Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: TikTok Technology Ltd (Dublin, Irlandia) (przedstawiciele: E. Batchelor i M. Frese, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności w całości decyzji określającej opłatę nadzorczą mającą zastosowanie do TikToka na podstawie art. 43 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE) 2022/2065 1 ; oraz
- obciążenie Komisji kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w niniejszym postępowaniu.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 5 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE 2022/2065 (zwanego dalej "DSA") poprzez posłużenie się oszacowaniem średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców (zwanych dalej "MAR" od "average monthly active recipients"), które nie jest zgodne z wynikającą z DSA definicją prawną MAR znajdującą się w motywie 77 i art. 3 lit. p) DSA, a tym samym poprzez posłużenie się metodą szacunkową, która pozbawiona jest podstawy prawnej na podstawie art. 43 DSA.
- W zaskarżonej decyzji niezgodnie z prawem wykorzystuje się szacunki MAR, które nie odpowiadają prawnej definicji MAR na podstawie DSA. Decyzja ta narusza również zasadę równego traktowania, stosując to samo podejście do dostawców znajdujących się w odmiennej sytuacji.
- Brak jest podstawy prawnej do przyjęcia przez Komisję metody szacowania MAR zgodnie z art. 43 DSA, czy to w drodze rozporządzenia delegowanego, czy to w drodze aktu wykonawczego, takiego jak zaskarżona decyzja. Zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 5 lit. b) DSA, ponieważ miała na celu przyjęcie metody szacowania MAR i wykorzystanie danych osób trzecich. Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego 2 , na którym opiera się owa decyzja w celu przyjęcia metody, nie ma zastosowania na podstawie art. 277 TFUE.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 5 lit. c) DSA poprzez brak zastosowania górnego pułapu opłaty w wysokości 0,05 % dochodu netto dostawcy (zwanego dalej "Fee Cap") wobec skarżącej.
- Decyzja ta narusza art. 43 ust. 5 lit. c) DSA poprzez niestosowanie "Fee Cap" wobec skarżącej. W decyzji tej stwierdzono niezgodnie z prawem, że Fee Cap ma być stosowany wobec grupy przedsiębiorstw dostawcy, w przeciwieństwie do art. 43 ust. 5 lit. c) DSA, który stanowi, że Fee Cap ma zastosowanie do podmiotu prawnego świadczącego usługę, a nie do jego grupy.
- Artykuł 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego, na którym opiera się zaskarżona decyzja, nie ma zastosowania na podstawie art. 277 TFUE.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 5 lit. b) DSA poprzez zastosowanie wobec skarżącej opłat rezydualnych.
- Decyzja ta narusza wymóg, zgodnie z którym opłata nadzorcza jest proporcjonalna do MAR dla każdego dostawcy usług zgodnie z art. 43 ust. 5 lit. b) DSA poprzez zastosowanie wobec skarżącej opłat rezydualnych.
- Artykuł 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego, na którym opiera się decyzja, nie ma zastosowania na podstawie art. 277 TFUE.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 2 DSA poprzez nałożenie opłaty nadzorczej opartej na kosztach nienależących do zakresu stosowania art. 43 ust. 2 DSA.
- Decyzja ta narusza art. 43 ust. 2 DSA poprzez nałożenie opłaty nadzorczej na podstawie całkowitych kosztów DSA Komisji. Koszty niezbędne do wykonywania zadań niezwiązanych z nadzorem nie mogą być pokrywane ze środków przeznaczonych na opłaty nadzorcze.
- Zaskarżona decyzja narusza art. 43 ust. 2 DSA poprzez nałożenie opłaty nadzorczej na podstawie wszystkich kosztów personelu Komisji, w tym personelu stałego. Artykuł 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego, na którym opiera się decyzja, nie ma zastosowania na mocy art. 277 TFUE.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza prawo skarżącej do bycia wysłuchaną. Tymczasowe określenie kwoty rocznej opłaty nadzorczej i dostępu do akt sprawy nie pozwoliło skarżącej na przedstawienie uwag dotyczących danych MAR wykorzystanych przez Komisję lub obliczenia opłaty.
6. Zarzut szósty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza obowiązek przedstawienia uzasadnienia. Decyzja ta nie zawiera wystarczającego uzasadnienia w odniesieniu do szacunków MAR TikToka, metody zastosowanej do oszacowania MAR innych dostawców, decyzji o nieuwzględnieniu informacji finansowych TikToka, wskazania dostawców, którzy osiągnęli Fee Cap, oraz kosztów Komisji objętych opłatą nadzorczą. Obliczenia dokonane przez Komisję również odbiegają od tego, co opisano w decyzji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2093 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-88/25: Skarga wniesiona w dniu 5 lutego 2025 r. - Tiktok Technology/Komisja |
Data aktu: | 14/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |