Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Amtsgericht Hamburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: OF, NY
Druga strona postępowania: Marabu Airlines OU
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 12 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 261/2004 1 należy interpretować w ten sposób, że przewoźnik lotniczy może dokonać potrącenia roszczeń odszkodowawczych na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 z roszczeniami odszkodowawczymi, a mianowicie roszczeniami o zwrot kosztów na podstawie prawa imprez turystycznych za ograniczone usługi, ogólnymi roszczeniami odszkodowawczymi i roszczeniami odszkodowawczymi za zmarnowany czas urlopu, nawet jeżeli te roszczenia wobec osoby trzeciej, zatem np. organizatora imprezy turystycznej, nie mają na celu zrekompensowania straty czasu i niedogodności spowodowanych odwołaniem lotów, dużymi opóźnieniami wynoszącymi co najmniej 3 godziny lub odmową przyjęcia na pokład wbrew woli pasażerów, które dotknęły wszystkich pasażerów w równym stopniu, ale dotyczą dalszych strat, takich jak częściowe niewykonanie płatnych usług turystycznych (nocleg w nad Morzem Śródziemnym, usługi gastronomiczne, usługi rozrywkowe itp.) lub zmarnowany opłacony czas urlopu?
2) Czy w szczególności byłoby zgodne z celem rozporządzenia (WE) nr 261/2004, [jakim jest] zapewnienie wysokiego poziomu ochrony pasażerów, gdyby pasażerowie, którzy oprócz straty czasu i niedogodności spowodowanych odwołaniem, dużym opóźnieniem lub odmową przyjęcia na pokład wbrew ich woli, ponieśli dalsze szkody, których nie ponieśli inni pasażerowie tego samego lotu, nie otrzymali odszkodowania lub - w zależności od indywidualnego przypadku - nie otrzymali pełnej rekompensaty za niematerialne niedogodności i stratę czasu, jeżeli ich roszczenia materialne wobec osób trzecich, takich jak w szczególności organizatorzy imprez turystycznych, które dotyczą dalszych niedogodności miałyby zostać potrącone z ich odszkodowaniem (i odwrotnie)?
3) W szczególności, czy byłoby zgodne z prawem pierwotnym prawa europejskiego, a w tym zakresie z zasadą równego traktowania, która wymaga, aby porównywalne sytuacje nie były traktowane w odmienny sposób, a sytuacje odmienne nie były traktowane w sposób jednakowy, chyba że takie traktowanie jest obiektywnie uzasadnione, gdyby art. 12 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 261/2004 był interpretowany w ten sposób, że w przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera lub dużego opóźnienia wynoszącego co najmniej 3 godziny, niektórzy pasażerowie otrzymaliby pełne odszkodowanie za związane z tym niedogodności i stratę czasu zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004, a inni pasażerowie by go nie otrzymali, a mianowicie ci pasażerowie, którzy ponieśli dalsze szkody, za które odpowiedzialność ponosiłby inny podmiot, np. z tytułu zmniejszenia świadczenia lub szkody w ramach umowy o udział w imprezie turystycznej, m.in. z powodu zmarnowanego czasu urlopu, ponieważ w takim przypadku odszkodowanie z tego tytułu może zostać potrącone z odszkodowaniem [na podstawie rozporządzenia WE) nr 261/2004]?
4) Czy byłoby zgodne z ratio legis i celem dyrektywy (EU) 2015/2302 2 , z ratio legis i celem art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 1 i art. 12 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 261/2004 oraz zasadą równego traktowania w prawie europejskim, gdyby § 651p ust. 3 zdanie pierwsze pkt 1 Bürgerliches Gesetzbuch (niemieckiego kodeksu cywilnego) był interpretowany w ten sposób, że organizator wycieczki może potrącić względem podróżnego kwotę, którą otrzymał jako odszkodowanie za niedogodności i stratę czasu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/04, jeżeli roszczenia wobec organizatora wycieczki nie dotyczą rekompensaty za niedogodności i stratę czasu z powodu odwołania, dużego opóźnienia lub odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli podróżnego, ale dodatkowej szkody poniesionej przez danego pasażera, w przeciwieństwie do innych pasażerów tego samego lotu, w przypadku których taka szkoda nie wystąpiła i w przypadku których odszkodowanie rekompensuje jedynie niedogodności i stratę czasu jako takie, lub odwrotnie, czy byłoby zgodne z ratio legis i celem dyrektywy (UE) 2015/2302, gdyby w takich przypadkach przewoźnik lotniczy potrącił ze swojego zobowiązania odszkodowawczego świadczenie spełnione przez organizatora imprezy turystycznej z tytułu ograniczeń podróży, które wykraczają poza niedogodności, jakich doświadczają wszyscy pasażerowie?
5) Czy stanowiłoby nadmierną rekompensatę w rozumieniu celu ochronnego art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 261/04, jeżeli pasażer, z jednej strony, otrzymuje odszkodowanie na podstawie art. 7 w związku z niedogodnościami, których doznał podobnie, jak wszyscy inni pasażerowie z powodu odwołania, odmowy przyjęcia na pokład wbrew jego woli lub dużego opóźnienia i dodatkowo odszkodowanie przewidziane w prawie krajowym, które jest związane z konsekwencjami wykraczającymi poza niedogodności doznane przez wszystkich pasażerów, czy też potrącenie w takiej konstelacji, w jakąkolwiek stronę, stanowiłoby raczej zaniżoną rekompensatę za niedogodności, których pasażer doznał wraz ze wszystkimi innymi pasażerami w wyniku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład wbrew jego woli lub dużego opóźnienia, ponieważ w takim przypadku pasażer ten nie otrzymałby już pełnego odszkodowania za niedogodności, których doznał wraz ze wszystkimi innymi pasażerami? W takim przypadku nie otrzymałby on bowiem pełnego odszkodowania od przewoźnika lotniczego od samego początku (w przypadku potrącenia w jedną stronę) lub nie otrzymałby pełnego ustawowego odszkodowania od organizatora imprezy turystycznej (w przypadku potrącenia w drugą stronę) i musiałby wykorzystać część odszkodowania, aby zrekompensować powstałe zakłócenie w świadczeniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2364 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-119/25, Marabu Airlines: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Amtsgericht Hamburg (Niemcy) w dniu 7 stycznia 2025 r. - OF i NY/Marabu Airlines OÜ |
Data aktu: | 28/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |