, że z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej, że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
I. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Gunnara Becka;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania swojej właściwej komisji właściwemu organowi Republiki Federalnej Niemiec i Gunnarowi Beckowi.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1281 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Gunnara Becka (2023/2192(IMM)) |
Data aktu: | 11/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |