Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej (2024/3000(RSO))

P10_TA(2024)0066
Powołanie, kompetencje, skład liczbowy i długość kadencji Komisji Specjalnej ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej (2024/3000(RSO))
(C/2025/1982)

Parlament Europejski,

- uwzględniając projekt decyzji Konferencji Przewodniczących,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 3 ust. 3, oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 9, 14, 148, 153, 160 i 168, a także załączony do TUE i do TFUE Protokół nr 26 dotyczący usług świadczonych w interesie ogólnym,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie powszechnego dostępu do godnych i przystępnych cenowo mieszkań 1 ;

- uwzględniając art. 213 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Powszechna deklaracja praw człowieka ONZ zawiera prawo do mieszkania;

B. mając na uwadze, że zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych osobom potrzebującym należy zapewnić dostęp do mieszkań socjalnych lub pomocy mieszkaniowej dobrej jakości, co ma być wdrażane zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym w ramach odpowiednich kompetencji; mając na uwadze, że osobom bezdomnym należy zapewnić odpowiednie schroniska oraz usługi służące promowaniu włączenia społecznego tych osób; mając na uwadze, że prawo osób z niepełnosprawnościami do mieszkania zasługuje na szczególną ochronę i specjalne polityki zapewniające dostępność mieszkań;

C. mając na uwadze, że Unia Europejska stoi w obliczu kryzysu mieszkaniowego, ponieważ z różnych grup wiekowych i dochodowych zmagają się z wysokimi cenami i niedoborem przystępnych cenowo mieszkań; mając na uwadze, że niedobór przystępnych cenowo mieszkań budzi ogromne zaniepokojenie wielu obywateli Unii, zwłaszcza młodych, którym uniemożliwia usamodzielnienie się; mając na uwadze, że kryzys ten dotyka osób we wszystkich państwach członkowskich i może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie, dobrostan i warunki życia;

D. mając na uwadze, że ważne aspekty na szczeblu krajowym wpływające na dostępność mieszkań i prawo do mieszkania w niektórych państwach członkowskich to ochrona własności prywatnej i zapewnienie prywatnym właścicielom pewności prawa, w tym najlepszych praktyk w zakresie walki z dzikimi lokatorami, a także ochrona przed eksmisjami;

E. mając na uwadze, że Unia dysponuje szeregiem kompetencji związanych z mieszkalnictwem;

F. mając na uwadze, że potrzebne jest przyjęcie całościowego podejścia do mieszkalnictwa łączącego różne polityki, którymi zajmują się różne komisje Parlamentu;

1. podejmuje decyzję o powołaniu komisji specjalnej o nazwie "Komisja Specjalna ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej", której celem będzie proponowanie rozwiązań dotyczących godnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo mieszkań; postanawia, że komisja ta będzie wykonywać, we współpracy i porozumieniu z właściwymi komisjami stałymi w odniesieniu do ich uprawnień i obowiązków wynikających z załącznika VI do Regulaminu, następujące zadania:

a) określenie bieżących potrzeb mieszkaniowych na poszczególnych terytoriach i w grupach ludności, w szczególności tych o niskich i średnich dochodach, oraz ocena wpływu niedoboru mieszkań na nierówności, przystępność cenową, demografię, ubóstwo i wykluczenie społeczne (również z wykorzystaniem istniejących danych segregowanych według kryterium płci);

b) analiza odpowiednich istniejących unijnych, krajowych, regionalnych i lokalnych polityk mieszkaniowych ze szczególnym uwzględnieniem dostępności ukierunkowanych instrumentów na rzecz mieszkań socjalnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo w miastach, na wyspach oraz na obszarach przybrzeżnych i wiejskich w celu określenia i wydania zaleceń, w tym dotyczących polityk w zakresie dostępności mieszkań dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się;

c) analiza wpływu spekulacji mieszkaniowych i ich konsekwencji ekonomicznych, a także proponowanie działań następczych;

d) ocena, czy tendencje w zakresie cen nieruchomości mieszkalnych i czynszów są odpowiednio uwzględniane we wskaźnikach kosztów utrzymania i związanych z nimi politykach;

e) określenie i ocena skuteczności unijnych i krajowych zasobów publicznych i prywatnych, w tym istniejących funduszy unijnych przeznaczonych na godne, zrównoważone i przystępne cenowo mieszkania oraz na eliminację bezdomności (w stosownych przypadkach także wydanie zaleceń);

f) analiza problemów systemowych związanych z krótkoterminowym najmem lokali mieszkalnych i ich wpływu na dostępność przystępnych cenowo mieszkań na szczególnie dotkniętych obszarach oraz przedstawienie odpowiednich propozycji;

g) monitorowanie wdrażania przepisów Unii dotyczących gromadzenia i udostępniania danych dotyczących usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych, które muszą zostać przyjęte na szczeblu krajowym do 20 maja 2026 r.;

h) analiza wpływu polityk Unii, które odbijają się na dostępności i przystępności cenowej mieszkań, w tym wąskich gardeł w obecnych przepisach Unii w odniesieniu do zdolności inwestycyjnych, mieszkalnictwa i mieszkalnictwa socjalnego oraz pomocy państwa i niedoborów w łańcuchu dostaw;

i) ocena potencjalnych barier wpływających na sektor budowlany i ich wpływu na kryzys mieszkaniowy;

j) określenie niedoborów w zakresie dostępności, stabilności i potrzeb finansowych w zakresie przystępnych

cenowo mieszkań oraz ewentualnych potrzeb reform;

k) ocena wpływu niekomercyjnych i nastawionych na ograniczony zysk rozwiązań mieszkaniowych, takich jak mieszkania socjalne lub spółdzielcze, na przystępność cenową i dostępność mieszkań dla różnych grup;

l) ocena polityk i wniosków ustawodawczych niezbędnych do poprawy zapewniania i dostępności godnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo mieszkań, w tym przez umożliwienie programów budowy, przebudowy i renowacji budynków mieszkalnych, z uwzględnieniem potencjału pustostanów;

m) określenie innowacyjnych technologii, procesów, usług i produktów w celu wsparcia fali renowacji, z uwzględnieniem istniejących inicjatyw Unii; określenie obszarów, w których obciążenia administracyjne i regulacyjne utrudniają falę renowacji, w celu zmniejszenia zbędnych obciążeń regulacyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości pracy w sektorze budowlanym i standardów jakości przystępnych cenowo mieszkań;

n) przyczynianie się do opracowania i przyszłego wdrożenia europejskiego planu na rzecz przystępnych cenowo mieszkań oraz europejskiej strategii na rzecz budownictwa mieszkaniowego, która ma zostać przedstawiona przez Komisję;

o) przeprowadzanie wysłuchań z udziałem ekspertów z instytucji Unii i właściwych organów, instytucji międzynarodowych, krajowych i regionalnych, organizacji pozarządowych i odpowiednich sektorów gospodarki, z uwzględnieniem perspektyw różnych zainteresowanych stron;

p) przeprowadzanie wizyt w celu zbadania najlepszych praktyk w całej Europie;

2. postanawia, że komisja specjalna będzie liczyć 33 członków;

3. postanawia, że czas trwania mandatu komisji specjalnej wynosi 12 miesięcy i że okres ten rozpoczyna bieg z dniem posiedzenia inauguracyjnego komisji;

4. zobowiązuje komisję specjalną do przedstawienia sprawozdania końcowego pod koniec jej kadencji, koncentrującego się na kwestiach określonych w ust. 1.

1 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 145.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1982

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej (2024/3000(RSO))
Data aktu: 18/12/2024
Data ogłoszenia: 11/04/2025