1. 30 listopada 2023 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo
Deutsche Lufthansa AG ("Lufthansa") oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów ("MEF") przejmą wspólną kontrolę 2 , w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , nad przedsiębiorstwem Italia Trasporto Aereo S.p.A. ("ITA") (wraz z Lufthansą i MEF - "strony") w drodze zakupu akcji ("proponowana transakcja").
2. Lufthansa i ITA prowadzą działalność w zakresie świadczenia usług regularnego pasażerskiego transportu lotniczego oraz usług regularnego towarowego transportu lotniczego.
3. Lufthansa jest spółką holdingową grupy Lufthansa z siedzibą w Kolonii (Niemcy) i obsługuje węzły lotnicze we Frankfurcie, Monachium, Brukseli, Zurychu i Wiedniu.
4. ITA jest włoskim przewoźnikiem lotniczym utworzonym przez państwo włoskie w dniu 9 października 2020 r., prowadzącym działalność na całym świecie i obsługującym węzły lotnicze w portach lotniczych Rzym-Fiumicino i Mediolan-Linate. ITA jest w całości własnością MEF.
2. PROCEDURA
2.1. Etap poprzedzający zgłoszenie i wniosek o udzielenie odstępstwa
5. W okresie od marca do listopada 2023 r. Komisja i strony przeprowadziły rozmowy przed dokonaniem zgłoszenia.
6. 22 czerwca 2023 r. Lufthansa i ITA zwróciły się do Komisji o zezwolenie na pewne działania zmierzające do
integracji Lufthansy i ITA przed zatwierdzeniem, na zasadzie odstępstwa od obowiązku zawieszenia koncentracji przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
7. 7 sierpnia 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w odniesieniu do tego wniosku o udzielenie
odstępstwa, w którym wstępnie uznała, że przewidywane środki Lufthansy i ITA (i) stanowiłyby istotny krok w kierunku integracji działalności Lufthansy i ITA, a tym samym wchodziły w zakres obowiązku zawieszenia przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz (ii) nie spełniały warunków określonych w art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia.
8. 21 sierpnia 2023 r. Lufthansa i ITA wycofały swój wniosek o udzielenie odstępstwa.
2.2. Wniosek dotyczący środka zaradczego na etapie I i decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)
9. 8 stycznia 2024 r., na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, strony
zaproponowały swoje zobowiązania. Zobowiązania te nie zostały poddane testom rynkowym, ponieważ Komisja uznała, że nie odnoszą się one do wszystkich obszarów wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji określonych przez Komisję.
10. 23 stycznia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)
rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"), ponieważ w ramach pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego Komisja zgłosiła poważne wątpliwości dotyczące zgodności zaproponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym, a zobowiązania zaproponowane przez strony 8 stycznia 2024 r. nie odpowiadały w wystarczającym stopniu na wstępnie wykryte problemy w zakresie konkurencji zgłoszone przez Komisję.
11. 5 lutego 2024 r. strony przedstawiły pisemne uwagi dotyczące decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
2.3. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
12. 25 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym strony oficjalnie powiadomiono
26 marca 2024 r. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono wstępnie, że proponowana transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na znacznej części rynku wewnętrznego.
2.4. Odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym
13. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie wyznaczonym
przez DGT ds. Konkurencji. Strony zwróciły się o możliwość przedstawienia swoich argumentów na spotkaniu wyjaśniającym.
14. Spotkanie wyjaśniające odbyło się 19 kwietnia 2024 r.
2.5. Przedłużenie terminu
15. 26 kwietnia 2024 r. Komisja, za zgodą stron, podjęła decyzję o przedłużeniu postępowania o łącznie 5 dni
roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W związku z tym ustawowy termin wydania decyzji przez Komisję przedłużono do 13 czerwca 2024 r.
2.6. Pismo przedstawiające okoliczności faktyczne
16. 29 kwietnia 2024 r. Komisja przesłała pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, aby poinformować
strony o dodatkowych elementach stan faktycznego, których nie uwzględniono w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i które potwierdzały wstępne wnioski sformułowane przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ("pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). 5 maja 2024 r. Komisja wystosowała drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w tym samym celu ("drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne").
17. Strony odpowiedziały na pisma przedstawiające okoliczności faktyczne w terminach wskazanych przez DG ds. Konkurencji, tj. odpowiednio 6 maja 2024 r. i 14 maja 2024 r.
2.7. Dostęp do akt
18. 26 marca 2024 r. stronom udzielono po raz pierwszy dostępu do akt w związku z wydaniem pisemnego zgłoszenia
zastrzeżeń. Następnie strony otrzymały dostęp do akt 26 kwietnia, 7 maja, 24 maja, 20 czerwca i 28 czerwca 2024 r.
19. W odniesieniu do niektórych poufnych dokumentów, na których Komisja oparła się w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a także w pierwszym i drugim piśmie przedstawiającym okoliczności faktyczne, stronom zapewniono dostęp w biurze danych. Biuro danych zostało otwarte najpierw 26 i 27 marca 2024 r., a następnie 9, 17, 18 kwietnia 2024 r. i 2 maja 2024 r.
20. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
2.8. Oferty zobowiązań
21. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły zobowiązania w ramach etapu II postępowania wyjaśniającego w celu
zapewnienia zgodności koncentracji z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("zobowiązania wstępne"). Komisja postanowiła nie przeprowadzać testów rynkowych zobowiązań wstępnych, ponieważ uznała, że nie rozwiązywały one wszystkich problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji i prawdopodobnie nie rozwiązałyby problemów w zakresie konkurencji, na które były ukierunkowane.
22. 6 maja 2024 r. strony przedstawiły drugi zestaw zobowiązań ("drugi zestaw zobowiązań"), których celem było
rozwiązanie wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji. Zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw termin podjęcia przez Komisję decyzji w tej sprawie przedłużono o 15 dni roboczych, tj. do 4 lipca 2024 r.
23. 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła test rynkowy w związku z drugim zestawem zobowiązań. Komisja
poinformowała strony o wynikach testu rynkowego na spotkaniu podsumowującym, które odbyło się 23 maja 2024 r.
24. 18 czerwca 2024 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
2.9. Zainteresowane osoby trzecie
25. W trakcie całego postępowania dopuściłam 14 podmiotów (przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw, a także organizacje konsumenckie i przedstawicieli pracowników) jako zainteresowane osoby trzecie, zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE.
26. Po wydaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń DG ds. Konkurencji poinformowała wszystkie zainteresowane osoby trzecie o charakterze i przedmiocie postępowania, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4 poprzez dostarczenie im nieopatrzonej klauzulą poufności wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pod warunkiem podpisania oświadczenia o zachowaniu poufności.
27. Osiem z tych zainteresowanych osób trzecich dopuszczono, na ich wniosek, do udziału w spotkaniu wyjaśniającym. Odmówiłam udziału jednej stronie trzeciej, głównie ze względu na opóźnienie w złożeniu wniosku.
3. WNIOSEK
28. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG pod warunkiem przestrzegania ostatecznych zobowiązań.
29. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w projekcie sprawozdania końcowego wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Po dokonaniu przeglądu projektu decyzji stwierdzam, że tak istotnie jest.
30. Ogólnie uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Brukseli, dnia 28 czerwca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1342 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA |
Data aktu: | 27/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |