Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Iran Air - The Airline of the Islamie Republic of Iran (Iran Air) (Teheran, Iran) (przedstawiciele: D. Rahimi Moghaddam i T. Wülfing, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o stwierdzenie nieważności decyzji Rady Unii Europejskiej (WPZiB) 2024/2698 z dnia 14 października 2024 r. zmieniającej decyzję (WPZiB) 2023/1532 dotyczącą środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz dla ugrupowań zbrojnych i uzbrojonych podmiotów na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego 1 , a także rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/2697 z dnia 14 października 2024 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (UE) 2023/1529 w sprawie środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz dla ugrupowań zbrojnych i uzbrojonych podmiotów na Bliskim Wschodzie i w rejonie Morza Czerwonego 2 w zakresie, w jakim akty te dotyczą strony skarżącej.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy: prawo do bycia wysłuchanym
Pozwana naruszyła określone w art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 3 prawo skarżącej do bycia wysłuchaną przed wydaniem indywidualnych i niekorzystnych dla niej aktów prawnych. Skarżąca nie została wysłuchana.
2. Zarzut drugi: prawo do uzasadnienia, prawo do obrony, prawo do skutecznej ochrony sądowej
Pozwana uchybiła obowiązkowi uzasadnienia ciążącemu na niej na mocy art. 296 akapit drugi TFUE, naruszając tym samym przysługujące skarżącej prawo do obrony i prawo do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w związku z art. 6 ust. 3 lit. a) i b) oraz art. 13 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Pozwana nie uzasadniła indywidualnie aktów prawnych. W odniesieniu do każdego ukaranego przewoźnika lotniczego użyto identycznych w brzmieniu i ogólnych sformułowań, które znacznie utrudniły obronę przed oskarżeniami w terminie przewidzianym w art. 263 akapit szósty TFUE i art. 60 regulaminu postępowania przed Sądem 4 .
3. Zarzut trzeci: prawo dostępu do akt, prawo do obrony, prawo do skutecznej ochrony sądowej
Pozwana uchybiła obowiązkowi udzielenia dostępu do akt sprawy ciążącemu na niej na mocy art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, naruszając tym samym ponownie przysługujące skarżącej prawo do obrony i prawo do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w związku z art. 6 ust. 3 lit. a) i b) oraz art. 13 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Pozwana przekazała skarżącej zestaw dowodów w następstwie wniosku o dostęp do akt złożonego przez pełnomocnika skarżącej; 7 z 22 dokumentów nie dotyczy jednak skarżącej. Mimo to przedstawiciele skarżącej musieli ustosunkować się do tych dokumentów, co stanowi naruszenie zasady jasności akt sprawy, a tym samym naruszenie skutecznej ochrony sądowej.
4. Zarzut czwarty: prawo do bezstronnego przeprowadzenia dowodów
Pozwana naruszyła określone w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo skarżącej do bezstronnego przeprowadzenia dowodów. Dowody dotyczące skarżącej obejmują jedynie doniesienia prasowe odnoszące się do znajdujących się w rękach osób trzecich rzekomych dowodów przemawiających na niekorzyść skarżącej. Pozwana ślepo zaufała tym doniesieniom prasowym i nie przeprowadziła żadnych własnych badań, w szczególności nie poszukiwała także dowodów przemawiających na korzyść skarżącej.
5. Zarzut piąty: prawo do bezstronnej oceny dowodów
Pozwana naruszyła także określone również w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo skarżącej do bezstronnej i sprawiedliwej subsumpcji dotyczących jej dowodów względem ustalonych przez siebie samą przesłanek nałożenia sankcji. Prawidłowo przeprowadzona subsumpcja w odniesieniu do ustalonych przez pozwaną przesłanek nałożenia sankcji nie prowadzi do wniosku, do którego doszła pozwana; zebrane artykuły prasowe nie zawierają żadnych wskazówek co do udziału skarżącej w zarzucanym jej przewozie towarów o znaczeniu wojskowym.
6. Zarzut szósty: nadużycie władzy
Według wszelkiego prawdopodobieństwa pozwana dążyła za pomocą aktów prawnych co najmniej w znacznej mierze do celu innego niż ten, który został przez nią oficjalnie wskazany. Wydając akty prawne, Rada sama wyszła z założenia, że skarżąca jest niewinna w odniesieniu do stawianych jej zarzutów, żadnego indywidualnego zarzutu nie można jej zatem poważnie postawić, lecz mimo to należy pociągnąć ją do politycznie umotywowanej odpowiedzialności zbiorowej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1542 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-676/24: Skarga wniesiona w dniu 23 grudnia 2024 r. - Iran Air/Rada |
Data aktu: | 17/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |