Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Imerys PCC France (Arles, Francja) (przedstawiciele: H. Estreicher, A. Bartl i A. Martínez Perea, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2620 z dnia 30 lipca 2024 r. uzupełniającego dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących uznania, że gazy cieplarniane stały się trwale chemicznie związane w produkcie 1 ;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy oparty na twierdzeniu, że Komisja działała ultra vires, wykraczając zakres uprawnień delegowanych przekazanych jej na mocy art. 290 TFUE.
- Strona skarżąca twierdzi, że poprzez przyjęcie zaskarżonego aktu Komisja rozszerzyła zakres art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87/WE ze zmianami (zwanej dalej "dyrektywą 2003/87") 2 , w myśl art. 3 ust. 1 lit. b) zaskarżonego aktu, wymagając uprawnień dla CO2 trwale związanego w produktach, które mogą być spalane po ukończeniu ich cyklu życia. Podejście to zakłada, wbrew zamysłowi wyrażonemu w dyrektywie, uwalnianie emisji przy wszystkich praktykach w zakresie przetwarzania odpadów, bez uwzględnienia rzeczywiście uwolnionego CO2. Co więcej, strona skarżąca podnosi, że poprzez art. 3 ust. 2, art. 4 oraz załącznik do zaskarżonego aktu Komisja nieprawidłowo wprowadziła pozytywny wykaz zwolnionych produktów, który ogranicza zakres art. 12 ust. 3b, czyniąc zawarte w nim kryteria zbędnymi i zmieniając jego cel. Zmiana ta stanowi modyfikację zasadniczego elementu dyrektywy 2003/87 bez upoważnienia prawodawczego, co uzasadnia stwierdzenie nieważności zaskarżonego aktu w całości.
2. Zarzut drugi dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie.
- Strona skarżąca twierdzi, że Komisja nie zbadała w sposób staranny i bezstronny - czego wymaga orzecznictwo Unii - wszystkich istotnych okoliczności faktycznych, ograniczając pozytywny wykaz zawarty w załączniku do czterech zastosowań węglanów mineralnych. Komisja pominęła jej zdaniem istotne dowody, które potwierdzają, że liczne dodatkowe zastosowania i materiały spełniają kryteria określone w art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
- Strona skarżąca utrzymuje, że w zaskarżonym akcie zastosowano środki wykraczające poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów dyrektywy 2003/87, naruszając tym samym zasadę proporcjonalności ustanowioną w orzecznictwie Unii. Konkretnie art. 3 ust. 1 lit. b) nałożono wymogi, których operatorzy nie mogą spełnić, ponieważ nie są oni w stanie przewidzieć czynności mających miejsce po końcu przydatności produktu do użycia, co skutkuje uniemożliwieniem zastosowania art. 12 ust. 3b i podważeniem jego celu. Środki te są nieproporcjonalne i nie uwzględniają innych dostępnych rozwiązań, takich jak certyfikacja usuwania CO2 czy skierowanie żądania przedstawiania świadectw do operatorów spalarni odpadów.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady równego traktowania
- Strona skarżąca twierdzi, że w zaskarżonym akcie bezzasadnie ograniczono załącznik do niewielkiej grupy produktów budowlanych, pomimo istnienia dowodów, że inne produkty, takie jak farby i uszczelniacze spełniają te same kryteria braku spalania i długotrwałego składowania CO2. Komisja nie przedstawiła obiektywnego uzasadnienia tego odmiennego traktowania, co narusza ustanowioną w orzecznictwie Unii zasadę równego traktowania.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.
- Strona skarżąca podnosi, że zaskarżony akt narusza te zasady, jako że ustanawia on niejasne i nieprzewidywalne obowiązki, w szczególności poprzez wprowadzenie zawężonego pozytywnego wykazu oraz zmienionej wykładni art. 12 ust. 3b dyrektywy 2003/87. Zmiany te podważają zaufanie strony skarżącej co do wyjątków dotyczących trwałego wychwytywania CO2, co zakłóca jej decyzje gospodarcze i prowadzi do powstania potencjalnych szkód finansowych i operacyjnych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1438 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-673/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Imerys PCC France/Komisja |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |