Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Prokuratura Europejska (przedstawiciele: L. De Matteis i E. Farhat, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Europejski Trybunał Obrachunkowy
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, przekazanej Prokuraturze Europejskiej w dniu 9 grudnia 2024 r., dotyczącej wniosku Prokuratury Europejskiej z dnia 26 września 2024 r. o uchylenie poufności w stosunku do urzędników Unii Europejskiej, którzy mieli być przesłuchani w charakterze świadków w ramach postępowania przygotowawczego prowadzonego przez Prokuraturę Europejską.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy w odniesieniu do art. 19 regulaminu pracowniczego. W zaskarżonej decyzji Trybunał Obrachunkowy oparł się wyłącznie na względach innych niż konieczność ochrony interesów Unii, a zatem dopuścił się nadużycia władzy.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 13 ust. 2 TUE.
- Zaskarżona decyzja nie jest zdarzeniem odosobnionym, lecz raczej wynikiem szeregu decyzji Trybunału Obrachunkowego, z których wszystkie miały na celu pozbawienie Prokuratury Europejskiej możliwości wykonywania jej wynikającego z traktatów (art. 86 TFUE) zadania polegającego na prowadzeniu postępowań przygotowawczych w przedmiocie przestępstw mających wpływ na budżet Unii.
- Jako takie, nieuwzględnienie wniosku na podstawie art. 19 regulaminu pracowniczego i wynikająca z tego niemożność kontynuowania przez Prokuraturę Europejską jej zadania obejmującego "dąż[enie] do uzyskania wszelkich istotnych dowodów, niezależnie od tego, czy mają charakter obciążający czy uniewinniający", stanowią nieuzasadnioną ingerencję w uprawnienia przyznane Prokuraturze Europejskiej na mocy traktatów, a tym samym naruszenie obowiązku lojalnej współpracy.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
- Składając wniosek o wyrażenie zgody na uchylenie poufności w celu przesłuchania świadka, wnioskodawca musi dostarczyć danej instytucji Unii niezbędne informacje umożliwiające jej sprawdzenie, czy nie szkodzi to poważnie interesom Unii.
- Kontrola ta nie przyznaje jednak danej instytucji nieograniczonego prawa dostępu do informacji zawartych w aktach postępowania przygotowawczego. Akty te są bowiem objęte tajemnicą postępowań przygotowawczych, o czym przypomina art. 108 rozporządzenia 2017/1939.
- Starając się wielokrotnie uzyskać bezpośredni lub pośredni dostęp do informacji znajdujących się w posiadaniu Prokuratury Europejskiej w kontekście toczącego się postępowania przygotowawczego - zwracając się w szczególności o zorganizowanie spotkań na szczeblu technicznym z urzędnikami nieuprawnionymi do posiadania wiadomości o prowadzonym postępowaniu przygotowawczym - Trybunał Obrachunkowy przekroczył granice swoich kompetencji i naruszył obowiązki ciążące na nim na mocy prawa Unii, w szczególności obowiązek zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia niezależności Prokuratury Europejskiej w ramach prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych jest prerogatywą o charakterze czysto sądowym, leżącą wyłącznie w gestii Prokuratury Europejskiej i właściwych organów krajowych w odniesieniu do ochrony interesów finansowych Unii.
- Procedura przewidziana w art. 19 regulaminu pracowniczego nie pozwala instytucji, do której wpłynął wniosek, na żądanie prawa wglądu w odniesieniu do prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Trybunał Obrachunkowy podnosi, że w niniejszej sprawie nie doszło do przestępstwa. Zastępując swoją własną oceną ocenę Prokuratury Europejskiej, Trybunał Obrachunkowy również odmówił udzielenia zgody na tej podstawie, że jego zdaniem sprawa powinna zostać umorzona.
- W tym kontekście Europejski Trybunał Obrachunkowy uporczywie starał się wpłynąć na prowadzenie postępowania przygotowawczego, proponując i uzależniając swoją ewentualną współpracę od uprzedniego zorganizowania "spotkań" z centralnymi służbami Prokuratury Europejskiej.
5. Zarzut piąty dotyczący błędnego zastosowania protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów.
- Immunitet przewidziany w protokole w sprawie przywilejów i immunitetów nie obejmuje świadków, którzy nie korzystają ze szczególnego immunitetu na mocy prawa Unii. Ich przesłuchanie musi być jedynie uprzednio objęte zezwoleniem, jak to przewiduje art. 19 regulaminu pracowniczego.
- Osoby, których dotyczy wniosek o przesłuchanie, nie są tymi samymi osobami, w odniesieniu do których Prokuratura Europejska złożyła wniosek o uchylenie ich immunitetu. Wobec tego nie ma sprzeczności w podejściu Prokuratury Europejskiej i w żaden sposób nie wpływa to na immunitet przysługujący innym uczestnikom postępowania.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2403 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-99/25: Skarga wniesiona w dniu 10 lutego 2025 r. - Prokuratura Europejska/Trybunał Obrachunkowy |
Data aktu: | 28/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |