Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour constitutionnelle
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy
Druga strona postępowania: Premier ministre/Eerste Minister
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 1 , w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które nakładają na operatorów usług łączności elektronicznej obowiązek zatrzymywania i przetwarzania wskazanych w tych przepisach danych o ruchu w ramach udostępniania tej sieci lub świadczenia tej usługi, na okres wynoszący, zależnie od przypadku, od czterech do dwunastu miesięcy, aby podejmowali oni odpowiednie, proporcjonalne, prewencyjne i naprawcze środki pozwalające unikać oszustw i wykorzystywania ich sieci w sposób niedozwolony oraz zapobiegać ponoszeniu szkód przez użytkowników końcowych lub nękaniu ich, a także udowadniać oszustwa lub wykorzystanie sieci lub usługi w sposób niedozwolony lub identyfikować ich sprawców oraz źródło;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie rozpatrywanych danych o ruchu po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego wykorzystania sieci w sposób niedozwolony, przez czas niezbędny do jego analizy i rozstrzygnięcia sprawy albo przez czas niezbędny do analizy tego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
c) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych innych niż wskazane w ustawie w celu umożliwienia wykazania oszustwa lub wykorzystania sieci lub usługi w sposób niedozwolony albo zidentyfikowania sprawcy tych czynów i ich źródła, lecz nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi;
d) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie przez okres dwunastu miesięcy (a w przypadku szczególnego naruszenia bezpieczeństwa sieci - przez okres niezbędny do zbadania sprawy) danych o ruchu, które uznają oni za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania ich sieci i usług łączności elektronicznej, a w szczególności do wykrywania i analizowania potencjalnych lub rzeczywistych naruszeń tego bezpieczeństwa, w tym identyfikowania źródła tych naruszeń, przy czym przepisy te nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi?
2) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają operatorom sieci ruchomych, w ramach udostępniania tych sieci lub świadczenia tych usług, zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji bez dokładnego określenia, o jakie dane chodzi, przez okres czterech lub dwunastu miesięcy (zależnie od przypadku), gdy jest to niezbędne do prawidłowego działania i bezpieczeństwa sieci lub usługi albo do wykrywania lub analizowania oszustw lub przypadków wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony?
3) Jeżeli na podstawie odpowiedzi udzielonych na pierwsze lub drugie pytanie prejudycjalne Cour constitutionnelle (trybunał konstytucyjny) miałby dojść do wniosku, że niektóre przepisy loi du 20 juillet 2022 relative à la collecte et à la conservation des données d'identification et des métadonnées dans le secteur des communications électroniques et à la fourniture de ces données aux autorités (ustawy z dnia 20 lipca 2022 r. o zbieraniu i zatrzymywaniu danych identyfikacyjnych i metadanych w sektorze łączności elektronicznej oraz o przekazywaniu tych danych organom) naruszają jeden lub więcej z obowiązków wynikających z przepisów wskazanych w tych pytaniach, czy mógłby tymczasowo utrzymać w mocy skutki loi du 20 juillet 2022, aby uniknąć niepewności prawa i zapewnić możliwość dalszego wykorzystywania uprzednio zebranych i zatrzymywanych danych do celów określonych w ustawie?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.376 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |