Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Thomas Bindl (przedstawiciele: adwokaci T. Herbrich, C. Dauble i P. Hense)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:
- częściowe uchylenie wyroku Sądu z dnia 8 stycznia 2025 r. w sprawie T-354/22 Bindl/Komisja (EU:T:2025:4);
- stwierdzenie nieważności dokonanego z inicjatywy Komisji przekazania danych osobowych wnoszącego odwołanie odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich, które nie zapewniają odpowiedniego stopnia ochrony, podczas przeglądania strony internetowej "https://futureu.europa.eu" w dniach 30 marca 2022 r. i 8 czerwca 2022 r. oraz przy rejestracji do wzięcia udziału w wydarzeniu "GoGreen" w dniu 30 marca 2022 r., z naruszeniem rozdziału V rozporządzenia 2018/1725 1 ;
- stwierdzenie, że Komisja niezgodnie z prawem zaniechała zajęcia stanowiska w przedmiocie złożonego przez wnoszącego odwołanie wniosku o udzielenie informacji z dnia 1 kwietnia 2022 r. na temat przetwarzania jego danych osobowych przez Komisję oraz na temat odpowiednich zabezpieczeń określonych w art. 48 rozporządzenia 2018/1725 w odniesieniu do przekazywania tych danych odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich;
- zasądzenie od Komisji na jego rzecz - ponad kwotę, do zapłaty której została już zobowiązana - kwoty 800 EUR tytułem zadośćuczynienia za krzywdę doznaną w wyniku błędnego zastosowania rozporządzenia 2018/1725, wraz z odsetkami naliczanymi od dnia ogłoszenia wyroku według stopy procentowej ustalonej przez Europejski Bank Centralny (EBC) dla głównych operacji refinansowych, powiększonej o dwa punkty procentowe;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu odwołania wnoszący je podnosi trzy zarzuty.
W zarzucie pierwszym wnoszący odwołanie twierdzi, że Sąd błędnie uznał, iż pierwsze żądanie stwierdzenia nieważności jest niedopuszczalne. Postępując w ten sposób, Sąd naruszył przesłanki określone w art. 263 akapit czwarty TFUE i nie zbadał orzecznictwa Trybunału przytoczonego przez wnoszącego odwołanie.
Ponadto stanowisko Sądu jest również sprzeczne z zagwarantowanym w prawie pierwotnym prawem wnoszącego odwołanie do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
Zważywszy, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału każde przetwarzanie danych osobowych wiąże się z ingerencją w prawo podstawowe do ochrony danych osobowych zagwarantowane w art. 8 Karty, przekazanie przez Komisję danych osobowych wnoszącego odwołanie odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich stanowi ingerencję w jego prawo podstawowe przysługujące mu zgodnie z tym art. 8 Karty, a tym samym wpływa bezpośrednio na jego sytuację prawną jako podmiotu praw podstawowych. W konsekwencji, w przeciwieństwie do wewnętrznych materialnych czynności administracyjnych lub komunikatów o charakterze wyłącznie informacyjnym, spornego przekazania danych nie można zakwalifikować jako czynności materialnej.
W zarzucie drugim wnoszący odwołanie podnosi, że Sąd niesłusznie umorzył postępowanie w przedmiocie żądań stwierdzenia bezczynności w świetle odpowiedzi Komisji z dnia 30 czerwca 2022 r. Ponadto Sąd błędnie przyjął, że w rozpatrywanej odpowiedzi Komisja wywiązała się ze swych obowiązków względem prawa wnoszącego odwołanie do dostępu do informacji. Tymczasem Sąd w ogóle nie zbadał konsekwentnej argumentacji wnoszącego odwołanie w tym względzie.
W ramach informacji udzielonych w dniu 3 grudnia 2021 r. Komisja jedynie w sposób niekompletny wskazała odbiorców spornego przetwarzania, takich jak Amazon Web Services Inc. i jego podwykonawcy. Ponadto Komisja nie wskazała Meta Platforms, Inc. jako odbiorcy, podczas gdy korzystała ona z funkcji połączenia przez Facebooka i nie ulega wątpliwości, że dane osobowe wnoszącego odwołanie zostały przekazane Meta Platforms, Inc. Bezsporne jest zatem, że w odpowiedzi z dnia 30 czerwca 2022 r. i aż do dnia dzisiejszego (czyli przez prawie cztery lata od dnia złożenia wniosku) Komisja nie wywiązała się ze swych obowiązków względem prawa do informacji przysługującego wnoszącemu odwołanie.
Ponadto byłoby niezgodne z prawem do skutecznej ochrony sądowej przewidzianym w art. 47 Karty, gdyby w przypadku bezczynności [administracji] obywatele Unii mogli skutecznie dochodzić swojego prawa do informacji ustanowionego w prawie pierwotnym jedynie po naruszeniu tego prawa w drodze skargi o odszkodowanie na podstawie przepisów dotyczących odpowiedzialności państwa.
Wreszcie w zarzucie trzecim wnoszący odwołanie utrzymuje, że Sąd niesłusznie stwierdził, iż nie wykazano w sposób wystarczający naruszenia przez Komisję art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2018/1725. Naruszenie tych przepisów wynika właśnie z udzielenia przez Komisję w dniach 3 grudnia 2021 r. i 30 czerwca 2022 r. informacji, które były niekompletne, nieprawdziwe i spóźnione, a zatem błędne w odniesieniu do stwierdzonego przez Sąd przekazania danych osobowych wnoszącego odwołanie odbiorcom mającym siedzibę w państwach trzecich.
Sąd naruszył również prawo, gdy orzekł, że wnoszący odwołanie nie przedstawił konkretnych argumentów na poparcie naruszenia zasady przejrzystości i że w związku z tym ta część zarzutu jest pozbawiona autonomicznej treści w stosunku do zarzutu szczegółowego, zgodnie z którym Komisja nie dochowała terminu do udzielenia odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji i uchybiła ciążącemu na niej obowiązkowi podania uzasadnienia przekroczenia tego terminu. Naruszenie przewidzianego w art. 17 rozporządzenia 2018/1725 prawa dostępu do informacji oznacza bowiem zawsze również naruszenie zasady przejrzystości ustanowionej w art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia.
Sąd naruszył również prawo, gdy stwierdził, że wnoszący odwołanie nie doznał krzywdy z powodu naruszenia przez Komisję art. 14 ust. 3 rozporządzenia 2018/1725. Istnienie szkody niemajątkowej podlegającej naprawieniu wynika już z faktu, że wnoszący odwołanie jest pozbawiony skutecznego wykonywania swoich praw przyznanych mu w rozporządzeniu 2018/1725. Ponadto utrata kontroli [nad danymi] przez wnoszącego odwołanie również stanowi szkodę podlegającą naprawieniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2371 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-211/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 8 stycznia 2025 r. w sprawie T-354/22 Thomas Bindl/Komisja Europejska, wniesione w dniu 18 marca 2025 r. przez Thomasa Bindla |
Data aktu: | 28/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |