Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji - komunikatu Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji z dnia 28 lutego 2024 r., mocą której nakazano zwrot i odzyskanie kosztów żądanych w ramach siódmego programu ramowego (7PR) w odniesieniu do projektów SMARTPIF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP oraz zapłatę odszkodowania przez INESCOP na rzecz Komisji Europejskiej oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami podlegającego zastosowanie do umowy [rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich] roszczenie nie istnieje;
- tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem czteroletniego terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do umowy [z punktu widzenia ratione temporis podlegającego zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 2 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 [zwanego dalej: "rozporządzeniem finansowe z 2012 r."]) roszczenie nie istnieje;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań ze względu na podjęcie przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem terminu przedawnienia obowiązującego środki Komisji przeciwko INESCOP z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzenia finansowego z 2012 r;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie nieistnienia roszczenia jak również (i) orzeczenie odnośnie do prawidłowej interpretacji art. 4 Grant Agreements, zgodnie z którą INESCOP był uprawniony do otrzymania raportu końcowego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub wszelkich innych komunikatów dotyczących procedury zwrotu lub audytu w języku hiszpańskim, oraz (i) stwierdzenie, że odmowa dostarczenia takiego dokumentu stanowi naruszenie Grant Agreements w związku z zasadą dobrej wiary i równości stron, a w związku z tym (ii) stwierdzenie, że INESCOP ma prawo do otrzymania kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń jak również sprawozdań, w tym tych pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby móc skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym lub postępowaniu dotyczącym audytu finansowego;
- ponadto, dalej tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań z powodu podjęcia przez Komisję środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że roszczenie dotyczące naruszenia praw podstawowych INESCOP nie miało miejsca, tak aby w danym wypadku wszczęto nową procedurę, w ramach której przestrzegane będą prawnie uznane przysługujące INESCOP prawa w zakresie języka oraz (ii) w związku z tym przekazanie INESCOP kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń i sprawozdań, w tym pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby mógł skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym, ponieważ decyzja została wydana w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych, które wykraczają poza stosunek umowny wynikający z Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów:
1. Naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: (i) decyzji Unii dotyczących 7PR oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
2. Pomocniczo, naruszenie Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: rozporządzenia finansowego z 2012 r.
3. Dalej pomocniczo, w przypadku wszczęcia przez Komisję postępowania administracyjnego, przedawnienie prawa Komisji do wszczęcia takiego postępowania przeciwko INESCOP na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
4. Dalej pomocniczo, naruszenie Grant Agreements poprzez właściwą interpretację ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary i równości stron.
5. Dalej pomocniczo naruszenie podstawowego prawa do zwracania się do Komisji w jednym z języków traktatów i otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1439 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-681/24: Skarga wniesiona w dniu 27 grudnia 2024 r. - Inescop/Komisja |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |