Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest centralnym organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w unii bankowej. Wspólnie z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednolita Rada ściśle współpracuje z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i właściwymi organami krajowymi. Przyczynia się do ochrony stabilności finansowej.
Jej misją jest zapewnienie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków znajdujących się w trudnej sytuacji przy minimalnych skutkach dla gospodarki realnej i finansów publicznych uczestniczących państw członkowskich i innych państw. W związku z tym Jednolitej Radzie przydzielono konkretne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania i przeprowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.
Jednolita Rada odpowiada również za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który został ustanowiony na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 1 (rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) w celu zapewnienia dostępności wsparcia finansowego średnioterminowego w przypadku, gdyby takie wsparcie okazało się potrzebne przy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub rozwiązywaniu banku.
Jednolita Rada to samofinansująca się agencja Unii Europejskiej.
Komisja odwoławcza Jednolitej Rady
Zgodnie z art. 85 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada ustanowiła komisję odwoławczą w celu rozpatrywania odwołań od niektórych decyzji Jednolitej Rady. Zgodnie z ust. 3 dowolna osoba fizyczna lub prawna, w tym organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, mogą odwołać się od decyzji Jednolitej Rady, która:
- ogranicza istotne przeszkody w przeprowadzeniu skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 10 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- stosuje uproszczone obowiązki w odniesieniu do sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec niektórych podmiotów lub znosi obowiązek sporządzenia tych planów zgodnie z art. 11 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- ustala minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- nakłada grzywnę zgodnie z art. 38-41 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- pobiera składki na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady zgodnie z art. 65 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- pobiera nadzwyczajne składki ex post zgodnie z art. 71 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz
- odmawia dostępu do dokumentów na podstawie przepisów o publicznym dostępie do dokumentów, o którym mowa w art. 90 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Komisja odwoławcza podejmuje decyzję większością głosów swoich członków (ust. 4). Komisja odwoławcza uzasadnia swoje decyzje i powiadamia o nich strony (ust. 9). Komisja odwoławcza może potwierdzić decyzję podjętą przez Jednolitą Radę lub przekazać jej sprawę do ponownego rozstrzygnięcia. Decyzja komisji odwoławczej jest wiążąca dla Jednolitej Rady, która przyjmuje zmienioną decyzję dotyczącą odnośnej sprawy (ust. 8). Od decyzji podjętej przez komisję odwoławczą może zostać wniesiona skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (art. 86 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Komisja odwoławcza przyjęła swój regulamin wewnętrzny zgodnie z art. 85 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (por. https://srb.europa.eu/en/content/procedure). Komisję odwoławczą w jej pracy wspiera niezależny sekretariat.
Skład komisji odwoławczej
Na podstawie art. 85 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w skład komisji odwoławczej wchodzi pięciu członków i dwóch zastępców, będących wysoko cenionymi osobami pochodzącymi z państw członkowskich, z sektora prywatnego lub publicznego, mającymi udokumentowaną odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe w zakresie bankowości lub innych usług finansowych, w tym w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jednolita Rada mianuje członków komisji odwoławczej i dwóch zastępców na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić, po opublikowaniu publicznego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Nie są oni związani żadnymi instrukcjami.
Ogólny skład komisji odwoławczej powinien odzwierciedlać zrównoważony i zróżnicowany zakres wykształcenia i doświadczenia zawodowego dostosowany do charakteru zadań komisji odwoławczej.
Obecny skład komisji odwoławczej dostępny jest pod adresem: https://srb.europa.eu/en/content/composition.
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania mianowaniem w charakterze członka komisji odwoławczej
Niniejsze zaproszenie ma na celu wyłonienie pięciu (5) kandydatów na stanowisko członka komisji odwoławczej. Członków mianuje i powołuje Jednolita Rada na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić. Członkowie i zastępcy są powoływani do występowania we własnym imieniu, w związku z czym nie mogą delegować swoich obowiązków na innych członków lub osoby trzecie.
Nakład pracy
Od członków i ich zastępców oczekuje się aktywnego i regularnego uczestnictwa. W tym celu od mianowanej osoby oczekuje się uczestniczenia w posiedzeniach regularnych i ad hoc. Komisja odwoławcza zbiera się mniej więcej cztery razy w roku na regularne jednodniowe posiedzenia w siedzibie Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w Brukseli (w Belgii). W razie potrzeby posiedzenia Komisji można organizować częściej. Kandydaci powinni wziąć pod uwagę fakt, że posiedzenia zwykle wymagają przygotowania. Powinni również być gotowi do pracy z mediami elektronicznymi w celu zarządzania dokumentami i ich wymiany. Dokumenty robocze są sporządzane w języku angielskim. Posiedzenia również są prowadzone w języku angielskim. Dlatego niezbędna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.
Diety i uprawnienia
Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie proporcjonalne do zadań powierzonych im na podstawie umowy o świadczenie usług, ale nie są stałymi pracownikami Jednolitej Rady. Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej mogą być zatem zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, jeżeli jest to zgodne z ich dyspozycyjnością do rozpatrywania odwołań w krótkim terminie (por. Niezależność).
Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 125 EUR za godzinę, na członka lub zastępcę, a maksymalnie 12 000 EUR za każdą sprawę, w formie zryczałtowanego wynagrodzenia. W wyjątkowych sytuacjach, na podstawie uzasadnionego oświadczenia o ogólnej złożoności sprawy, kwota ryczałtowa może zostać zwiększona do 15 000 EUR na odwołanie. Ponadto członkowie lub zastępcy otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach związanych z odwołaniami, w regularnych posiedzeniach komisji odwoławczej, a także w specjalnych konferencjach, w wysokości do 1 000 EUR na dzień posiedzenia na członka lub zastępcę. Poziom aktywności komisji odwoławczej będzie zależał od liczby odwołań od decyzji Jednolitej Rady.
Koszty podróży, zakwaterowania i utrzymania członków lub zastępców zostaną pokryte przez Jednolitą Radę zgodnie z jej decyzją w sprawie zasad zwrotu kosztów dla komisji odwoławczej.
Szczegółowe warunki powoływania członków i zastępców członków komisji odwoławczej zostaną odrębnie określone przez nich i Jednolitą Radę.
Kryteria kwalifikowalności
Kandydaci muszą spełniać poniższe wymagania, w przeciwnym razie ich zgłoszenia nie zostaną uwzględnione.
W dniu upływu terminu składania zgłoszeń kandydat:
- musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
- nie może być obecnym członkiem personelu Jednolitej Rady,
- nie może być obecnym pracownikiem organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ani innych krajowych lub unijnych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych zaangażowanych w wykonywanie zadań powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- musi:
a) mieć pomyślnie zakończony pełny cykl studiów uniwersyteckich (potwierdzony dyplomem), najlepiej z zakresu prawa, ekonomii lub innego przedmiotu związanego z pracą komisji odwoławczej Jednolitej Rady, którego zwykły czas trwania wynosi co najmniej cztery (4) lata, uprawniający do podjęcia studiów podyplomowych; lub
b) być pomyślnie zakwalifikowany do wykonywania działalności zawodowej prawnika w państwie członkowskim,
- posiada odpowiednią wiedzę i co najmniej dziesięć(10) lat doświadczenia zawodowego w ciągu ostatnich dwunastu (12) lat, w tym doświadczenie w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych (nabyte przed upływem terminu składania zgłoszeń wskazanym w niniejszym zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania), oraz
- znać język angielski na poziomie zaawansowanym, z potwierdzoną umiejętnością redagowania pism i zadowalającą znajomością co najmniej jednego innego języka urzędowego Unii Europejskiej.
Niezależność
Wszyscy kandydaci zostaną poddani kontroli wstępnej pod kątem potencjalnego konfliktu interesów zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym celu wszyscy kandydaci muszą złożyć wraz ze swoim zgłoszeniem formularz deklaracji interesów, wyjaśniony poniżej, w pełni wypełniony i należycie podpisany. Każdy ujawniony bezpośredni konflikt interesów będzie skutkować wykluczeniem z procesu rekrutacji.
Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej działają niezależnie i w interesie publicznym i nie są związani żadnymi instrukcjami. Składają jawną deklarację dotyczącą zobowiązań oraz jawną deklarację wskazującą wszelkie bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za szkodzące ich niezależności, lub brak takich interesów.
Kryteria wyboru
Oceny zgłoszeń z wyrażeniem zainteresowania dokonuje się na podstawie:
- udokumentowanej odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zawodowego na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości, innych usług finansowych lub prawa, które mogą obejmować doświadczenie w zakresie regulacji usług finansowych,
- doświadczenia w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze bankowym,
- pracy w zakresie ekonomii, prawa lub pracy akademickiej związanej z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją,
- bardzo dobrej znajomości i zrozumienia prawodawstwa UE w dziedzinie bankowości i innych usług finansowych,
- bardzo dobrej znajomości i zrozumienia procedur stosowanych w kontekście procedur odwoławczych,
- dyspozycyjności w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji Jednolitej Rady, oraz
- możliwości wystąpienia konfliktów interesów, które mogłyby ograniczyć zdolność kandydata do rozpatrywania odwołań, oraz
- udokumentowanej zdolności do pracy i interakcji w kontekście kolegialnym na podstawie obiektywnych przesłanek dotyczących dotychczasowych osiągnięć, oraz
- atutów: dobrej znajomości i zrozumienia postępowania sądowego przed sądami krajowymi lub unijnymi.
Procedura i termin składania zgłoszeń
Zgłoszenie musi zawierać:
a) podpisany list motywacyjny;
b) podpisany formularz deklaracji interesów https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/2024-03-18_SRB- Declaration-of-commitments-and-interest_Form.pdf;
c) życiorys.
Na obecnym etapie nie należy wysyłać poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp., ale na żądanie muszą one zostać przedłożone na późniejszym etapie procedury.
Ponieważ głównym językiem roboczym Jednolitej Rady jest język angielski, kandydaci muszą zgłaszać swoje kandydatury w języku angielskim.
Zgłaszając się, kandydaci akceptują procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, których zaproszenie dotyczy. Przy sporządzaniu zgłoszeń kandydaci nie mogą w żadnym wypadku odwoływać się do dokumentów złożonych w ramach wcześniejszych zgłoszeń (np. kserokopie poprzednich zgłoszeń nie będą przyjmowane). Przedstawienie nieprawdziwych informacji może prowadzić do wykluczenia z udziału w niniejszym zaproszeniu.
Termin składania zgłoszeń upływa dnia 15 maja 2025 r.
Kompletne zgłoszenie należy przesłać drogą elektroniczną najpóźniej do dnia 15 maja 2025 r. do godziny 23.59 na poniższy adres: SRB-RECRUITMENT@srb.europa.eu.
Temat wiadomości e-mail powinien zawierać numer referencyjny zaproszenia do wyrażenia zainteresowania: SRB/2025/001 (https://srb.europa.eu/en/vacancies).
Mianowanie i powołanie kandydatów ma zakończyć się do końca lipca 2025 r.
Aby uzyskać więcej informacji na temat niniejszego zaproszenia, należy skontaktować się z SRB-RECRUITMENT@sr- b.europa.eu, podając w temacie wiadomości e-mail numer referencyjny zaproszenia: SRB/2025/001.
Procedura powołania
Wszyscy kandydaci, którzy odpowiedzą na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, zostaną poinformowani o wynikach procedury wyboru.
Jednolita Rada sporządza listę kandydatów w oparciu o kryteria wyboru wymienione powyżej.
Równość szans i ochrona danych osobowych
Jednolita Rada wprowadza politykę równych szans i przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, opinie polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Celem przetwarzania danych przekazanych przez kandydatów jest ocena zgłoszeń pod kątem ewentualnej rekrutacji w Jednolitej Radzie. Jednolita Rada zapewni przetwarzanie danych osobowych, o które zwrócono się do kandydatów, w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych. W tym zakresie należy zapoznać się z oświadczeniem o ochronie prywatności (https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/20250317_PrivacyStatementProcedu re_selectionSRBAppeal Panel.pdf). Składając zgłoszenie zainteresowania stanowiskiem członka komisji odwoławczej, kandydaci wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów niniejszej procedury naboru.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1844 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Publiczne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania powołaniem na stanowisko członka komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) (SRB/2025/001) |
Data aktu: | 31/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |