Statut E-RIHS ERICStatut E-RIHS ERIC - Europejska infrastruktura badawcza na rzecz nauki o dziedzictwie

Statut E-RIHS ERIC
Europejska infrastruktura badawcza na rzecz nauki o dziedzictwie

(C/2025/2239)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2025 r.)

Spis treści

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1

ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł 1

Nazwa i siedziba

Artykuł 2

Zadania i działania

Artykuł 3

Czas trwania

Artykuł 4

Likwidacja

Artykuł 5

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

Artykuł 6

Polityka dostępu

Artykuł 7

Polityka w zakresie oceny naukowej

Artykuł 8

Polityka upowszechniania informacji

Artykuł 9

Polityka praw własności intelektualnej

Artykuł 10

Polityka zatrudnienia

Artykuł 11

Polityka zamówień publicznych

ROZDZIAŁ 2

CZŁONKOSTWO

Artykuł 12

Członkostwo i podmiot reprezentujący

Artykuł 13

Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

Artykuł 14

Rezygnacja i pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

ROZDZIAŁ 3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 15

Członkowie

Artykuł 16

Obserwatorzy i stali obserwatorzy

ROZDZIAŁ 4

ZARZĄDZANIE I KIEROWNICTWO

Artykuł 17

Struktura zarządzania

Artykuł 18

Walne zgromadzenie

Artykuł 19

Dyrektor generalny i ośrodek centralny

Artykuł 20

Komitet ds. węzłów krajowych

Artykuł 21

Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki

ROZDZIAŁ 5

PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł 22

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

Artykuł 23

Zwolnienia z podatku i akcyzy

ROZDZIAŁ 6

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł 24

Polityka w zakresie danych

Artykuł 25

Język roboczy

Artykuł 26

Sprawozdawczość dla Komisji Europejskiej i opinii publicznej

Artykuł 27

Prawo właściwe

Artykuł 28

Spory

Artykuł 29

Aktualizacje i dostępność statutu

ZAŁĄCZNIK I - WYKAZ CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

ZAŁĄCZNIK II - KWESTIE FINANSOWE

ZAŁĄCZNIK III - DEFINICJE

Statut E-RIHS ERIC

PREAMBUŁA

Republika Francuska

Republika Włoska

Królestwo Niderlandów

Królestwo Hiszpanii

Węgry

Republika Cypryjska

Republika Malty

Rzeczpospolita Polska

Republika Słowenii

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Rumunia,

zwane dalej "członkami",

MAJĄC NA UWADZE, że członkowie są przekonani, że nauka o dziedzictwie jest odpowiedzią na pilne globalne wyzwania mające wpływ na europejską naukę i społeczeństwo, oferując lepsze zrozumienie i ochronę dziedzictwa;

MAJĄC NA UWADZE, że członkowie są przekonani, że nauka o dziedzictwie przyczynia się do spójności społecznej i dobrobytu obywateli dzięki badaniom nad naszą przeszłością;

BIORĄC POD UWAGĘ wpływ wkładu nauk o dziedzictwie w przemysł kultury poprzez badania nad zarządzaniem dziedzictwem i jego zachowaniem;

BIORĄC POD UWAGĘ, że praktyczne zastosowanie nauki o dziedzictwie prowadzi do innowacji, które mogą przynieść korzyści innym dziedzinom nauki i gałęziom przemysłu, oraz że nauka o dziedzictwie korzysta z innowacji w innych dziedzinach;

BIORĄC POD UWAGĘ potencjał technologii cyfrowych w zakresie ułatwiania badań i upraszczania współpracy;

UZNAJĄC, że współpraca ma zasadnicze znaczenie dla wspierania wymiany wiedzy i kwalifikacji, ułatwiania transferu technologii oraz unikania powielania inwestycji i fragmentacji wysiłków badawczych;

UZNAJĄC, że nauka o dziedzictwie dotyczy w równym stopniu zbiorów historii kulturowej i przyrodniczej, dziedzictwa architektonicznego i zabytków, obiektów archeologicznych i geologicznych;

UZNAJĄC, że kultura transdyscyplinarności, wymiany i współpracy na równych zasadach obejmująca naukowców zajmujących się naukami o środowisku, sztuką, naukami humanistycznymi, naukami społecznymi i cyfrowymi przyniesie wybitne wyniki;

UZNAJĄC spuściznę licznych europejskich projektów badawczych oraz rolę organizacji międzyrządowych i pozarządowych w kształtowaniu europejskiej wspólnoty nauki o dziedzictwie;

UZNAJĄC ogromne znaczenie zaangażowania i wkładu Międzynarodowego Ośrodka Studiów nad Ochroną i Restauracją Dóbr Kultury (ICCROM);

UWZGLĘDNIAJĄC potrzebę kontynuowania tej współpracy w ramach stałej struktury, która mogłaby wzmocnić integrację i spójność wspólnot nauki o dziedzictwie oraz czołową pozycję Europy w tej dziedzinie,

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł  1

Nazwa i siedziba

1. 
Europejską infrastrukturę badawczą na rzecz nauki o dziedzictwie tworzy się jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 (1) oraz nadaje mu się nazwę i zwie się go dalej "E-RIHS ERIC".
2. 
E-RIHS ERIC jest rozproszoną infrastrukturą badawczą składającą się z węzłów krajowych E-RIHS.
3. 
Siedziba statutowa E-RIHS ERIC znajduje się we Florencji we Włoszech.
Artykuł  2

Zadania i działania

1. 
Głównym zadaniem E-RIHS ERIC jest utworzenie i eksploatacja infrastruktury badawczej oraz koordynacja jej rozwoju strategicznego i finansowego.
2. 
Realizując swoje główne zadanie i zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu, E-RIHS ERIC podejmuje i koordynuje następujące działania:
a)
umożliwienie działania i koordynowanie społeczności węzłów krajowych, w tym ustanowienie i monitorowanie procedur zarządzania jakością węzłów krajowych i obiektów partnerskich;
b)
zapewnienie centralnego zintegrowanego punktu dostępu do obiektów partnerskich i ich zasobów w oparciu o doskonałość naukową, w tym stały rozwój i otwarty dostęp do materiałów i cyfrowych zasobów naukowych;
c)
wspieranie rozwoju naukowego rozumienia dziedzictwa i w ten sposób przyczynianie się do jego ochrony;
d)
promowanie nauki o dziedzictwie, a w szczególności jej interdyscyplinarnego podejścia do kwestii badawczych związanych z historią, interpretacją, diagnozowaniem, uznaniem i ochroną dziedzictwa;
e)
promowanie kultury współpracy interdyscyplinarnej i transnarodowej poprzez wspieranie naukowców w rozwijaniu kompleksowej, zaawansowanej wiedzy naukowej i technologicznej, w tym szkoleń;
f)
wspieranie innowacji na poziomie naukowym i badawczym, usług i zarządzania w dziedzinie nauki o dziedzictwie, podkreślając interoperacyjność technologiczną i konwergencję metod poprzez określenie najlepszych praktyk.
3. 
Ponadto E-RIHS ERIC może prowadzić następujące działania:
a)
ułatwianie mobilności naukowców i innych rodzajów użytkowników;
b)
określenie europejskich projektów stanowiących przedmiot zainteresowania w dziedzinie nauk o dziedzictwie i związanych z nimi możliwości finansowania, a także wspieranie zainteresowanych partnerów w składaniu wniosków;
c)
ustanowienie międzynarodowych partnerstw z innymi europejskimi i pozaeuropejskimi organizacjami zajmującymi się nauką o dziedzictwie i pokrewnymi dziedzinami;
d)
prowadzenie wszelkich innych działań niezbędnych do realizacji jego celów i założeń.
4. 
E-RIHS ERIC prowadzi wszystkie swoje działania w sposób etyczny i przejrzysty oraz unika potencjalnych organizacyjnych lub osobistych konfliktów interesów.
5. 
E-RIHS ERIC realizuje swoje zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla zasad mających zastosowanie do pomocy państwa E-RIHS ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego zadaniami i nie zagraża ich realizacji. Wszelkie dochody z tytułu tej działalności gospodarczej są wykorzystywane przez E-RIHS ERIC w celu poprawy i wzmocnienia jego działań.
Artykuł  3

Czas trwania

E-RIHS ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł  4

Likwidacja

1. 
Decyzję o likwidacji E-RIHS ERIC podejmuje i inicjuje walne zgromadzenie zgodnie z art. 18 ust. 6 niniejszego statutu.
2. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji E-RIHS ERIC, E-RIHS ERIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3. 
Niezwłocznie po zamknięciu postępowania likwidacyjnego, a w każdym razie nie później niż w ciągu dziesięciu dni od zamknięcia tego postępowania E-RIHS ERIC powiadamia o tym fakcie Komisję.
4. 
E-RIHS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
E-RIHS ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2. 
Członkowie nie ponoszą solidarnej odpowiedzialności za długi E-RIHS ERIC. Odpowiedzialność finansowa członków za długi E-RIHS ERIC jest ograniczona do wysokości ich rocznych wkładów, jak określono w załączniku II.
3. 
E-RIHS ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
Artykuł  6

Polityka dostępu

1. 
E-RIHS ERIC zapewnia skuteczny dostęp do wiedzy fachowej i kompetencji społeczności naukowców zajmujących się dziedzictwem z obiektów partnerskich, a także do zintegrowanego systemu platform, który obejmuje zbiory próbek i danych fizycznych, internetowe narzędzia cyfrowe i cyfrowe zasoby badawcze, wielkoskalowe i średnie urządzenia stacjonarne oraz oprzyrządowanie mobilne do nieinwazyjnych pomiarów i badania zasobów dziedzictwa kulturowego, w tym m.in. obiektów i miejsc.
2. 
Dostęp przyznaje się użytkownikom prowadzącym badania w dziedzinie nauk o dziedzictwie w oparciu o doskonałość naukową. W szczególnych przypadkach dostęp można również zapewnić użytkownikom prowadzącym badania komercyjne w zakresie nauk o dziedzictwie, ponieważ są one szczegółowo określone w rozporządzeniu w sprawie polityki dostępu E-RIHS ERIC.
3. 
Polityka dostępu E-RIHS ERIC jest przedmiotem specjalnego dokumentu regulacyjnego, z uwzględnieniem zasad europejskiej karty dostępu do infrastruktury badawczej i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez walne zgromadzenie.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

1. 
Corocznej oceny działalności naukowej, technicznej i ogólnej E-RIHS ERIC oraz działalności firmowanej przez E-RIHS ERIC dokonuje Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki. Ocena ta ma formę sprawozdania i jest przekazywana walnemu zgromadzeniu.
2. 
Komitet ds. węzłów krajowych wspiera Radę Konsultacyjną ds. Nauki i Etyki w przeprowadzaniu oceny naukowej poprzez dostarczanie wszelkich niezbędnych informacji na temat działalności naukowej węzłów krajowych, z uwzględnieniem potrzeb E-RIHS ERIC w zakresie dostępu, norm jakości usług i procedur oceny ustanowionych przez E-RIHS ERIC.
3. 
Normy jakości usług e-RIHS ERIC i procedury oceny są przedmiotem specjalnego dokumentu regulacyjnego, zatwierdzanego przez walne zgromadzenie.
Artykuł  8

Polityka upowszechniania informacji

1. 
E-RIHS ERIC wymaga od swoich użytkowników zapewnienia otwartego dostępu do wyników badań i publikacji oraz zachęca ich do udostępniania swoich danych w repozytorium E-RIHS i w innych repozytoriach, pod warunkiem że przestrzegają oni zasad "możliwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i nadające się do ponownego wykorzystania danych" w rozsądnym okresie.
2. 
E-RIHS ERIC wykorzystuje najbardziej odpowiednie i dalekosiężne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym stronę internetową, biuletyny informacyjne, media społecznościowe i inne profesjonalne sieci cyfrowe, wystąpienia na konferencjach, wystawy, artykuły, sprawozdania i materiały dokumentalne w publikacjach, audycjach i mediach społecznościowych.
3. 
E-RIHS ERIC zobowiązuje swoich użytkowników do potwierdzenia faktu korzystania z E-RIHS ERIC.
Artykuł  9

Polityka praw własności intelektualnej

1. 
Własność intelektualna oznacza własność w rozumieniu definicji art. 2 Konwencji ustanawiającej Światową Organizację Własności Intelektualnej sporządzonej w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r.
2. 
Dane opracowane lub stworzone pod marką E-RIHS ERIC, jak również związane z nimi prawa własności intelektualnej, należą do podmiotu lub osoby, która jest ich autorem.
3. 
Właściciel danych umożliwia E-RIHS ERIC i środowisku naukowemu korzystanie z danych wynikających z badań przeprowadzonych pod marką E-RIHS ERIC zgodnie z warunkami określonymi przez walne zgromadzenie w polityce zarządzania danymi E-RIHS.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
E-RIHS ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Warunki dostępu do zatrudnienia muszą być przejrzyste i niedyskryminacyjne. Nominacji dokonuje się na podstawie konkurencyjnej procedury wyboru.
2. 
E-RIHS ERIC zapewnia, aby jego pracownicy nie byli stronniczy ze względu na ich interesy finansowe, umowne, organizacyjne lub inne związane z ich pracą oraz aby nie uzyskali nieuczciwej przewagi konkurencyjnej nad innymi stronami w wyniku wykonywania swojej pracy.
3. 
Umowy o pracę regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
4. 
E-RIHS ERIC ogłasza swoje wolne stanowiska i wakaty na arenie międzynarodowej.
5. 
Dyrektor generalny ustanawia przepisy i zasady regulujące wszystkie aspekty zatrudnienia w ośrodku centralnym, które gwarantują dobrostan pracowników, zgodność z prawem lokalnym i zaspokajają potrzeby organizacji. Te zasady i przepisy są przyjmowane przez walne zgromadzenie.
Artykuł  11

Polityka zamówień publicznych

1. 
Polityka E-RIHS ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2. 
Szczegółowe zasady procedur udzielania zamówień publicznych są określone w regulaminie i przyjmowane przez walne zgromadzenie.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  12

Członkostwo i podmiot reprezentujący

1. 
Następujące podmioty mogą zostać członkami lub obserwatorami E-RIHS ERIC:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
kraje stowarzyszone, o których mowa w art. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 723/2009;
c)
państwa trzecie, o których mowa w art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 723/2009, inne niż kraje stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora określono w art. 13.
3. 
Członkami E-RIHS ERIC są co najmniej jedno państwo członkowskie i dwa inne państwa będące państwami

członkowskimi lub państwami stowarzyszonymi.

4. 
Państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone mają łącznie większość praw głosu w walnym zgromadzeniu. Walne zgromadzenie decyduje o wszelkich zmianach w prawach głosu, które to zmiany są niezbędne do zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez E-RIHS ERIC.
5. 
Każdy członek lub obserwator, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany przez jeden lub kilka podmiotów publicznych lub podmiotów prywatnych świadczących usługi publiczne, wybranych przez członka lub obserwatora i mianowanych zgodnie z jego zasadami i procedurami. Organizacje międzyrządowe, o których mowa w ust. 1 lit. d), reprezentują same siebie.
6. 
Każdy członek lub obserwator informuje walne zgromadzenie o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego, o szczegółowych prawach i obowiązkach, które mu przekazano, lub o wszelkich innych ewentualnych istotnych zmianach.
7. 
Członkowie i obserwatorzy E-RIHS ERIC, w tym stali obserwatorzy, o których mowa w art. 13 ust. 5, oraz podmioty je reprezentujące są wymienieni w załączniku I. Załącznik I jest aktualizowany przez dyrektora generalnego.
Artykuł  13

Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 1, pragnące zostać członkami E-RIHS ERIC, przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. Wniosek ten zawiera informację o tym, w jaki sposób dany podmiot przyczyni się do realizacji celów i działań E-RIHS ERIC opisanych w art. 2 i wypełni obowiązki wymienione w art. 15.
2. 
Przyjęcie podmiotów na stanowiska nowych członków podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie, zgodnie z zasadami głosowania opisanymi w art. 18 ust. 6 i należytym uwzględnieniem opinii Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki.
3. 
Podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 1 i które pragną uczestniczyć w E-RIHS ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości przystąpienia jako członkowie, mogą złożyć wniosek o przyznanie statusu obserwatora. Podmioty te składają pisemny wniosek do przewodniczącego walnego zgromadzenia. Wniosek zawiera informację o tym, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań E-RIHS ERIC opisanych w art. 2 i wypełni obowiązki wymienione w art. 16. Podmioty te są przyjmowane w charakterze obserwatorów na okres trzech lat. Obserwatorzy mogą jeden raz złożyć wniosek o przedłużenie statusu obserwatora na ten sam okres.
4. 
Przyjęcie lub ponowne przyjęcie obserwatorów podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie, zgodnie z zasadami głosowania opisanymi w art. 18 ust. 6 i po zasięgnięciu opinii Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki.
5. 
Obserwator, który przewiduje stały udział, ale nie jest w stanie zostać członkiem, może, w wyjątkowych przypadkach, uzyskać status stałego obserwatora na podstawie zgody walnego zgromadzenia, zgodnie z zasadami głosowania opisanymi w art. 18 ust. 6.
6. 
Nowych członków lub obserwatorów, w tym stałych obserwatorów, przyjętych do E-RIHS ERIC w terminie 18 miesięcy od wejścia w życie decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej E-RIHS ERIC, traktuje się jak podmioty założycielskie.
Artykuł  14

Rezygnacja i pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Żaden członek ani stały obserwator nie może zrezygnować z uczestnictwa w E-RIHS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat od jego utworzenia. Po tym okresie członek lub stały obserwator może zrezygnować z końcem roku budżetowego po uprzednim złożeniu wniosku do walnego zgromadzenia z dwunastomiesięcznym wyprzedzeniem.
2. 
Obserwatorzy, z wyjątkiem stałych obserwatorów, mogą zrezygnować z członkostwa z końcem roku budżetowego po złożeniu w wniosku do walnego zgromadzenia na sześć miesięcy przed rezygnacją.
3. 
Członkowie i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań finansowych i innych obowiązków, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
4. 
Walne zgromadzenie może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania pisemnego zawiadomienia o naruszeniu; Członek lub obserwator, o których mowa w ust. 4, ma prawo do wyjaśnienia walnemu zgromadzeniu swojego stanowiska, zanim walne zgromadzenie podejmie jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.
5. 
Walne zgromadzenie określa w regulaminie wewnętrznym, co stanowi poważne naruszenie obowiązku.
6. 
Niezależnie od art. 14 ust. 1-3 członkowie i obserwatorzy będący państwami stowarzyszonymi, państwami trzecimi innymi niż państwa stowarzyszone lub organizacjami międzyrządowymi mogą zrezygnować z członkostwa lub ze statusu obserwatora w E-RIHS ERIC po wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu Rady (WE) nr 723/2009, które mogłyby wywrzeć istotny wpływ na ich prawa i obowiązki względem E-RIHS ERIC.

Zmiany takie uznaje się za istotne, jeżeli wiążą się ze zwiększeniem opłat (w tym wkładów rocznych lub kosztów wycofania z eksploatacji), zmianą praw głosu, nałożeniem wymogów sprzecznych z obowiązującymi przepisami zgodnie z art. 27 niniejszego statutu, odebraniem prawa do bycia reprezentowanym w walnym zgromadzeniu lub innych komitetach lub zmianą przysługujących im praw związanych z reprezentacją lub korzystaniem z infrastruktury.

