- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0370 - C10-0166/ 2024),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , zmienione rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2024/765 3 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając zasady Europejskiego filaru praw socjalnych oraz cele określone w Planie działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0019/2024),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Belgia złożyła wniosek EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 681 zwolnień 5 w sektorze działalności gospodarczej zaklasyfikowanym do działu 17 (Produkcja papieru i wyrobów z papieru) i działu 28 (Produkcja maszyn i urządzeń) według klasyfikacji NACE Rev. 2 w regionie Provincie Limburg w okresie odniesienia, który w przypadku tego wniosku trwał od 31 grudnia 2023 r. do 30 kwietnia 2024 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 567 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Sappi Lanaken NV (papier) oraz 114 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Purmo Group Belgium NV (maszyny);
D. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie EFG, które wymaga co najmniej 200 zwolnień w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w tych samych lub różnych sektorach gospodarki i zlokalizowanych w tym samym regionie;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zmniejszyły konkurencyjność gospodarczą i mają negatywny wpływ na wzrost gospodarczy w Belgii;
F. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Sappi Lanaken specjalizowało się w produkcji bezdrzewnego papieru powlekanego; mając na uwadze, że spadek popytu na produkty graficzne wynikający ze zwiększonej cyfryzacji doprowadził do rosnącej nadwyżki mocy produkcyjnych w europejskim sektorze bezdrzewnego papieru powlekanego; mając na uwadze, że bez znacznych inwestycji Sappi Lanaken nie będzie mogło przejść na produkcję innych wyrobów papierniczych, na które popyt jest większy, w związku z czym grupa Sappi postanowiła wstrzymać produkcję w Lanaken i zamknąć zakład, ponieważ nie można było znaleźć odpowiedniego nabywcy ze względu na strukturalną nadwyżkę mocy produkcyjnych w tym sektorze;
G. mając na uwadze, że w latach 2018-2023 wielkość produkcji grzejników panelowych grupy Purmo stale spadała z 820 000 sztuk w 2018 r. do 320 000 w 2023 r. (-60 %); mając na uwadze, że jeśli porówna się koszty produkcji poszczególnych zakładów grupy Purmo w Europie, widać, że zakład w Zonhoven znajduje się w niekorzystnej sytuacji, ponieważ jego koszty są o 17-35 % wyższe; mając na uwadze, że grupa Purmo podjęła decyzję o zaprzestaniu produkcji grzejników panelowych o szerokości 50 mm w zakładzie w Zonhoven i o zamknięciu odpowiedniej linii produkcyjnej; mając na uwadze, że w związku z nieoczekiwaną sytuacją dotyczącą dostępności i cen gazu, wynikającą z rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, oraz w związku z przepisami Unii sprzyjającymi niskotemperaturowym systemom grzewczym ze szkodą dla grzejników panelowych wzrost popytu jest mało prawdopodobny, ponieważ rynek grzejników panelowych będzie w coraz większym stopniu ograniczał się do wymiany używanych już jednostek;
H. mając na uwadze, że oba przedsiębiorstwa, zgodnie z prawem belgijskim, zastosowały obowiązkową procedurę informowania przedstawicieli pracowników i konsultowania się z nimi oraz utworzyły jednostkę ds. zatrudnienia, której celem jest zapewnienie pracownikom objętym zwolnieniami grupowymi usług w zakresie zwolnień monitorowanych;
I. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego i trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
J. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.), jak określono w art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093, zmienionego rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2024/765;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Belgia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 704 135 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 1 173 559 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 126 559 EUR oraz wydatki w wysokości 47 000 EUR na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości;
2. zauważa, że władze belgijskie złożyły wniosek 19 lipca 2024 r. oraz że po przekazaniu przez Belgię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku 5 listopada 2024 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że wniosek dotyczy 567 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Sappi Lanaken oraz 114 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Purmo Group Belgium; zauważa ponadto, że pomocą objętych zostanie łącznie 632 pracowników i że są to prawie wyłącznie mężczyźni;
4. podkreśla, że sytuacja na rynkach pracy w Lanaken i Zonhoven jest gorsza niż w całej Limburgii czy Flandrii, a stosunek liczby ludności aktywnej zawodowo do dostępnych miejsc pracy jest znacznie niższy niż w całej Limburgii lub we Flandrii; podkreśla, że liczba miejsc pracy w przemyśle dostępnych w Limburgii spadła w 2023 r. o 15 %;
5. zwraca uwagę, że profile zwolnionych pracowników, z których jedna trzecia ma co najmniej 55 lat, a 30 % ma niski poziom wykształcenia, przekładają się na poważne bariery na rynku pracy; podkreśla, że biorąc pod uwagę tendencję spadkową w zakresie wolnych miejsc pracy i ich rozmieszczenie geograficzne, pracownicy ci będą potrzebowali dodatkowego wsparcia, dostosowanego do ich potrzeb, aby móc wrócić na rynek pracy;
6. przypomina, że władze belgijskie muszą uznać pochodzenie i zagwarantować widoczność unijnego finansowania oraz podkreślać unijną wartość dodaną interwencji przez spójne, skuteczne i ukierunkowane informacje kierowane do różnych grup odbiorców, w tym beneficjentów objętych pomocą, władz lokalnych i regionalnych, partnerów społecznych, mediów i ogółu społeczeństwa;
7. uważa, że zapewnienie zwolnionym pracownikom możliwości zdobycia kwalifikacji niezbędnych do przyszłego zatrudnienia stanowi odpowiedzialność społeczną Unii i państw członkowskich, biorąc pod uwagę, że transformacja cyfrowa i ekologiczna ma znaczący wpływ na ich sektory, a jednocześnie prowadzi do zmniejszenia popytu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Belgia sporządziła skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w porozumieniu z beneficjentami objętymi pomocą, ich przedstawicielami i z partnerami społecznymi;
8. podkreśla, że wsparcie z EFG musi być częścią szerszej strategii na rzecz zwolnionych pracowników i ich regionu, na wszystkich szczeblach politycznych, w tym obejmować wsparcie udzielane za pośrednictwem odpowiednich instrumentów finansowania Unii, w celu dopilnowania, by nikt nie został pominięty podczas transformacji cyfrowej i klimatycznej;
9. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: doradca ds. interwencji socjalnych, poradnictwo, doradztwo i orientacja zawodowa, aktywna pomoc w poszukiwaniu pracy, szkolenie, nabywanie nowych kwalifikacji i szkolenie zawodowe, w tym szkolenie w zakresie umiejętności cyfrowych, a także szkolenie w miejscu pracy;
10. zauważa, że Belgia rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 26 grudnia 2023 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od tego dnia do upłynięcia 24 miesięcy od daty wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
11. zauważa, że Belgia zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG 20 listopada 2023 r. i że takie wydatki będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od tego dnia do upłynięcia 31 miesięcy od daty wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. podkreśla, że władze belgijskie potwierdziły, iż przy dostępie do proponowanych działań i ich wdrażaniu przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji oraz że będzie się zapobiegać wszelkim przypadkom podwójnego finansowania;
13. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników; przypomina, że państwa członkowskie ubiegające się o wsparcie finansowe z EFG muszą dopilnować, aby spełnione zostały wymogi dotyczące zwolnień grupowych określone w prawie krajowym i unijnym oraz aby dane przedsiębiorstwo zajęło się odpowiednio pracownikami;
14. wzywa władze belgijskie i inne państwa członkowskie do proaktywnego podejmowania środków zapobiegawczych, aby dostosować przemysł do globalizacji oraz zmian technologicznych i środowiskowych, a także chronić pracowników przed utratą pracy i innymi negatywnymi skutkami globalizacji;
15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1978 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Belgię - EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper (COM(2024)0370 - C10-0166/2024 - 2024/0286(BUD)) |
Data aktu: | 17/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/04/2025 |