uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 175 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinie Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinie Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
(1) Aby osiągnąć cele, o których mowa w art. 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), art. 175 akapit trzeci TFUE przewiduje możliwość podjęcia działań szczególnych poza funduszami, o których mowa w art. 175 akapit pierwszy TFUE. Do realizacji celów, o których mowa w art. 174 TFUE, przyczynia się ponadto współpraca terytorialna. Należy zatem przyjąć środki niezbędne do poprawy warunków realizacji działań w zakresie współpracy terytorialnej.
(2) W art. 174 akapit trzeci TFUE uznano, że regiony transgraniczne borykają się z pewnymi wyzwaniami, i przewidziano, że Unia poświęca tym regionom szczególną uwagę przy rozwijaniu i prowadzeniu działań służących wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
(3) W komunikacie Komisji z dnia 20 września 2017 r. pt. "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE" uznano dotychczasowe postępy w przekształcaniu takich regionów z przeważnie peryferyjnych obszarów w obszary wzrostu gospodarczego i coraz większych możliwości, ale jednocześnie zwrócono uwagę na bariery prawne i innego rodzaju bariery, które utrzymują się w tych regionach, w szczególności bariery związane ze świadczeniami zdrowotnymi, regulacją rynku pracy, podatkami i rozwojem działalności gospodarczej, a także bariery związane z różnicami w krajowych uregulowaniach prawnych i kulturze administracyjnej. Ani finansowanie w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej, udzielane w szczególności w kontekście programów "Interreg" ustanowionych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 4 , ani instytucjonalne wsparcie współpracy ze strony europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT) ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 lub w ramach inicjatywy "b-solutions" zapoczątkowanej przez Komisję w 2018 r., nie są wystarczające do usunięcia niektórych barier administracyjnych i prawnych, które utrudniają skuteczną współpracę.
(4) Regiony transgraniczne są narażone na nieproporcjonalnie poważniejsze skutki sytuacji kryzysowych. Podczas pandemii COVID-19 działania państw członkowskich związane z granicami wywarły na regiony transgraniczne negatywny wpływ gospodarczy, który pod względem spadku PKB był ponad dwukrotnie większy niż średni wpływ na wszystkie regiony Unii. Doświadczenie to wzmacnia potrzebę zapewnienia środków umożliwiających podejmowanie działań wobec barier transgranicznych.
(5) Państwom członkowskim trudno jest samodzielnie rozwiązać problem barier i rozbieżności natury prawnej lub administracyjnej, które występują na wewnętrznych granicach Unii i mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych. W związku z tym należy ułatwić znalezienie sposobu usunięcia tych barier poprzez wprowadzenie na zasadzie pilotażowej jasnych i kompleksowych ram na poziomie Unii, które umożliwią państwom członkowskim współpracę i koordynację działań. Korzystanie z ram ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu powinno być dla państw członkowskich nieobowiązkowe.
(6) W przypadku gdy państwa członkowskie zdecydują się na korzystanie z tych ram, powinny być zobowiązane do stosowania wspólnych standardów.
(7) W badaniu europejskiej oceny wartości dodanej przeprowadzonym przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego na podstawie danych z lat 2014-2019 stwierdzono, że usunięcie barier transgranicznych przyniesie istotne korzyści dla regionów przygranicznych NUTS 3 i dla całej gospodarki Unii. Dokładniej rzecz ujmując, całkowita korzyść w postaci wartości dodanej brutto (WDB) wynikająca z usunięcia wszystkich barier prawnych i administracyjnych wynosiłaby około 457 mld EUR rocznie, co stanowi 3,8 % całkowitej WDB UE w 2019 r. Usunięcie 20 % barier transgranicznych we wszystkich regionach przygranicznych przyniosłoby całkowitą korzyść w postaci WDB w wysokości 123 mld EUR rocznie, co stanowi około 1 % całkowitej WDB UE w 2019 r., a także korzyść pod względem zatrudnienia w postaci miliona miejsc pracy, co stanowi około 0,5 % całkowitego zatrudnienia w skali Unii.
(8) Mimo że w niektórych regionach Unii istnieje już szereg narzędzi prawnych na poziomie międzyrządowym, krajowym, regionalnym i lokalnym służących usuwaniu barier transgranicznych, narzędzia te nie obejmują wszystkich regionów przygranicznych w Unii; niekoniecznie też rozwiązują one w spójny sposób problemy związane z rozwojem i wzmacnianiem spójności terytorialnej. Niniejsze rozporządzenie uzupełnia istniejące narzędzia poprzez ustanowienie na mocy prawa Unii dodatkowych ram, które obejmują narzędzie ułatwiające działania transgraniczne.
(9) Aby ułatwić rozpatrywanie spraw dotyczących barier transgranicznych, państwa członkowskie, które zdecydowały się na stosowanie tych ram, powinny utworzyć co najmniej jeden transgraniczny punkt koordynujący, odpowiedzialny za jeden lub większą liczbę regionów przygranicznych tych państw członkowskich. Takie transgraniczne punkty koordynujące powinny być odpowiedzialne za przyjmowanie wniosków w sprawach transgranicznych i informowanie inicjatorów. Transgraniczne punkty koordynujące powinny współpracować z Komisją i wspierać jej rolę koordynacyjną. Państwa członkowskie powinny zdecydować, zgodnie ze swoimi uregulowaniami prawnymi, administracyjnymi i instytucjonalnymi, czy transgranicznemu punktowi koordynującemu należy powierzyć dodatkowe zadania, takie jak rozpatrywanie wniosków w sprawach transgranicznych, czy też zadaniami tymi powinien zajmować się właściwy organ.
(10) W przypadku gdy państwo członkowskie nie tworzy transgranicznego punktu koordynującego, powinno przekazać Komisji informacje na temat odpowiedniego organu. Transgraniczny punkt koordynujący z sąsiadującego państwa członkowskiego rozpatrujący wniosek w sprawie transgranicznej powinien mieć możliwość kontaktowania się z tym odpowiednim organem i przekazywania mu informacji. W przypadku gdy transgraniczny punkt koordynujący sąsiadującego państwa członkowskiego rozpatrujący wniosek w sprawie transgranicznej kontaktuje się z odpowiednim organem lub przekazuje mu informacje, nie powinno to na mocy niniejszego rozporządzenia nakładać na odpowiedni organ obowiązku usunięcia bariery transgranicznej. W szczególności organ ten nie powinien być zobowiązany do zbadania wniosku ani do udzielenia odpowiedzi inicjatorowi.
(11) Aby wspierać ustanawianie transgranicznych punktów koordynujących, państwa członkowskie mogą zdecydować o przydzieleniu zasobów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programów Interreg na podstawie art. 14 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1059 oraz, stosownie do przypadku, zasobów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" na podstawie art. 3 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 6 .
(12) Stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno pozostawać bez uszczerbku dla stosowania przepisów prawa krajowego oraz umów międzynarodowych między państwami członkowskimi przewidujących równoważne procedury.
(13) Mimo że regiony przygraniczne położone przy granicach morskich mają inny charakter niż regiony przygraniczne położone przy granicach lądowych ze względu na bardziej ograniczone możliwości interakcji transgranicznych, niniejsze rozporządzenie powinno mieć również do nich zastosowanie. W przypadku gdy państwo członkowskie ma zarówno granice lądowe, jak i morskie z innymi państwami członkowskimi i decyduje się na utworzenie co Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj). najmniej jednego transgranicznego punktu koordynującego, nie powinno być zobowiązane do utworzenia transgranicznego punktu koordynującego dla granicy morskiej współdzielonej z innym państwem członkowskim. Państwa członkowskie, które mają jedynie granice morskie z innymi państwami członkowskimi, nie powinny być zobowiązane do utworzenia transgranicznego punktu koordynującego ani do przekazywania Komisji informacji na temat odpowiedniego organu ani informacji wymaganych w załączniku.
(14) Mimo iż niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do barier transgranicznych w regionach przygranicznych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ustanowienia równoważnych uregulowań proceduralnych na mocy prawa krajowego w celu identyfikowania i usuwania transgranicznych barier prawnych i administracyjnych w ramach współpracy z państwami trzecimi.
(15) Na poziomie Unii istnieje szereg pozasądowych narzędzi monitorowania i egzekwowania prawa Unii, w szczególności narzędzi związanych z jednolitym rynkiem, takich jak SOLVIT 7 . Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla takich narzędzi. Ramy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie wyłącznie do barier transgranicznych wynikających z przepisów ustawowych lub administracyjnych lub z przyjętych praktyk, w tym takich przepisów lub praktyk, które dotyczą stosowania prawa Unii w sposób prawidłowy, lecz rozbieżny, co może prowadzić do niezamierzonych utrudnień w planowaniu lub wdrażaniu transgranicznych usług publicznych lub infrastruktury. Przypadki, w których doszło do potencjalnego naruszenia prawa Unii przez organ publiczny w państwie członkowskim, nie powinny podlegać ramom przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie pozostaje również bez uszczerbku dla mechanizmów koordynacji ustanowionych w zakresie zabezpieczenia społecznego lub opodatkowania.
(16) Aby zidentyfikować ewentualne bariery transgraniczne objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, należy zdefiniować sytuacje, które stanowią interakcje transgraniczne. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć zastosowanie do infrastruktury służącej działalności transgranicznej oraz do transgranicznych usług publicznych. Na infrastrukturę potrzebną do prowadzenia działalności transgranicznej mogą mieć wpływ bariery transgraniczne, na przykład w sytuacji gdy istnieją różne normy techniczne dla budynków lub pojazdów, w tym dla związanego z nimi wyposażenia. Transgraniczne usługi publiczne świadczone są w perspektywie długoterminowej i mają na celu przynoszenie korzyści ogółowi społeczeństwa lub konkretnej grupie docelowej w regionie przygranicznym, w którym dana usługa jest świadczona, przyczyniając się w ten sposób do poprawy warunków życia i spójności terytorialnej w tych regionach.
(17) Wniosek w sprawie transgranicznej powinien być składany przez inicjatora będącego podmiotem prywatnym lub publicznym. Aby ułatwić rozpatrywanie wniosków w sprawach transgranicznych i aby utworzyć sieć organów krajowych, które będą mogły współpracować ze sobą przy wdrażaniu niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny mieć możliwość utworzenia co najmniej jednego transgranicznego punktu koordynującego na poziomie krajowym lub regionalnym. Co najmniej dwa sąsiadujące państwa członkowskie powinny również mieć możliwość utworzenia wspólnego transgranicznego punktu koordynującego dla jednego lub większej liczby ich regionów transgranicznych.
(18) Państwo członkowskie powinno mieć możliwość utworzenia transgranicznego punktu koordynującego jako części istniejącego organu, podmiotu prawa publicznego lub stałej jednostki, niezależnie od tego, czy ten organ, podmiot lub jednostka mają osobowość prawną, w szczególności poprzez powierzenie im zadań transgranicznego punktu koordynującego, lub jako oddzielnego organu, podmiotu prawa publicznego lub stałej jednostki. Takimi organami, podmiotami i jednostkami mogłyby być, na przykład: komitety lub komisje ds. współpracy transgranicznej, ustanowione w ramach współpracy dwustronnej lub układów o przyjaźni; międzyrządowe komisje ds. współpracy transgranicznej lub ich sekretariaty; rady, sekretariaty lub sekretariaty generalne, ustanowione w ramach międzynarodowych porozumień o współpracy; krajowe urzędy koordynujące, krajowe ośrodki lub punkty kontaktowe lub podobne struktury utworzone w ramach innych sektorowych polityk europejskich; oraz instytucje programu Interreg i europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT).
(19) Aby ustanowić wspólne dla wszystkich transgranicznych punktów koordynujących uregulowania dotyczące rozpatrywania wniosków w sprawach transgranicznych, należy określić zadania transgranicznych punktów koordynujących. Transgraniczny punkt koordynujący powinien działać jako punkt kompleksowej obsługi dla inicjatorów i powinien być dla inicjatora jedynym punktem kontaktowym. Państwa członkowskie powinny zapewnić, by dane kontaktowe transgranicznych punktów koordynujących były podane do wiadomości publicznej, widoczne i dostępne. Aby umożliwić monitorowanie wyników spraw transgranicznych oraz zwiększyć przejrzystość w zakresie usuwania barier transgranicznych, transgraniczne punkty koordynujące powinny być również odpowiedzialne za przekazywanie informacji Komisji. Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno określać obowiązki w zakresie koordynacji, współpracy i wymiany informacji między poszczególnymi transgranicznymi punktami koordynującymi w obrębie jednego państwa członkowskiego oraz między transgranicznymi punktami koordynującymi sąsiadujących państw członkowskich.
(20) Inicjator powinien mieć możliwość złożenia wniosku w sprawie transgranicznej tylko w przypadku, gdy dana bariera dotyczy granicy, dla której utworzono co najmniej jeden transgraniczny punkt koordynujący. Wniosek w sprawie transgranicznej powinien być składany przez inicjatora tylko raz. W przypadku gdy inny inicjator w innym państwie członkowskim również złożył wniosek w sprawie transgranicznej dotyczący tej samej bariery transgranicznej, transgraniczne punkty koordynujące tych państw członkowskich powinny współpracować ze sobą, aby uniknąć równoległych postępowań dotyczących tej samej bariery transgranicznej.
(21) Złożoność mającego zastosowanie prawa krajowego może utrudniać wskazanie konkretnego przepisu, który stanowi barierę transgraniczną. Na podstawie doświadczenia związanego z inicjatywą "b-solutions" inicjator powinien zatem jedynie opisać sytuację i problem wymagający rozwiązania.
(22) Aby ustanowić uregulowania proceduralne zapewniające inicjatorowi wniosku w sprawie transgranicznej pewność prawa, transgraniczny punkt koordynujący powinien ocenić wniosek w sprawie transgranicznej i odpowiedzieć inicjatorowi w rozsądnym terminie, który powinien zasadniczo odpowiadać terminowi przewidzianemu w prawie krajowym. W przypadku gdy prawo krajowe nie przewiduje standardowego terminu rozpatrzenia równoważnego wniosku, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć odpowiednie terminy. Bieg tych terminów powinien rozpoczynać się w dniu wpływu wniosku w sprawie transgranicznej lub zmienionego wniosku w sprawie transgranicznej, w tym w przypadkach gdy sprawa została przekazana przez inny transgraniczny punkt koordynujący lub właściwy organ.
(23) Analiza wniosku w sprawie transgranicznej może zakończyć się stwierdzeniem, że bariera transgraniczna nie istnieje. W takim przypadku sprawa transgraniczna powinna zostać umorzona.
(24) Po potwierdzeniu, że bariera transgraniczna istnieje, państwa członkowskie powinny mieć swobodę wyboru odpowiedniego narzędzia w celu usunięcia bariery transgranicznej w danym regionie transgranicznym. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość działania w oparciu o dowolne obowiązujące umowy międzynarodowe lub inne procedury obowiązujące na mocy przepisów danego państwa członkowskiego. W przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że dostępne instrumenty nie pozwalają mu na usunięcie danej bariery transgranicznej, powinno mieć możliwość utworzenia w tym celu mechanizmów ad hoc. Powinna istnieć możliwość utworzenia takiego mechanizmu indywidualnie albo - w razie potrzeby i za jego zgodą - wspólnie z sąsiadującym państwem członkowskim. Państwa członkowskie powinny uzasadnić zrealizowane etapy oceny oraz wskazać dostępne środki odwoławcze, w tym w przypadkach gdy uznają, że domniemana bariera wskazana we wniosku w sprawie transgranicznej nie jest objęta zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(25) Ponadto transgraniczny punkt koordynujący lub właściwy organ powinny mieć możliwość korzystania z narzędzia ułatwiającego działania transgraniczne. Ponieważ wynik postępowania może się nieco różnić w zależności od tego, czy ewentualna transgraniczna bariera ma charakter administracyjny czy ustawowy, należy to uwzględnić w ramach narzędzia ułatwiającego działania transgraniczne. W przypadku gdy transgraniczny punkt koordynujący lub właściwy organ zdecydują o usunięciu bariery transgranicznej zidentyfikowanej za pomocą narzędzia ułatwiającego działania transgraniczne, konieczna może być koordynacja z sąsiadującym państwem członkowskim. Jeżeli zarówno dane państwo członkowskie, jak i sąsiadujące państwo członkowskie są gotowe zainicjować niezbędną procedurę ustawodawczą lub zmienić swoje przepisy lub praktyki administracyjne, taka koordynacja może przyjąć formę wspólnego komitetu złożonego z przedstawicieli właściwych organów i transgranicznych punktów koordynujących z tych państw członkowskich.
(26) Aby zapewnić skuteczne uregulowania proceduralne rozpatrywania wniosków w sprawach transgranicznych, w niniejszym rozporządzeniu należy określić niezbędne etapy proceduralne, niezależnie od tego, czy dana bariera ma charakter administracyjny czy ustawowy. Istnienie odmiennych systemów prawnych w sąsiadujących państwach członkowskich może skutkować sytuacją, w której dana bariera transgraniczna wynika w jednym państwie członkowskim z przepisu administracyjnego lub praktyki administracyjna, a w drugim - z przepisu ustawowego. Każde państwo członkowskie powinno zatem decydować o zastosowaniu odpowiedniej procedury zgodnie z jego własnym systemem prawnym. Sąsiadujące państwa członkowskie powinny w jak największym stopniu koordynować swoje odpowiednie postępowania. W przypadku zajęcia ostatecznego stanowiska w sprawie, stanowisko to należy przekazać inicjatorowi wraz z uzasadnieniem.
(27) Niniejsze rozporządzenie nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku usunięcia bariery transgranicznej.
(28) Komisji należy powierzyć zadania istotne z punktu widzenia monitorowania stosowania niniejszego rozporządzenia na poziomie Unii oraz udzielania wsparcia państwom członkowskim, w tym budowania zdolności. Komisja powinna w szczególności wspierać transgraniczne punkty koordynujące poprzez promowanie wymiany doświadczeń między tymi punktami koordynującymi. W ramach tego wsparcia należy również umożliwić korzystanie z narzędzi opartych na pomocy technicznej, takich jak inicjatywa "b-solutions".
(29) Aby umożliwić kształtowanie polityki w oparciu o dowody, Komisja powinna dokonać przeglądu wdrażania niniejszego rozporządzenia i przedłożyć sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Regionów i Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu. Aby zapewnić zgromadzenie wystarczających danych dotyczących stosowania niniejszego rozporządzenia i narzędzia ułatwiającego działania transgraniczne, sprawozdanie to należy przedłożyć pięć lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(30) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych, jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") i nie wpływa negatywnie na żadne z tych praw podstawowych. Ponieważ celem rozporządzenia jest usunięcie barier transgranicznych, może ono wspierać prawo dostępu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, o którym mowa w art. 36 Karty, oraz wolność prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 16 Karty. Szeroki zakres takich usług może również sprzyjać dostępowi do ochrony zdrowia, o którym mowa w art. 35 Karty. W ogólniejszym ujęciu, ponieważ jest bardzo prawdopodobne, że transgraniczne usługi transportu publicznego zostaną usprawnione dzięki narzędziu ułatwiającemu działania transgraniczne, niniejsze rozporządzenie może również wpłynąć pozytywnie na swobodę przemieszczania się i pobytu, o którym mowa w art. 45 Karty.
(31) Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że państwa członkowskie podejmują pojedyncze, dwustronne, a nawet wielostronne inicjatywy służące usuwaniu barier transgranicznych o charakterze prawnym. Narzędzia te nie zostały jednak ustanowione we wszystkich państwach członkowskich lub nie dotyczą wszystkich granic danego państwa członkowskiego. Ponadto, ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na transgraniczny charakter barier cele te można lepiej osiągnąć na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej.
(32) Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów. Stosowanie narzędzia ułatwiającego działania transgraniczne na podstawie niniejszego rozporządzenia jest dla państw członkowskich nieobowiązkowe. Państwo członkowskie powinno zdecydować, czy na danej granicy z co najmniej jednym sąsiadującym państwem członkowskim będzie stosowało w celu usunięcia barier transgranicznych istniejące narzędzia ustanowione już na poziomie krajowym lub we współpracy z co najmniej jednym sąsiadującym państwem członkowskim. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza zatem poza to, co jest konieczne do ułatwienia współpracy w regionach transgranicznych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2432 |
Rodzaj: | Stanowisko |
Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 3/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych (BRIDGEforEU) Przyjęte przez Radę w dniu 24 marca 2025 r. |
Data aktu: | 25/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 25/04/2025 |