Wyrok Trybunału z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie E-2/24 - Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 20 listopada 2024 r.
w sprawie E-2/24 Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego

(Podstawowe swobody - Art. 28 Porozumienia EOG - Art. 31 Porozumienia EOG - Art. 36 Porozumienia EOG - Dyrektywa 2008/104/WE - Agencje pracy tymczasowej - Sytuacja wewnętrzna - Ograniczenie - Uzasadnienie)

(C/2025/1816)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2025 r.)

W sprawie E-2/24, Bygg & Industri Norge AS i in. przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego (Staten v/Arbeids- og inkluderingsdepartementet) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości przez Sąd Rejonowy w Oslo (Oslo tingrett), dotyczący wykładni art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Trybunał w składzie: Pall Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędziowie), wydał w dniu 20 listopada 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej należy interpretować w ten sposób, że, po pierwsze, jest on skierowany wyłącznie do właściwych organów państw EOG i nakłada na nie obowiązek przeprowadzenia przeglądu ich ustawodawstwa krajowego, celem zapewnienia, że ewentualne zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej są uzasadnione. Po drugie, nie nakłada on na sądy krajowe obowiązku niestosowania jakichkolwiek przepisów prawa krajowego zawierających zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej, które nie są uzasadnione przez względy interesu ogólnego w rozumieniu tegoż art. 4 ust. 1.

2. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym stanowią ograniczenie swobody świadczenia usług w rozumieniu art. 36 Porozumienia EOG w odniesieniu do agencji pośrednictwa pracy z siedzibą w jednym państwie EOG i świadczącej usługi na rzecz agencji pracy tymczasowej z siedzibą w innym państwie EOG, a także w odniesieniu do tych agencji pracy tymczasowej, które korzystają z jej usług, czy też skutki ograniczające są zbyt niepewne i zbyt pośrednie.

3. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są pośrednio dyskryminujące, ponieważ ze swej natury mogą bardziej dotykać pracowników będących obywatelami innych państw EOG niż pracowników posiadających obywatelstwo norweskie. W takim przypadku rozpatrywane środki stanowią ograniczenie art. 28 Porozumienia EOG, które musi być uzasadnione, aby było zgodne z tym artykułem.

4. W okolicznościach takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, gdy działalność agencji pracy tymczasowej, która jest jednostką zależną jednostki dominującej z siedzibą w innym państwie EOG, podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów krajowych, ma miejsce ograniczenie swobody przedsiębiorczości zagwarantowanej w art. 31 EOG.

5. Ograniczenie art. 31 Porozumienia EOG w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym może co do zasady być uzasadnione nadrzędnymi względami interesu ogólnego związanymi w szczególności z ochroną pracowników tymczasowych, wymogami zdrowia i bezpieczeństwa w pracy lub potrzebą zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku pracy i zapobiegania nadużyciom. Do sądu odsyłającego należy określenie, jakie są rzeczywiste cele realizowane przez środki rozpatrywane w postępowaniu głównym.

6. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są zgodne z zasadą proporcjonalności wynikającą z prawa EOG. Po pierwsze, sąd odsyłający powinien zbadać, czy środki te są odpowiednie dla zapewnienia w sposób spójny i systematyczny realizacji zamierzonych celów. Po drugie, sąd odsyłający musi ustalić, czy rozpatrywane środki wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia uzasadnionych celów, i czy można je zastąpić środkami alternatywnymi, które są równie użyteczne, lecz w mniejszym stopniu ograniczające podstawowe swobody zagwarantowane w Porozumieniu EOG.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1816

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie E-2/24 - Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego
Data aktu: 20/11/2024
Data ogłoszenia: 20/03/2025