Stanowisko Rady (UE) nr 2/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 Przyjęte przez Radę dnia 24 marca 2025 r.

Stanowisko Rady (UE) nr 2/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 Przyjęte przez Radę dnia 24 marca 2025 r.
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/2430)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dokładne, aktualne, wiarygodne i porównywalne statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w Unii są wymagane do celów opracowywania, wdrażania i oceny polityk Unii, w szczególności tych dotyczących spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz europejskiej strategii zatrudnienia, a także w kontekście zasad Europejskiego filaru praw socjalnych. Statystyki te są również istotne w kontekście europejskiego semestru, Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych oraz Planu działania na rzecz gospodarki społecznej. Są również ważne dla wypełniania przez Unię jej zadań wynikających z Traktatów.

(2) Zapobieganie zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowanie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1176/2011 3  oraz monitorowanie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 4  wymaga dokładnych informacji dotyczących zmian godzinowych kosztów pracy i poziomów wynagrodzeń, zasięgu układów zbiorowych dotyczących płac oraz odsetka pracowników objętych wynagrodzeniem minimalnym w państwach członkowskich.

(3) Europejski Bank Centralny wykorzystuje europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w kontekście jednolitej polityki pieniężnej, w szczególności statystyki dotyczące zmian kosztów pracy i wzrostu płac. Z tego względu konieczne są dokładne, aktualne, wiarygodne i porównywalne unijne statystyki dotyczące zmian kosztów pracy.

(4) Należy rozszerzyć zakres podmiotowy statystyk dotyczących wolnych miejsc pracy oraz poprawić aktualność indeksu kosztów zatrudnienia, ponieważ oba te wskaźniki są wymienione wśród podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych w komunikacie Komisji z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie statystyk w strefie euro "W kierunku usprawnionych metod w zakresie statystyk i wskaźników dla strefy euro" potrzebnych do monitorowania polityki pieniężnej i gospodarczej.

(5) Dostęp do odpowiedniej ilości danych wstecznych jest ważny do celów analitycznych, aby umożliwić ocenę indeksów kosztów zatrudnienia na przestrzeni czasu.

(6) Aby wdrożyć definicję przedsiębiorstwa społecznego, ważne jest przeprowadzenie studiów wykonalności i badań pilotażowych w celu uzyskania konkretnych danych dotyczących przedsiębiorstw społecznych.

(7) Konieczna jest podstawa prawna regulująca przekazywanie rocznych danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć na potrzeby monitorowania celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy 2030 Narodów Zjednoczonych, w szczególności celu 5 "Równość płci".

(8) Do wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy, jak opisano w dyrektywie 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , potrzebne są porównywalne dane dotyczące wynagrodzeń otrzymywanych przez mężczyzn i kobiety. Aby wzmocnić stosowanie zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, art. 31 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 6  zobowiązuje państwa członkowskie do terminowego dostarczania Komisji co roku aktualnych danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć. Obowiązek ten należy uzupełnić odpowiednimi koniecznymi ramami statystycznymi w zakresie zestawiania i przekazywania danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć; ramy te powinny obejmować tematy szczegółowe, częstotliwość przekazywania danych, okresy referencyjne oraz termin przekazywania danych.

(9) Pojęcie luki płacowej ze względu na płeć zdefiniowano w dyrektywie (UE) 2023/970. Definicję tę należy dostosować do celów opracowywania i przekazywania danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć na podstawie niniejszego rozporządzenia. W szczególności pojęcie "pracownik" obejmuje osoby pozostające w stosunku pracy, w tym otrzymujących wynagrodzenie stażystów i praktykantów.

(10) Aby uzupełnić obraz różnic w wynagrodzeniach, Komisja (Eurostat) powinna co cztery lata opracowywać statystyki dotyczące całkowitego rocznego i miesięcznego wynagrodzenia, obejmujące wszystkie jego składniki, w odniesieniu do pracowników płci męskiej i żeńskiej, w oparciu o dane na temat struktury wynagrodzeń.

(11) Luka emerytalna ze względu na płeć to względna różnica między średnimi emeryturami brutto uzyskiwanymi przez kobiety i mężczyzn. Luka ta bierze się z różnego przebiegu kariery, które w przypadku kobiet charakteryzują się niższym wynagrodzeniem, krótszymi i przerwanymi karierami zawodowymi oraz mniejszą liczbą przepracowanych godzin. W rezultacie w późniejszym okresie życia kobiety są bardziej zagrożone ubóstwem. Dane zbierane w kontekście statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w odniesieniu do struktury wynagrodzeń, luki płacowej ze względu na płeć i struktury kosztów pracy mogą się też przyczynić do lepszego zrozumienia luki emerytalnej ze względu na płeć w państwach członkowskich.

(12) Aby uprościć obowiązujące prawodawstwo oraz wspierać harmonizację zakresu, pojęć, definicji oraz sprawozdawczości dotyczącej jakości, niniejsze rozporządzenie powinno objąć wszystkie europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw. Należy zatem uchylić rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 7  oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 8  i (WE) nr 453/2008 9  oraz zastąpić je niniejszym rozporządzeniem.

(13) Istotne jest, aby statystyki zbierane na podstawie niniejszego rozporządzenia spełniały kryteria jakościowe określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 10 . Precyzja statystyczna jest ważną miarą jakości danych pozyskiwanych z prób. W związku z tym konieczne jest określenie docelowych poziomów precyzji, do których należy dążyć przy określaniu schematów doboru próby w państwach członkowskich. Ponadto do celów sprawozdawczości dotyczącej jakości Komisja (Eurostat) powinna uwzględnić w swoich wytycznych odnoszących się do sprawozdawczości dotyczącej jakości, w jaki sposób można dalej poprawiać jakość statystyk opracowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie mogą stosować innowacyjne techniki zbierania danych, takie jak pozyskiwanie danych ze stron internetowych (web scraping). Dane zbierane za pomocą tych technik powinny być zgodne z mającymi zastosowanie wymogami jakości.

(14) W niniejszym rozporządzeniu należy wziąć pod uwagę nowe potrzeby, które pojawiły się wraz z rozwojem Unii i strefy euro, o ile przepisy niniejszego rozporządzenia nie nakładają znaczących dodatkowych kosztów lub obciążeń dla respondentów lub krajowych organów statystycznych.

(15) Aby ograniczyć administracyjne i finansowe obciążenie dla przedsiębiorstw, w szczególności przedsiębiorstw społecznych, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i mikroprzedsiębiorstw, krajowe organy statystyczne powinny rozważyć wykorzystywanie wszystkich dostępnych źródeł administracyjnych, innowacyjnych oraz innych źródeł, których głównym celem nie jest dostarczanie statystyk, do zastąpienia lub uzupełnienia badań statystycznych, podlegającym wymogom jakości dla statystyki publicznej. Najnowsze osiągnięcia technologiczne i cyfrowe mogą się przyczynić do realizacji tego celu.

(16) Krajowe organy statystyczne powinny uwzględniać zasadę opłacalności i unikania nadmiernych obciążeń dla podmiotów gospodarczych. Aby w jak największym stopniu zmniejszyć obciążenia sprawozdawcze przedsiębiorstw, państwa członkowskie powinny dążyć do odpowiedniej wymiany odnośnych danych między organami, bez uszczerbku dla poufności danych statystycznych.

(17) Zmniejszenie obciążenia respondentów jest równie ważne jak uwzględnianie nowych potrzeb w zakresie danych przy tworzeniu statystyk europejskich. Komisja (Eurostat) powinna regularnie dokonywać przeglądu wykorzystywania i użyteczności danych oraz zaprzestać stosowania zmiennych i tematów szczegółowych, jeżeli nie są one już uzasadnione odpowiednimi potrzebami użytkowników.

(18) Należy stale udoskonalać ramy regulujące statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw. Obejmuje to aspekty jakości danych, a także zmniejszanie nadmiernych obciążeń ekonomicznych. Należy jednak odpowiednio przetestować nowe metody i procedury, zanim zostaną one włączone do codziennej działalności krajowych organów statystycznych. W tym celu Komisja (Eurostat) i krajowe organy statystyczne powinny przeprowadzić studia wykonalności i badania pilotażowe. Takie studia i badania powinny być przeprowadzane z inicjatywy Komisji, a udział w nich powinien być dobrowolny dla krajowych organów statystycznych. Aby wyciągnąć właściwe wnioski, Komisja i krajowe organy statystyczne powinny dokładnie przeanalizować wyniki tych studiów i badań. Analizę należy udostępnić społeczności statystycznej i szerokiemu gronu odbiorców.

(19) W celu zwiększenia efektywności procesów tworzenia statystyk rynku pracy oraz zmniejszenia obciążenia statystycznego respondentów, krajowe organy statystyczne powinny mieć prawo do szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszystkich krajowych danych administracyjnych, danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych i innych źródeł oraz do korzystania z nich, a także do włączenia ich do statystyk w zakresie niezbędnym do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009.

(20) Dane będące w posiadaniu podmiotów prywatnych odnoszą się do ogromnej ilości danych uzyskanych przez prywatnych posiadaczy danych w wyniku prowadzonej działalności, które mogłyby być wykorzystywane przez organy statystyczne do tworzenia statystyki publicznej. Mogłyby obejmować między innymi dane będące w posiadaniu organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

(21) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do ochrony danych poufnych, w tym danych osobowych.

(22) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia wysokiej jakości statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na spójność i porównywalność możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(23) W celu zmiany wykazu tematów szczegółowych, które muszą być objęte danymi statystycznymi rynku pracy dotyczącymi przedsiębiorstw, oraz uzupełnienia niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do tymczasowego tworzenia dodatkowych danych dla zaspokojenia dodatkowych potrzeb w zakresie danych statystycznych, których nie można zaspokoić w inny sposób, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 11 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(24) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do określenia elementów w odniesieniu do każdego tematu, który ma być objęty danymi statystycznymi rynku pracy dotyczącymi przedsiębiorstw. Podobnie należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów wykonawczych w celu określenia praktycznych ustaleń dotyczących raportów jakości i ich treści oraz przyznawania odstępstw państwom członkowskim, w przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia lub aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na jego podstawie wymaga wprowadzenia istotnych zmian w krajowym systemie statystycznym państwa członkowskiego. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 12 .

(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 13  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 września 2023 r.

(26) W celu zapewnienia odpowiedniego wykonania niniejszego rozporządzenia w państwach członkowskich konieczny jest upływ co najmniej 12 miesięcy po dniu jego wejścia w życie przed pierwszym zbieraniem danych.

(27) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla rozporządzeń (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725 14  oraz dyrektywy 2002/58/WE 15  Parlamentu Europejskiego i Rady. Te rozporządzenia i dyrektywy - w ich odpowiednich zakresach stosowania - mają zastosowanie do przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Aby zagwarantować zabezpieczenia przyjęte na podstawie art. 89 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 13 rozporządzenia (UE) 2018/1725, preferowane jest, aby do przetwarzania, udostępniania i archiwizowania danych osobowych do celów statystycznych na podstawie niniejszego rozporządzenia w pierwszej kolejności wykorzystywane były dane zanonimizowane lub pseudonimizowane.

(28) Skonsultowano się z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wspólne ramy prawne opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii.

Artykuł  2

Definicje

Do celów rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"jednostka statystyczna" oznacza podmiot, którego dotyczą zbierane dane i opracowywane statystyki;
2)
"przedsiębiorstwo" oznacza najmniejszą kombinację jednostek prawnych zdefiniowanych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 16 , w tym producentów nierynkowych oraz inne jednostki instytucjonalne należące do sektora instytucji rządowych i samorządowych;
3)
"przedsiębiorstwo społeczne" oznacza podmiot prawa prywatnego, który może być ustanowiony w różnych formach prawnych i który dostarcza towary i świadczy usługi na rynku w sposób przedsiębiorczy oraz zgodnie z zasadami i cechami gospodarki społecznej, a uzasadnieniem jego działalności komercyjnej są cele społeczne lub środowiskowe;
4)
"jednostka lokalna" oznacza przedsiębiorstwo lub jego część, znajdujące się w miejscu geograficznie określonym, jak zdefiniowano w rozporządzeniu (EWG) nr 696/93;
5)
"przedsiębiorstwo będące rezydentem" oznacza przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą wnoszące wkład do produktu krajowego brutto (PKB), jak określono w rozdziale 1 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 17 ;
6)
"jednostka lokalna będąca rezydentem" oznacza jednostkę lokalną, która prowadzi działalność gospodarczą wnoszącą wkład do PKB, jak określono w rozdziale 1 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013;
7)
"pracownik" oznacza osobę niezależnie od obywatelstwa, miejsca zamieszkania lub długości okresu pracy w państwie członkowskim, która pozostaje z pracodawcą w bezpośrednim stosunku pracy nawiązanym na podstawie formalnej umowy lub nieformalnego porozumienia oraz otrzymuje wynagrodzenie, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny) lub czas trwania umowy lub porozumienia (określony lub nieokreślony, w tym sezonowy); wynagrodzenie pracownika może przybrać formę wynagrodzenia godzinowego lub miesięcznego oraz obejmuje premie, wynagrodzenie za pracę na akord i pracę w systemie zmianowym, dodatki, opłaty, prowizje i wynagrodzenie w naturze;
8)
"pracodawca" oznacza przedsiębiorstwo lub jednostkę lokalną, które pozostają w bezpośrednim stosunku pracy nawiązanym z pracownikiem na podstawie formalnej umowy lub nieformalnego porozumienia;
9)
"dziedzina" oznacza jeden lub większą liczbę zbiorów danych obejmujących określone tematy;
10)
"temat" oznacza treść informacji, które mają zostać opracowane, przy czym każdy temat obejmuje co najmniej jeden temat szczegółowy;
11)
"temat szczegółowy" oznacza szczegółową treść informacji, które mają zostać opracowane w związku z danym tematem, przy czym każdy temat szczegółowy obejmuje co najmniej jedną zmienną;
12)
"zmienna" oznacza cechę jednostki lub zbioru jednostek, która może przyjmować różne wartości;
13)
"podział" oznacza z góry określony, dyskretny, wyczerpujący zbiór wzajemnie wykluczających się wartości, które mogą być przypisane do zmiennej charakteryzującej jednostki statystyczne;
14)
"dane jednostkowe" oznaczają niezagregowane obserwacje lub pomiary cech dotyczące poszczególnych jednostek statystycznych, bez bezpośredniego identyfikatora;
15)
"dane zagregowane" oznaczają dane dotyczące zbioru wielu jednostek statystycznych;
16)
"populacja statystyczna" oznacza zbiór jednostek statystycznych, w odniesieniu do których wymagane są informacje;
17)
"operat losowania" oznacza wykaz, mapę lub inną specyfikację jednostek, określające populację statystyczną, która ma zostać zbadana w całości lub podlegać doborowi próby;
18)
"próba" oznacza podzbiór operatu losowania, którego elementy wybiera się w oparciu o proces o znanym prawdopodobieństwie wyboru, zaprojektowany tak, aby umożliwiał obliczanie wiarygodnych oszacowań odnoszących się do populacji statystycznej;
19)
"respondent" oznacza jednostkę, która przekazuje dane;
20)
"badanie statystyczne" oznacza zbieranie danych od próby respondentów, które przy użyciu odpowiednich metod statystycznych mogą być uogólniane na populację statystyczną;
21)
"dane administracyjne" oznaczają dane generowane przez źródło niestatystyczne, zwykle należący do organu publicznego rejestr, którego głównym celem nie jest dostarczanie statystyk;
22)
"inne źródła" oznaczają dane pochodzące ze źródeł innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 lit. a), b) i c), takich jak strony internetowe i bazy danych, których głównym celem nie jest dostarczanie statystyki publicznej;
23)
"klasyfikacja statystyczna" oznacza uporządkowany wykaz, z co najmniej jednym poziomem szczegółowości, powiązanych, ale wzajemnie wykluczających się kategorii stosowanych do strukturyzowania informacji w danej dziedzinie statystycznej według ich podobieństwa;
24)
"okres referencyjny" oznacza przedział czasowy, do którego odnoszą się statystyki;
25)
"metadane" oznaczają informacje, które są potrzebne do wykorzystywania i interpretowania statystyk i które opisują dane w ustrukturyzowany sposób;
26)
"wstępnie sprawdzone dane" oznaczają dane zweryfikowane przez państwa członkowskie w oparciu o wspólne reguły walidacji danych;
27)
"raport jakości" oznacza sprawozdanie zawierające informacje o jakości produktu lub procesu statystycznego;
28)
"luka płacowa ze względu na płeć" oznacza różnicę między średnim godzinowym wynagrodzeniem brutto pracowników płci męskiej i żeńskiej wyrażoną w ujęciu procentowym w stosunku do średniego godzinowego wynagrodzenia brutto pracowników płci męskiej.
Artykuł  3

Źródła i metody

1. 
Państwa członkowskie korzystają z jednego z następujących źródeł danych lub ich połączenia, pod warunkiem że umożliwiają one tworzenie statystyk spełniających wymogi jakości określone w art. 7:
a)
badania statystyczne lub inne sposoby zbierania danych statystycznych;
b)
dane administracyjne;
c)
dane udostępniane przez prywatnych posiadaczy danych;
d)
inne źródła.
2. 
Państwa członkowskie i Komisja (Eurostat) starają się korzystać z innowacyjnych metod i źródeł danych w celu poprawy statystyk opracowywanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zmniejszenia obciążenia respondentów, pod warunkiem że te metody i źródła umożliwiają tworzenie statystyk spełniających wymogi jakości określone w art. 7.
3. 
W przypadku gdy wniosek przedłożony prywatnemu posiadaczowi danych przez krajowy urząd statystyczny lub Komisję (Eurostat) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 dotyczy danych osobowych, wniosek ten musi ograniczać się do kategorii danych osobowych objętych dziedzinami i tematami określonymi w art. 4 niniejszego rozporządzenia.
4. 
W badaniach statystycznych stosowanych do celów statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw wykorzystuje się próby reprezentatywne dla populacji statystycznej. Próby przedsiębiorstw lub jednostek lokalnych wybiera się z krajowych statystycznych rejestrów przedsiębiorstw opisanych w art. 8 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 18 .
5. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) raporty jakości, o których mowa w art. 7 ust. 4, zawierające szczegółowe informacje dotyczące wykorzystanych źródeł i metod.
Artykuł  4

Wymogi dotyczące danych

1. 
Statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw obejmują następujące dziedziny i tematy:
a)
wynagrodzenia:
(i)
struktura wynagrodzeń;
(ii)
luka płacowa ze względu na płeć;
b)
koszty pracy:
(i)
struktura kosztów pracy;
(ii)
indeks kosztów zatrudnienia;
c)
popyt na pracę:
(i)
wolne miejsca pracy.

Tematy: "Indeks kosztów zatrudnienia", o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b) ppkt (ii), oraz "Wolne miejsca pracy", o którym mowa w akapicie pierwszym lit. c) ppkt (i), obejmują dotyczące ich wczesne szacunki, o których mowa w art. 5.

2. 
Dla każdego tematu wymienionego w ust. 1 określa się w załączniku tematy szczegółowe, ich częstotliwość, okresy referencyjne, w tym pierwszy okres referencyjny i terminy przekazywania.
3. 
Zgodnie z art. 12 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany wykazu tematów szczegółowych określonych w załączniku. W przypadku gdy akt delegowany wprowadza nowy temat szczegółowy, może on również obejmować częstotliwość, okresy referencyjne i terminy przekazywania. Akty delegowane przyjmuje się co najmniej 18 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego okresu referencyjnego.
4. 
Przy wykonywaniu uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych na podstawie ust. 3, Komisja zapewnia, aby:
a)
akty delegowane w żadnym przypadku nie nakładały znaczących dodatkowych kosztów ani obciążenia na państwa członkowskie ani na respondentów;
b)
przed przyjęciem jakiegokolwiek aktu delegowanego przeprowadzono studia wykonalności lub badania pilotażowe określone w art. 8, a ich wyniki zostały należycie ocenione i uwzględnione.

Studia i badania, o których mowa w ust. 4 lit. b), finansuje się zgodnie z art. 9.

5. 
Dane przekazuje się Komisji (Eurostatowi) w formie danych zagregowanych, z wyjątkiem tematu "Struktura wynagrodzeń", o którym mowa w ust. 1 lit. a) ppkt (i), w przypadku którego przekazuje się dane jednostkowe dotyczące poszczególnych pracowników i jednostek lokalnych.
6. 
Państwa członkowskie przekazują wstępnie sprawdzone dane i metadane w formacie technicznym określonym przez Komisję (Eurostat) dla każdego zbioru danych. Do przekazywania danych Komisji (Eurostatowi) wykorzystuje się usługi pojedynczego punktu wprowadzania danych.
7. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające dla każdego tematu następujące elementy:
a)
wykaz i opis zmiennych oraz ich specyfikacje techniczne;
b)
klasyfikacje statystyczne i podziały, przy czym podziały geograficzne nie mogą być niższe niż poziom NUTS1;
c)
docelowe poziomy precyzji;
d)
metadane, które mają być przekazywane z taką samą częstotliwością, za te same okresy referencyjne i w tych samych terminach, jak dane, do których się odnoszą.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 13 ust. 2, nie później niż 18 miesięcy przed rozpoczęciem danego okresu referencyjnego, z wyjątkiem pierwszego okresu referencyjnego określonego w załączniku, w przypadku którego zastosowanie ma termin 12 miesięcy. Akt wykonawczy dotyczący tematu "Struktura wynagrodzeń" przyjmuje się przed dniem 1 września 2025 r. w odniesieniu do pierwszego okresu referencyjnego rozpoczynającego się w 2026 r. Komisja zapewnia, aby akty wykonawcze przyjmowane na podstawie niniejszego ustępu były zgodne z zasadą proporcjonalności i nie nakładały znaczących dodatkowych kosztów lub obciążeń na państwa członkowskie ani na przedsiębiorstwa.

8. 
Przed jakąkolwiek modyfikacją podziałów danych, o których mowa w ust. 7 akapit pierwszy lit. b) niniejszego artykułu, przeprowadza się studia wykonalności lub badania pilotażowe określone w art. 8, a ich wyniki należycie się ocenia i uwzględnia.
9. 
Zgodnie z art. 12 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych uzupełniających niniejsze rozporządzenie przez określenie informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie przez okres nieprzekraczający 3 lat odniesienia, w przypadku gdy w zakresie niniejszego rozporządzenia wytworzenie dodatkowych danych uznaje się za niezbędne do zaspokojenia dodatkowych potrzeb w zakresie danych statystycznych, których nie można zaspokoić w inny sposób.

W szczególności akty delegowane, o których mowa w niniejszym ustępie, nie mogą skutkować obowiązkiem przeprowadzenia nowego badania statystycznego dotyczącego przedsiębiorstw.

W tych aktach delegowanych określa się:

a)
tematy szczegółowe, które należy uwzględnić zgodnie z niniejszym ustępem, związane z dziedzinami i tematami określonymi w art. 4 oraz przyczyny takich dodatkowych potrzeb w zakresie danych statystycznych;
b)
częstotliwość, okresy referencyjne i terminy przekazywania danych.

Akty delegowane, o których mowa w niniejszym ustępie, nie mają zastosowania do okresów referencyjnych przed 2029 r. i przewidują co najmniej dwa lata między każdym dodatkowym wytworzeniem danych, począwszy od terminu przekazania danych z ostatniego wytworzenia dodatkowych danych.

W tym celu przed przyjęciem aktów delegowanych prowadzi się studia wykonalności lub badania pilotażowe określone w art. 8, a ich wyniki należycie się ocenia i uwzględnia.

Studia i badania, o których mowa w akapicie piątym niniejszego ustępu, finansuje się zgodnie z art. 9.

10. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu określenia dodatkowych informacji, o których mowa w ust. 9, oraz metadanych. W tych aktach wykonawczych określa się, w stosownych przypadkach, następujące elementy techniczne:
a)
wykaz i opis zmiennych oraz ich specyfikacje techniczne;
b)
klasyfikacje statystyczne i podziały, przy czym podziały geograficzne nie mogą być niższe niż poziom NUTS1;
c)
szczegółowe specyfikacje objętych jednostek statystycznych;
d)
docelowe poziomy precyzji;
e)
metadane, które mają być przekazywane.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 13 ust. 2, nie później niż 18 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego okresu referencyjnego.

W tym celu przed przyjęciem aktów wykonawczych prowadzi się studia wykonalności lub badania pilotażowe określone w art. 8, a ich wyniki należycie się ocenia i uwzględnia.

Artykuł  5

Wczesne szacunki

1. 
Wczesne szacunki dotyczące indeksu kosztów zatrudnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (ii), oraz wolnych miejsc pracy, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) ppkt (i), przekazywane są:
a)
przez państwa członkowskie, których roczna liczba pracowników stanowi ponad 3 % łącznej liczby pracowników w Unii w każdym z 3 ostatnich lat; oraz
b)
przez państwa członkowskie strefy euro, których roczna liczba pracowników stanowi ponad 3 % łącznej liczby pracowników w strefie euro w każdym z 3 ostatnich lat.
2. 
Odsetek pracowników w łącznej liczbie pracowników w Unii i w strefie euro, o którym mowa w ust. 1, ocenia Komisja (Eurostat) na podstawie dostępnych rocznych danych z badania aktywności ekonomicznej ludności Unii Europejskiej.
3. 
W przypadku jakiejkolwiek zmiany w wykazie państw członkowskich, których roczna liczba pracowników przekracza progi, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), Komisja (Eurostat) powiadamia państwo lub państwa członkowskie, których to dotyczy, w terminie 6 miesięcy po zakończeniu okresu zastosowanego w ocenie progu 3 %. Jeżeli zaktualizowane odsetki pracowników wynoszą mniej niż wartości progowe, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), państwo członkowskie, którego to dotyczy, może zaprzestać przekazywania wczesnych szacunków, począwszy od kwartału odniesienia pierwszego roku kalendarzowego następującego po dniu powiadomienia. Jeżeli zaktualizowane odsetki pracowników przekraczają te wartości progowe, państwo członkowskie, którego to dotyczy, przekazuje wczesne szacunki, począwszy od pierwszego kwartału referencyjnego trzeciego roku kalendarzowego następującego po dniu powiadomienia.
Artykuł  6

