- uwzględniając raport Europejskiego Banku Centralnego (EBC) za rok 2023,
- uwzględniając informacje zwrotne, które EBC przekazał 18 kwietnia 2024 r. w odpowiedzi na uwagi Parlamentu zawarte w rezolucji w sprawie raportu rocznego EBC za rok 2022 1 ,
- uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) i EBC, w szczególności jego art. 2, 15 i 21,
- uwzględniając art. 119, art. 123 ust. 1, art. 125, art. 127 ust. 1 i 2, art. 130, art. 282 ust. 2 i art. 284 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając art. 3 i 13 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
- uwzględniając projekcje makroekonomiczne ekspertów Eurosystemu dla strefy euro z 7 marca 2024 r., 6 czerwca 2024 r., 12 września 2024 r. i 12 grudnia 2024 r.,
- uwzględniając decyzje Rady Prezesów EBC z 25 stycznia 2024 r., 7 marca 2024 r., 11 kwietnia 2024 r., 6 czerwca 2024 r., 18 lipca 2024 r., 12 września 2024 r., 17 października 2024 r. i 12 grudnia 2024 r.,
- uwzględniając prognozy inflacyjne Eurostatu z 3 lutego 2025 r.,
- uwzględniając jesienną prognozę gospodarczą Komisji opublikowaną 26 listopada 2024 r.,
- uwzględniając światową prognozę gospodarczą Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) ze stycznia 2025 r.,
- uwzględniając dialogi monetarne z prezeską EBC Christine Lagarde z 15 lutego 2024 r., 30 września 2024 r. i 4 grudnia 2024 r.,
- uwzględniając swoją decyzję z 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Parlamentem Europejskim a EBC: uporządkowanie praktyk w zakresie współdziałania w dziedzinie bankowości centralnej 2 ,
- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych,
- uwzględniając zatwierdzenie instrumentu ochrony transmisji (TPI) przez Radę Prezesów EBC 21 lipca 2022 r.,
- uwzględniając wniosek Komisji z 28 czerwca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia cyfrowego euro (COM(2023)0369),
- uwzględniając pierwsze i drugie sprawozdanie EBC, odpowiednio z 24 czerwca 2024 r. i 2 grudnia 2024 r., z postępów fazy przygotowawczej cyfrowego euro,
- uwzględniając cztery sprawozdania EBC z postępów z 13 lipca 2023 r. i 24 kwietnia 2023 r. oraz z 21 grudnia 2022 r. i 29 września 2022 r. w sprawie etapu badań cyfrowego euro,
- uwzględniając przegląd strategii polityki pieniężnej EBC rozpoczęty 23 stycznia 2020 r. i zakończony 8 lipca 2021 r. oraz zbliżającą się ocenę strategii polityki pieniężnej w 2025 r.,
- uwzględniając przegląd ram operacyjnych EBC opublikowany 13 marca 2024 r.,
- uwzględniając sprawozdanie roczne EBC w sprawie międzynarodowej roli euro z czerwca 2024 r.,
- uwzględniając wyniki pierwszego testu warunków skrajnych w zakresie cyberodporności przeprowadzonego przez EBC 26 lipca 2024 r.,
- uwzględniając "Financial Stability Review" EBC opublikowany 20 listopada 2024 r.,
- uwzględniając publikację zmienionego rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych 3 ("CRR III") i dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych 4 ("CRD VI") w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 19 czerwca 2024 r.,
- uwzględniając wyniki testu warunków skrajnych w zakresie ryzyka związanego z klimatem przeprowadzonego przez EBC 8 lipca 2022 r.,
- uwzględniając aktualizację deklaracji środowiskowej EBC z 2024 r.,
- uwzględniając plan EBC na rzecz klimatu i przyrody na lata 2024-2025,
- uwzględniając art. 142 ust. 1 Regulaminu,
- uwzględniając art. 55 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A10-0003/2025),
A. mając na uwadze, że według Eurostatu inflacja zharmonizowanego indeksu cen konsumpcyjnych (HICP) w strefie euro osiągnęła w grudniu 2024 r. poziom 2,4 %;
B. mając na uwadze, że według projekcji makroekonomicznych ekspertów Eurosystemu dla strefy euro z grudnia 2024 r. inflacja HICP spadnie do 2,1 % w 2025 r., a następnie spadnie do 1,9 % w 2026 r. i 2,1 % w 2027 r. 5 ; mając na uwadze, że prognozy dotyczące inflacji są bardzo zróżnicowane w strefie euro;
C. mając na uwadze, że głównym celem EBC jest utrzymanie stabilności cen, co zgodnie z jego definicją oznacza w średnim okresie inflację na poziomie 2 %;
D. mając na uwadze, że EBC powinien wspierać ogólne polityki gospodarcze w UE, przyczyniając się tym samym do osiągnięcia celów Unii ustanowionych w artykule 3 TUE;
E. mając na uwadze, że EBC jest politycznie niezależny, co oznacza, że ani instytucje i agencje UE, ani rządy państw członkowskich nie mogą próbować wywierać na niego wpływu;
F. mając na uwadze, że EBC, choć można go pociągnąć do odpowiedzialności, może podejmować decyzje w celu osiągnięcia swojego podstawowego celu, jakim jest utrzymanie stabilności cen, bez ingerencji politycznych;
G. mając na uwadze, że taka niezależność polityczna wymaga od EBC powstrzymania się od podejmowania działań politycznych;
H. mając na uwadze, że w art. 123 TFUE i w art. 21 statutu ESBC i EBC zakazuje się bezpośredniego finansowania rządów ze środków banku centralnego; mając na uwadze, że EBC może nabywać dłużne papiery wartościowe na rynku wtórnym, jeśli jest to konieczne do realizacji jego celów;
I. mając na uwadze, że Eurosystem został zbudowany na zasadzie dominacji walutowej;
J. mając na uwadze, że spłaty kwoty głównej z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w programie zakupu aktywów (APP) nie są już reinwestowane, a spłaty kwoty głównej z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w nadzwyczajnym programie zakupów w czasie pandemii (PEPP) nie będą już reinwestowane od stycznia 2025 r.;
K. mając na uwadze, że rezerwy bankowe utrzymywane przez instytucje kredytowe w EBC wyniosły w grudniu 2024 r. 3 bln EUR;
L. mając na uwadze, że euro jest drugą najważniejszą walutą na świecie;
M. mając na uwadze, że EBC odpowiada przed Parlamentem jako instytucją UE reprezentującą obywateli UE; mając na uwadze, że jego odpowiedzialność jest rozliczana na najwyższym szczeblu dzięki regularnej organizacji dialogu walutowego, regularnym wystąpieniom prezesa EBC na posiedzeniach plenarnych Parlamentu oraz różnym wizytom i spotkaniom posłów z członkami Zarządu EBC;
Informacje ogólne
1. pozytywnie odbiera rolę, jaką EBC odgrywa w utrzymaniu stabilności monetarnej i finansowej, która jest niezbędnym warunkiem wstępnym wzrostu i stabilności gospodarczej; podkreśla, że EBC jest w tym względzie instytucją odpowiedzialną za utrzymanie stabilności cen w strefie euro; stwierdza, że bez uszczerbku dla celu, jakim jest stabilność cen, ESBC wspiera ogólne polityki gospodarcze Unii zapisane w art. 127 TFUE;
2. podkreśla, że ustawowa niezależność EBC ustanowiona w traktatach jest niezbędnym warunkiem wywiązywania się przez niego z mandatu polegającego na utrzymywaniu stabilności cen w strefie euro, a tym samym przyczynianiu się do wzrostu gospodarczego, wzrostu konkurencyjności i tworzenia miejsc pracy;
3. podkreśla znaczenie niezależności politycznej EBC, która powinna pozostać nienaruszona; podkreśla, że taka niezależność wymaga od EBC powstrzymania się od podejmowania działań politycznych; z zadowoleniem przyjmuje współpracę instytucjonalną, podkreślając tym samym znaczenie odpowiedniego poziomu rozliczalności przed Parlamentem;
4. zachęca EBC i Parlament Europejski, bez uszczerbku dla niezależności EBC, do wykorzystywania w pełni mechanizmów rozliczalności i przejrzystości oraz, w miarę możliwości, do dalszego wzmacniania tych mechanizmów;
5. docenia wysiłki EBC na rzecz przywrócenia inflacji do poziomów odpowiadających celowi 2 % w perspektywie średnioterminowej;
6. podkreśla, że zarówno polityka monetarna EBC, podlegająca jego uprawnieniom, jak i polityka fiskalna powinny współdziałać na rzecz obywateli Europy i ich gospodarstw domowych, a także małych przedsiębiorstw;
7. odnotowuje rozbieżności między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomów inflacji powyżej/poniżej 2-procentowego celu EBC; podkreśla, że inflacja zmniejsza siłę nabywczą stałych dochodów, oszczędności i emerytur oraz zakłóca funkcję sygnalizacyjną cen, która zapewnia efektywną alokację zasobów, i ma w ten sposób negatywny wpływ na stabilność gospodarczą;
8. podkreśla, że inflacja wywołała kryzys kosztów utrzymania wśród obywateli UE; podkreśla w związku z tym konieczność obniżenia inflacji do docelowego poziomu 2 %; zauważa, że wysoki poziom inflacji w nieproporcjonalny sposób dotyka gospodarstwa domowe o niższych dochodach, które wydają większą część swojego budżetu na artykuły pierwszej potrzeby; podkreśla, że sprowadzenie inflacji ogólnej z powrotem do docelowego poziomu jest ważne z punktu widzenia spójności społecznej;
9. ubolewa, że inflacja bazowa nadal utrzymuje się na wysokim poziomie w strefie euro (2,7 % w grudniu 2024 r.), przy czym w grudniu 2024 r. tylko trzy państwa członkowskie strefy euro zgłosiły stopy inflacji bazowej poniżej 2 %; przypomina, że taka sytuacja powoduje niepewność gospodarczą, zniechęca do oszczędzania i podwyższa koszty utrzymania obywateli, w szczególności tych, którzy mają stałe i ograniczone dochody;
10. podkreśla, że utrzymywanie zbyt wysokich stóp procentowych mogłoby zaszkodzić wzrostowi gospodarczemu; ostrzega EBC, aby nie obniżał stóp procentowych zbyt szybko, biorąc pod uwagę ryzyko ponownego wzrostu stopy inflacji, która pozostaje na poziomie powyżej 2 %; podkreśla kluczową rolę, jaką odgrywają oczekiwania inflacyjne oraz to, że nadmierna zmienność stóp inflacji może zniekształcać oczekiwania inflacyjne; zachęca EBC do oceny wpływu zmian stóp procentowych na różne sektory gospodarki, w tym sektory kapitałochłonne;
11. uznaje, że decyzje dotyczące polityki monetarnej podjęte przez Radę Prezesów EBC od czasu kryzysu inflacyjnego wynikającego z rosnących cen energii wprowadziły inflację na ścieżkę zgodną z dążeniem do osiągnięcia celu stabilności cen, a jednocześnie pozwoliły uniknąć poważnego osłabienia działalności gospodarczej lub poziomu zatrudnienia;
12. przypomina, że Eurosystem skonstruowano w oparciu o zasadę dominacji walutowej i że w związku z tym unia gospodarcza i walutowa wymaga solidnej polityki fiskalnej w państwach członkowskich, aby móc reagować na wstrząsy zewnętrzne; przypomina o potrzebie adekwatnego wdrożenia nowych ram fiskalnych w celu zapewnienia wiarygodności polityki fiskalnej na szczeblu unii gospodarczej i walutowej; zauważa, że wystarczająca przestrzeń fiskalna pozwala również państwom członkowskim reagować na wstrząsy zewnętrzne; odnotowuje elastyczność przewidzianą w nowych regułach fiskalnych w tym zakresie; zwraca uwagę, że państwa członkowskie mogą zwiększyć swoją odporność na wstrząsy zewnętrzne za pomocą środków fiskalnych, a także reform pobudzających wzrost gospodarczy;
13. przypomina, że rozważna polityka fiskalna państw członkowskich może uzupełniać wysiłki EBC na rzecz utrzymania inflacji na niskim poziomie, a tym samym ochrony dochodów; podkreśla, że rozwiązanie problemu nadmiernego poziomu deficytu publicznego i długu publicznego ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia utrzymania stabilności gospodarczej, zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zapewnienia rządom przestrzeni politycznej umożliwiającej reagowanie na niekorzystne wstrząsy; odnotowuje w związku z tym niedawne ustalenia z "Financial Stability Review" dotyczące wysokiego poziomu długu krajowego;
14. zauważa, że polityka monetarna EBC, która jest jego głównym mandatem, podlega ocenie proporcjonalności; zauważa, że w ocenie proporcjonalności uwzględnia się wpływ środków polityki monetarnej na szerzej rozumianą gospodarkę i politykę gospodarczą;
Polityka monetarna
15. z dużym zadowoleniem przyjmuje fakt, że inflacja ogólna spadła z najwyższego poziomu 10,6 % w październiku 2022 r. do 2,4 % w grudniu 2024 r.;
16. z zadowoleniem przyjmuje spadek inflacji bazowej z najwyższego poziomu 7,6 % w marcu 2023 r. do 2,7 % w grudniu 2024 r., ale wyraża zaniepokojenie historycznie wysokim i utrzymującym się poziomem inflacji; zauważa z niepokojem, że wysoka inflacja bazowa może przełożyć się na wyższą inflację ogólną;
17. ubolewa, że EBC potrzebował ponad trzech lat na osiągnięcie poziomu inflacji, który odpowiada poziomowi docelowemu wynoszącemu 2 %; przypomina w związku z tym błędną ocenę EBC, zgodnie z którą oczekiwano, że inflacja będzie miała jedynie charakter przejściowy;
18. podkreśla, że wstrząsy podażowe, głównie ze źródeł zewnętrznych, były jednym z głównych czynników napędzających gwałtowny wzrost inflacji; przyznaje, że polityka monetarna ma większy bezpośredni wpływ na poziom inflacji, gdy wynika przede wszystkim z czynników popytu, a nie czynników podaży;
19. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki EBC mające na celu regularną aktualizację modeli; zachęca EBC do dalszego przeglądu i poprawy jego modeli i ich roli w kształtowaniu polityki w świetle słabych wyników modeli w ostatnich latach, aby wyciągnąć wnioski z poprzednich kryzysów i w celu lepszego rozróżnienia między źródłami inflacji po stronie popytu i podaży; podkreśla, że gospodarcze wstrząsy podażowe mogą pochodzić z wielu źródeł, m.in. zdarzeń geopolitycznych, klęsk żywiołowych lub katastrof związanych z klimatem oraz cyberataków;
20. podkreśla, że włączenie mieszkań i domów mieszkalnych zajmowanych przez właściciela (OOH) do HICP jest pożądane zarówno ze względu na reprezentatywność, jak i porównywalność między krajami strefy euro; wzywa do przyspieszenia planu działania w celu szybkiego włączenia danych OOH do HICP; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Rady Prezesów EBC do uwzględnienia zarówno w ocenach, jak i decyzjach dotyczących polityki monetarnej dostępnych środków inflacyjnych w odniesieniu do jednostkowego kwartalnego indeksu OOH;
21. popiera decyzję EBC o zredukowaniu programów zakupu aktywów, aby zrównoważyć warunki płynności rynkowej i poziomy inflacji w związku z nadmierną płynnością na rynku i spadkiem stopy inflacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że portfel aktywów w ramach programów zakupów EBC będzie wykazywał tendencję spadkową od 2023 r.;
22. podkreśla, że odsetki od utrzymywanych przez banki komercyjne rezerw bankowych spowodowały, że Eurosystem wypłacił w 2023 r. instytucjom kredytowym odsetki w wysokości ponad 120 mld EUR, co stanowi 0,8 % PKB strefy euro; uważa, że jest to znacząca pomoc dla sektora bankowego; zwraca się do EBC o zredukowanie problemu;
23. podkreśla, że program zakupów EBC jest niekonwencjonalną metodą stosowaną tylko w razie kryzysu, która - jeśli nie będzie starannie wdrażana - niesie ze sobą ryzyko naruszenia zakazu finansowania ze środków banku centralnego na mocy art. 123 ust. 1 TFUE; zachęca EBC do dalszego monitorowania stopniowego zmniejszania bilansu, aby ograniczyć przedłużające się potencjalne skutki destabilizujące w strefie euro, przy jednoczesnym monitorowaniu wzrostu i konkurencyjności gospodarki UE; zwraca się do EBC o podzielenie się spostrzeżeniami na temat wpływu programów zakupów na funkcjonowanie rynków finansowych, w tym wpływu na fundusze emerytalne i współpracę w zakresie ubezpieczeń emerytalnych;
24. podkreśla, że równomierna transmisja polityki monetarnej jest niezbędna, by EBC wywiązywał się ze swojego mandatu dotyczącego stabilności cen; podkreśla, że nadmierne rozbieżności w rentowności obligacji skarbowych sprawiają, że warunki kredytowe są niespójne z jednolitą transmisją polityki monetarnej i niezwykle utrudniają redukcję długu publicznego; przyjmuje do wiadomości ustanowienie w lipcu 2022 r. instrumentu ochrony transmisji (TPI) jako narzędzia wspierającego transmisję polityki monetarnej;
25. podkreśla, że rozbieżne stopy procentowe w strefie euro są zasadniczo i przy braku poważnych wstrząsów finansowych wynikiem różnych poziomów premii za ryzyko naliczanych od obligacji skarbowych, co odzwierciedla różnorodność podejść do polityki fiskalnej; zauważa, że interwencje TPI mogą ukrywać problemy natury fiskalnej; podkreśla, że TPI należy wykorzystywać na warunkach określonych przez EBC wyłącznie w celu przeciwdziałania napięciom na rynku finansowym, które nie są związane z podstawowymi parametrami gospodarczymi; wzywa państwa członkowskie do odpowiedzialnej polityki fiskalnej i dbałości o równowagę zadłużenia, co zapewni odporność na obecne i przyszłe wstrząsy;
Cyfrowe euro
26. odnotowuje postępy EBC w realizacji projektu cyfrowego euro i jest zadowolony z dialogu z Parlamentem na ten temat; podkreśla, że cyfrowe euro powinno zawsze przynosić wyraźne korzyści obywatelom Europy, takie jak zwiększona strategiczna autonomia w obszarze płatności, wyższy poziom konkurencji na rynku płatności detalicznych, potencjał wspierania innowacji w zakresie płatności i usług finansowych, większa dostępność usług finansowych i godny zaufania system płatności rezerwowych offline; wzywa EBC do jasnego zademonstrowania tych korzyści zanim współprawodawcy UE zdecydują czy w ogóle wprowadzać cyfrowe euro, które osiągnie właściwą równowagę w zakresie, między innymi, limitów utrzymywanych kwot, ochrony prywatności, konkurencji w zakresie prywatnych rozwiązań płatniczych i użyteczności w kontekście działalności przedsiębiorstw;
27. domaga się, by decyzja o wprowadzeniu cyfrowego euro nie była podejmowana wyłącznie przez Radę Prezesów EBC; uważa decyzję o wprowadzeniu cyfrowego euro za decyzję głównie polityczną, która musi zostać podjęta przez współprawodawców UE, biorąc pod uwagę jej głęboki potencjalny wpływ na wiele obszarów kompetencji UE, w tym prywatność, ochronę konsumentów, stabilność finansową, politykę finansową i inne obszary, które wykraczają poza ścisłe ramy polityki monetarnej;
28. uważa, że cyfrowe euro odniesie sukces tylko wtedy, gdy zapewni obywatelom Europy wymierną wartość dodaną, którą obywatele będą w stanie zrozumieć; zauważa, że obecnie wielu obywateli europejskich albo nie słyszało o projekcie cyfrowego euro, albo pozostaje sceptycznych;
29. przypomina, że gotówka powinna pozostać szeroko dostępna przez cały czas, aby zapewnić szeroki wybór środków płatniczych; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie stosowania gotówki euro jako prawnego środka płatniczego;
30. podkreśla zapotrzebowanie na kosztowy model rekompensaty dla sektora bankowego, którego zadaniem jest praktyczne wdrożenie projektu cyfrowego euro; przypomina, że model rekompensaty musi gwarantować użytkownikom dostęp do euro bez opłat;
31. wzywa EBC do należytego uwzględnienia obaw dotyczących stabilności finansowej i potencjalnych zmian w strukturze sektora finansowego wynikających z wprowadzenia cyfrowego euro; przypomina o znaczeniu utrzymywania limitów, aby nie stwarzać dodatkowego ryzyka dla bilansów banków, zwłaszcza w czasie kryzysu;
32. wzywa EBC do postawienia na pierwszym miejscu solidnych zabezpieczeń prywatności, ustanawiając je złotym standardem dla prywatności cyfrowej waluty banku centralnego (CBDC), aby zapewnić zaufanie publiczne i rozwiać obawy obywateli dotyczące ochrony danych i autonomii;
Cele wtórne
33. podkreśla, że wtórne cele UE nie są określone, jak zapisano w traktatach; zauważa, że wspierający charakter wtórnych celów EBC uzupełnia jego główny mandat; zgodnie z traktatami celem UE jest promowanie pokoju, jej wartości i dobrobytu jej obywateli, trwały rozwój gospodarczy oraz stabilność cen, społeczna gospodarka rynkowa o wysokiej konkurencyjności zmierzająca do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego oraz wysoki poziom ochrony i poprawa stanu środowiska naturalnego;
34. przypomina, że bez uszczerbku dla głównego celu EBC traktaty zobowiązują go do wspierania ogólnych polityk gospodarczych Unii; wzywa EBC do przestrzegania swojego mandatu przy interpretowaniu celów wtórnych lub ich realizacji; podkreśla, że przekroczenie mandatu narusza niezależność polityczną EBC; uważa, że utrzymanie stabilności cen i stabilnych warunków makroekonomicznych sprzyja tworzeniu odpowiednich warunków do realizacji ogólnych celów polityki gospodarczej UE;
35. zaznacza, że cele wtórne EBC najlepiej osiąga się, gdy gospodarka rynkowa funkcjonuje w stabilnym otoczeniu makroekonomicznym opartym na przewidywalnych poziomach cen, które zachęcają do inwestycji; wzywa EBC do włączenia do raportu rocznego osobnego rozdziału poświęconego sposobowi, w jaki pojmował on i wdrożył cele wtórne;
36. podkreśla, że EBC powinien zapobiegać zakłóceniom funkcji sygnalizacyjnej cen, która zapewnia efektywną alokację zasobów; zwraca się do EBC o dokładniejszą ocenę, w jakim stopniu zmiana klimatu wpływa na jego zdolność do utrzymania stabilności cen;
37. wzywa EBC do respektowania podejścia opartego na neutralności rynkowej w operacjach monetarnych, zauważając jednocześnie, że EBC uznaje neutralność rynkową za instrument operacyjny, a nie wymóg prawny;
38. stwierdza, że działania EBC mające na celu dekarbonizację posiadanych przez niego obligacji korporacyjnych nie były zgodne z podejściem ściśle neutralnym pod względem rynkowym;
39. zachęca EBC do przeglądu jego strategii, aby upewnić się, że wspomniane działania promują konkurencyjność UE i w najmniejszym stopniu nie zagrażają głównemu celowi EBC;
40. wzywa EBC do wykorzystania wszystkich dostępnych mu narzędzi, by zagwarantować, że banki poważnie potraktują ryzyko finansowe i zewnętrzne, w tym ryzyko klimatyczne i geopolityczne; z zadowoleniem przyjmuje działania EBC na rzecz dalszego udoskonalenia narzędzi i zdolności Eurosystemu w zakresie oceny ryzyka, aby lepiej uwzględniać ryzyko związane ze zmianą klimatu i środowiskiem, zwłaszcza ze względu na to, że zmiana klimatu i ekstremalne zjawiska pogodowe mogą skutkować większą zmiennością cen, zwłaszcza w sektorze rolno-spożywczym; zachęca EBC, by kontynuował prace nad testami warunków skrajnych w zakresie ryzyka związanego z klimatem, opracowanymi w celu oceny odporności banków i przedsiębiorstw w obliczu ryzyka przejścia związanego ze zmianami klimatu;
41. przyjmuje do wiadomości plan na rzecz klimatu i przyrody na lata 2024-2025; zwraca się do EBC o sporządzenie planu geopolitycznego na lata 2025-2030, aby lepiej zrozumieć wpływ wojny i konfliktu na stabilność cen oraz jednakowo traktować wszystkie potencjalne źródła wstrząsów zewnętrznych;
Inne aspekty
42. podkreśla, że wzmocnienie międzynarodowej roli euro doprowadziłoby do obniżenia stóp procentowych w strefie euro, zwiększenia prestiżu UE na arenie międzynarodowej i jej stabilności makroekonomicznej; przypomina, że wzmocnienie międzynarodowej roli euro przyczyniłoby się do zwiększenia strategicznej autonomii Unii;
43. wzywa EBC, aby zastanowił się nad wzmocnieniem międzynarodowej roli euro, aby zwiększyć jego atrakcyjność jako waluty rezerwowej i wesprzeć tendencje rynkowe w tym kierunku; stwierdza, że ukończenie unii gospodarczej i walutowej mogłoby wzmocnić międzynarodową pozycję euro;
44. odnotowuje poparcie EBC dla ustanowienia pełnoprawnego europejskiego systemu gwarantowania depozytów; przyznaje, że podział ryzyka i ograniczanie ryzyka są ze sobą powiązane;
45. z zadowoleniem przyjmuje należytą uwagę, jaką EBC poświęca zagrożeniom związanym z cyberatakami; wzywa EBC do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony systemu monetarnego, zwłaszcza w świetle bieżących wydarzeń geopolitycznych;
46. uważa, że stabilność finansowa jest warunkiem wstępnym skutecznej polityki monetarnej i odpornego systemu finansowego; z zadowoleniem przyjmuje ukończenie pakietu Bazylea III i jego wdrożenie od 1 stycznia 2025 r., ponieważ może on wzmocnić odporność sektora bankowego w tym względzie; zauważa opóźnienia we wdrażaniu i brak jasności co do wdrażania go przez niektóre inne jurysdykcje, co skutkuje nierównymi warunkami działania na szczeblu globalnym;
47. dostrzega obawy EBC co do rozwoju sektora działalności parabankowej i ryzyka, jakie może on stanowić dla stabilności finansowej;
48. zachęca do współpracy z państwami członkowskimi i krajowymi bankami centralnymi w zakresie programów dotyczących wiedzy finansowej, aby umożliwić osobom fizycznym i przedsiębiorstwom podejmowanie świadomych decyzji finansowych;
49. ubolewa, że w Zarządzie i Radzie Prezesów EBC zasiadają tylko dwie kobiety; przypomina, że nominacje do Zarządu powinny być zrównoważone pod względem płci, a listy kandydatur powinny być przedstawiane Parlamentowi; wzywa państwa członkowskie należące do strefy euro do lepszego przestrzegania zasad równouprawnienia płci w procedurach nominacji, tak aby obie płcie miały równe szanse na pełnienie funkcji prezesa krajowego banku centralnego;
50. przypomina, że nominacje do EBC powinny opierać się na obiektywnych procedurach oceny zasług i umiejętności;
51. popiera cel EBC polegający na zwiększeniu reprezentacji kobiet poprzez zachęcanie ich do angażowania się w jego działalność; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy takie jak stypendium EBC "Kobiety w dziedzinie ekonomii";
52. podkreśla, że ostatni "Financial Stability Review" opublikowany przez EBC w listopadzie 2024 r. budzi obawy co do ryzyka powstania bańki cenowej związanej ze sztuczną inteligencją (AI), biorąc pod uwagę koncentrację korzyści z AI w rękach kilku dużych przedsiębiorstw;
53. wzywa do dalszego wzmocnienia wewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach w EBC poprzez dostosowanie go do dyrektywy o ochronie sygnalistów;
54. zachęca ESBC do kontynuowania i wzmacniania dialogu z parlamentami narodowymi, co jego zdaniem poprawi legitymację i politykę ESBC;
o
oo
55. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2245 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lutego 2025 r. w sprawie Europejskiego Banku Centralnego - raport za rok 2024 (2024/2054(INI)) |
Data aktu: | 11/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2025 |