Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, abogado)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- tytułem głównym, pozbawienie skuteczności decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2024 r. zawierającej informację o potrąceniu wierzytelności i noty debetowej (nr 3242410121) odnoszącej się do projektu XLLence4leatherAfric i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu czteroletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95;
- tytułem ewentualnym, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu pięcioletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzeń finansowych Unii z 2002 r. i 2012 r.;
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja podjęła czynności administracyjne: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzeń finansowych Unii do Grant Agreements;
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja przy wydawaniu nakazu odzyskania środków podjęła czynności administracyjne: stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności ze względu na naruszenie przysługujących Inescopowi praw podstawowych, nakazując w razie potrzeby wszczęcie nowego postępowania, w ramach którego zostaną zagwarantowane przyznane Inescopowi prawa językowe oraz (ii) w konsekwencji, przekazanie Inescopowi sporządzonych w języku hiszpańskim, w celu umożliwienia skutecznej obrony w ramach postępowania kontradyktoryjnego, kopii wszystkich komunikatów, decyzji, decyzji i raportów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), które zostały wydane w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych niezwiązanych ze stosunkiem prawnym określonym w Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący bezskuteczności potrąconej wierzytelności na podstawie: (i) decyzji Unii w sprawie siódmego programu ramowego oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
2. Zarzut drugi dotyczący bezskuteczności wierzytelności na podstawie: (i) Grant Agreements oraz (ii) prawie umów: rozporządzenia finansowe Unii mające zastosowanie ratione temporis.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że, w przypadku gdyby Komisja przy ustalaniu wierzytelności będącej przedmiotem potrącenia podjęła czynności administracyjne, jej prawo do dochodzenia od Inescopu tych wierzytelności również uległoby przedawnieniu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Komisja w zaskarżonej decyzji przewiduje potrącenie wierzytelności niewymagalnej ze względu na to, że została ona ustalona z naruszeniem Grant Agreements w zakresie dotyczącym prawidłowej wykładni ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary przy zawieraniu i wykonywaniu umów i równości stron.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że potrącona wierzytelność nie jest wymagalna, ponieważ została ustalona z naruszeniem podstawowego prawa do zwrócenia się do Komisji w jednym z języków traktatów i uzyskania odpowiedzi w tym samym języku.
6. Zarzut szósty dotyczący niespełnienia warunków potrącenia ze względu na to, że wierzytelność ta nie jest pewna.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1897 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-112/25: Skarga wniesiona w dniu 15 lutego 2025 r.- Inescop/Komisja |
Data aktu: | 07/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |