1. 28 lipca 2023 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 1 .
2. Wniosek ten odnosi się do statystyk dotyczących wynagrodzeń, kosztów pracy, luki płacowej ze względu na płeć i wolnych miejsc pracy w UE, które regularnie publikuje Europejski System Statystyczny, i ma na celu zwiększenie porównywalności statystyk wszystkich państw członkowskich przy jednoczesnym zapewnieniu corocznego gromadzenia danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć.
3. Wniosek i odnośna ocena skutków zostały przedstawione na posiedzeniu Grupy Roboczej ds. Statystyki 22 listopada 2023 r. Grupa Robocza ds. Statystyki kontynuowała analizę wniosku 5 grudnia 2023 r. oraz 11 i 31 stycznia 2024 r.
4. 28 lutego 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli (część I) uzgodnił mandat negocjacyjny w wersji przedstawionej w dok. 6097/24.
5. 22 lutego 2024 r. Komisja ECON Parlamentu Europejskiego przyjęła sprawozdanie sprawozdawczyni (Irene Tinagli). Tego samego dnia Parlament zatwierdził je na posiedzeniu plenarnym jako swój mandat negocjacyjny. 24 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu plenarnym Parlament przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu. Stanowisko Parlamentu w pierwszym czytaniu składa się ze sprawozdania sprawozdawcy i czterech dodatkowych poprawek wprowadzonych przez komisję EMPL (komisję zaangażowaną w prace nad tym dossier).
6. Pierwsze rozmowy trójstronne odbyły się 21 listopada 2024 r. podczas prezydencji węgierskiej.
7. Na posiedzeniu 11 grudnia 2024 r. Coreper zatwierdził zmieniony mandat 2 .
8. Podczas drugiej rundy rozmów trójstronnych 12 grudnia 2024 r. zespoły negocjacyjne Rady i Parlamentu osiągnęły wstępne porozumienie.
9. 18 grudnia 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli (część I) przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia i zatwierdził ten tekst 3 .
10. 16 stycznia 2025 r. Komisja Gospodarcza i Monetarna (ECON) Parlamentu potwierdziła porozumienie polityczne, a 17 stycznia 2025 r. przewodniczący tej komisji przesłał przewodniczącemu Komitetu Stałych Przedstawicieli pismo, w którym potwierdził, że jeżeli Rada zatwierdzi przedmiotowe rozporządzenie w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament w drugim czytaniu zatwierdzi stanowisko Rady.
II. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
11. Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które to stanowisko Parlament mógłby zatwierdzić bez poprawek w drugim czytaniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez obu współprawodawców, przy wsparciu Komisji Europejskiej.
12. Dane dotyczące wynagrodzeń minimalnych i rokowań zbiorowych w związku z dyrektywą w sprawie wynagrodzeń minimalnych należy pozyskiwać z obecnie dostępnych danych. Eurostat może wyliczyć zasięg układów zbiorowych dotyczących płac oraz odsetek pracowników objętych wynagrodzeniem minimalnym, wykorzystując dane już dostarczone przez krajowe organy statystyczne.
13. W motywach dodano odniesienie do luki płacowej ze względu na płeć, precyzując, że Eurostat może zestawiać całkowite roczne i miesięczne wynagrodzenie pracowników płci męskiej i żeńskiej, wykorzystując dane z badania struktury wynagrodzeń.
14. Dodano definicję "przedsiębiorstw społecznych", ale potrzebne są studia wykonalności i badania pilotażowe, by opracować metodykę, która pozwoli na uzyskanie dokładnych danych na podstawie klasyfikacji dostępnych w rejestrze przedsiębiorstw. W tekście wprowadzono również definicję "luki płacowej ze względu na płeć".
15. W motywach dodano wyjaśnienie opisujące pojęcie "danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych". Motywy zawierają również odniesienie do danych wstecznych i podkreślają ich znaczenie.
16. Sprawozdawczość dotycząca jakości zostanie uzupełniona o wytyczne w sprawie oceny jakości źródeł danych, które to wytyczne przedstawi Eurostat.
17. W art. 3 "Źródła i metody" dodano przepis zapewniający dostęp do danych osobowych będących w posiadaniu prywatnych posiadaczy danych do celów statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw.
18. W art. 4 dodano zabezpieczenia oparte na zasadach dotyczące aktów delegowanych i wykonawczych. Zabezpieczenia te obejmują wyraźne zaznaczenie potrzeby unikania dodatkowych obciążeń dla respondentów oraz konieczności przeprowadzania finansowanych przez UE studiów wykonalności lub badań pilotażowych przed zaproponowaniem jakiegokolwiek aktu delegowanego lub wykonawczego. Aby zapewnić terminowe wdrożenie badania struktury wynagrodzeń w odniesieniu do roku referencyjnego 2026, dodano przepis, zgodnie z którym odpowiedni akt wykonawczy jest przyjmowany przed 1 września 2025 r.
19. Częstotliwość, okresy referencyjne i terminy przekazywania danych w podziale na tematy szczegółowe już zawarte w załączniku nie będą zmieniane w drodze aktu delegowanego. Akty delegowane mogą określać wyżej wymienione parametry wyłącznie w odniesieniu do nowych tematów szczegółowych.
20. Jeżeli chodzi o podziały geograficzne określone w aktach wykonawczych, nie mogą być one niższe niż poziom NUTS1.
21. Aby podkreślić znaczenie zmniejszenia obciążenia respondentów, w motywach dodano sformułowanie, w którym wezwano Komisję do regularnego przeglądu wykorzystywania i użyteczności danych oraz do zaprzestania stosowania zmiennych i tematów szczegółowych, gdy nie są już potrzebne.
22. Art. 7 "Wymogi dotyczące statystyk ad hoc" został skreślony, ale w art. 4 przewidziano akt delegowany i wykonawczy poświęcone konkretnie tymczasowemu tworzeniu danych. Tymczasowy charakter tych aktów delegowanych lub wykonawczych został doprecyzowany w przepisie określającym, że informacje mają być przekazywane przez państwa członkowskie przez okres nieprzekraczający trzech lat odniesienia.
23. Dodano informację o obowiązkowym wkładzie z Programu na rzecz jednolitego rynku, a także informację o możliwości wykorzystania środków z budżetu ogólnego UE. Wkład finansowy Unii został utrzymany na poziomie 90 %, jak przewidziano w pierwotnym wniosku Komisji.
24. Odstępstwa powiązano z częstotliwością. Do wieloletnich zbiorów danych będzie miało zastosowanie odstępstwo czteroletnie, do danych o częstotliwości rocznej - odstępstwo dwuletnie, natomiast do danych o częstotliwości kwartalnej - jednoroczne. W uzasadnionych przypadkach Komisja może przyznać kolejne odstępstwo na okres jednego roku, niezależnie od częstotliwości.
25. Ze względu na fakt, że rozporządzenie to zostanie przyjęte później niż pierwotnie przewidywano, szereg pierwszych okresów referencyjnych zmieniono z 2026 r. na 2027 r. Jedna z tych zmian odnosi się do danych dotyczących luki płacowej ze względu na płeć. Z tego samego powodu zmieniono również daty uchylenia rozporządzeń (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 - z 2026 r. na 2027 r.
26. Kwartalne indeksy całkowitych kosztów zatrudnienia i godzin przepracowanych będą przedstawiane na zasadzie dobrowolności.
III. PODSUMOWANIE
27. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
28. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącej komisji ECON do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z 17 stycznia 2025 r. W piśmie tym przewodnicząca komisji ECON stwierdza, że zaleci członkom swojej komisji, a następnie zgromadzeniu parlamentarnemu, by podczas drugiego czytania w Parlamencie zaakceptowali bez poprawek stanowisko Rady w pierwszym czytaniu - z zastrzeżeniem weryfikacji, której mają dokonać prawnicy lingwiści obu instytucji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2431 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 |
Data aktu: | 25/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 25/04/2025 |