Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie pogłębiającego się kryzysu demokracji w Gruzji w związku z niedawnymi wyborami parlamentarnymi i zarzutami oszustwa wyborczego (2024/2933(RSP))

P10_TA(2024)0054
Pogłębiający się kryzys demokracji w Gruzji w związku z niedawnymi wyborami parlamentarnymi i zarzutami oszustwa wyborczego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie pogłębiającego się kryzysu demokracji w Gruzji w związku z niedawnymi wyborami parlamentarnymi i zarzutami oszustwa wyborczego (2024/2933(RSP))
(C/2025/1808)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Gruzji, w szczególności tę z 9 października 2024 r. w sprawie regresu demokracji i zagrożeń dla pluralizmu politycznego w Gruzji 1 ,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 2 ,

- uwzględniając oświadczenie w sprawie wstępnych ustaleń i wniosków międzynarodowej misji obserwacji wyborów pod przewodnictwem Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE-ODIHR) w sprawie wyborów parlamentarnych, które odbyły się w Gruzji 26 października 2024 r., oraz oświadczenie przewodniczącego delegacji Parlamentu Europejskiego ds. obserwacji wyborów,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 29 października 2024 r. w sprawie ostatnich wydarzeń po wyborach parlamentarnych w Gruzji oraz wspólne oświadczenie wysokiego przedstawiciela i Komisji z 27 października 2024 r. w sprawie wyborów parlamentarnych w Gruzji,

- uwzględniając wspólne oświadczenie prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona, kanclerza Republiki Federalnej Niemiec Olafa Scholza i premiera Rzeczypospolitej Polskiej Donalda Tuska w sprawie sytuacji w Gruzji z 7 listopada 2024 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych, przewodniczącego Delegacji ds. Stosunków z Zakaukaziem i przewodniczącego Delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 28 października 2024 r. w sprawie wyborów parlamentarnych w Gruzji,

- uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów UE w sprawie wyborów w Gruzji z 28 października 2024 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie grupy Friends of Georgia (Przyjaciele Gruzji), która reprezentuje parlamenty europejskie, z 6 listopada 2024 r. w sprawie międzynarodowej komisji śledczej do zbadania nieprawidłowości w wyborach w Gruzji,

- uwzględniając status Gruzji jako kraju kandydującego do UE, przyznany przez Radę Europejską na szczycie 1415 grudnia 2023 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 30 października 2024 r. pt. "Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2024 r." (COM(2024)0690), który zawiera pierwsze sprawozdanie z postępów dotyczące Gruzji,

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 26 października 2024 r. w Gruzji odbyły się wybory parlamentarne; mając na uwadze, że w miesiącach poprzedzających wybory doszło do poważnych ataków na demokrację w Gruzji, czego przykładem jest przyjęcie w trybie przyspieszonym antydemokratycznych przepisów, co spotkało się z krytyką ONZ, Europejskiej Komisji na rzecz Demokracji przez Prawo (Komisji Weneckiej) i UE; mając na uwadze, że kampania wyborcza nie spełniała standardów demokratycznych ze względu na działania rządzącej partii Gruzińskie Marzenie i władz, które podsycały atmosferę strachu, w tym przez aresztowania, przeszukania domów i zastraszanie polityków opozycji, liderów społeczeństwa obywatelskiego, dziennikarzy, badaczy i innych osób krytycznych wobec rządu, a także stosowanie wobec nich przemocy;

B. mając na uwadze, że w trakcie kampanii rządząca partia Gruzińskie Marzenie wykorzystywała naturalny strach gruzińskiego społeczeństwa przed wojną, powtarzając, że jest "partią pokoju", i twierdząc, że opozycja, nazywana spiskowo "partią wojny światowej", rzekomo na polecenie Zachodu wciągnie kraj w wojnę z Rosją; mając na uwadze, że przywódcy Federacji Rosyjskiej i jej propagandyści otwarcie wspierali partię Gruzińskie Marzenie zarówno przed wyborami, jak i po nich; mając na uwadze, że czołowi przywódcy partii rządzącej w publicznych wypowiedziach podczas kampanii wyrażali zamiar zdelegalizowania głównych partii opozycyjnych po wyborach, co budzi obawy co do uczciwości i inkluzywności procesu politycznego;

C. mając na uwadze, że wybory parlamentarne w Gruzji z 26 października 2024 r. umożliwiały wybór spośród kilku kandydatów, ale były obarczone poważnymi nieprawidłowościami, udokumentowanymi doniesieniami o manipulowaniu głosami i ograniczaniu wolności wyborców, w szczególności poprzez kupowanie głosów, nękanie obserwatorów, usuwanie mediów z lokali wyborczych, zastraszanie wyborców w lokalach wyborczych i poza nimi, śledzenie wyborców i konfiskatę dokumentów tożsamości na obszarach wiejskich, które następnie przekazywano lojalnym aktywistom partii rządzącej w celu oddania głosu, zorganizowany transport wyborców, nawoływanie do nienawiści, niewystarczający dostęp obywateli Gruzji do głosowania za granicą oraz nieprawdopodobne rozbieżności we frekwencji wyborczej między kobietami i mężczyznami na obszarach wiejskich; mając na uwadze, że pracownicy sektora publicznego i odbiorcy świadczeń socjalnych byli poddawani presji, aby wspierać partię rządzącą;

D. mając na uwadze, że międzynarodowi obserwatorzy wyborów odnotowali pogłębiające się podziały polityczne i znaczną nierównowagę przy rozdzielaniu środków finansowych, a także liczne korzyści przysługujące partii rządzącej, przez co początkowe nierówności dodatkowo się zaostrzyły; mając na uwadze, że skuteczność nadzoru finansowego nad kampanią osłabiło ograniczone egzekwowanie przepisów oraz obawy dotyczące bezstronności i politycznej instrumentalizacji organu nadzoru;

E. mając na uwadze, że w wyborach parlamentarnych w Gruzji z 26 października 2024 r. po raz pierwszy w pełni zastosowano system proporcjonalny wraz z elektronicznymi urządzeniami do identyfikacji wyborców i liczenia głosów; mając na uwadze, że zastosowanie tych technologii wzbudziło obawy dotyczące przejrzystości, tajności głosowania i braku niezależnej weryfikacji;

F. mając na uwadze, że w wyniku niedawnych zmian w ordynacji wyborczej, w tym zniesienia parytetów płci, zmieniono skład Centralnej Komisji Wyborczej i wraz z uchwaleniem ustawy o "przejrzystości wpływów zagranicznych" ograniczono podstawowe wolności, napiętnowano organizacje społeczeństwa obywatelskiego i podważono integralność gruzińskich instytucji demokratycznych;

G. mając na uwadze, że szanowane gruzińskie niezależne misje obserwacji wyborów stwierdziły, iż połączenie przymusu przedwyborczego, manipulacji w dniu wyborów i ograniczonego dostępu obserwatorów sprawiło, że wybory nie odzwierciedlają prawdziwej woli narodu gruzińskiego; mając na uwadze, że system umożliwiający konfiskatę dowodów tożsamości, gromadzenie danych i nieuprawnioną obecność stworzył środowisko przymusu, wzmacniając współudział podmiotów państwowych w ułatwianiu oszustw wyborczych; mając na uwadze, że w dniu wyborów powszechnie naruszano zasadę tajności głosowania; mając na uwadze, że wybory zostały sfałszowane poprzez jednoczesne zastraszanie wyborców, utrudnianie obserwacji i manipulowanie procedurami wyborczymi, dlatego nie można ich uznać za wolne i uczciwe;

H. mając na uwadze, że powszechne anomalie w zakresie frekwencji wyborczej i odsetka głosów dla partii rządzącej zgadzały się z wieloma doniesieniami o nadużyciach wyborczych;

I. mając na uwadze, że prawie wszystkie sondaże przedwyborcze sugerowały, że Gruzińskie Marzenie nie uzyska większości; mając na uwadze, że rozbieżności między sondażami przedwyborczymi a wynikami wyborów ogłoszonymi przez Centralną Komisję Wyborczą nie można wytłumaczyć marginesem błędu statystycznego;

J. mając na uwadze, że prezydentka Gruzji Salome Zurabiszwili publicznie potępiła wybory jako sfałszowane, odmówiła uznania wyników wyborów i zaapelowała o międzynarodowe dochodzenie oraz powtórzenie wyborów; mając na uwadze, że prezydentka stwierdziła, iż uznanie wyniku wyborów byłoby równoznaczne z "akceptacją podporządkowania Gruzji Rosji", i nazwała proces wyborczy "rosyjską operacją specjalną"; mając na uwadze, że cztery koalicje opozycji, które przekroczyły próg wyborczy, odrzuciły wyniki wyborów i odmówiły legitymizacji nowego parlamentu; mając na uwadze, że cztery bloki opozycyjne - "Zjednoczony Ruch Narodowy", koalicja "Silna Gruzja", "Koalicja na rzecz Zmian" i "Za Gruzję" Gacharii - nie przyjęły mandatów parlamentarnych i odmówiły wzięcia udziału w zwołaniu posiedzenia parlamentu 11. kadencji, argumentując, że wybory parlamentarne z 26 października 2024 r. były nielegalne; mając na uwadze, że 13 listopada 2024 r., w ślad za oświadczeniami z sierpnia, premier Gruzji Kobachidze powtórzył, że planuje zdelegalizować zgodnie z konstytucją główne partie opozycyjne, jeżeli odmówią przyjęcia mandatu parlamentarnego; mając na uwadze, że tym samym Gruzja przeżywa kryzys konstytucyjny;

K. mając na uwadze, że 25 listopada 2024 r. zwołano nowy parlament bez udziału członków opozycji; mając na uwadze, że odnosząc się do inauguracyjnej sesji parlamentu, prezydentka Salome Zurabiszwili stwierdziła, że "dziś parlament Gruzji przestał istnieć", ponieważ Gruzińskie Marzenie "podeptało konstytucję";

L. mając na uwadze, że w swoim oświadczeniu po wyborach wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa przypomniał, że międzynarodowi obserwatorzy nie uznali wyborów za wolne i uczciwe, wezwał do przeprowadzenia przejrzystego dochodzenia i śledztwa w sprawie nieprawidłowości oraz wywierania presji na wyborców i ich zastraszania, a także podkreślił potrzebę odwrócenia regresu demokracji w Gruzji;

M. mając na uwadze, że premier Węgier Viktor Orban udał się z wizytą do Tbilisi, aby pogratulować zwycięstwa partii Gruzińskie Marzenie przed opublikowaniem ostatecznych wyników wyborów i bez uprzedniej konsultacji z innymi przywódcami UE, i że był on jedynym przywódcą UE, który tak postąpił;

N. mając na uwadze, że gruzińskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego złożyły skargi sądowe i wezwały do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie oszustw wyborczych, jednak w wielu przypadkach organy dochodzeniowe nie wszczynały dochodzeń ani nie badały naruszeń w należyty sposób; mając na uwadze, że do tej pory Centralna Komisja Wyborcza odmówiła opublikowania zleconego audytu elektronicznego systemu głosowania i zatwierdziła wyniki wyborów pomimo wyżej wymienionych nieprawidłowości;

O. mając na uwadze, że po skargach wniesionych przez gruzińskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego władze wprowadziły środki karne wobec przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, obejmujące nieuprawnione wezwania na przesłuchania i wysokie grzywny za informowanie o oszustwach wyborczych;

P. mając na uwadze, że gruzińskie sądy w dalszym ciągu oddalają w trybie przyspieszonym i na masową skalę powództwa wytoczone przez opozycyjne partie polityczne i krajowych obserwatorów, w których podnoszono nieprawidłowości w głosowaniu; jednocześnie sądy te odrzucają wnioski o wezwanie świadków i wnioski, które zobowiązywałyby Centralną Komisję Wyborczą do przekazania protokołów dostawy i odbioru zamówionych długopisów i kart do głosowania;

Q. mając na uwadze, że 16 listopada 2024 r., mimo licznych skarg i apeli niezależnych obserwatorów wyborów o unieważnienie wyników, gruzińska Centralna Komisja Wyborcza opublikowała ostateczne sprawozdanie podsumowujące wybory parlamentarne z 26 października 2024 r., przyznając zwycięstwo rządzącej partii Gruzińskie Marzenie, która zdobyła 53,92 % głosów;

R. mając na uwadze, że pierwsze protesty wybuchły 28 października 2024 r. w Tbilisi, a tysiące osób zebrało się, aby zakwestionować legalność ogłoszonego zwycięstwa partii rządzącej; mając na uwadze, że 4 listopada 2024 r. odbyły się kolejne demonstracje, których skala i intensywność rosła; mając na uwadze, że policja siłą rozpędziła demonstracje w Tbilisi, stosując nieproporcjonalną przemoc wobec pokojowo nastawionych demonstrantów i dziennikarzy, oraz aresztowała wielu z nich;

S. mając na uwadze, że zgodnie z art. 78 konstytucji Gruzji "organy konstytucyjne podejmują wszelkie środki w ramach swoich kompetencji, aby zapewnić pełną integrację Gruzji z Unią Europejską i Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego";

T. mając na uwadze, że Gruzja jako kraj kandydujący do UE powinna w pełni przestrzegać układu o stowarzyszeniu i spełnić dziewięć punktów określonych w zaleceniu Komisji z 8 listopada 2023 r.; mając na uwadze, że chociaż w grudniu 2023 r. Rada Europejska przyznała Gruzji status kraju kandydującego, jej proces przystąpienia do UE został de facto wstrzymany ze względu na działania podejmowane przez rząd Gruzji od wiosny 2024 r.;

U. mając na uwadze, że oligarcha Bidzina Iwaniszwili, lider Gruzińskiego Marzenia, wywierający również znaczny wpływ na gruzińską gospodarkę, odegrał decydującą rolę w regresie demokracji w Gruzji i w podważaniu obranego przez ten kraj kierunku euroatlantyckiego i przeorientowaniu go w stronę Rosji;

1. ubolewa, że 26 października 2024 r. Gruzja, kraj kandydujący do UE, przeprowadziła wybory parlamentarne, które nie były zgodne z międzynarodowymi standardami dotyczącymi demokratycznych wyborów ani z jej zobowiązaniami jako członka OBWE do przeprowadzenia wolnych i uczciwych wyborów; podkreśla, że naruszenia uczciwości wyborów są niezgodne z normami, jakich oczekuje się od kraju kandydującego do UE; podkreśla, że przeprowadzenie wyborów było kolejnym przejawem utrzymującego się regresu demokracji, za który partia rządząca ponosi pełną odpowiedzialność;

2. zdecydowanie potępia liczne i poważne naruszenia wyborcze, w tym udokumentowane przypadki zastraszania, manipulowania głosami, dorzucania głosów do urny, zakłócania pracy obserwatorów wyborów i mediów oraz zgłoszone manipulacje z wykorzystaniem maszyn do głosowania elektronicznego, które umożliwiały wielokrotne oddanie głosu na jeden dokument tożsamości, znaczną nierównowagę w zasobach finansowych, przewagę wynikającą ze sprawowania urzędu i brak dochodzenia w sprawie poważnych nieprawidłowości proceduralnych;

3. uważa, że zgłaszane powszechne oszustwa wyborcze podważają uczciwość procesu wyborczego, legalność wyników wyborów i zaufanie społeczeństwa do nowego rządu oraz że wyniki nie stanowią wiarygodnej reprezentacji woli narodu gruzińskiego;

4. przyjmuje do wiadomości zdecydowane potępienie przez prezydentkę Gruzji Salome Zurabiszwili wyborów jako sfałszowanych oraz jej decyzję o nieuznaniu wyników; docenia starania prezydentki Gruzji Salome Zurabiszwili zmierzające do ponownego skierowania tego kraju na demokratyczną i proeuropejską ścieżkę rozwoju;

5. uważa, że społeczność międzynarodowa nie powinna uznawać wyników wyborów, ponieważ legalność głosowania została poważnie podważona przez skalę naruszeń; w związku z tym odrzuca uznanie wyborów parlamentarnych i wzywa do ich powtórzenia w ciągu roku, przy czym proces ten powinien zostać przeprowadzony w lepszym środowisku wyborczym przez niezależną i bezstronną administrację wyborczą pod ścisłym nadzorem międzynarodowym, aby zapewnić prawdziwie uczciwy i przejrzysty proces wyborczy;

6. popiera apel o niezależne, przejrzyste międzynarodowe dochodzenie w sprawie zarzutów manipulacji wyborczych, zastraszania wyborców i systemowych naruszeń, które według doniesień miały miejsce w kampanii wyborczej i w dniu wyborów;

7. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) o wysłaniu misji technicznej do Gruzji; wzywa ESDZ i Komisję do ustanowienia szerokiego mandatu misji, który wykraczałby poza ograniczenia ram i metodologii obserwacji wyborów OBWE, która znacznie różni się od metodologii obserwacji wyborów UE, ponieważ metodologia OBWE nie zawsze jest w stanie odpowiednio uchwycić wszystko, co dzieje się w kraju przed dniem wyborów, zwłaszcza w takich krajach jak Gruzja, gdzie istnieje ugruntowany system nacisków na urzędników publicznych, zastraszania wyborców i utrudniania pracy krajowym obserwatorom wyborów;

8. wyraża zaniepokojenie zajęciem przez prokuraturę urządzeń do weryfikacji wyborców i dokumentacji wyborczej; wzywa władze do umożliwienia wyborcom weryfikacji ich udziału w wyborach zgodnie z najwyższymi standardami ochrony danych; podkreśla, jak ważna jest ochrona wszystkich danych dotyczących wyborów i udostępnianie ich odpowiednim zainteresowanym stronom, zwłaszcza że mogą one zawierać kluczowe dowody na potwierdzenie nieprawidłowości;

9. wyraża poważne zaniepokojenie skoordynowanym oddaleniem przez gruzińskie instytucje sądowe licznych skarg dotyczących oszustw i manipulacji wyborczych oraz zupełnym zignorowaniem przez Centralną Komisję Wyborczą zgłoszonych incydentów wyborczych; uważa, że nie reagując na rzeczywiste obawy społeczeństwa i doniesienia obserwatorów krajowych i zagranicznych, władze gruzińskie umyślnie wpędzają kraj w wewnętrzny kryzys polityczny i w izolację od demokratycznych partnerów Gruzji na arenie międzynarodowej;

10. wyraża głębokie zaniepokojenie znacznym spadkiem reprezentacji politycznej kobiet w Gruzji, który został spotęgowany przez zniesienie parytetów płci, i wzywa do zmian legislacyjnych w celu wspierania równości płci w polityce;

11. wzywa UE i jej państwa członkowskie do nałożenia sankcji personalnych na gruzińskich urzędników i przywódców politycznych odpowiedzialnych za regres demokracji, naruszenia prawa wyborczego i standardów wyborczych, nadużycia administracyjne i wykorzystywanie instytucji państwowych, takich jak premier Irakli Kobachidze, burmistrz Tbilisi i sekretarz generalny rządzącej partii Gruzińskie Marzenie Kacha Kaladze, przewodniczący gruzińskiego parlamentu Szalwa Papuaszwili i przewodniczący partii Gruzińskie Marzenie Irakli Garibaszwili, a także do rozszerzenia tych sankcji na sędziów wydających wyroki motywowane politycznie; ponawia apel do Rady i demokratycznych partnerów UE o nałożenie natychmiastowych i ukierunkowanych sankcji personalnych na Bidzinę Iwaniszwilego oraz zamrożenie wszystkich jego aktywów w UE za jego rolę w osłabianiu procesu politycznego w Gruzji i za działanie wbrew konstytucyjnym interesom kraju, w tym próby przywrócenia rosyjskiej strefy wpływów w Gruzji;

12. podkreśla, że poszanowanie praw podstawowych ma zasadnicze znaczenie dla unijnych kryteriów liberalizacji reżimu wizowego; w związku z tym wzywa Komisję i Radę, by dokonały przeglądu statusu bezwizowego Gruzji, a także do jego ewentualnego zawieszenia, jeżeli uznają, że Gruzja nie przestrzega unijnych standardów w zakresie demokratycznych rządów i wolności;

13. wzywa UE do poważnego ograniczenia formalnych kontaktów na szczeblu UE z rządem i parlamentem Gruzji;

14. potępia wizytę premiera Węgier Viktora Orbana w Gruzji stanowiącą naruszenie stanowiska UE i kolejną próbę podważenia wspólnejpolityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE; ponownie podkreśla, że premier Orban nie wypowiadał się w imieniu UE;

15. przypomina, że w wyniku przyjęcia nowych antydemokratycznych przepisów, takich jak ustawa o przejrzystości wpływów zagranicznych czy ustawa o wartościach rodzinnych i ochronie małoletnich, proces integracji Gruzji z UE został faktycznie zawieszony; przypomina, że UE zamroziła również przydział funduszy dla Gruzji; podkreśla, że utrzymujący się regres demokracji w Gruzji jest nie tylko godnym ubolewania procesem - biorąc pod uwagę, że Gruzja była niegdyś orędownikiem aspiracji euroatlantyckich - ale także musi zostać odwrócony, a wyżej wspomniane przepisy muszą zostać uchylone, aby stosunki tego kraju z UE wróciły na właściwe tory; wyraża ubolewanie, że otoczenie polityczne w Gruzji wskazuje na autorytarny zwrot po stronie partii rządzącej i na zdradę proeuropejskich aspiracji narodu gruzińskiego; ponownie wyraża niezachwiane poparcie dla demokratycznego rozwoju Gruzji i dla euroatlantyckich aspiracji jej obywateli; przypomina rządowi Gruzji, że znaczna większość społeczeństwa zdecydowanie popiera prozachodni kurs kraju i przystąpienie do UE;

16. jest zaniepokojony klimatem zastraszania i polaryzacji podsycanym oświadczeniami gruzińskich przedstawicieli rządu i przywódców politycznych, a także atakami na pluralizm polityczny, w tym groźbami zdelegalizowania partii opozycyjnych, aresztowania ich przywódców, a nawet zwykłych zwolenników, oraz uciszenia głosów sprzeciwu; ostrzega władze gruzińskie, że wszelkie próby zakazania działalności legalnie ustanowionych partii politycznych spowodują izolację Gruzji w stosunkach z UE oraz zablokują jej drogę do UE;

17. zdecydowanie potępia systematyczne ingerowanie przez Rosję w procesy demokratyczne w Gruzji, w tym poprzez zastraszanie wyborców, kupowanie głosów i dezinformację, w tym za pomocą teorii spiskowej o "partii wojny światowej"; ubolewa, że w okresie poprzedzającym wybory działacze partii rządzącej i media powiązane z rządem rozpowszechniali i wzmacniali narracje dezinformacyjne; wzywa władze gruzińskie do przekazywania prawdziwych informacji, do komunikacji opartej na faktach, do unikania antyunijnej propagandy sprzecznej z deklarowanym celem przystąpienia do UE oraz do wzmocnienia odporności gruzińskiego społeczeństwa na rosyjską dezinformację i propagandę;

18. przypomina, że na szczycie 14-15 grudnia 2023 r. Rada Europejska przyznała Gruzji status kraju kandydującego przy założeniu, że kraj ten podejmie odpowiednie działania określone w zaleceniu Komisji z 8 listopada 2023 r.; podkreśla, że ostatnie wybory parlamentarne stoją w wyraźnej sprzeczności z tą ambicją; zgadza się z oceną Komisji przedstawioną w pakiecie rozszerzeniowym na 2024 r., że proces przystąpienia Gruzji do UE należy wstrzymać bezterminowo z powodu regresu demokracji zainicjowanego przez rząd Gruzji; podkreśla, że polityka realizowana przez Gruzińskie Marzenie jest niezgodna z euroatlantycką integracją Gruzji;

19. ponownie wyraża niezachwiane poparcie dla uzasadnionych aspiracji europejskich narodu gruzińskiego i chęci życia w dostatnim i demokratycznym kraju wolnym od korupcji, który w pełni respektuje podstawowe wolności, chroni prawa człowieka oraz gwarantuje otwarte społeczeństwo, niezależne media oraz wolne i uczciwe wybory; wzywa władze gruzińskie, by zagwarantowały obywatelom prawo do zgromadzeń i nie używały wobec nich nieuzasadnionej siły;

20. wzywa Radę, Komisję, ESDZ i nowego wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela do przeprowadzenia kompleksowego przeglądu polityki UE wobec Gruzji; wzywa Komisję do wykorzystania zamrożonych 120 mln EUR, pierwotnie przeznaczonych na wsparcie dla gruzińskich władz, w celu zwiększenia wsparcia UE dla gruzińskiego społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności sektora pozarządowego i niezależnych mediów, które coraz częściej znajdują się pod nadmierną presją ze strony rządzącej partii politycznej i władz, a także do wspierania programów promujących odporność demokratyczną i uczciwość wyborów; z zadowoleniem przyjmuje wniosek wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Josepa Borrella w tej sprawie; apeluje o dostosowanie mechanizmów finansowania UE, tak aby uwzględnić potrzeby pojawiające się w bardziej wrogim i antydemokratycznym środowisku;

21. zdecydowanie ponawia pilny apel o natychmiastowe uwolnienie byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego ze względów humanitarnych; podkreśla, że rząd gruziński ponosi pełną i niezaprzeczalną odpowiedzialność za życie, zdrowie, bezpieczeństwo i dobrostan byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego i musi zostać pociągnięty do pełnej odpowiedzialności, jeśli byłemu prezydentowi coś się stanie; ponawia swój apel do prezydentki Salome Zurabiszwili o skorzystanie z przysługującego jej konstytucyjnego prawa do ułaskawienia go;

22. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydentce, rządowi i parlamentowi Gruzji.

1 Teksty przyjęte, P10_TA(2024)0017.
2 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2014/494/oj.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1808

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie pogłębiającego się kryzysu demokracji w Gruzji w związku z niedawnymi wyborami parlamentarnymi i zarzutami oszustwa wyborczego (2024/2933(RSP))
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 04/04/2025