- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Demokratycznej Republiki Konga (DRK),
- uwzględniając oświadczenie wysokiej przedstawicielki Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa wydane w imieniu UE 25 stycznia 2025 r. w sprawie niedawnej eskalacji na wschodzie DRK,
- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych grupy G-7 z 2 lutego 2025 r. w sprawie eskalacji przemocy na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga,
- uwzględniając oświadczenie prasowe Rady Bezpieczeństwa ONZ z 26 stycznia 2025 r. w sprawie sytuacji w Demokratycznej Republice Konga,
- uwzględniając specjalne posiedzenie Rady Praw Człowieka ONZ z 7 lutego 2025 r. poświęcone sytuacji praw człowieka w Demokratycznej Republice Konga,
- uwzględniając komunikat Rady Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej z 28 stycznia 2025 r. w sprawie ostatnich wydarzeń na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga,
- uwzględniając Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 18 grudnia 1979 r.,
- uwzględniając umowę o partnerstwie z 15 listopada 2023 r. między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a członkami Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z drugiej strony 1 ,
- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że w styczniu 2025 r. zbrojne ugrupowanie rebeliantów M23, wspierane przez siły rwandyjskie, posunęło się naprzód na wschodzie DRK i zajęło stolicę regionu Gomę; mając na uwadze, że przemoc między ugrupowaniami rebeliantów a kongijską armią gwałtownie wzrosła i doprowadziła do dużej liczby ofiar wśród ludności cywilnej; mając na uwadze, że około 3 000 osób zginęło podczas ofensywy na Gomę; mając na uwadze, że w tym czasie około 800 000 osób wewnętrznie przesiedlonych schroniło się w gęsto zaludnionych obozach dla przesiedleńców na obrzeżach miasta;
B. mając na uwadze, że 4 lutego 2025 r. ugrupowanie M23 ogłosiło jednostronne zawieszenie broni; mając na uwadze, że mimo to walki nadal trwają, lotnisko w Gomie pozostaje zamknięte, sprzęt do zarządzania ruchem lotniczym jest uszkodzony, a dostęp pomocy humanitarnej jest nadal ograniczony; mając na uwadze doniesienia o tym, że górnicze miasto Nyabibwe w Kiwu Południowym zostało zajęte przez M23; mając na uwadze, że przywódcy M23 zadeklarowali zamiar dalszych ataków w DRK; mając na uwadze, że ostatnie posunięcia M23 wskazują na niepokojącą eskalację wyniszczającego konfliktu na wschodzie DRK, naruszenie integralności terytorialnej i eskalację przemocy, co prowadzi do poważnego kryzysu humanitarnego, łamania praw człowieka i dalszej destabilizacji kraju;
C. mając na uwadze, że region ten od dekad doświadcza systematycznych aktów przemocy, które doprowadziły do kryzysu bezpieczeństwa i kryzysu humanitarnego; mając na uwadze, że po kilkuletnim zawieszeniu walk bojownicy M23 pod koniec 2021 r. ponownie chwycili za broń; mając na uwadze, że we wschodniej części DRK od 2021 r. obowiązuje stan wojenny, a rząd cywilny zastąpili przedstawiciele wojska; mając na uwadze, że siły zbrojne M23 zwiększają swoją obecność na wschodzie DRK, tworzą nową administrację i nowe systemy podatkowe, ustanawiają wojskowe obozy szkoleniowe i eksportują minerały bezpośrednio do Rwandy; mając na uwadze, że długoterminowe konsekwencje przerażającego ludobójstwa Tutsi w Rwandzie w 1994 r. nadal podsycają przemoc i nienawiść oraz są przyczyną przymusowych wysiedleń;
D. mając na uwadze, że 23 i 24 stycznia 2025 r. ugrupowanie M23 ostrzelało pozycje misji stabilizacyjnej Organizacji Narodów Zjednoczonych w DRK (MONUSCO), w wyniku czego zginęło 13 członków sił pokojowych MONUSCO i misji pokojowej prowadzonej przez Południowoafrykańską Wspólnotę Rozwoju (SADC);
E. mając na uwadze, że w sprawozdaniu z czerwca 2024 r. grupa ekspertów ONZ stwierdziła, że rozmieszczenie Rwandyjskich Sił Obronnych (RDF) "narusza suwerenność i integralność terytorialną Demokratycznej Republiki Konga" oraz że "RDF de facto nadzorują operacje M23 i kierują nimi, co sprawia, że Rwanda jest również odpowiedzialna za działania M23";
F. mając na uwadze, że zajęcie Gomy doprowadziło do licznych przesiedleń ludności cywilnej; mając na uwadze, że szacuje się, iż od początku stycznia 2025 r. przesiedlono około 500 000 osób; mając na uwadze, że tysiące Kongijczyków uciekło wcześniej do miasta, aby schronić się przed przemocą, i zostało wypędzonych z obozów dla osób wewnętrznie przesiedlonych do prowizorycznych namiotów lub zmuszonych do spania pod gołym niebem; mając na uwadze, że bezpieczeństwo osób wewnętrznie przesiedlonych jest obecnie poważnie zagrożone, a cierpienie kobiet i dziewcząt jest nieproporcjonalnie duże;
G. mając na uwadze, że zastępca szefa sił pokojowych ONZ stacjonujących w Gomie poinformował o powszechnych gwałtach i zabójstwach kobiet osadzonych w więzieniu Munzenze w Gomie, przy czym szacuje się, że setki kobiet zostało zgwałconych, a wiele spalonych żywcem w więzieniu;
H. mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta w DRK doświadczają zwiększonego poziomu przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć, a do gwałtu dochodzi co cztery minuty; mając na uwadze, że personel szpitala Panzi w Bukavu, przyjmującego wiele osób, które doświadczyły przemocy seksualnej, jest zaniepokojony pogarszającą się sytuacją w zakresie bezpieczeństwa na tym obszarze oraz bezpieczeństwa pracowników i pacjentów samego szpitala Panzi;
I. mając na uwadze, że zajęcie Gomy wywołało gwałtowne protesty w Kinszasie, a dziesiątki protestujących zaatakowały ambasady i wezwały społeczność międzynarodową do powstrzymania posunięć M23;
J. mając na uwadze, że konflikt w DRK może rozprzestrzenić się na inne regiony; mając na uwadze, że siły pokojowe Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej wycofały się w 2023 r.; mając na uwadze, że w grudniu 2023 r. SADC wysłała do DRK misję pokojową, w skład której weszły wojska z RPA, Tanzanii i Malawi; mając na uwadze, że co najmniej 20 uczestników misji pokojowych zostało zabitych podczas ataku ugrupowania M23 na Gomę; mając na uwadze, że 6 lutego 2025 r. Malawi ogłosiło wycofanie swoich wojsk z tej misji;
K. mając na uwadze, że powszechnie uznaje się, iż Rwanda jest aktywna w konflikcie na wschodzie DRK, w tym przez sprawowanie faktycznej kontroli nad ugrupowaniem M23, któremu dostarcza broń, wsparcie logistyczne i żołnierzy; mając na uwadze, że eksperci ONZ szacują, iż do M23 należy od 3 000 do 4 000 rwandyjskich żołnierzy;
L. mając na uwadze, że Kiwu Północne jest regionem bogatym w zasoby i posiada ogromne złoża surowców krytycznych, w tym kobaltu, złota i cyny, które są niezbędne do globalnej transformacji cyfrowej i energetycznej; mając na uwadze, że Goma jest głównym węzłem transportowym i handlowym dla eksportu minerałów; mając na uwadze, że według szacunków ONZ każdego miesiąca M23 przewozi do Rwandy około 120 ton koltanu; mając na uwadze, że eksperci ONZ szacują ponadto, iż M23 utrzymuje się z około 288 000 EUR miesięcznie pochodzących z kontroli nad handlem minerałami w DRK; mając na uwadze, że ugrupowania rebelianckie z rażącym pogwałceniem prawa międzynarodowego i wartości ogólnoludzkich często na bojowników werbują dzieci;
M. mając na uwadze, że dochodzenia Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) w sprawie DRK koncentrowały się na zarzutach dotyczących zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych głównie we wschodniej części DRK, w regionie Ituri oraz w prowincjach Kiwu Północne i Kiwu Południowe, od 1 lipca 2002 r.; mając na uwadze, że w maju 2023 r. DRK ponownie skierowała sprawę do MTK w związku z zarzutami dotyczącymi zbrodni w Kiwu Północnym popełnionych w okresie od 1 stycznia 2022 r.;
N. mając na uwadze, że 8 lutego 2025 r. na wspólnym szczycie w Dar es Salaam w Tanzanii, bloki regionalne: Afryki Południowej - SADC, oraz Afryki Wschodniej - Wspólnota Wschodnioafrykańska (EAC), wezwały do natychmiastowego i bezwarunkowego zawieszenia broni, zażądały wycofania z terytorium DRK nieproszonych zagranicznych sił zbrojnych, wezwały wszystkie walczące strony do przeprowadzenia rozmów pokojowych w ciągu pięciu dni, a w celu ułatwienia pomocy humanitarnej zażądały ponownego otwarcia lotniska w Gomie i innych kluczowych szlaków; mając na uwadze, że Unia Afrykańska ma zająć się tą kwestią na posiedzeniu w Addis Abebie 14 lutego 2025 r.; mając na uwadze, że prowadzone są inne działania mediacyjne, zwłaszcza ze strony Francji, których celem jest zebranie wszystkich podmiotów przy stole negocjacyjnym;
O. mając na uwadze, że 24 lutego 2025 r. Rada do Spraw Zagranicznych ma przeprowadzić wymianę poglądów na temat sytuacji w DRK;
P. mając na uwadze, że w latach 2021-2024 UE przekazała Rwandzie środki finansowe w wysokości 260 mln EUR, a w ramach strategii Global Gateway zadeklarowała przekazanie kolejnych 900 mln EUR; mając na uwadze, że w następstwie ostatnich wydarzeń we wschodniej części DRK UE oświadczyła, iż jest gotowa zwiększyć pomoc nadzwyczajną, w szczególności dla nowo przesiedlonej ludności w Gomie i w pobliżu tego miasta, a 28 stycznia 2025 r. Komisja poinformowała o nowej transzy wsparcia humanitarnego dla DRK opiewającej wstępnie na kwotę 60 mln EUR w 2025 r.; mając na uwadze, że UE stara się zwiększyć swoją obecność w regionie, w tym poprzez niedawne wsparcie programu "Zielony korytarz Kiwu-Kinszasa" inicjatywy Global Gateway, którego celem jest pomoc w utworzeniu zrównoważonego korytarza o długości 2 600 km łączącego wschodnią DRK z Kinszasą i wybrzeżem atlantyckim, o powierzchni 540 000 km2;
Q. mając na uwadze, że UE utworzyła partnerstwa w dziedzinie surowców z kilkoma krajami, w tym z DRK, Rwandą i innymi krajami w regionie; mając na uwadze, że partnerstwa te koncentrują się między innymi na postępach w zakresie należytej staranności i identyfikowalności, współpracy w zwalczaniu nielegalnego handlu surowcami oraz dostosowaniu do międzynarodowych norm w dziedzinie ochrony środowiska, spraw społecznych i zarządzania; mając na uwadze, że Parlament, w przeciwieństwie do Rady, nie otrzymał od Komisji możliwości przedstawienia swojej politycznej oceny decyzji o negocjacjach protokołu ustaleń z Rwandą ani możliwości przekazania uwag technicznych na temat projektu protokołu ustaleń;
R. mając na uwadze, że 5 lutego 2025 r. podczas nadzwyczajnego posiedzenia Delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego Delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego Afryka-UE (DAFR) i Komisji Rozwoju minister spraw zagranicznych DRK Thérèse Kayikwamba Wagner i laureat Nagrody Nobla Denis Mukwege przedstawili Parlamentowi informacje dotyczące okupacji wschodniej części DRK i dramatycznych skutków humanitarnych dla ludności lokalnej i przesiedleńców wewnętrznych;
S. mając na uwadze, że 1 września 2024 r. Rada mianowała specjalnego przedstawiciela UE w regionie Wielkich Jezior w osobie Johana Borgstama; mając na uwadze, że 30 stycznia 2025 r. DAFR zorganizował nadzwyczajne wysłuchanie z udziałem specjalnego przedstawiciela UE i Bintou Keitą, szefową misji MONUSCO;
T. mając na uwadze, że przed ostatnimi wydarzeniami DRK borykała się z jednym z największych kryzysów przesiedleńczych w Afryce, dotykającym 6,7 mln osób wewnętrznie przesiedlonych, w tym 4,6 mln w Kiwu Południowym i Kiwu Północnym; mając na uwadze, że w DRK przebywa również ponad 520 000 uchodźców i osób ubiegających się o azyl z krajów sąsiadujących, a 1,1 mln uchodźców z DRK przyjęto w krajach sąsiadujących w regionie, z czego ponad połowę w Ugandzie; mając na uwadze, że od początku roku, w wyniku niedawnej gwałtownej eskalacji przemocy, wewnętrznie przesiedlonych zostało ponad pół miliona osób; mając na uwadze, że ze względu na znaczne przeludnienie obozów dla przesiedleńców, w których przebywają uchodźcy, oraz brak infrastruktury wodociągowej, sanitarnej i higienicznej ryzyko wybuchu epidemii cholery jest niezwykle wysokie, podobnie jak ryzyko szybkiego rozprzestrzenienia się epidemii mpox;
1. zdecydowanie potępia okupację Gomy i innych terytoriów we wschodniej części DRK przez M23 i RDF jako niedopuszczalne naruszenie suwerenności i integralności terytorialnej DRK; wzywa rząd rwandyjski do wycofania wojsk z terytorium DRK, których obecność tam stanowi wyraźne naruszenie prawa międzynarodowego i Karty Narodów Zjednoczonych, oraz do zaprzestania współpracy z rebeliantami z M23; domaga się, aby Rwanda i wszystkie inne potencjalne podmioty państwowe w regionie zaprzestały wspierania M23;
2. zdecydowanie potępia przeprowadzane przez wszystkie strony masowe ataki z użyciem broni wybuchowej na zaludnionych obszarach Kiwu Północnego, w tym na obozy dla przesiedleńców i inne gęsto zaludnione obszary w pobliżu Gomy, a także egzekucje pozasądowe, gwałty i inne oczywiste zbrodnie wojenne, pracę przymusową, przymusowe wcielanie do sił zbrojnych i inne nadużycia popełniane przez M23 przy wsparciu RDF i sił zbrojnych DRK, FARDC;
3. jest zbulwersowany stosowaniem na szokującą skalę we wschodniej części DRK przemocy seksualnej wobec kobiet i dziewcząt jako środka represji i narzędzia wojny, a także niedopuszczalnym werbowaniem dzieci przez różne ugrupowania rebelianckie; domaga się niezwłocznego zajęcia się tymi kwestiami przez społeczność międzynarodową; zdecydowanie przypomina, że wszelkie ataki na siły działające pod auspicjami ONZ są nieakceptowalne i mogą zostać uznane za zbrodnię wojenną;
4. wzywa do natychmiastowego zaprzestania przemocy, w szczególności masowych zabójstw i wykorzystywania gwałtu jako strategicznej broni wojennej; wzywa DRK i Rwandę do przeprowadzenia śledztwa i należytego ścigania osób odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne, w tym za przemoc seksualną, zgodnie z zasadą odpowiedzialności dowódców;
5. jest poważnie zaniepokojony krytyczną sytuacją humanitarną w tym kraju; wzywa do natychmiastowego ponownego otwarcia portu lotniczego w Gomie w celu przywrócenia operacji humanitarnych i zapewnienia dostaw przez lotnisko i granicę lądową; wzywa do utworzenia i natychmiastowego otwarcia korytarzy humanitarnych oraz apeluje do wszystkich stron, w tym ugrupowań zbrojnych działających we wschodniej części DRK, o umożliwienie i ułatwienie pełnego dostępu pomocy humanitarnej w oparciu o potrzeby i zasady humanitarne, w tym o nieodmawianie ludności cywilnej i osobom przesiedlonym dostępu do produktów niezbędnych do przetrwania;
6. podkreśla, że pracownicy organizacji humanitarnych muszą być w stanie działać bezpiecznie, aby dostarczać kongijskiej ludności cywilnej ratującą życie pomoc oraz że należy zachować bezpieczeństwo placówek medycznych; podkreśla, że jest to główny obowiązek wynikający z międzynarodowego prawa humanitarnego oraz że sprawcy naruszający te zobowiązania powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności; podkreśla, że szczególną odpowiedzialność za ułatwianie dostępu pomocy humanitarnej do tego regionu ponosi Rwanda i kraje sąsiadujące;
7. zdecydowanie potępia atak na placówki dyplomatyczne UE oraz jej państw członkowskich i na organizacje społeczeństwa obywatelskiego, takie jak fundacje polityczne w Kinszasie; podkreśla, że należy zagwarantować ochronę ludności cywilnej i personelu dyplomatycznego;
8. wyraża zaniepokojenie brakiem spójności reakcji UE na kryzysy w regionie Wielkich Jezior i wzywa Radę do ponownej oceny realizacji odnowionej strategii UE odnoszącej się do tego regionu; przypomina, że UE i jej specjalny przedstawiciel ds. regionu są gotowi wspierać wysiłki mediacyjne;
9. z zadowoleniem przyjmuje zwiększone wsparcie humanitarne, do którego zobowiązała się UE; zauważa, że nadal jest ono dalekie od zaspokojenia podstawowych potrzeb w zakresie żywności, wody, pomocy medycznej i schronienia na wschodzie DRK, zwłaszcza w świetle niedawnego wycofania wsparcia ze strony Agencji Stanów Zjednoczonych ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID); wzywa Komisję i społeczność międzynarodową do znacznego zwiększenia wsparcia finansowego na rzecz pilnej i ratującej życie pomocy;
10. ubolewa, że UE nie podjęła odpowiednich działań, aby w wystarczającym stopniu zaradzić kryzysowi i skutecznie skłonić Rwandę do zaprzestania wsparcia dla M23, oraz że zamiast tego podjęła kroki, w tym podpisanie w lutym 2024 r. protokołu ustaleń w sprawie zrównoważonych łańcuchów wartości surowców krytycznych bez wystarczającego omówienia konfliktu oraz decyzję o zwiększeniu wsparcia dla rozmieszczenia oddziałów rwandyjskich w Mozambiku w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF), które nie były wyposażone w wystarczające zabezpieczenia i przyczyniły się do wysłania władzom rwandyjskim niespójnego przesłania;
11. wzywa Komisję i Radę do natychmiastowego zawieszenia stosowania protokołu ustaleń UE i Rwandy w sprawie zrównoważonych łańcuchów wartości surowców, dopóki Rwanda nie udowodni, że zaprzestaje ingerencji i eksportu minerałów wydobywanych z obszarów kontrolowanych przez M23; wzywa wszystkie podmioty, aby zwiększyły przejrzystość i skutecznie zakazały wprowadzania do UE wszystkich minerałów wydobytych w wyniku przelewu krwi;
12. wzywa Komisję, aby uzależniła wznowienie współpracy w zakresie surowców krytycznych od przystąpienia Rwandy do Inicjatywy przejrzystości w branżach wydobywczych (EITI), do której DRK już należy;
13. wzywa Komisję i państwa członkowskie do dopilnowania, aby obecne rozporządzenie w sprawie minerałów z regionów ogarniętych konfliktami 2 było zdecydowanie egzekwowane, a Komisję do zaproponowania przeglądu przepisów UE w celu zapewnienia najwyższych standardów identyfikowalności i przejrzystości;
14. zauważa, że nadzór parlamentarny i zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w przygotowywanie, podpisywanie i wdrażanie protokołów ustaleń i planów działania dotyczących surowców mają zasadnicze znaczenie dla inkluzywnego procesu z odpowiednią kontrolą i muszą stać się częścią protokołu ustaleń;
15. wzywa Komisję, państwa członkowskie i międzynarodowe instytucje finansowe do zamrożenia bezpośredniego wsparcia budżetowego dla Rwandy, dopóki nie spełni warunków dotyczących, między innymi, dostępu pomocy humanitarnej i zerwania wszelkich powiązań z M23; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zamrożenia pomocy wojskowej i pomocy w zakresie bezpieczeństwa dla rwandyjskich sił zbrojnych, aby zagwarantować, że nie będą oni bezpośrednio ani pośrednio przyczyniać się do bezprawnych operacji wojskowych we wschodniej części DRK; zdecydowanie wzywa, w szczególności, do przeprowadzenia przeglądu odnowionego wsparcia UE w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, aby zagwarantować, że oddziały rozmieszczone w północnym Mozambiku i korzystające ze wsparcia z EPF, a także ich dowódcy, są odpowiednio sprawdzeni i nie byli zaangażowani w konflikt we wschodniej części DRK lub inne naruszenia praw człowieka, z perspektywą zawieszenia wsparcia, jeżeli zostanie stwierdzone, że oddziały te lub ich dowódcy przyczyniają się bezpośrednio lub pośrednio do bezprawnych operacji wojskowych we wschodniej części DRK;
16. wzywa Komisję i wszystkie państwa członkowskie, aby zakazały przekazywania broni siłom rwandyjskim i M23 oraz zapewniły większą przejrzystość handlu bronią pochodzącą z UE;
17. wzywa Radę, aby rozszerzyła sankcje na wysokich rangą dowódców M23, przywódców innych ugrupowań zbrojnych i wysokich rangą urzędników z DRK i Rwandy - w tym generała dywizji Eugene'a Nkubito, dowódcę 3. dywizji RDF, i generała dywizji Rukiego Karusisiego, dowódcę sił specjalnych RDF, których wskazano w sprawozdaniu grupy ekspertów ONZ z czerwca 2024 r., a także generała dywizji Emmy'ego K. Ruvushę, dowódcę sił bezpieczeństwa Rwandy, którego wskazano w sprawozdaniu grupy ekspertów ONZ z czerwca 2023 r. - i z innych krajów w całym regionie, wskazanych jako odpowiedzialnych za niedawne poważne nadużycia ze strony ich sił zbrojnych lub tych, za które ponoszą odpowiedzialność dowódczą, lub współwinnych takim nadużyciom;
18. wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), państwa członkowskie i rząd DRK, aby podjęły natychmiastowe działania w celu zapobieżenia przemocy seksualnej i poprawy opieki nad jej ofiarami, w tym przez dostosowanie krajowych ram prawnych tak, aby zagwarantować dostęp do opieki medycznej w zakresie aborcji; zwraca uwagę na potrzeby zdrowotne kobiet w ciąży, zwłaszcza tych kobiet, które zostały przesiedlone i znajdują się poza zasięgiem pomocy medycznej; wzywa ESDZ i państwa członkowskie do dalszego priorytetowego traktowania wypłat pomocy humanitarnej dla kobiet i dziewcząt w tym regionie;
19. wzywa Komisję do dalszego wspierania działań antykorupcyjnych i wzmacniania rządów w DRK;
20. pochwala zapowiedź prokuratora MTK, że MTK będzie nadal prowadzić dochodzenia w sprawie domniemanych przestępstw popełnionych przez każdą osobę, niezależnie od jej przynależności czy narodowości; ponownie podkreśla niezachwiane poparcie UE dla MTK i wzywa Radę i Komisję do wypełnienia swoich zobowiązań, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie i skuteczne działanie MTK;
21. ponownie wyraża pełne poparcie dla MONUSCO działającego na rzecz ochrony ludności cywilnej i stabilizacji regionu; wzywa UE do współpracy ze wszystkimi podmiotami obecnymi na miejscu, w szczególności MONUSCO, nad ochroną ludności cywilnej we wschodniej części DRK; wzywa ONZ do działania na rzecz wzmocnienia mandatu MONUSCO, aby umożliwić budowanie pokoju; wzywa ONZ do zapewnienia ochrony ludności cywilnej i poszanowania międzynarodowego prawa humanitarnego, w szczególności w obliczu zwiększonego ryzyka przemocy ze względu na płeć, oraz do zapewnienia bezpieczeństwa personelu organizacji humanitarnych, pracowników służby zdrowia i placówek medycznych;
22. wzywa ONZ do podjęcia natychmiastowych i konkretnych środków, aby chronić szpital Panzi oraz jego pacjentów i personel;
23. z zadowoleniem przyjmuje specjalne posiedzenie Rady Praw Człowieka ONZ z 7 lutego 2025 r. poświęcone sytuacji praw człowieka w DRK; popiera powołanie niezależnej komisji śledczej ds. poważnych naruszeń popełnionych od stycznia 2022 r.;
24. ponownie potępia nawoływanie do nienawiści i ksenofobię, a także politykę podziałów etnicznych; podkreśla, że wszystkie osoby odpowiedzialne za podsycanie konfliktów zbrojnych, niestabilności i braku bezpieczeństwa w DRK muszą zostać pociągnięte do odpowiedzialności;
25. jest zaniepokojony konsekwencjami rosyjskiej ingerencji w konflikt i, szerzej, w regionie, a także coraz intensywniejszymi kampaniami dezinformacyjnym; potępia w szczególności działania Rosji podsycające nastroje antyzachodnie poprzez rozpowszechnianie w mediach społecznościowych fałszywych informacji o roli podmiotów z Zachodu;
26. wyraża zaniepokojenie rosnącą obecnością chińskich podmiotów w sektorze górniczym DRK i regionie, działających bez poszanowania obowiązków gospodarczych i społecznych, oraz przypomina, że europejski przemysł i przedsiębiorstwa w regionie będą mogły cieszyć się długoterminowym bezpieczeństwem dostaw tylko w przypadku znalezienia długotrwałego i pokojowego rozwiązania konfliktu;
27. przypomina, że wieloaspektowe i długotrwałe problemy w regionie będzie w stanie rozwiązać jedynie regionalne podejście sprzyjające włączeniu społecznemu; z dużym zadowoleniem przyjmuje wspólny szczyt pokojowy SADC i EAC w Dar es Salaam 8 lutego 2025 r.; w związku z tym ponownie wyraża pełne poparcie dla procesów z Luandy i Nairobi oraz wzywa wszystkie kraje Wielkich Jezior, w szczególności DRK i Rwandę, do pilnych negocjacji w tych ramach; podkreśla, że każde rozwiązanie musi również usunąć podstawowe przyczyny konfliktu, między innymi nielegalny handel zasobami naturalnymi; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zdecydowanie wsparły krajowe i regionalne inicjatywy, takie jak inicjatywa kongijskich przywódców katolickich i protestanckich oraz proces z Luandy; podkreśla, że centralną rolę we wszystkich tych wysiłkach muszą odgrywać organizacje regionalne, takie jak Unia Afrykańska, SADC i EAC; podkreśla również, że trwałe rozwiązanie wymaga reformy sektora bezpieczeństwa DRK, w tym lepszej organizacji armii i administracji DRK;
28. wzywa społeczność międzynarodową i wszystkie zaangażowane podmioty do wykorzystania umowy ramowej z Addis Abeby oraz do zorganizowania międzynarodowej konferencji na rzecz pokoju we wschodniej części DRK i w regionie Wielkich Jezior; podkreśla, że ta konferencja pod hasłem "Biznes na rzecz pokoju" będzie wyjątkowa - przy stole negocjacji pokojowych zasiądą także przedstawiciele sektora prywatnego, ponieważ wojna dotyczy minerałów o strategicznym znaczeniu; podkreśla, że przedsiębiorcy mogą mieć znaczący wpływ na swoje kraje i skłonić je do działania na rzecz pokoju; uważa, że podejście zakładające, iż biznes może wpłynąć na zapewnienie pokoju, może pomóc w znalezieniu rozwiązania;
29. wzywa do odwołania Mistrzostw Świata w kolarstwie szosowym Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI) w Kigali w 2025 r., jeżeli Rwanda nie zmieni postępowania;
30. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawicielce Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządowi i parlamentowi Rwandy, rządowi i parlamentowi Demokratycznej Republiki Konga, Unii Afrykańskiej, sekretariatom misji stabilizacyjnej Organizacji Narodów Zjednoczonych w Demokratycznej Republice Konga, Południowoafrykańskiej Wspólnoty Rozwoju i Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej oraz innym właściwym organom międzynarodowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2252 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lutego 2025 r. w sprawie eskalacji przemocy na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga (2025/2553(RSP)) |
Data aktu: | 13/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2025 |