Sprawa T-101/25: Skarga wniesiona w dniu 11 lutego 2025 r. - Goetz/Rada

Skarga wniesiona w dniu 11 lutego 2025 r. - Goetz/Rada
(Sprawa T-101/25)

(C/2025/2226)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Alain Goetz (przedstawiciel: S. Bekaert, adwokat)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Skarżący wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/2768 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniającej decyzję 2010/788/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Demokratycznej Republice Konga (Dz.U. L 2023/2768) w zakresie, w jakim w tej decyzji pozostawiono nazwisko Alaina Goetza w wykazie zawartym w załączniku II do decyzji 2010/788/WPZiB 1 ;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/2771 z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wykonania art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1183/2005 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją w Demokratycznej Republice Konga (Dz.U. L 2023/2771) w zakresie, w jakim w tym rozporządzeniu wykonawczym pozostawiono nazwisko Alaina Goetza w wykazie zawartym w załączniku Ia do rozporządzenia (WE) nr 1183/2005 2 ;

- orzeczenie, że stwierdzenie nieważności wyżej wymienionych środków ma zastosowanie natychmiast po wydaniu wyroku, niezależnie od wniesienia jakiegokolwiek środka odwoławczego;

- nakazanie Radzie Unii Europejskiej pokrycia własnych kosztów oraz kosztów poniesionych przez skarżącego.

Zarzuty i główne argumenty

Z wyłączeniem rozważań dotyczących arbitrażu międzynarodowego całość stanu faktycznego została opisana w czasie przeszłym. Rada ocenia skarżącego na podstawie działań, które miały mieć miejsce w przeszłości, a nie na podstawie jego postawy i zachowań, które prezentuje obecnie. Jest to sprzeczne z zabezpieczającym i tymczasowym charakterem środków ograniczających. Rada nie może dalej wyciągać na tej podstawie takich samych wniosków jak wnioski zawarte w poprzednich decyzjach utrzymujących w mocy środki ograniczające.

Rada odnosi się w czasie teraźniejszym jedynie do żądania odszkodowawczego podniesionego przez skarżącego wobec władz rwandyjskich przed Międzynarodowym Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (zwanym dalej "ICBI"), które zostało stworzone w ramach Grupy Banku Światowego. Przedstawiając takie uzasadnienie utrzymania środków ograniczających, Rada narusza prawo międzynarodowe. Rada nie wykazała również, w jaki sposób żądanie odszkodowawcze podniesione przez skarżącego przed ICBI wobec władz rwandyjskich miałoby uzasadniać utrzymanie w stosunku do niego środków ograniczających i w jaki sposób miałoby przyczynić się to do realizacji celów decyzji 2010/788.

Na poparcie skargi skarżący podnosi 14 zarzutów.

1. Zarzut pierwszy: w zakresie, w jakim zaskarżone akty wiążą środki ograniczające z postępowaniem przed ICBI naruszają one:

- prawo międzynarodowe i art. 21 ust. 1 akapit pierwszy TUE;

- prawo dostępu do sądu.

2. Zarzut drugi: uzasadnienie, które odsyła do postępowania toczącego się przed ICBI, jest niezgodne z prawem, a zatem nieważne. Ponadto decyzja 2010/788 i rozporządzenie nr 1183/2005 nie stanowią dla Rady żadnej podstawy prawnej do nałożenia sankcji na tej podstawie.

3. Zarzut trzeci: uzasadnienie, które odsyła do postępowania toczącego się przed ICBI jest bezskuteczne i narusza wymóg, zgodnie z którym sankcje powinny mieć charakter tymczasowy.

4. Zarzut czwarty: Rada nie jest bezstronna lub przynajmniej można dostrzec oznaki stronniczości.

5. Zarzut piąty: uzasadnienie nie jest odpowiednie, a zaskarżone akty są oparte na błędnej ocenie.

6. Zarzut szósty: nałożone kary mają charakter represyjny i nie służą skłonieniu skarżącego do wprowadzenia zmiany w jego działalności.

7. Zarzut siódmy: Rada uniemożliwia skarżącemu i sądowi Unii dokonanie weryfikacji, czy środki ograniczające oraz decyzje i rozporządzenia, na których środki te się opierają, zostały przyjęte przy zachowaniu istotnych wymogów proceduralnych, kworum i wymaganej liczby głosów określonych w art. 24 ust. 1 TUE, art. 239 TFUE i w regulaminie wewnętrznym Rady 3 .

8. Zarzut ósmy: Rada narusza art. 31 ust. 1 TUE, który zakazuje Radzie wykonywania funkcji prawodawczych w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.

9. Zarzut dziewiąty: zaskarżone akty naruszają zakres art. 29 TUE.

10. Zarzut dziesiąty: ograniczenia nałożone na Radę w odniesieniu do zamrożenia aktywów podlegają art. 75 TFUE. Zaskarżone akty nie spełniają przesłanek i ograniczeń przewidzianych w art. 75 TFUE.

11. Zarzut jedenasty: wykładnia, zgodnie z którą środki w postaci zamrożenia aktywów skarżącego nie muszą odpowiadać warunkom i ograniczeniom przewidzianym w art. 75 TFUE, narusza zasadę równego traktowania.

12. Zarzut dwunasty: art. 3 ust. 2 lit. g) decyzji 2010/788 i art. 2b ust. 1 lit. g) rozporządzenia nr 1183/2005, na których opierają się zaskarżone akty, zostały sformułowane zbyt szeroko.

13. Zarzut trzynasty: zaskarżone akty naruszają prawo własności oraz zasady proporcjonalności i skuteczności.

14. Zarzut czternasty: zaskarżone akty naruszają swobodę przemieszczania się i pobytu i prowadzenia działalności gospodarczej przewidzianą w art. 45 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także w art. 20 i 21 TFUE, a także zasady proporcjonalności i skuteczności.

1 Decyzja 2010/788/WPZiB w sprawie środków ograniczających wobec Demokratycznej Republiki Konga i uchylenia wspólnego stanowiska 2008/369/GBVB (Dz.U. 2010, L 336, s. 30), ze zmianami.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1183/2005 z dnia 18 lipca 2005 r. wprowadzające niektóre szczególne środki ograniczające skierowane przeciwko osobom naruszającym embargo na broń w odniesieniu do Demokratycznej Republiki Konga (Dz.U. 2005, L 193, s. 1), ze zmianami.
3 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. 2009, L 325, s. 35) oraz decyzja Rady z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zmiany regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. 2014, L 358, s. 25).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2226

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-101/25: Skarga wniesiona w dniu 11 lutego 2025 r. - Goetz/Rada
Data aktu: 22/04/2025
Data ogłoszenia: 22/04/2025