(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2025 r.)
Wypłata wsparcia finansowego w ramach Planu Ukrainy jest uzależniona od zadowalającej realizacji etapów jakościowych i ilościowych określonych uprzednio w załączniku do decyzji 2024/1447 1 .
Rozporządzenie 2024/792 2 stanowi, że jeżeli co najmniej jeden z tych etapów nie zostanie zrealizowany w zadowalający sposób, Komisja musi bez zbędnej zwłoki poinformować o tym Radę i Parlament i może zawiesić odpowiadającą takim etapom wypłatę bezzwrotnego wsparcia finansowego i pożyczki, zapewniając tym samym zgodność z zasadą należytego zarządzania finansami (określoną w art. 310 ust. 5 TFUE, rozporządzeniu 2024/2509 3 i art. 6 ust. 8 umowy ramowej 4 ).
W art. 26 ust. 5 rozporządzenia 2024/792 zobowiązano Komisję do opracowania wytycznych w postaci metodyki postępowania w przypadku częściowej realizacji etapów.
Metodyka ta sprzyja nieprzerwanemu wdrażaniu planu i odzwierciedla jego oparty na wynikach charakter oraz określone w nim połączenie reform i inwestycji. Umożliwia szybką wypłatę środków finansowych i zapewnia, aby każde zawieszenie płatności było zarówno proporcjonalne, jak i przewidywalne, jednocześnie chroniąc interesy finansowe Unii.
Ukraina powinna nadal dokładać wszelkich starań, aby zapewnić terminową realizację etapów jakościowych i ilościowych przewidzianych w Planie. Częściowe zawieszenie płatności daje Ukrainie dodatkowy czas na rozwiązanie konkretnych problemów związanych z wdrażaniem, a jednocześnie umożliwia jej korzystanie z częściowej płatności odpowiadającej etapom zrealizowanym w sposób zadowalający.
Jeżeli odpowiednie etapy zostaną zrealizowane w ciągu dwunastu miesięcy od pierwotnego zawieszenia płatności, Komisja dokona nowej oceny zgodnie z procedurą określoną w art. 26 ust. 4 rozporządzenia 2024/792. Po pierwsze, Komisja bez zbędnej zwłoki przedłoży Radzie wniosek dotyczący decyzji wykonawczej Rady stwierdzającej, że warunki płatności zostały spełnione w zadowalający sposób. Na podstawie decyzji wykonawczej Rady Komisja przyjmie decyzję upoważniającą do wypłaty należnej kwoty.
Jeżeli Komisja uzna, że w okresie dwunastu miesięcy od pierwotnej negatywnej oceny Ukraina nie powzięła niezbędnych środków, dokona wszczęcia procedury określonej w art. 26 ust. 6 rozporządzenia 2024/792. Po pierwsze, Komisja oficjalnie powiadomi Ukrainę, że upłynął wspomniany okres dwunastu miesięcy i że z informacji, którymi dysponuje Komisja, wynika, że Ukraina nie powzięła niezbędnych środków. Następnie Ukraina może przedstawić swoje uwagi w ciągu dwóch miesięcy od przekazania powiadomienia przez Komisję.
Jeżeli na podstawie tych uwag Komisja stwierdzi, że Ukraina nie powzięła niezbędnych środków, przedłoży wniosek dotyczący decyzji wykonawczej Rady zmniejszającej kwotę bezzwrotnego wsparcia finansowego i pożyczki proporcjonalnie do części odpowiadającej odnośnym etapom jakościowym i ilościowym. Zgodnie z art. 26 ust. 6 rozporządzenia 2024/792 Rada będzie co do zasady stanowić w terminie jednego miesiąca od otrzymania wniosku Komisji, a także może ten wniosek zmienić, stanowiąc większością kwalifikowaną, i przyjąć zmieniony wniosek w drodze decyzji wykonawczej.
Jeżeli etap uznany już za zrealizowany w zadowalający sposób zostanie wycofany i przestanie być zgodny z załącznikiem do decyzji 2024/1447, Komisja zastosuje tę samą metodykę i zawiesi płatność odpowiedniej kwoty w kolejnej transzy po potwierdzeniu wycofania odnośnego etapu. Z art. 26 ust. 3 rozporządzenia 2024/792 wynika, że spełnienie warunku wstępnego oraz realizację etapów jakościowych i ilościowych można uznać za zadowalające, o ile środki związane z etapami, w odniesieniu do których Ukraina osiągnęła już zadowalającą realizację, nie zostaną wycofane. Jeżeli w trakcie oceny kolejnej transzy Komisja stwierdzi, że wycofano etap uznany już za zrealizowany w zadowalający sposób, zaproponuje Radzie zawieszenie wypłaty odpowiedniej kwoty w kolejnych płatnościach w ramach Planu, a następnie podejmie kroki, o których mowa powyżej.
Taka metodyka uwzględnia fakt, że nie wszystkie działania w równym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia celów Planu. Na przykład przyjęcie strategii lub planu działania nie przyczyni się bezpośrednio do osiągnięcia celów Instrumentu w takim samym stopniu jak wejście w życie nowej ustawy. Opracowano także inne podejście do inwestycji, aby zachęcić Ukrainę do wykorzystania wszystkich środków finansowych udostępnionych jej w ramach Instrumentu. W związku z tym w metodyce tej wyróżniono następujące trzy rodzaje etapów przewidzianych w Planie:
1) Etapy reform kluczowych - są to etapy obejmujące wejście w życie i natychmiastowe stosowanie ukraińskich przepisów wymagających zatwierdzenia przez parlament Ukrainy i ratyfikacji przez Biuro Prezydenta. W odniesieniu do tych etapów stosuje się współczynnik 2.
2) Etapy reform zwykłych - są to wszystkie pozostałe etapy reform inne niż etapy reform kluczowych (np. przyjęcie przez rząd aktów wykonawczych, uchwał, strategii, planów działania itp., a także uruchomienie systemów informatycznych w internecie itp.). W odniesieniu do tych etapów stosuje się współczynnik 1.
3) Etapy inwestycyjne - są to etapy związane z inwestycjami. Nie stosuje się wobec nich współczynnika, ponieważ objęto je innym podejściem, wyjaśnionym poniżej.
Metodyka obejmuje następujące cztery etapy:
1) Obliczenie średniej wartości etapów w ramach jednej transzy płatności:
polega na podzieleniu całkowitej kwoty danej transzy (sumy (i) bezzwrotnego wsparcia finansowego oraz (ii) wsparcia w formie pożyczki) przez łączną liczbę objętych nią etapów (zarówno reform, jak i inwestycji).
2) Obliczenie wartości zawieszonej kwoty, odpowiadającej etapom, które nie zostały spełnione w zadowalający sposób:
aby należycie uwzględnić różnice między etapami, Komisja zastosuje następujące współczynniki do etapów reform kluczowych i zwykłych oraz szczególne podejście do etapów inwestycyjnych:
a) etapy reform kluczowych: średnia wartość etapu (obliczona w pkt
1) pomnożona przez współczynnik 2;
b) etapy reform zwykłych: średnia wartość etapu (obliczona w pkt 1) pomnożona przez współczynnik 1;
c) etapy inwestycyjne: różnica między kwotą określoną w opisie etapu inwestycyjnego (w załączniku do decyzji Rady 2024/1447) a faktycznymi środkami, na które zaciągnięto zobowiązania w budżecie Ukrainy w poprzednich latach, od 14 maja 2024 r. W Planie wyróżniono trzy rodzaje etapów inwestycyjnych:
(i) ostateczne (inwestycje, na które zaciągnięto zobowiązania w latach 2024-2027),
(ii) przejściowe (inwestycje, na które zaciągnięto zobowiązania w latach 2025-2026),
(iii) specjalne (etapy określone w rozdziale "Decentralizacja i polityka regionalna", odzwierciedlające obowiązek ustanowiony w art. 16 ust. 4 rozporządzenia 2024/792 polegający na przeznaczeniu co najmniej 20 % bezzwrotnego wsparcia finansowego na potrzeby władz szczebla niższego niż krajowy).
Aby uniknąć podwójnego liczenia, zawieszenia ostatecznych i specjalnych etapów inwestycyjnych, o których mowa powyżej, nie będą kumulowane.
Podobnie każde zawieszenie ostatecznego etapu inwestycyjnego zostanie skorygowane o wszelkie wcześniejsze zawieszenia odnośnych etapów przejściowych (jeżeli Ukraina nie podjęła niezbędnych środków w celu zniesienia danego zawieszenia w terminie dwunastu miesięcy).
3) Przypisanie źródeł finansowania do poszczególnych etapów w ramach transzy kwartalnej: w załączniku do decyzji 2024/1447 nie przypisano źródeł finansowania do poszczególnych etapów. Dokonuje się tego dopiero odpowiednimi decyzjami wykonawczymi Rady dotyczącymi poszczególnych ocen kwartalnych. Praktykę tę zastosowano już w decyzjach wykonawczych Rady dotyczących dwóch pierwszych transz Planu 5 . W ramach każdej transzy kwartalnej Komisja proponuje przydzielenie na realizację niektórych etapów bezzwrotnego wsparcia finansowego, a na realizację pozostałych - wsparcia w formie pożyczki.
Komisja dysponuje swobodą uznania w zakresie proponowanego przydziału środków, zgodnie z zasadą proporcjonalności. Kieruje się przy tym dążeniem do jak najlepszego osiągnięcia celów Instrumentu na rzecz Ukrainy.
Gdy Komisja proponuje przydział środków, co do zasady w pierwszej kolejności przypisuje bezzwrotne wsparcie finansowe do etapów uznanych za niezrealizowane w sposób zadowalający.
4) Obliczanie skorygowanej kwoty do wypłaty: zawieszoną kwotę odlicza się od dostępnego wsparcia finansowego zgodnie z przypisaniem źródła finansowania do danego etapu, jak zaproponowano w pkt 3 powyżej.
Jeżeli wartość zawieszenia przekracza wartość udostępnionego w danej transzy kwartalnej bezzwrotnego wsparcia finansowego, różnicę zawiesza się w odniesieniu do wsparcia w formie pożyczki.
Zawieszona kwota nie może przekroczyć całkowitej kwoty finansowania przydzielonej na daną transzę, a mianowicie sumy bezzwrotnego wsparcia finansowego i wsparcia w formie pożyczki.
Jeżeli wywiera to wpływ na wsparcie w formie pożyczki, przy obliczaniu skorygowanej kwoty do wypłaty uwzględnia się rozliczenie płatności zaliczkowych.
Komisja może dokonać przeglądu i zmiany tej metodyki, gdy zdobędzie większe doświadczenie w jej stosowaniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2114 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | KOMUNIKAT KOMISJI w sprawie metodyki postępowania w przypadku częściowej realizacji etapów Planu Ukrainy na podstawie rozporządzenia w sprawie Instrumentu na rzecz Ukrainy |
Data aktu: | 03/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2025 |