(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
ZAŁĄCZNIK II
MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2
Rocznie
Maksymalnie trzy osie | Minimalnie cztery osie | |
Euro 0 | 2 198 | 3 685 |
Euro I | 1 911 | 3 190 |
Euro II | 1 653 | 2 770 |
Euro III | 1 437 | 2 399 |
Euro IV | 1 251 | 2 086 |
Euro V | 1 088 | 1 813 |
Euro VI | 990 | 1 649 |
Miesięcznie, tygodniowo i dziennie
Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.
ZAŁĄCZNIK IIIb
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych
Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Podmiejskie (1) | Międzymiastowe (2) |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | Euro 0 | 21,6 | 11,5 |
Euro I | 14,6 | 7,5 | |
Euro II | 14,5 | 7,3 | |
Euro III | 11,2 | 5,6 | |
Euro IV | 8,5 | 4,0 | |
Euro V | 5,1 | 2,1 | |
Euro VI | 2,7 | 0,6 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,4 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | Euro 0 | 28,5 | 15,9 |
Euro I | 18,3 | 9,8 | |
Euro II | 18,3 | 9,8 | |
Euro III | 14,5 | 7,7 | |
Euro IV | 10,7 | 5,3 | |
Euro V | 6,5 | 3,2 | |
Euro VI | 3,3 | 0,9 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,7 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | Euro 0 | 32,2 | 18,3 |
Euro I | 23,7 | 13,1 | |
Euro II | 23,7 | 13,0 | |
Euro III | 18,9 | 10,3 | |
Euro IV | 13,7 | 7,0 | |
Euro V | 7,7 | 4,0 | |
Euro VI | 3,6 | 1,0 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,9 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | Euro 0 | 38,8 | 22,5 |
Euro I | 29,0 | 16,4 | |
Euro II | 28,9 | 16,1 | |
Euro III | 23,3 | 12,9 | |
Euro IV | 16,5 | 8,7 | |
Euro V | 8,8 | 4,4 | |
Euro VI | 4,0 | 1,0 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 3,3 | 0,4 | |
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2). (2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2. |
Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.
ZAŁĄCZNIK IIIc
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych
Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami) | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 5,3 |
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V Euro VI |
4,7 | ||
2. klasa emisji CO2 | 4,4 | ||
3. klasa emisji CO2 | 4,2 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 2,4 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 7,0 |
Euro I Euro II Euro III |
6,1 | ||
Euro IV Euro V Euro VI |
5,8 | ||
2. klasa emisji CO2 | 5,6 | ||
3. klasa emisji CO2 | 5,3 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 2,9 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 9,2 |
Euro I | 8,0 | ||
Euro II | |||
Euro III | |||
Euro IV | 7,8 | ||
Euro V | |||
Euro VI | |||
2. klasa emisji CO2 | 7,5 | ||
3. klasa emisji CO2 | 7,0 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 4,0 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 10,6 |
Euro I | 9,4 | ||
Euro II | |||
Euro III | |||
Euro IV | 9,3 | ||
Euro V | |||
Euro VI | |||
2. klasa emisji CO2 | 8,8 | ||
3. klasa emisji CO2 | 8,4 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 4,7 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1824 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy |
Data aktu: | 24/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 24/03/2025 |