Jednostki statystyczne i populacja statystyczna

1. 
Na podstawie niniejszego rozporządzenia opracowuje się statystyki w odniesieniu do co najmniej jednej z następujących jednostek statystycznych:
a)
przedsiębiorstwa;
b)
jednostki lokalne;
c)
pracownicy.
2. 
W przypadku tematu "Indeks kosztów zatrudnienia", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (ii), oraz tematu "Wolne miejsca pracy", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) ppkt (i), populacja statystyczna obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa będące rezydentami lub wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego spełniające następujące warunki:
a)
ich główna działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 19 , z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne"; oraz
b)
zatrudniają co najmniej jednego pracownika.
3. 
W przypadku tematu "Struktura wynagrodzeń", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (i), oraz tematu "Luka płacowa ze względu na płeć", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), w przypadku danych dotyczących pracodawcy populacja statystyczna obejmuje wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego spełniające następujące warunki:
a)
ich działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE, z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne", oraz wszelkich danych w ramach sekcji "Administracja publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe ubezpieczenia społeczne" związanych z obroną i bezpieczeństwem narodowym, uznanych za poufne w państwie członkowskim zgodnie z jego prawem krajowym; oraz
b)
zatrudniają co najmniej jednego pracownika.

W przypadku tematów "Struktura wynagrodzeń" oraz "Luka płacowa ze względu na płeć" w przypadku danych dotyczących pracowników populacja statystyczna obejmuje wszystkich pracowników, których jednostka lokalna należy do populacji statystycznej, o której mowa w akapicie pierwszym.

4. 
W przypadku tematu "Struktura kosztów pracy", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (i), populacja statystyczna obejmuje wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego spełniające następujące warunki:
a)
ich działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE, z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników oraz gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne"; oraz
b)
wchodzą w skład przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 pracowników.
Artykuł  7

Wymogi i sprawozdawczość dotyczące jakości

1. 
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia jakości przekazywanych danych i metadanych.
2. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby dane wytwarzane na podstawie niniejszego rozporządzenia obejmowały wszystkie jednostki statystyczne i całą populację statystyczną określone w art. 6 oraz zapewniały dokładne szacunki dotyczące tych jednostek i populacji.
3. 
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
4. 
Państwa członkowskie przekazują raporty jakości dotyczące źródeł i metod dla każdego tematu wymienionego w art. 4.
5. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające praktyczne ustalenia w odniesieniu do raportów jakości oraz ich treści. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 13 ust. 2, i nie nakładają one znaczących dodatkowych kosztów ani obciążeń na państwa członkowskie.
6. 
Państwa członkowskie informują Komisję (Eurostat) o wszelkich odnośnych informacjach lub zmianach dotyczących wykonania niniejszego rozporządzenia, mających wpływ na jakość przekazywanych danych. Informacje te przekazywane są jak najszybciej i nie później niż 3 miesiące po wystąpieniu każdej takiej zmiany.
7. 
Na należycie uzasadniony wniosek Komisji (Eurostatu) państwa członkowskie dostarczają dodatkowe informacje niezbędne do oceny jakości informacji statystycznych.
8. 
Komisja (Eurostat) ocenia jakość przekazanych danych, wykorzystywanych źródeł i metod oraz operatów losowania. Komisja (Eurostat) przygotowuje i publikuje sprawozdania dotyczące jakości przekazywanych danych oraz źródeł i wykorzystywanych metod. W sprawozdaniach tych Komisja (Eurostat) przedstawia wytyczne dotyczące sposobów dalszej poprawy jakości statystyk opracowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Studia wykonalności i badania pilotażowe

1. 
W celu poprawy statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw lub w celu ograniczenia administracyjnego i finansowego obciążenia przedsiębiorstw, w szczególności MŚP i mikroprzedsiębiorstw, Komisja (Eurostat) może przeprowadzać studia wykonalności i badania pilotażowe. Cele takich studiów i badań obejmują co najmniej jeden z następujących elementów:
a)
poprawa jakości i porównywalności danych;
b)
badanie nowych możliwości i wdrażanie nowych elementów dla zaspokojenia potrzeb użytkowników, w tym w szczególności na potrzeby dostarczania danych na temat przedsiębiorstw społecznych;
c)
usprawnienie integracji badań statystycznych z innymi źródłami danych;
d)
ograniczenie obciążenia respondentów;
e)
poprawa opłacalności zbierania danych;
f)
zapewnienie wykonalności kwestii objętych aktami delegowanymi i wykonawczymi.

W studiach i badaniach, o których mowa w akapicie pierwszym, uwzględnia się rozwój technologiczny i cyfrowy.

2. 
Państwa członkowskie mogą uczestniczyć w tych studiach i badaniach dobrowolnie. We współpracy z Komisją (Eurostatem) państwa członkowskie zapewniają reprezentatywność studiów i badań na poziomie Unii.
3. 
Wyniki studiów i badań ocenia Komisja (Eurostat) we współpracy z państwami członkowskimi i najważniejszymi zainteresowanymi stronami, w tym partnerami społecznymi. Komisja (Eurostat) przygotowuje sprawozdania z wyników studiów i badań, obejmujące możliwe przyszłe zastosowania tych wyników, we współpracy z państwami członkowskimi. Sprawozdania te podawane są do wiadomości publicznej.
Artykuł  9

Finansowanie

1. 
W odniesieniu do wykonania niniejszego rozporządzenia wkład finansowy przyznawany jest z Programu na rzecz jednolitego rynku, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 20  oraz zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 21  krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym, o których mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 223/2009, w celu:
a)
poprawy źródeł, metod, w tym operatów losowania, na potrzeby statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw;
b)
wspierania udziału państw członkowskich w badaniach pilotażowych i studiach wykonalności, o których mowa w art. 8 niniejszego rozporządzenia.

Wkład finansowy może być również udostępniany z budżetu ogólnego Unii.

2. 
Kwotę wkładu finansowego Unii na podstawie ust. 1 akapitu pierwszego ustala się zgodnie z zasadami Programu na rzecz jednolitego rynku w ramach rocznej procedury budżetowej, z zastrzeżeniem dostępności finansowania. Władza budżetowa określa środki dostępne każdego roku.
3. 
Wkład finansowy Unii nie może przekraczać 90 % kosztów kwalifikowalnych.
Artykuł  10

Ochrona interesów finansowych Unii

1. 
Komisja podejmuje odpowiednie środki zapewniające - podczas realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia - ochronę interesów finansowych Unii przez zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary administracyjne i finansowe.
2. 
Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i kontroli na miejscu, wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymali środki unijne na podstawie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole na miejscu i inspekcje, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 22  oraz rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 23 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o udzielenie dotacji, decyzją o udzieleniu dotacji lub umową w sprawie zamówienia finansowaną na podstawie niniejszego rozporządzenia.
4. 
Bez uszczerbku dla ust. 1, 2 i 3, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i z organizacjami międzynarodowymi, zamówieniach, umowach o udzielenie dotacji i decyzjach o udzieleniu dotacji wynikających z wykonania niniejszego rozporządzenia zamieszcza się przepisy wyraźnie upoważniające Komisję, Trybunał Obrachunkowy, Prokuraturę Europejską i OLAF do prowadzenia takich audytów i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.
Artykuł  11

Odstępstwa

1. 
W przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia, lub aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na jego podstawie, wymaga wprowadzenia istotnych zmian do krajowego systemu statystycznego państwa członkowskiego, Komisja może przyznać temu państwu członkowskiemu - w drodze aktów wykonawczych - należycie uzasadnione odstępstwa na maksymalny okres 1 roku - w odniesieniu do danych o częstotliwości kwartalnej, 2 lat - w odniesieniu do danych o częstotliwości rocznej oraz 4 lat - w odniesieniu do danych o częstotliwości wieloletniej. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 13 ust. 2. Państwo członkowskie, którego to dotyczy, składa należycie uzasadniony wniosek do Komisji w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub przyjętych na jego podstawie aktów delegowanych lub wykonawczych.

Przyznając odstępstwa, Komisja bierze pod uwagę porównywalność statystyk państw członkowskich oraz terminowe obliczanie wymaganych reprezentatywnych i wiarygodnych agregatów europejskich. Komisja zapewnia też, aby wymogi dotyczące statystyk, metadanych i jakości objętych niniejszym rozporządzeniem, a poprzednio objętych uchylonymi rozporządzeniami, były nadal spełniane bez zakłóceń.

2. 
W przypadku gdy odstępstwo pozostaje uzasadnione na koniec okresu, na który zostało przyznane, Komisja może przyjąć akt wykonawczy przyznający kolejne odstępstwo na maksymalny okres 1 roku. Państwo członkowskie, którego to dotyczy, przedkłada Komisji wniosek określający powody i szczegółowe podstawy uzasadniające takie przedłużenie najpóźniej 6 miesięcy przed końcem okresu ważności odstępstwa przyznanego na podstawie ust. 1.
Artykuł  12

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 9, powierza się Komisji na okres 5 lat od dnia ... [Dz.U.: proszę wstawić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia]. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż 9 miesięcy przed końcem okresu 5 lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż 3 miesiące przed końcem każdego okresu.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 9, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 9 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie 3 miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o 3 miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  13

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowiony na podstawie rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  14

Uchylenie

1. 
Rozporządzenie (WE) nr 530/1999 traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2026 r., a rozporządzenia (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 tracą moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2027 r., bez uszczerbku dla określonych w tych rozporządzeniach obowiązków dotyczących przekazywania danych i metadanych, w tym raportów jakości, w przypadku okresów referencyjnych, które - w całości lub części - przypadają przed tym dniem.
2. 
Odniesienia do uchylonych rozporządzeń traktuje się jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  15

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w ... dnia ... 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Dziedziny, tematy i tematy szczegółowe; częstotliwość przekazywania danych, okresy referencyjne i terminy przekazywania danych w podziale według tematów

