- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Białorusi,
- uwzględniając konkluzje Rady z 12 października 2020 r. i 19 lutego 2024 r. w sprawie Białorusi oraz konkluzje Rady Europejskiej z 21 i 22 października 2021 r. w sprawie Białorusi,
- uwzględniając oświadczenia wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 1 sierpnia 2024 r. w sprawie uwolnienia szeregu więźniów politycznych oraz z 26 lutego 2024 r. w sprawie wyborów parlamentarnych i lokalnych, a także wydane w imieniu UE 8 sierpnia 2023 r. oświadczenie wysokiego przedstawiciela w sprawie trzeciej rocznicy sfałszowanych wyborów prezydenckich,
- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka, Kartę Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych oraz inne międzynarodowe akty praw człowieka, których Białoruś jest stroną,
- uwzględniając sprawozdanie Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka (OHCHR) z 25 marca 2024 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka na Białorusi w okresie poprzedzającym wybory prezydenckie w 2020 r. oraz w ich następstwie,
- uwzględniając rezolucję Konferencji Ogólnej Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) z 12 czerwca 2023 r. w sprawie środków zalecanych przez Radę Administracyjną na mocy art. 33 Konstytucji MOP w sprawie Białorusi,
- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że 30-letnie autorytarne rządy Alaksandra Łukaszenki na Białorusi charakteryzują się systematycznymi represjami wobec przeciwników politycznych i protestujących, w tym wymuszonym zaginięciem krytyków Łukaszenki; mając na uwadze, że od czasu sfałszowanych wyborów prezydenckich w sierpniu 2020 r. nielegalny reżim Łukaszenki wspierany przez Rosję systematycznie represjonuje działaczy politycznych, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, obrońców praw człowieka, prawników, dziennikarzy, artystów, przywódców religijnych, związkowców i inne grupy na Białorusi i za granicą oraz arbitralnie aresztował dziesiątki tysięcy osób
B. mając na uwadze, że w związku ze sfałszowanymi wyborami prezydenckimi z 2020 r. oraz późniejszymi brutalnymi represjami UE i wielu spośród jej partnerów międzynarodowych nie uznało ani wyników wyborów, ani Alaksandra Łukaszenki jako prawowitego przywódcy i prezydenta Białorusi;
C. mając na uwadze, że według Centrum Praw Człowieka "Wiasna" na Białorusi w warunkach zagrażających życiu przetrzymywanych jest ponad 1 250 więźniów politycznych, a wielu z nich ma problemy ze zdrowiem; mając na uwadze, że szereg więźniów politycznych zmarło w areszcie (czworo w samym 2024 r.); mając na uwadze, że więźniowie polityczni poddawani są torturom, odmawia się im opieki medycznej, ogranicza się im wizyty prawników i członków rodzin oraz umieszcza się ich w celach izolacyjnych; mając na uwadze, że od lata 2020 r. za więźniów politycznych uznano 3 697 osób; mając na uwadze, że tylko w 2024 r. udokumentowano ponad 8 800 przypadków prześladowania z powodów politycznych, w tym aresztowania, zatrzymania, zwolnienia z pracy i inne formy represji wobec więźniów politycznych, ich rodzin i prawników, działaczy, dziennikarzy, księży, lekarzy, Białorusinów powracających do kraju i innych osób;
D. mając na uwadze, że wiele organizacji międzynarodowych, w tym OHCHR, udokumentowało na Białorusi systematyczne łamanie praw człowieka, w tym tortury, arbitralne zatrzymania, więzienie lub inne poważne przypadki pozbawienia wolności fizycznej, wymuszone zaginięcia, prześladowania ze względów politycznych i tłumienie wolności, które w świetle prawa międzynarodowego stanowią zbrodnie przeciwko ludzkości; mając na uwadze, że we wrześniu 2024 r. Litwa skierowała sprawę Białorusi do Urzędu Prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) z wnioskiem o zbadanie określonych zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych przez reżim Łukaszenki;
E. mając na uwadze, że nielegalny reżim białoruski planuje na 26 stycznia 2025 r. fikcyjne wybory prezydenckie, w których Łukaszenka ubiegać się będzie o siódmą kadencję; mając na uwadze, że Centralna Komisja Wyborcza Białorusi zarejestrowała Łukaszenkę i czworo innych "kandydatów" pro forma; mając na uwadze, że obecna prezydencka kampania wyborcza jest prowadzona w okolicznościach, w których stosuje się poważne represje; nie spełnia to nawet minimalnych standardów dotyczących demokratycznych wyborów; mając na uwadze, że kandydaci demokratyczni nie mogą uczestniczyć w wyborach, wolność mediów jest mocno ograniczona, wyborcy są zastraszani, a brak niezależnej obserwacji wyborów dodatkowo podważa legitymację procesu wyborczego;
F. mając na uwadze, że zarówno wybory parlamentarne i lokalne, które odbyły się 25 lutego 2024 r., jak i zbliżające się fikcyjne wybory prezydenckie wyznaczone na 26 stycznia 2025 r. są przykładem lekceważenia przez reżim norm demokratycznych, ponieważ wybory na Białorusi są ściśle kontrolowane, wszyscy kandydaci są wstępnie zatwierdzani przez władze, partie demokratyczne są eliminowane, a wyborcom nie daje się realnego wyboru; mając na uwadze, że w kampanii wyborczej dochodziło do aresztowań osób zaangażowanych w kampanię na rzecz innych kandydatów w wyborach prezydenckich w 2020 r. oraz widać było wyraźną gotowość do brutalnego tłumienia sprzeciwu;
G. mając na uwadze, że według Centrum Praw Człowieka "Wiasna" w okresie od lipca do września 2024 r. zatrzymano co najmniej 360 osób, a w więzieniu nadal przebywa wielu przywódców demokratycznych, w tym laureat Pokojowej Nagrody Nobla Aleś Bialacki, Maryja Kalesnikawa, Wiktar Babaryka, Pawieł Siewaryniec, Siarhiej Cichanouski, Mikałaj Statkiewicz; mając na uwadze, że obecnie przetrzymywanych bez prawa kontaktu jest co najmniej ośmiu więźniów politycznych;
H. mając na uwadze, że reżim Łukaszenki zwiększył presję na personel zachodnich misji dyplomatycznych akredytowanych na Białorusi, a także na innych cudzoziemców; mając na uwadze, że miejscowy pracownik delegatury UE na Białorusi Mikałaj Chiła został zatrzymany przez białoruskie KGB przed biurem delegatury UE, był przetrzymywany w areszcie tymczasowym od kwietnia 2024 r., zaś w grudniu 2024 r. skazano go na cztery lata pozbawienia wolności; mając na uwadze, że Centrum Praw Człowieka "Wiasna" umieściło go w wykazie więźniów politycznych; mając na uwadze, że niedawno pod sfingowanymi zarzutami o "działalność agenturalną" zatrzymano dwóch obywateli Japonii;
I. mając na uwadze, że Łukaszenka ułaskawił w 2024 r. ponad 200 więźniów politycznych, próbując w ten sposób uzyskać zniesienie niektórych sankcji Zachodu; mając na uwadze, że pomimo tych ułaskawień nadal dochodzi do aresztowań politycznych, a tylko w 2024 r. pod zarzutami politycznymi skazano co najmniej 1 721 osób;
J. mając na uwadze, że Federacja Związków Zawodowych Białorusi jest od dawna elementem struktury rządowej reżimu Łukaszenki i uważa się, że odgrywa istotną rolę w fałszowaniu wyników wyborów;
