Wspomnianą wyżej decyzją, zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA poinformował władze norweskie o swojej decyzji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie części I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale").
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Avenue des Arts 19H
1000 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura 18 marca 2022 r. HeltHjem Netthandel AS złożyła skargę do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd"), zawierającą zarzut, że norweski zasiedziały operator pocztowy Posten Bring AS ("Posten") otrzymuje - w wyniku niezgłoszonej rekompensaty za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej - pomoc państwa niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym.
Opis środka
Posten jest spółka dominującą grupy pocztowej i logistycznej działającej głównie w regionie państw nordyckich.
Decyzja dotyczy rekompensaty za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej za 2016 r. i kolejne lata ("środek"), przyznanej do 19 grudnia 2024 r. ("odnośny okres").
Przed wejściem w życie Porozumienia EOG władze norweskie przyznały Posten lub jej poprzednikom rekompensatę za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej. W odnośnym okresie Posten otrzymywała rekompensatę za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej w formie dotacji przyznanych z norweskiego budżetu państwa.
Ocena środka
Istnienie pomocy państwa
W swojej decyzji Urząd doszedł do wstępnego wniosku, że środek spełnia kryteria określone w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG i w związku z tym stanowi pomoc państwa.
Istniejący program pomocy a nowa pomoc
Władze norweskie twierdzą, że podstawę rekompensaty dla Posten za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej stanowi program pomocy ustanowiony przed wejściem w życie Porozumienia EOG i że od tego czasu w programie nie wprowadzono znaczących zmian.
W swojej decyzji Urząd uznał, że mimo przesłanek wskazujących na istnienie programu pomocy, na podstawie dostępnych informacji nie może stwierdzić, czy rekompensata za wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej przyznana Posten została przyznana w ramach programu, który kwalifikowałby się jako program pomocy w rozumieniu części II art. 1 lit. d) protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale ("protokół 3").
W odniesieniu do pierwszej sytuacji opisanej w tym postanowieniu, na obecnym etapie Urząd jest zdania, że potencjalni beneficjenci nie są określeni "w sposób ogólny i abstrakcyjny". Wymogi definicji pierwszego programu pomocy zawartej w części II art. 1 lit. d) protokołu 3 nie wydają się zatem spełnione.
W odniesieniu do drugiej sytuacji opisanej w tym postanowieniu, Urząd jest zdania, że termin "akt" może odnosić się do utrwalonej praktyki administracyjnej władz krajowych, jeżeli świadczy ona o istnieniu "systematycznego podejścia". W tym przypadku Urząd nie może wykluczyć istnienia takiej praktyki. Na obecnym etapie Urząd uważa, że pomoc nie wydaje się związana z konkretnym projektem i może być przyznana na czas nieokreślony lub w nieokreślonej kwocie. Na podstawie aktualnych informacji Urząd nie jest jednak w stanie rozstrzygnąć tych kwestii. Ponadto Urząd nie był w stanie wykluczyć, że pewne zmiany domniemanego programu mogły spowodować zmianę jego klasyfikacji i uznanie go za nową pomoc.
Poza tym zarówno w prawie norweskim, jak i w prawie EOG kilkakrotnie wprowadzano zmiany regulacyjne dotyczące sektora pocztowego. Z uwagi jednak na ograniczone informacje, jakimi Urząd dysponuje, nie jest on w stanie stwierdzić, czy zastosowanie ma cz. II art. 1 lit. b) pkt (v) protokołu 3 ("rozwój Europejskiego Obszaru Gospodarczego").
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
W swojej decyzji Urząd ma wątpliwości, czy środek, gdyby został zaklasyfikowany jako nowa pomoc, jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG i Zasadami ramowymi Urzędu z 2012 r. dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych ("zasady ramowe dotyczące UIOG"). W szczególności Urząd nie jest w stanie stwierdzić wstępnie zgodności lub niezgodności z następującymi przepisami zasad ramowych dotyczących UIOG: pkt 12 (usługa faktycznie świadczona w ogólnym interesie gospodarczym w odniesieniu do usługi uzupełniającej) oraz pkt 21 (rekompensata kosztów netto z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej). Celem uzupełnienia swojej oceny w kwestii zgodności Urząd w swojej decyzji zwrócił się do władz norweskich o dodatkowe informacje.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1494 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | URZĄD NADZORU EFTA DECYZJA nr 223/24/COL z dnia 19 grudnia 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Posten Bring AS |
Data aktu: | 19/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2025 |