Dziedzina Temat Temat szczegółowy Częstotliwość Okres referencyjny Termin przekazywania danych (1) (2) Pierwszy okres referencyjny
Wynagrodzenia Struktura wynagrodzeń Wynagrodzenia

Całkowite roczne i miesięczne wynagrodzenia oraz wszystkie ich składniki, a także wynagrodzenie godzinowe wypłacane każdemu pracownikowi objętemu próbą

Charakterystyka pracodawcy

Informacje gospodarcze, prawne, geograficzne i dotyczące zatrudnienia w jednostce lokalnej, do której przypisany jest każdy pracownik objęty próbą, oraz o jej przedsiębiorstwie, w tym informacje dotyczące układów zbiorowych pracy

Co 4 lata Rok kalendarzowy i reprezentatywny miesiąc tego roku T+16 miesięcy 2026 r.
Charakterystyka pracownika

Indywidualne informacje demograficzne oraz dotyczące wykształcenia, umowy o pracę i zawodu w odniesieniu do każdego pracownika objętego próbą

Okresy pracy

Informacje o okresach pracy zarobkowej każdego pracownika objętego próbą

Techniczne elementy badania statystycznego

Informacje na temat doboru próby i zbierania danych odnoszące się do każdego pracownika objętego próbą oraz jego pracodawcy (na przykład wagi)

Luka płacowa ze względu na płeć Wynagrodzenia godzinowe

Wynagrodzenia godzinowe pracowników płci męskiej i żeńskiej w podziale na główne cechy pracodawcy i pracownika oraz odpowiadające im względne różnice między wynagrodzeniami godzinowymi pracowników płci męskiej i żeńskiej.

Pracownicy

Liczba pracowników płci męskiej i żeńskiej w podziale na cechy charakteryzujące pracodawcę i pracownika

Co roku Rok kalendarzowy T+13 miesięcy 2027 r.
Koszty pracy Struktura kosztów pracy Koszty pracy

Całkowite koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z zatrudnianiem pracowników oraz składniki tych kosztów

Co 4 lata Rok kalendarzowy T+18 miesięcy 2028 r.
Godziny przepracowane

Godziny faktycznie przepracowane w podziale na główne rodzaje pracowników

Godziny opłacone

Godziny opłacone w podziale na główne rodzaje pracowników

Pracownicy

Liczba pracowników w podziale na główne rodzaje

Jednostki lokalne

Informacje dotyczące jednostek lokalnych objętych próbą

Indeks kosztów zatrudnienia Kwartalny indeks kosztów zatrudnienia na godzinę przepracowaną

Kwartalny indeks kosztów zatrudnienia na godzinę przepracowaną, według rodzaju kosztów; niewyrównane i wyrównane szeregi czasowe

Co kwartał Kwartał kalendarzowy - Wczesne szacunki: T+45

dni - Dane ostateczne: T+65 dni

Pierwszy kwartał 2027 '
Kwartalny indeks całkowitych kosztów zatrudnienia

Niewyrównane i wyrównane szeregi czasowe (3)

Kwartalny indeks godzin przepracowanych

Niewyrównane i wyrównane szeregi czasowe (3)

Roczne koszty zatrudnienia

Poziomy rocznych kosztów zatrudnienia (wagi) według rodzaju kosztów

Co roku Rok kalendarzowy T+155 dni
Popyt na pracę Wolne miejsca pracy Wolne miejsca pracy

Informacje dotyczące zarejestrowanych wolnych miejsc pracy; niewyrównane i wyrównane szeregi czasowe

Obsadzone miejsca pracy

Informacje dotyczące zarejestrowanych obsadzonych miejsc pracy; niewyrównane i wyrównane szeregi czasowe

Co kwartał Kwartał kalendarzowy - Wczesne szacunki: T+45

dni - Dane ostateczne: T+70 dni

Pierwszy kwartał 2027 r.
(1) Po zakończeniu okresu referencyjnego "T".

(2) Jeżeli wspomniane wyżej terminy przypadają na sobotę lub niedzielę, faktycznym terminem jest następujący po nich poniedziałek, przed północą czasu środkowoeuropejskiego.

(3) Przekazywane dobrowolnie.

1 Dz.U. C, C/2024/668, 12.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/668/oj.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 24 marca 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2011/1176/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 275 z 25.10.2022, s. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2041/oj).
5 Dyrektywa 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy (Dz.U. L 204 z 26.7.2006, s. 23, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dir/2006/54/oj).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (Dz.U. L 132 z 17.5.2023, s. 21, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2023/970/oj).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy (Dz.U. L 63 z 12.3.1999, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1999/530/oj).
8 Rozporządzenie (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 lutego 2003 r. dotyczące wskaźnika kosztów pracy (Dz.U. L 69 z 13.3.2003, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2003/450/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie (Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 234, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/453/oj).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/223/oj).
11 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.05/2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/ oj).
15 Dyrektywa 2002/58/WE parlamentu europejskiego i rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
16 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1993/696/oj).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 549/oj).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej (Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2019/2152/oj).
19 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2006/1893/oj).
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 (Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2021/690/oj).
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/883/oj).
23 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/2185/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2430

Rodzaj: Stanowisko
Tytuł: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 Przyjęte przez Radę dnia 24 marca 2025 r.
Data aktu: 25/04/2025
Data ogłoszenia: 25/04/2025