Warunki i skutki rezygnacji z E-RIHS ERIC podejmuje się zgodnie z niniejszym artykułem. Członek lub obserwator, którego to dotyczy, informuje walne zgromadzenie w terminie sześciu miesięcy o odpowiedniej zmianie w regulaminach EU ERIC, podając datę, z którą taka rezygnacja staje się skuteczne.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  15

Członkowie

1. 
Do praw każdego członka zalicza się:
a)
prawo do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu z prawem do jednego głosu;
b)
prawo dla ich obiektów partnerskich powiązanych z węzłem krajowym do korzystania ze znaku "E-RIHS ERIC" w swojej działalności, w tym na konferencjach, wydarzeniach i szkoleniach;
c)
prawo dla ich obiektów partnerskich powiązanych z ich węzłem krajowym do udziału w europejskiej i międzynarodowej działalności naukowej za pośrednictwem E-RIHS ERIC;
d)
prawo społeczności badawczej do uczestnictwa w działaniach E-RIHS ERIC.
2. 
Każdy członek zobowiązany jest do:
a)
ustanowienia krajowego węzła E-RIHS ERIC i promowania integracji koordynowanej przez siebie wspólnoty nauki o dziedzictwie;
b)
nominowania przedstawicieli zgodne z art. 18 ust. 2;
c)
powołania koordynatora krajowego zgodnie z art. 20 ust. 2;
d)
wnoszenia wkładu pieniężnego do E-RIHS ERIC, zgodnie z załącznikiem II;
e)
zapewnienia wkładów rzeczowych, w tym dostępu do infrastruktury naukowej zgodnie z art. 6;
f)
sporządzenia katalogu usług świadczonych w ramach E-RIHS ERIC przez obiekty partnerskie powiązane z węzłem krajowym członka na rzecz wspólnoty oraz zapewnienia jego wyczerpującego i aktualnego charakteru;
g)
wspierania przyjmowania odpowiednich norm w swojej sieci, zgodnie z polityką jakości E-RIHS ERIC;
h)
promowania wykorzystywania usług wśród naukowców w swoim państwie członkowskim i gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników oraz informacji o ich wymaganiach.
3. 
Organizacje międzyrządowe mogą wnioskować o zwolnienie z niektórych obowiązków określonych w art. 15 ust. 2. Wyłączenia te są wymienione i uzasadnione we wniosku opisanym w art. 13 i zatwierdzane w ramach przyjmowania organizacji międzyrządowej jako członka przez walne zgromadzenie zgodnie z zasadami głosowania opisanymi w art. 18 ust. 6.
Artykuł  16

Obserwatorzy i stali obserwatorzy

1. 
Do praw obserwatorów zalicza się:
a)
prawo do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu bez prawa głosu;
b)
prawo społeczności badawczej do uczestnictwa w działaniach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.
2. 
Każdy obserwator zobowiązany jest do:
a)
nominowania przedstawicieli zgodne z art. 18 ust. 2;
b)
wnoszenia wkładu pieniężnego do E-RIHS ERIC, zgodnie z załącznikiem II;
c)
wspierania przyjmowania odpowiednich norm w swojej sieci, zgodnie z polityką jakości E-RIHS ERIC;
d)
dążenia do stania się członkiem E-RIHS ERIC.
3. 
Organizacje międzyrządowe mogą wnioskować o zwolnienie z niektórych obowiązków określonych w art. 16 ust. 2. Wyłączenia te są wymienione i uzasadnione we wniosku opisanym w art. 13 i zatwierdzane w ramach przyjmowania organizacji międzyrządowej jako obserwatora przez walne zgromadzenie zgodnie z zasadami głosowania opisanymi w art. 18 ust. 6.
4. 
Stali obserwatorzy mają takie same prawa i obowiązki co członkowie, jak określono w art. 15, z wyjątkiem prawa głosu na walnym zgromadzeniu.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE I KIEROWNICTWO

Artykuł  17

Struktura zarządzania

Struktura zarządzania E-RIHS ERIC jest następująca:

a)
walne zgromadzenie;
b)
dyrektor generalny, wspierany przez ośrodek centralny;
c)
komitet ds. węzłów krajowych;
d)
Radę Konsultacyjną ds. Nauki i Etyki.
Artykuł  18

Walne zgromadzenie

1. 
Walne zgromadzenie jest organem zarządzającym E-RIHS ERIC, a w jego skład wchodzą przedstawiciele członków i obserwatorów.
2. 
Każdy członek dysponuje jednym głosem i wyznacza maksymalnie dwóch przedstawicieli. Obserwator nie dysponuje głosem i wyznacza maksymalnie dwóch przedstawicieli. Przedstawiciele zarówno członków i obserwatorów mogą korzystać z pomocy nie więcej niż dwóch ekspertów.
3. 
Walne zgromadzenie odbywa się co najmniej raz do roku i odpowiada za wyznaczanie ogólnego kierunku działalności E-RIHS ERIC oraz za nadzór nad E-RIHS ERIC.
4. 
Walne zgromadzenie dokłada wszelkich starań, aby we wszystkich podejmowanych kwestiach osiągnąć konsensus. W przypadku braku konsensusu walne zgromadzenie decyduje o danych kwestiach zgodnie z systemem głosowania, jak określono w ust. 5-7.
5. 
Następujące decyzje wymagają jednomyślności głosów oddanych przez członków:
a)
ustalanie i zmiana rocznych wkładów członków i obserwatorów;
b)
zmiana statutu E-RIHS ERIC.
6. 
Następujące decyzje wymagają większości dwóch trzecich oddanych głosów:
a)
mianowanie, przedłużanie kadencji, zawieszanie lub odwoływanie dyrektora generalnego i jego zastępców;
b)
powoływanie, odnawianie mandatu, zawieszanie lub odwoływanie członków Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki oraz wszelkich dodatkowych organów doradczych, nieobjętych niniejszym statutem;
c)
tworzenie lub rozwiązywanie organów zarządczych lub administrujących niewymienionych w art. 17;
d)
zatwierdzanie przyjmowania nowych członków i obserwatorów, przyznawanie statusu stałego obserwatora oraz pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora;
e)
zatwierdzanie rocznego sprawozdania z działalności;
f)
zatwierdzenie strategii naukowej;
g)
likwidacja E-RIHS ERIC;
h)
zatwierdzanie decyzji budżetowych i finansowych, w tym budżetu rocznego, ram dotyczących wkładów rzeczowych, pięcioletniego planu działania i planu finansowego, wynagrodzenia dyrektora oraz wszelkich innych kwestii związanych ze zmianą modelu biznesowego lub polityki finansowej.
7. 
Wszelkie inne kwestie, których nie zdefiniowano jako wymagających większości dwóch trzecich lub jednomyślności, rozstrzyga się zwykłą większością oddanych głosów.
8. 
Walne zgromadzenie wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród przedstawicieli członków zwykłą większością oddanych głosów. Przewodniczący i wiceprzewodniczący wybierani są na okres dwóch lat, z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Posiedzenia walnego zgromadzenia zwołuje przewodniczący. Przewodniczący i wiceprzewodniczący nie mają dodatkowego prawa głosu.
9. 
Nadzwyczajne posiedzenie walnego zgromadzenia może być zwołane na wniosek co najmniej połowy członków.
10. 
Aby posiedzenie walnego zgromadzenia było ważne, wymagane jest kworum wynoszące dwie trzecie liczby członków. Jeżeli nie osiągnięto kworum, zwołuje się jak najszybciej drugie posiedzenie, wystosowując nowe zaproszenie zawierające ten sam porządek obrad. Na drugim posiedzeniu kworum uznaje się za osiągnięte, jeżeli obecna jest połowa członków.
11. 
Walne zgromadzenie przyjmuje w regulaminie wewnętrznym zasady dotyczące zdalnej obecności i zastępców przedstawicieli.
Artykuł  19

Dyrektor generalny i ośrodek centralny

1. 
Walne zgromadzenie powołuje dyrektora generalnego E-RIHS ERIC zgodnie z art. 18 ust. 6 oraz zgodnie z procedurą rekrutacji przyjętą przez walne zgromadzenie. Kadencja dyrektora generalnego trwa do pięciu lat, z możliwością jednokrotnego przedłużenia.
2. 
Dyrektor generalny jest przedstawicielem prawnym E-RIHS ERIC.
3. 
Dyrektor generalny opracowuje plan strategiczny E-RIHS ERIC, który ma zostać zatwierdzony przez walne zgromadzenie we współpracy z komitetem ds. węzłów krajowych.
4. 
Dyrektor generalny jest odpowiedzialny za wykonanie decyzji podjętych przez walne zgromadzenie.
5. 
Dyrektor generalny jest odpowiedzialny za składanie rocznych sprawozdań z działalności walnemu zgromadzeniu.

Sprawozdanie sporządza się z uwzględnieniem działań komitetu ds. węzłów krajowych oraz Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki.

6. 
Dyrektor generalny może zwrócić się do walnego zgromadzenia o obecność jednego lub kilku zastępców.
7. 
Dyrektor generalny jest odpowiedzialny za zarządzanie ośrodkiem centralnym E-RIHS ERIC. Ośrodek centralny wspiera dyrektora generalnego i inne organy, o których mowa w art. 17.
8. 
Wykaz działań ośrodka centralnego opiera się na art. 2 i 27 w odniesieniu do mających zastosowanie wymogów prawnych dotyczących funkcjonowania ERIC. Działania te stanowią podstawę wydajnego i skoordynowanego funkcjonowania rozproszonej infrastruktury.
9. 
Dyrektor generalny i ośrodek centralny pozostają bezstronni w wykonywaniu swoich obowiązków.
Artykuł  20

Komitet ds. węzłów krajowych

1. 
Komitet ds. węzłów krajowych stanowi organ naukowy E-RIHS ERIC i składa się z koordynatorów każdego węzła krajowego.
2. 
Każde państwo wyznacza zgodnie z własnymi przepisami jednego koordynatora krajowego, który będzie reprezentował wszystkie podmioty zaangażowane w węzeł krajowy.
3. 
Komitet ds. węzłów krajowych ma za zadanie:
a)
zapewnić zgodność, spójność i stabilność działań węzłów krajowych;
b)
nadzorować i monitorować wdrażanie i koordynację polityki E-RIHS ERIC w ramach sieci;
c)
skutecznie reprezentować społeczność użytkowników poprzez gromadzenie ich sugestii, potrzeb i obaw na poziomie E-RIHS ERIC;
d)
przedstawiać wnioski mające na celu poprawę infrastruktury, procedur i praktyk węzłów krajowych w celu uniknięcia rozbieżności co do jakości lub efektywności między obiektami członków E-RIHS ERIC;
e)
przyczyniać się do realizacji strategii naukowej E-RIHS ERIC;
f)
przygotowywać co roku ofertę usług E-RIHS ERIC;
g)
sporządzać sprawozdania o charakterze i wartości krajowych wkładów rzeczowych i informować o nich dyrektora generalnego;
h)
składać walnemu zgromadzeniu sprawozdanie w postaci sprawozdania dla dyrektora generalnego.
4. 
Komitet ds. węzłów krajowych opracowuje swój regulamin wewnętrzny zatwierdzany przez walne zgromadzenie.
5. 
Organizacje międzyrządowe, które zapewniają dostęp, uczestniczą w komitecie ds. węzłów krajowych.
Artykuł  21

Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki

1. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki oferuje walnemu zgromadzeniu, na jego wniosek lub z własnej inicjatywy, doradztwo w sprawie ogólnej działalności i polityki E-RIHS ERIC.
2. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki doradza w sprawie strategii naukowej, która ma zostać przyjęta przez walne zgromadzenie.
3. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki dokonuje na podstawie art. 7 ust. 1 corocznej oceny działalności naukowej, technicznej i ogólnej E-RIHS ERIC oraz działalności prowadzonej pod egidą E-RIHS ERIC.
4. 
Członkowie Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki są powoływani przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 18 ust. 6 na trzyletnią kadencję, z możliwością jednokrotnego przedłużenia. O liczbie członków decyduje walne zgromadzenie.
5. 
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki składa się z wybitnych ekspertów i zainteresowanych stron reprezentujących różne dyscypliny związane z nauką o dziedzictwie. Członkowie Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki unikają potencjalnych organizacyjnych lub osobistych konfliktów interesów.
6. 
Przewodniczącego Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki wybiera się spośród jej członków. Regulamin oraz skład Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki przyjmuje walne zgromadzenie.

ROZDZIAŁ  5

PRZEPISY FINANSOWE

Artykuł  22

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy E-RIHS ERIC rozpoczyna się 1 stycznia i kończy się 31 grudnia każdego roku.
2. 
Do sprawozdania finansowego E-RIHS ERIC dołącza się sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
3. 
E-RIHS ERIC podlega wymogom prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych.
Artykuł  23

Zwolnienia z podatku i akcyzy

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ograniczone są do zakupów dokonywanych przez E-RIHS ERIC, przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku E-RIHS ERIC, pod warunkiem że zakupy takie dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności E-RIHS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnie z jego działalnością. Zwolnienia z VAT ograniczają się do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
2. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 11 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 ograniczają się do zakupów dokonywanych przez E-RIHS ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku E-RIHS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności E-RIHS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
3. 
Zakupy dokonywane przez pracowników nie są objęte zwolnieniami.

ROZDZIAŁ  6

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  24

Polityka w zakresie danych

1. 
E-RIHS ERIC promuje zasady otwartego oprogramowania, otwartego dostępu i FAIR (znajdowalności, dostępności, interoperacyjności i możliwości ponownego wykorzystania).
2. 
E-RIHS ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych, aby badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem E-RIHS ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.
3. 
E-RIHS ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania danych.
4. 
E-RIHS ERIC zapewnia, aby dostawcy danych, autorzy i logo E-RIHS ERIC były odpowiednio uznawane.
Artykuł  25

Język roboczy

Językiem roboczym E-RIHS ERIC jest język angielski.

Artykuł  26

Sprawozdawczość dla Komisji Europejskiej i opinii publicznej

1. 
E-RIHS ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie zatwierdzane jest przez walne zgromadzenie i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie podaje się do wiadomości publicznej.
2. 
E-RIHS ERIC informuje Komisję Europejską o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu utrudnić realizację zadań E-RIHS ERIC lub przeszkodzić E-RIHS ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
Artykuł  27

Prawo właściwe

Wewnętrzne funkcjonowanie E-RIHS ERIC jest regulowane:

a)
przepisami prawa Unii, w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 723/2009 i decyzjami, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
prawem państwa, w którym znajduje się siedziba statutowa E-RIHS ERIC, w przypadku spraw nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych w aktach prawnych, o których mowa w lit. a);
c)
niniejszym statutem i jego regulaminem wewnętrznym.
Artykuł  28

Spory

1. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, których przedmiotem jest E-RIHS ERIC, sporów między członkami a E-RIHS ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
W przypadku sporów między E-RIHS ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa E-RIHS ERIC.
Artykuł  29

Aktualizacje i dostępność statutu

1. 
Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej E-RIHS ERIC oraz w siedzibie statutowej.
2. 
Każda zmiana niniejszego statutu zostaje wyraźnie zaznaczona wraz z określeniem, czy dotyczy ona zasadniczego elementu statutu, czy elementu innego niż zasadniczy, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 oraz wskazaniem procedury zastosowanej w celu jej przyjęcia.

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Członkowie Podmiot reprezentujący
Republika Francuska Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych
Republika Włoska Krajowa Rada ds. Badań Naukowych
Królestwo Niderlandów Niderlandzka Agencja Dziedzictwa Kulturowego
Królestwo Hiszpanii Ministerstwo Nauki, Innowacji i Szkolnictwa Wyższego
Republika Cypryjska Zastępca Ministerstwa Badań Naukowych, Innowacji i Polityki Cyfrowej
Węgry Krajowe Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji
Republika Malty Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego, Sztuki i Samorządu Lokalnego
Rzeczpospolita Polska Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Republika Słowenii Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Innowacji
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Departament Nauki, Innowacji i Technologii
Rumunia Ministerstwo Badań Naukowych, Innowacji i Cyfryzacji
Członkowie uznają, że organizacja międzyrządowa Międzynarodowy Ośrodek Studiów nad Ochroną i Restauracją Dóbr Kultury (ICCROM) zamierza zostać stałym obserwatorem.

ZAŁĄCZNIK  II

KWESTIE FINANSOWE

Zob. odrębny dokument uzupełniający, określający wkłady finansowe członków i obserwatorów, publicznie dostępny na stronie internetowej E-RIHS ERIC.

ZAŁĄCZNIK  III

DEFINICJE

W niniejszym statucie następujące terminy mają poniższe znaczenia:
"platforma dostępu": oznacza każdą z czterech centralnie zarządzanych interdyscyplinarnych platform dostępu z różnymi rodzajami dostępu i świadczonych usług (E-RIHS ARCHLAB, E-RIHS DIGILAB, E-RIHS FIXLAB, E-RIHS MOLAB) na rzecz różnych zainteresowanych stron, w tym między innymi środowiska naukowego E-RIHS,
"znak E-RIHS": oznacza zbiór podstawowych wartości, które przenikają wszystkie działania E-RIHS ERIC i jest gwarantowany przez normy jakości E-RIHS ERIC, które łącznie reprezentują znak E-RIHS ERIC,
"podmioty założycielskie": oznaczają podmioty, które złożyły wniosek o ustanowienie ERIC i zostały uznane za członków, stałych obserwatorów lub obserwatorów na mocy decyzji Komisji w sprawie ustanowienia ERIC przed zgromadzeniem konstytucyjnym walnego zgromadzenia,
"nauka o dziedzictwie": oznacza interdyscyplinarną dziedzinę badań naukowych nad dziedzictwem. Nauka o dziedzictwie opiera się na różnorodnych naukach humanistycznych, naukowych i inżynieryjnych. Koncentruje się ona na lepszym zrozumieniu dziedzictwa, opiece nad nim i zrównoważonym jego wykorzystaniu, tak aby wzbogacić życie ludzi, zarówno dziś, jak i w przyszłości. Nauka o dziedzictwie jest terminem ogólnym obejmującym wszelkie formy badań naukowych nad dziełami ludzkimi oraz połączonymi dziełami przyrody i ludzi, o wartości dla ludzi,
"węzły krajowe": oznaczają społeczności naukowe każdego kraju zaangażowane w E-RIHS tworzące węzeł krajowy, który posiada własnego koordynatora krajowego,
"publiczne badania naukowe": oznaczają badania naukowe, których wyniki (zwłaszcza publikacje) są publicznie dostępne,
"komercyjne badania naukowe": oznaczają te badania, w odniesieniu do których użytkownicy żądają poufności propozycji, danych i wyników przez określony czas,
"użytkownicy": oznaczają osoby fizyczne, zespoły i instytucje ze środowisk akademickich, biznesu, przemysłu i służb cywilnych, które wykorzystują obiekty, zasoby i usługi infrastruktury badawczej do prowadzenia badań naukowych poprzez angażowanie się w opracowywanie lub tworzenie nowej wiedzy, produktów, procesów, metod i systemów oraz w celu wspierania innowacji w swoich dziedzinach.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2239

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut E-RIHS ERICStatut E-RIHS ERIC - Europejska infrastruktura badawcza na rzecz nauki o dziedzictwie
Data aktu: 09/04/2025
Data ogłoszenia: 09/04/2025