K. mając na uwadze, że białoruski reżim stosuje prawo o zwalczaniu ekstremizmu do kneblowania mediów, przy czym jako "ekstremistyczne" zakwalifikowano większość mediów niezależnych, zatrzymano co najmniej 45 przedstawicieli mediów, około 400 z nich znalazło się na uchodźstwie, a inni są narażeni na nękanie i złe traktowanie; mając na uwadze, że niezależne media, takie jak telewizja Biełsat, Charter 97, Nexta, Radio Racja, Radio Swoboda, Nasza Niwa i inne, odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu podstawowych informacji i zapewnianiu platformy dla głosów demokratycznych; mając na uwadze, że władze białoruskie stosują inwigilację, cenzurę i dezinformację w internecie, nasilają autorytaryzm cyfrowy i osłabiają perspektywy wolnych i uczciwych wyborów w 2025 r.; mając na uwadze, że białoruscy propagandyści regularnie rozpowszechniają dezinformację na temat państw członkowskich UE i ich urzędników oraz ograniczają dostęp do informacji;
L. mając na uwadze, że od 2020 r. do ucieczki z kraju zmuszonych zostało ponad 500 000 Białorusinów, a niektórzy z nich nadal są przez reżim Łukaszenki prześladowani, w tym przez procesy zaoczne, groźby ze strony sił bezpieczeństwa i naciski na krewnych, konfiskaty mienia i inne restrykcje;
M. mając na uwadze, że pod rządami Łukaszenki stracono ponad 250 osób skazanych na śmierć; mając na uwadze, że Białoruś pozostaje jedynym krajem w Europie i Azji Środkowej, który utrzymał karę śmierci, a jej zakres rozszerzono w 2022 r. na niejasno zdefiniowane akty terroryzmu, zaś w 2023 r. na "zdradę państwa";
N. mając na uwadze, że środki represyjne na Białorusi są w coraz większym stopniu wymierzone w wolność wyznania, a ostatnio przyjęto ustawę o wolności sumienia i organizacjach religijnych, która stanowi poważne zagrożenie dla praw i istnienia wspólnot religijnych; mając na uwadze, że represje te wymierzono również w przywódców religijnych, czego dowodzi niedawne skazanie katolickiego księdza, wielebnego Henryka Akałatowicza na 11 lat więzienia pod sfabrykowanymi zarzutami zdrady stanu, w pierwszej tego rodzaju sprawie przeciwko duchownemu katolickiemu na Białorusi;
O. mając na uwadze, że reżim Łukaszenki niewątpliwie służy Putinowi, ponieważ zapewnił siłom rosyjskim dostęp do terytorium Białorusi, z którego ten prowadzi pełnowymiarową inwazję na Ukrainę; mając na uwadze, że reżim Łukaszenki popełnia zbrodnie przeciwko ukraińskim dzieciom, między innymi przez udostępnianie miejsc na obozy reedukacyjne służące indoktrynacji politycznej i militaryzacji; mając na uwadze, że pomaga on Rosji i innym podmiotom w próbach destabilizacji UE i podważania europejskich aspiracji sąsiadów Unii, w szczególności przez wykorzystywanie migracji jako broni na granicach UE i legitymizację autokratycznego reżimu Bidziny Iwaniszwilego w Gruzji;
P. mając na uwadze, że w odpowiedzi na sfałszowanie wyborów w 2020 r., systematyczne naruszenia praw człowieka i współudział Białorusi w rosyjskiej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie UE nałożyła na Białoruś ukierunkowane sankcje obejmujące restrykcje handlowe i sankcje wobec 287 osób, w tym Łukaszenki, i 39 podmiotów;
Q. mając na uwadze, że reżim Łukaszenki przy pomocy Rosji obchodzi niektóre z tych sankcji dzięki preferencyjnemu dostępowi do rynku i możliwości korzystania z rosyjskiej infrastruktury; mając na uwadze, że według doniesień objęty sankcjami białoruski producent samochodów ciężarowych BelAZ obchodzi sankcje poprzez demontaż ciężarówek na Białorusi i transport uzyskanych w ten sposób części do UE w celu ponownego montażu pod innymi markami;
1. ponownie stwierdza, że nie uznaje wyboru Alaksandra Łukaszenki na prezydenta Białorusi; uważa obecny reżim na Białorusi za pozbawiony legitymacji, bezprawny i przestępczy; potwierdza swoje niezachwiane poparcie dla Białorusinów w dążeniu do demokracji, wolności i przestrzegania praw człowieka;
2. potępia brak wolności, sprawiedliwości i przejrzystości przed tzw. wyborami prezydenckimi na Białorusi i wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową do kategorycznego odrzucenia zbliżających się wyborów na Białorusi i poprzedzającej je kampanii jako fikcji, ponieważ nie spełniają one minimalnych międzynarodowych standardów dotyczących demokratycznych wyborów; wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową do dalszego nieuznawania legitymacji Alaksandra Łukaszenki jako prezydenta po 26 stycznia 2025 r. oraz apeluje o przeprowadzenie wolnych i uczciwych wyborów na Białorusi;
3. ubolewa nad trwającymi poważnymi naruszeniami praw człowieka i zasad demokracji na Białorusi, które nasiliły się jeszcze bardziej w okresie poprzedzającym tzw. wybory prezydenckie; potępia systematyczne represje na Białorusi, które obejmują arbitralne aresztowania, tortury, nękanie, złe traktowanie zatrzymanych, utrzymującą się bezkarność oraz strukturalny brak poszanowania sprawiedliwości proceduralnej i uczciwych procesów sądowych; ponawia apel o natychmiastowe i bezwarunkowe uwolnienie wszystkich osób przetrzymywanych na Białorusi ze względu na ich poglądy polityczne, a także o wypłacenie im odszkodowań i przywrócenie ich praw; domaga się zaprzestania represji wobec przeciwników politycznych i białoruskiego społeczeństwa;
4. ponownie wzywa władze białoruskie do poszanowania praw zatrzymanych, zapewnienia opieki medycznej i umożliwienia dostępu do prawników, rodzin i organizacji międzynarodowych;
5. wyraża głębokie zaniepokojenie sytuacją więźniów politycznych, w tym Maryji Kalesnikawej, Siarhieja Cichanouskiego, Alesia Bialackiego, Mikałaja Statkiewicza, Mikałaja Chiły, Waliantina Stefanowicza, Maksima Znaka, Wiktara Babaryki, Ihara Łosika, Andrzeja Poczobuta, Paliny Szarendy-Panasiuk, Uładzimira Mackiewicza, Marfy Rabkowej, Uładzimira Łabkowicza, Alaksandra Jaraszuka, Wolny Brycikawej, Alaksandra Kapszula, Jany Pinczuk, Mikałaja Bankou, Andreja Nawickiego, Henryka Akałatowicza, Uładzimira Knihy, Dzmitryja Kuczuka, Pawła Siewaryńca i innych, z których wielu boryka się z poważnymi problemami zdrowotnymi bez dostępu do odpowiedniej opieki medycznej, a przy tym poddawanych jest izolacji, złemu traktowaniu i torturom;
6. uważa, że aresztowanie i skazanie na podstawie politycznie umotywowanych zarzutów Mikałaja Chiły, miejscowego pracownika delegatury UE w Mińsku, stanowi naruszenie praktyk dyplomatycznych wobec UE; wzywa UE i jej państwa członkowskie do szybkiego przygotowania wiarygodnej odpowiedzi;
7. wyraża uznanie dla odporności białoruskiego społeczeństwa obywatelskiego i sił demokratycznych; potwierdza swoją solidarność z narodem białoruskim i poparcie dla jego uprawnionych aspiracji na rzecz demokratycznej i europejskiej przyszłości; wyraża solidarność z białoruskimi siłami demokratycznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w wysiłkach na rzecz utworzenia suwerennej, demokratycznej i cieszącej się dobrobytem Białorusi; podtrzymuje swoje zobowiązanie do współpracy z siłami demokratycznymi, społeczeństwem obywatelskim i niezależnymi mediami na rzecz narodu białoruskiego;
8. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego badania naruszeń praw człowieka na Białorusi oraz wspierania działań zmierzających do pociągnięcia winnych do odpowiedzialności, w tym poprzez jurysdykcję uniwersalną; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zbadania - na podstawie jurysdykcji uniwersalnej - zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych przez reżim Łukaszenki na Białorusi i na terytorium UE oraz, jak uczyniła to Litwa, do skierowania sprawy Białorusi do Międzynarodowego Trybunału Karnego w celu przeprowadzenia śledztwa w możliwym zakresie, a także do rozważenia ustanowienia międzynarodowego trybunału w celu ścigania zbrodni reżimu Łukaszenki; apeluje do państw członkowskich, aby umożliwiły białoruskim prawnikom wydalonym przez reżim praktykowanie zawodu na terytorium UE w celu zapewnienia prześladowanym Białorusinom pomocy prawnej;
9. podkreśla nieocenioną pracę prowadzoną na Białorusi przez obrońców praw człowieka i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w zakresie monitorowania, dokumentowania i zgłaszania poważnych naruszeń praw człowieka i zbrodni przeciwko ludzkości, do których dochodzi w tym kraju, aby winni zostali rozliczeni, a ofiary mogły dojść sprawiedliwości;
10. ponawia apel do UE i państw członkowskich o wspieranie więźniów politycznych i ich rodzin, w tym przez żądanie dowodów na miejsce pobytu więźniów politycznych, zwracanie się o ich uwolnienie, uproszczenie procedur uzyskiwania wiz i dokumentów tożsamości przez osoby uciekające z Białorusi oraz zapewnienie rehabilitacji i innego rodzaju wsparcia; wzywa delegaturę UE oraz ambasady państw członkowskich na Białorusi, aby nadal obserwowały i monitorowały postępowania sądowe wszystkich więźniów politycznych;
11. podkreśla znaczenie ochrony Białorusinów na uchodźstwie przed prześladowaniem ze strony reżimu Łukaszenki oraz konieczność zapewnienia im możliwości legalnego pobytu i pracy w UE; wzywa UE i jej państwa członkowskie do informowania Interpolu o nadużywaniu międzynarodowych nakazów aresztowania oraz wzywa zainteresowane kraje, aby nie dokonywały ekstradycji obywateli Białorusi, którzy uciekli przed reżimem i mogą być prześladowani po powrocie na Białoruś;
12. ubolewa nad faktem, że środki represyjne na Białorusi rozszerzono o ataki na wolność religii przez przyjęcie ustawy o wolności sumienia i organizacjach religijnych, która rażąco narusza podstawowe prawo do wolności religii, sumienia i przekonań; wzywa reżim Łukaszenki do natychmiastowego zaprzestania prześladowania wspólnot religijnych i kościołów;
13. apeluje o dalsze wspieranie przez UE białoruskich sił demokratycznych pod przywództwem Swiatłany Cichanouskiej; ponownie podkreśla potrzebę wspierania białoruskich sił demokratycznych, społeczeństwa obywatelskiego, studentów, dziennikarzy, liderów związków zawodowych, wygnanych specjalistów i innych osób przez zapewnienie im wiz, stypendiów, dotacji i możliwości kontaktów zawodowych; zachęca przedstawicieli sił demokratycznych Białorusi do utrzymania i propagowania jedności;
14. potępia współudział reżimu Łukaszenki w rosyjskiej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie i celowe podporządkowanie Białorusi Rosji w tzw. państwie związkowym obejmującym sfery polityczną, geopolityczną, gospodarczą, wojskową i kulturalną; ponownie podkreśla potrzebę działań na rzecz wzmocnienia białoruskiej tożsamości narodowej i języka białoruskiego oraz walki z fałszowaniem białoruskiej historii i manipulowaniem nią przez reżim Łukaszenki oraz przez Kreml i jego popleczników;
15. wzywa UE i jej partnerów międzynarodowych do poszerzenia i zaostrzenia sankcji wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za represje na Białorusi i za udział Białorusi w rosyjskiej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, a także do usunięcia luk w sankcjach i głównych źródeł finansowania reżimu, takich jak eksport potażu i innych nawozów; wzywa UE do nałożenia sankcji na białoruskie podmioty i osoby odpowiedzialne za pracę przymusową więźniów politycznych, a także na towary wyprodukowane z wykorzystaniem ich pracy przymusowej;
16. wzywa UE i partnerów międzynarodowych do natychmiastowego zidentyfikowania, zamrożenia i znalezienia legalnych sposobów konfiskaty aktywów przywódców Białorusi i powiązanych z nimi białoruskich podmiotów zaangażowanych w rosyjskie działania wojenne, a także aktywów podmiotów i osób kierujących tzw. kampanią wyborczą Łukaszenki, w tym działaczy Federacji Związków Zawodowych Białorusi, takich jak Juryj Siańko, Hanna Warfalamejewa i Waleryj Kursewicz; wzywa przedsiębiorstwa unijne i zachodnie do zaprzestania działalności na Białorusi;
17. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego poruszania kwestii sytuacji na Białorusi na forum wszystkich odpowiednich organizacji europejskich i międzynarodowych, zwłaszcza Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, ONZ i jej wyspecjalizowanych organów oraz MOP, aby wzmocnić międzynarodowy nadzór nad łamaniem praw człowieka i reakcję społeczności międzynarodowej na sytuację na Białorusi; wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły ciągłe dokumentowanie zbrodni międzynarodowych popełnionych przez reżim Łukaszenki i pociąganie winnych do odpowiedzialności, wzmocniły badanie przez OHCHR sytuacji w zakresie praw człowieka na Białorusi przez udzielenie pełnego wsparcia grupie niezależnych ekspertów ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka na Białorusi oraz utrzymały mandat specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka na Białorusi do monitorowania trwających naruszeń praw człowieka;
18. potępia nielegalne przemieszczenie kilku tysięcy dzieci, w tym sierot, z obszarów Ukrainy okupowanych przez Rosję do tzw. obozów rekreacyjnych na Białorusi, w których są poddawane rusyfikacji i indoktrynacji; zdecydowanie potępia zaangażowanie Białoruskiego Czerwonego Krzyża w nielegalną deportację ukraińskich dzieci;
19. zdecydowanie potępia instrumentalizację przez reżim Łukaszenki migracji i jej wykorzystywanie jako broni do destabilizacji sąsiadujących państw członkowskich UE poprzez zorganizowane nielegalne przepływy, która to praktyka narusza prawa człowieka, wykorzystuje osoby znajdujące się w trudnej sytuacji i zagraża stabilności w regionie; wzywa UE i jej państwa członkowskie do pracy nad skoordynowaną reakcją na to zagrożenie hybrydowe, przy jednoczesnej ochronie granic zewnętrznych UE oraz ochronie praw i bezpieczeństwa osób znajdujących się w trudnej sytuacji;
20. wzywa Białoruś do złagodzenia wszystkich wyroków śmierci, wprowadzenia moratorium na wykonywanie kary śmierci oraz do działań zmierzających do jej trwałego zniesienia;
21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawicielce Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, właściwym instytucjom UE, rządom i parlamentom państw członkowskich, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Radzie Europy, Wysokiemu Komisarzowi Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka, rządowi Japonii, przedstawicielom białoruskich sił demokratycznych, a także władzom de facto Republiki Białorusi.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2143 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 stycznia 2025 r. w sprawie potrzeby podjęcia działań w związku z ciągłymi represjami i fałszowaniem wyborów na Białorusi (2024/3014(RSP)) |
Data aktu: | 22/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2025 |