Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy

Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1  w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy

(C/2025/1824)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

ZAŁĄCZNIK II

MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2

Rocznie

Maksymalnie trzy osie Minimalnie cztery osie
Euro 0 2 198 3 685
Euro I 1 911 3 190
Euro II 1 653 2 770
Euro III 1 437 2 399
Euro IV 1 251 2 086
Euro V 1 088 1 813
Euro VI 990 1 649

Miesięcznie, tygodniowo i dziennie

Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.

ZAŁĄCZNIK IIIb

WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH

W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.

Tabela 1

Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych

Klasa pojazdu Cent/pojazdokilometr Podmiejskie (1) Międzymiastowe (2)
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie Euro 0 21,6 11,5
Euro I 14,6 7,5
Euro II 14,5 7,3
Euro III 11,2 5,6
Euro IV 8,5 4,0
Euro V 5,1 2,1
Euro VI 2,7 0,6
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,4 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie Euro 0 28,5 15,9
Euro I 18,3 9,8
Euro II 18,3 9,8
Euro III 14,5 7,7
Euro IV 10,7 5,3
Euro V 6,5 3,2
Euro VI 3,3 0,9
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,7 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie Euro 0 32,2 18,3
Euro I 23,7 13,1
Euro II 23,7 13,0
Euro III 18,9 10,3
Euro IV 13,7 7,0
Euro V 7,7 4,0
Euro VI 3,6 1,0
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,9 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi Euro 0 38,8 22,5
Euro I 29,0 16,4
Euro II 28,9 16,1
Euro III 23,3 12,9
Euro IV 16,5 8,7
Euro V 8,8 4,4
Euro VI 4,0 1,0
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 3,3 0,4
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2).

(2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2.

Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.

ZAŁĄCZNIK IIIc

WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2

W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.

Tabela 1

Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych

Klasa pojazdu Cent/pojazdokilometr Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami)
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 5,3
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V

Euro VI

4,7
2. klasa emisji CO2 4,4
3. klasa emisji CO2 4,2
Pojazd niskoemisyjny 2,4
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 7,0
Euro I

Euro II

Euro III

6,1
Euro IV

Euro V

Euro VI

5,8
2. klasa emisji CO2 5,6
3. klasa emisji CO2 5,3
Pojazd niskoemisyjny 2,9
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 9,2
Euro I 8,0
Euro II
Euro III
Euro IV 7,8
Euro V
Euro VI
2. klasa emisji CO2 7,5
3. klasa emisji CO2 7,0
Pojazd niskoemisyjny 4,0
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi 1. klasa emisji CO2 Euro 0 10,6
Euro I 9,4
Euro II
Euro III
Euro IV 9,3
Euro V
Euro VI
2. klasa emisji CO2 8,8
3. klasa emisji CO2 8,4
Pojazd niskoemisyjny 4,7
Pojazd bezemisyjny 0
1 Dyrektywa 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1999/ 62/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1824

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025
Data wejścia w życie: 24/03/2025