uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania przepisów. Dlatego należy uprościć te wymogi, tak by ograniczyć obciążenie administracyjne i zapewnić spełnianie przez nie celu, który im przyświecał.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 3 wszyscy administratorzy wskaźników referencyjnych, bez względu na znaczenie systemowe tych wskaźników referencyjnych lub wartość instrumentów finansowych lub umów, w których stosuje się te wskaźniki referencyjne jako stopy referencyjne lub jako punkty odniesienia dla wyników, muszą spełniać szereg bardzo szczegółowych wymogów, w tym wymogów w zakresie ich organizacji, zarządzania i konfliktów interesów, jednostek nadzorczych, danych wejściowych, kodeksów postępowania, zgłaszania naruszeń oraz ujawniania informacji na temat zastosowanej metody i ujawniania oświadczeń dotyczących wskaźnika referencyjnego. Te wymogi nałożyły nieproporcjonalne obciążenie regulacyjne na administratorów mniejszych wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli wziąć pod uwagę cele rozporządzenia (UE) 2016/1011, tj. ochronę stabilności finansowej i uniknięcie negatywnych skutków gospodarczych wynikających z niewiarygodności wskaźników referencyjnych. Konieczne jest zatem zmniejszenie tego obciążenia regulacyjnego przez skoncentrowanie się na wskaźnikach referencyjnych o największym znaczeniu gospodarczym dla rynku Unii, tj. na istotnych i kluczowych wskaźnikach referencyjnych, oraz na wskaźnikach, które przyczyniają się do promowania kluczowych polityk Unii, tj. na unijnych wskaźnikach referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźnikach referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego. Z tego powodu zakres stosowania tytułów II, III, IV, V i VI rozporządzenia (UE) 2016/1011 należy ograniczyć do tych konkretnych wskaźników referencyjnych. Niemniej jednak przepisy szczegółowe zawarte w art. 23a, 23b i 23c mają na celu zagwarantowanie pewności prawa i stabilności gospodarczej w przypadku likwidacji wskaźnika referencyjnego, a zatem w dalszym ciągu powinny mieć zastosowanie do wszystkich wskaźników referencyjnych.
(3) Administratorzy, którzy zostaliby wyłączeni z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 w związku ze zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem zmieniającym, a którzy chcą być objęci tymi uregulowaniami, powinni mieć możliwość zwrócenia się do swojego właściwego organu z uzasadnionym wnioskiem o wyznaczenie co najmniej jednego wskaźnika referencyjnego, który administratorzy ci oferują, jako istotnego. Wniosek ten powinien zawierać wystarczające informacje, by właściwy organ mógł ocenić, czy dany wskaźnik referencyjny spełnia wymogi pozwalające na wyznaczenie go jako istotny w ramach sytemu dobrowolnego poddania się przepisom rozporządzenia (UE) 2016/1011. Jeżeli informacje zawarte we wniosku są niedokładne lub wprowadzające w błąd, właściwy organ powinien odmówić wyznaczenia tego wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych, którym zezwolono na dobrowolne poddanie się przepisom rozporządzenia (UE) 2016/1011, powinni spełniać wszystkie wymogi mające zastosowanie do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych określone w tym rozporządzeniu.
(4) Rozporządzenie (UE) 2016/1011 uprawnia Komisję do wyłączenia - na określonych warunkach - walutowych wskaźników referencyjnych spot z zakresu stosowania tego rozporządzenia. Aby unijnym użytkownikom wskaźników referencyjnych zapewnić dostęp do instrumentów zabezpieczających opartych na walutowych wskaźnikach referencyjnych spot w przypadkach, gdy zastosowanie mają kontrole walutowe, należy wprowadzić przepis, zgodnie z którym Komisja powinna wyznaczyć walutowe wskaźniki referencyjne jako wyłączone, gdy odnoszą się one do kursów kasowych waluty państwa trzeciego, do której mają zastosowanie takie kontrole walutowe. Kontrole walutowe zazwyczaj obejmują przepisy o charakterze prawnym lub regulacyjnym, które zakazują swobodnego przeliczania danej waluty na inną lub wprowadzają ograniczenia lub restrykcje w tym zakresie. Różnią się one pod względem konkretnych restrykcji, jakie nakładają, i stale ewoluują. Dlatego przy wykazywaniu, że spełnione zostało odpowiednie kryterium, należy uwzględnić różnorodność i ewolucję kontroli walutowych, aby zapewnić możliwość jego stosowania w praktyce. Aby zapewnić jednolite stosowanie warunków, na podstawie których dany walutowy wskaźnik referencyjny spot powinien zostać wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011, Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia i prowadzenia wykazu wyłączonych wskaźników referencyjnych.
(5) Zgodnie z art. 19d rozporządzenia (UE) 2016/1011 administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych mają obowiązek podejmować starania w celu opracowywania unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej lub unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego. W związku z tym, że egzekwowanie tego przepisu okazało się trudne, należy go uchylić. Uchylenia tego przepisu nie należy jednak rozumieć jako zmniejszenia zaangażowania Unii w realizację celów transformacji klimatycznej i porozumienia paryskiego. A zatem, by promować stosowanie wspólnych norm dotyczących wskaźników referencyjnych związanych z klimatem i zapewnić ich odpowiednie dostarczanie w Unii, zachęca się administratorów wskaźników referencyjnych do opracowywania takich wskaźników referencyjnych w Unii.
(6) Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni monitorować stosowanie w Unii wskaźników referencyjnych, które opracowują, oraz powiadomić odpowiedni właściwy organ lub Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 - w zależności od tego, gdzie dany administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania - gdy zagregowane stosowanie jednego z ich wskaźników referencyjnych osiągnie próg 50 mld EUR określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011. Administratorzy wskaźników referencyjnych często oferują różne warianty wskaźnika referencyjnego, aby zaspokoić szczególne potrzeby użytkowników tych wskaźników referencyjnych, w tym warianty dotyczące okresów zapadalności, walut i obliczania stopy zwrotu. Jeżeli takie warianty istnieją, ich stosowanie należy zagregować.
(7) Aby zapewnić administratorom wskaźników referencyjnych wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów mających zastosowanie do istotnych wskaźników referencyjnych, powinni oni podlegać tym wymogom dopiero po upływie 60 dni roboczych od złożenia takiego powiadomienia. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni ponadto przekazywać odpowiedniemu właściwemu organowi lub ESMA - na ich wniosek - wszelkie informacje niezbędne do oceny zagregowanego stosowania wskaźnika referencyjnego w Unii.
(8) W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego nie powiadomi odpowiedniego właściwego organu lub ESMA o tym, że stosowanie jednego z jego wskaźników referencyjnych osiągnęło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, oraz jeżeli odpowiedni właściwy organ lub ESMA mają wyraźne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że próg ten został osiągnięty, odpowiedni właściwy organ lub ESMA powinny mieć możliwość stwierdzenia, że próg ten został osiągnięty, po uprzednim umożliwieniu administratorowi przedstawienia swojego stanowiska. Takie stwierdzenie powinno wiązać się z nałożeniem na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak w przypadku powiadomienia dokonanego przez administratora wskaźnika referencyjnego. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości nakładania przez właściwe organy lub ESMA sankcji administracyjnych na tych administratorów, którzy nie powiadomią o tym, że jeden z ich wskaźników referencyjnych osiągnął określony próg.
(9) W wyjątkowych przypadkach mogą jednak istnieć wskaźniki referencyjne o zagregowanym stosowaniu poniżej progu określonego w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, które ze względu na szczególną sytuację na rynku danego państwa członkowskiego mają jednak dla tego państwa członkowskiego takie znaczenie, że brak ich wiarygodności miałby wpływ porównywalny z wpływem wskaźnika referencyjnego, którego stosowanie osiągnęło ten próg. A zatem, w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, właściwy organ tego państwa członkowskiego powinien mieć możliwość wyznaczenia takiego wskaźnika referencyjnego jako istotnego na podstawie zestawu kryteriów jakościowych. W przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią, to ESMA - na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy - powinna wyznaczyć taki wskaźnik referencyjny jako istotny.
(10) Aby zapewnić spójność i koordynację krajowych wyznaczeń wskaźników referencyjnych jako istotnych wskaźników referencyjnych, właściwe organy, które zamierzają wyznaczyć wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny konsultować się z ESMA. Z tego samego powodu właściwy organ państwa członkowskiego, który zamierza wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, powinien również skonsultować się z właściwym organem tego innego państwa członkowskiego. W przypadku gdy właściwe organy nie zgadzają się co do tego, który z nich powinien wyznaczyć i nadzorować dany wskaźnik referencyjny, ESMA powinien rozstrzygnąć ten spór zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, może zawsze zawrzeć porozumienia o współpracy w sprawie delegowania zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 z wyznaczającym właściwym organem albo z ESMA.
(11) W celu poszanowania prawa do bycia wysłuchanym właściwy organ lub ESMA powinny, przed wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego, umożliwić administratorowi tego wskaźnika referencyjnego dostarczenie wszelkich użytecznych informacji istotnych dla jego wyznaczenia.
(12) Aby wyznaczenie wskaźnika referencyjnego jako istotnego było jak najbardziej przejrzyste, właściwe organy lub ESMA powinny wydać decyzję o wyznaczeniu określającą powody, dla których ten wskaźnik referencyjny uznaje się za istotny. Właściwe organy powinny opublikować na swojej stronie internetowej decyzję o wyznaczeniu i powiadomić o niej ESMA. Z tych samych powodów, w przypadku gdy ESMA wyznacza wskaźnik referencyjny jako istotny na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy, ESMA powinien opublikować na swojej stronie internetowej decyzję o wyznaczeniu i powiadomić o niej wnioskujący właściwy organ.
(13) Komisja powinna być uprawniona do przyjęcia - po zasięgnięciu opinii ESMA - aktu delegowanego w celu doprecyzowania metody obliczania progu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, kryteriów do oceny, czy stosowanie wskaźnika referencyjnego osiągnęło ten próg, informacji, które należy przekazać ESMA w ramach procesu wyznaczania wskaźnika referencyjnego, który nie osiąga tego progu, oraz kryteriów oceny skutków zaprzestania opracowywania danego wskaźnika referencyjnego. Biorąc pod uwagę przyszłe zmiany cen i zmiany regulacyjne, Komisja powinna ocenić adekwatność progu przed upływem trzech lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego i przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie stosowne sprawozdanie. W przypadku gdy ESMA uzyska informacje o problemach dotyczących progu przed datą przedstawienia sprawozdania lub po tej dacie, oczekuje się, że odpowiednio poinformuje o tym Komisję.
(14) Unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego to szczególne kategorie wskaźników referencyjnych, które określa się na podstawie ich zgodności z przepisami regulującymi ich metodę i ujawnianie powiązanych informacji. Z tego powodu oraz aby zapobiec deklaracjom, które mogłyby skłonić użytkowników do myślenia, że niektóre wskaźniki referencyjne są zgodne ze standardami przypisanymi do tych oznaczeń, konieczne jest poddanie tych wskaźników referencyjnych i ich administratorów, stosownie do przypadku, obowiązkowi rejestracji, uzyskania zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia, oraz nadzorowi.
(15) Podejście regulacyjne do towarowych wskaźników referencyjnych powinno być dostosowane do ich szczególnych właściwości. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych należy traktować tak samo jak inne finansowe wskaźniki referencyjne; powinny one być objęte rozporządzeniem (UE) 2016/1011 tylko wtedy, gdy są istotnymi lub kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi i gdy nie zostały wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia. Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na łatwo dostępnych danych nie mają tych samych właściwości co towarowe wskaźniki referencyjne oparte w większości na danych przekazywanych przez podmioty nieregulowane, a zatem nie powinny one podlegać ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych. Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na danych wejściowych przekazywanych w większości przez podmioty nienadzorowane powinny być objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 zawsze wtedy, gdy ich wartość referencyjna osiąga próg minimalny, aby zapewnić solidność i wiarygodność ich ocen.
(16) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie nadzoru nad istotnymi wskaźnikami referencyjnymi, administratorzy wskaźników referencyjnych, które zostały uznane za istotne, powinni wystąpić w terminie 60 dni roboczych od przyznania tego statusu danym wskaźnikom referencyjnym o zezwolenie lub rejestrację lub - w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim - o zatwierdzenie lub uznanie.
(17) Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które potencjalnie nie są bezpieczne do stosowania w Unii, oraz aby ostrzec potencjalnych użytkowników, właściwe organy i ESMA powinny mieć możliwość wydania ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, że administrator istotnego wskaźnika referencyjnego nie spełnia mających zastosowanie wymogów, w szczególności jeżeli chodzi o spełnienie przez tego administratora obowiązku posiadania zezwolenia, bycia zarejestrowanym, zatwierdzającym lub uznanym w odniesieniu do danego wskaźnika referencyjnego, stosownie do przypadku. Po wydaniu takiego ostrzeżenia podmioty nadzorowane nie powinny już mieć możliwości dodawania nowych odniesień do takich wskaźników referencyjnych lub zestawu wskaźników referencyjnych. Jeżeli wskaźnik referencyjny będący przedmiotem ostrzeżenia jest stosowany w istniejących instrumentach finansowych, umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych, użytkownicy wskaźników referencyjnych powinni w ograniczonym czasie zastąpić ten wskaźnik referencyjny alternatywnym rozwiązaniem. Podobnie, aby zapobiec ryzyku związanemu ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które deklarują zgodność z oznaczeniami związanymi z unijnym wskaźnikiem referencyjnym transformacji klimatycznej i unijnym wskaźnikiem referencyjnym dostosowanym do porozumienia paryskiego, lecz nie są objęte odpowiednim nadzorem, podmioty nadzorowane nie powinny mieć możliwości dodawania nowych odniesień do unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej ani unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego, ani zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli administrator tych wskaźników referencyjnych nie jest wpisany do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych prowadzonego przez ESMA.
(18) Aby uniknąć potencjalnie nadmiernych zakłóceń rynku w następstwie zakazu stosowania wskaźnika referencyjnego, właściwe organy lub ESMA powinny mieć możliwość zezwolenia na tymczasowe dalsze stosowanie takiego wskaźnika referencyjnego. Aby uwzględnić zróżnicowany wpływ zaprzestania stosowania takiego wskaźnika referencyjnego, jak również różny stopień złożoności działań w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania alternatywnego, właściwe organy lub ESMA powinny określić - w każdym indywidualnym przypadku - okres, w trakcie którego stosowanie tego wskaźnika referencyjnego jest nadal dozwolone, mając na uwadze szczególne okoliczności, w tym stopień i sposób wykorzystania tego wskaźnika. Aby zapewnić inwestorom końcowym wystarczający poziom przejrzystości i ochrony, użytkownicy tych wskaźników referencyjnych, które są przedmiotem ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, powinni określić odpowiednie rozwiązanie alternatywne dla tych wskaźników referencyjnych w terminie sześciu miesięcy od opublikowania tego publicznego ogłoszenia lub w inny sposób zapewnić, aby klienci byli odpowiednio informowani o braku alternatywnego wskaźnika referencyjnego.
(19) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011 uznanie administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim stanowi tymczasowy środek dostępu do rynku Unii do czasu przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej równoważności. Z uwagi na bardzo ograniczoną liczbę wskaźników referencyjnych z państw trzecich, które to wskaźniki są objęte decyzjami dotyczącymi równoważności, takie uznanie powinno stać się stałym środkiem dostępu do rynku Unii w przypadku takich administratorów wskaźników referencyjnych.
(20) Administratorzy wskaźników referencyjnych mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, którzy mają dostęp do rynku Unii w ramach systemu uznawania, są obecnie nadzorowani centralnie przez ESMA. Dostosowanie nadzoru w ramach kompetencji ESMA zarówno w odniesieniu do systemu zatwierdzania, jak i systemu uznawania zapewniłoby równe traktowanie wszystkich administratorów z państw trzecich. Umożliwiłoby też ustanowienie ESMA jako jedynego odpowiedniego partnera w Unii dla administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, dzięki czemu zwiększyłaby się efektywność i skuteczność współpracy transgranicznej.
(21) Wskaźniki referencyjne objęte decyzją dotyczącą równoważności uznaje się za regulowane i nadzorowane na poziomie równoważnym do tego, jakiemu podlegają unijne wskaźniki referencyjne. Obowiązek wystąpienia o zatwierdzenie lub uznanie nie powinien zatem mieć zastosowania do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, którzy korzystają z decyzji dotyczącej równoważności.
(22) W interesie przejrzystości i w celu zapewnienia pewności prawa właściwe organy, które wyznaczają wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny określić potencjalne ograniczenia stosowania, które pojawiają się w przypadku, gdy administrator takiego wskaźnika referencyjnego nie uzyska zezwolenia lub nie zostanie zarejestrowany lub też nie spełni wymogów zatwierdzenia lub uznania, stosownie do przypadku.
(23) Użytkownicy wskaźników referencyjnych polegają na przejrzystości w odniesieniu do statusu regulacyjnego wskaźników referencyjnych, które stosują lub zamierzają stosować. W związku z tym ESMA powinien wprowadzić do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych te wskaźniki referencyjne, które podlegają najbardziej szczegółowym wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) 2016/1011 ze względu na to, że ich stosowanie w Unii przekracza ustalony próg dla istotnych wskaźników referencyjnych, ze względu na to, że zostały wyznaczone jako istotne przez krajowy właściwy organ lub ESMA lub ze względu na to, że są kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi. Z tego samego powodu ESMA powinien również wprowadzić do tego rejestru unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego opracowywane przez administratorów, którzy posiadają zezwolenie lub zostali zarejestrowani. Ponadto ESMA powinien też wprowadzić do rejestru wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których właściwy organ lub ESMA wydały publiczne ogłoszenie zakazujące dalszego stosowania tych wskaźników referencyjnych. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie użytkowników, wszystkie takie informacje powinny być także łatwo dostępne w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 5 .
(24) Aby zwiększyć przejrzystość w zakresie stosowania wskaźników referencyjnych w Unii, administratorów wskaźników referencyjnych zachęca się - ale nie zobowiązuje - do uzyskania identyfikatora podmiotu prawnego (LEI), a także międzynarodowego kodu identyfikującego papier wartościowy (kodu ISIN) dla opracowywanych przez nich wskaźników referencyjnych. Gdy administratorzy uzyskają LEI lub ISIN, należy je zgłosić odpowiednim właściwym organom i wpisać do rejestru ESMA. Gdy administratorzy wskaźników referencyjnych zgłoszą te identyfikatory do właściwych organów lub ESMA, ESMA powinien wpisać je do swojego rejestru. Aby promować dostęp do LEI i ISIN oraz korzystanie z nich, oczekuje się, że podmioty odpowiedzialne za ich wydawanie będą wykonywać to zadanie w sposób sprawiedliwy i niedyskryminujący.
(25) Aby zapewnić płynne przejęcie przez ESMA zadań w zakresie nadzoru, należy przedsięwziąć środki umożliwiające zarówno przekazanie nadzoru nad administratorami zatwierdzającymi wskaźniki referencyjne z państw trzecich, którzy obecnie są pod nadzorem właściwego organu państwa członkowskiego, jak również przekazanie wniosków o zatwierdzenie otrzymanych zbyt późno, by właściwe organy były w stanie podjąć decyzję w sprawie wniosków przed datą przekazania nadzoru.
(26) Aby ESMA mógł skutecznie wykonywać swoje uprawnienia nadzorcze, musi on być w stanie podejmować środki nadzorcze również w przypadku niepodjęcia współpracy lub niepoddania się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli. W związku z tym ESMA powinien mieć możliwość przyjmowania decyzji o nałożeniu grzywny w takich przypadkach.
(27) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2089 6 wszystkie wskaźniki referencyjne inne niż wskaźniki referencyjne stóp procentowych i walutowe wskaźniki referencyjne objęto zasadami przejrzystości w odniesieniu do tego, czy i w jaki sposób wskaźniki referencyjne uwzględniają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego; wprowadzono w nim też dwie kategorie wskaźników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego, które są objęte wymogiem zgodności z dalszymi minimalnymi standardami określonymi w prawie Unii, a mianowicie unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego. Aby utrzymać wysoki poziom przejrzystości w odniesieniu do deklaracji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego oraz odpowiedni poziom ochrony użytkowników, administratorzy wskaźników referencyjnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 powinni - w odniesieniu do każdego wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, którymi administrują i w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego w dokumentacji prawnej lub marketingowej - w dalszym ciągu ujawniać niezbędne informacje. Aby zapobiec obchodzeniu obowiązku ujawniania informacji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego przez administratorów wskaźników referencyjnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011, wszyscy administratorzy opracowujący wskaźniki referencyjne w ramach tej samej grupy powinni podlegać tym samym wymogom dotyczącym ujawniania informacji. Do dnia 30 czerwca 2029 r. Komisja, po zasięgnięciu opinii ESMA, powinna przygotować sprawozdanie służące ocenie, czy obecny zakres wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego i które podlegają wymogom dotyczącym ujawniania informacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011, jest odpowiedni i czy umożliwia on użytkownikom tych wskaźników referencyjnych odpowiednie przestrzeganie nałożonych na nich wymogów dotyczących ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby zapewnić spójność w zakresie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem, sprawozdanie to powinno również ocenić, czy treść informacji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego ujawnianych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 jest spójna z treścią informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem ujawnianych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 7 i z odpowiednimi wytycznymi ESMA. Do sprawozdania tego należy dołączyć, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.
(28) Aby zapewnić płynne przejście do stosowania przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem zmieniającym, istniejące rejestracje, zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia dotyczące administratorów obecnie nadzorowanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 pozostaną ważne przez 9 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego. Okres ten powinien dać właściwym organom
i ESMA wystarczający czas na podjęcie decyzji, czy obecnie nadzorowanych administratorów należy uznać za administratorów wskaźników referencyjnych wyznaczonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem zmieniającym. W takim przypadku administratorzy uprzednio posiadający zezwolenie, zarejestrowani, zatwierdzający lub uznani lub administratorzy wskaźników referencyjnych, które zostały wyznaczone na wniosek, powinni móc zachować poprzedni status bez konieczności występowania o niego ponownie. Administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych powinni w każdym przypadku móc zachować status posiadających zezwolenie, zarejestrowanych, zatwierdzających lub uznanych administratorów wskaźników referencyjnych. W przypadku niewyznaczenia, osoby lub podmioty posiadające zezwolenie, zarejestrowane, uznane lub zatwierdzone powinny mieć pewność prawa co do tego, że okres wyznaczenia upłynął i że ich imiona i nazwiska lub nazwy można bezpiecznie wykreślić z rejestru ESMA, przy czym podmioty nadzorowane będą mogły nadal stosować te indeksy. Fakt niewyznaczenia w trakcie tego 9-miesięcznego okresu oznacza też, że właściwy organ nie jest już zobowiązany do utrzymania istniejącego zezwolenia, rejestracji, uznania lub zatwierdzenia.
(29) Aby umożliwić dalsze stosowanie walutowych wskaźników referencyjnych spot do czasu przeprowadzenia przez Komisję wymaganych konsultacji publicznych i przyjęcia przez nią aktu wykonawczego w celu wyłączenia w razie potrzeby pewnych wskaźników referencyjnych, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania wszelkich ograniczeń w wykorzystywaniu walutowych wskaźników referencyjnych spot opracowywanych przez administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią.
(30) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1011.
(31) Aby zapewnić właściwym organom i ESMA niezbędny czas na zebranie informacji na temat potencjalnych istotnych wskaźników referencyjnych oraz na dostosowanie istniejącej infrastruktury do nowych ram przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2428 |
Rodzaj: | Stanowisko |
Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 1/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu stosowania przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych Przyjęte przez Radę w dniu 24 marca 2025 r. |
Data aktu: | 25/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 25/04/2025 |