Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: EUCAP Sahel Niger (przedstawiciel: E. Raoult, avocate)
Druga strona postępowania: Marco Montanari
Żądania wnoszącego odwołanie
Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uwzględnienie odwołania i częściowe uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r., Montanari/EUCAP Sahel Niger (T-371/22);
- oddalenie skargi w całości;
- obciążenie skarżącego kosztami postępowania w sprawie T-371/22, w tym kosztami związanymi z wnoszonym odwołaniem.
Zarzuty i główne argumenty
Strona wnosząca odwołanie wskazuje, że misję EUCAP Sahel Niger obowiązują normy równoważne z przepisami zawartymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej w zakresie nękania psychicznego i ochrony funkcjonalnej urzędników. Sąd zatem niesłusznie oparł się na zasadzie równego traktowania w celu zastosowania art. 12a regulaminu w odniesieniu do skarżącego.
Biorąc pod uwagę istnienie norm i środków odwoławczych właściwych dla misji, o rzędzie porównywalnym do norm regulaminu pracowniczego, strona wnosząca odwołanie twierdzi, że Sąd nie miał podstaw, by zastosować przepisy regulaminu. Zdaniem strony wnoszącej odwołanie Sąd naruszył prawo, gdy oparł swoje rozumowanie w pkt 142-152, 209 i 219 zaskarżonego wyroku na regulaminie pracowniczym, a nie na ogóle norm właściwych dla misji (między innymi na Kodeksie postępowania i dyscypliny). Powinno to skutkować częściowym uchyleniem wyroku.
Co się tyczy prawa do dobrej administracji i obowiązku dbałości, strona wnosząca odwołanie zauważa, że ogół wspólnych norm mających zastosowanie na obszarze działań, między innymi Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania, Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej, OPLAN i obowiązująca procedura działania (Standard Operating Procedures lub standardowa procedura operacyjna), stanowi podstawy prawne umożliwiające bez wątpienia poszanowanie prawa do dobrej administracji i wypełnianie obowiązku dbałości bez potrzeby uciekania się do stosowania w drodze analogii "niektórych przepisów regulaminu pracowniczego".
Decyzja nr 2012/392/WPZiB, Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania i OPLAN są normami przyjętymi przez Radę Unii Europejskiej. Poprzez zastosowanie przepisów regulaminu pracowniczego w odniesieniu do skarżącego Sąd wykluczył stosowanie wspomnianych norm będących normami szczególnymi dla misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Poprzez odstąpienie od stosowania tych szczególnych instrumentów Sąd przyznał sobie prawo rozstrzygania, czy należy stosować przedmiotowe środki przyjęte przez Radę.
O ile odstępstwa od właściwości sądów Unii zawarte w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE w świetle orzecznictwa "H" 1 powinno się interpretować w sposób ścisły i rzeczone sądy są właściwe w zakresie aktów dotyczących zarządzania misjami, o tyle Sąd nie wyjaśnił precyzyjnie, o które dokładnie przepisy traktatów chodzi lub po prostu na jakiej podstawie prawnej się oparł, gdy odstąpił od stosowania wyżej wspomnianych norm właściwych dla misji.
Wobec tego i w świetle okoliczności szczególnych dla sprawy nie można uznać, że zakres ograniczenia stanowiącego odstępstwo od właściwości Trybunału przewidzianego w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE pozwala wnioskować, iż Trybunał jest właściwy do rozstrzygnięcia, czy należy stosować wspólne normy mające zastosowanie na obszarze działań, takie jak Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania lub OPLAN, bądź czy odstąpić od ich stosowania na rzecz przepisów zawartych w regulaminie pracowniczym.
W związku z tym, zdaniem strony wnoszącej odwołanie, Sąd naruszył prawo, gdy zastosował w odniesieniu do skarżącego regulamin pracowniczy zamiast aktów i instrumentów przyjętych przez Radę. Z tego względu strona wnosząca odwołanie domaga się częściowego uchylenia zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim zastosowano w nim regulamin pracowniczy do personelu oddelegowanego w ramach misji przez państwa członkowskie Unii.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.527 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-638/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |