Sprawa C-845/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22, Silgan Holdings i in./Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH i Silgan White Cap Manufacturing GmbH

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22, Silgan Holdings i in./Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH i Silgan White Cap Manufacturing GmbH
(Sprawa C-845/24 P)

(C/2025/539)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)

Strony

Wnoszące odwołanie: Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH, Silgan White Cap Manufacturing GmbH (przedstawiciele: D. Seeliger, Y.-K. Gürer, E. Venot, R. Grafunder, H. Wollmann, Rechtsanwälte)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec, Rada Unii Europejskiej

Żądania wnoszących odwołanie

Wnoszące odwołanie wnoszą do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22 Silgan Holdings i in./Komisja, w zakresie, w jakim oddalono w nim ich skargę;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 4761 final z dnia 12 lipca 2022 r. (sprawa AT.40522 - Opakowania metalowe, początkowo zwana "Pandorą") 1 ;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania przed Sądem i Trybunałem.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszące odwołanie podnoszą na poparcie odwołania pięć zarzutów.

Po pierwsze, co się tyczy pkt 33 i nast., a w szczególności pkt 39 i 40 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie powołują się na błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady pomocniczości ustanowionej w art. 5 TUE. Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji działa już w danej sprawie, a postępowanie jest ponadto bardzo zaawansowane, Komisja Europejska może wszcząć postępowanie i przejąć dochodzenie tylko o tyle, o ile może to być uzasadnione w świetle zasady pomocniczości określonej w prawie pierwotnym. Sąd powinien był zatem albo dokonać wykładni art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2  w sposób bardziej ścisły, zgodnie z zasadą pomocniczości, albo ewentualnie stwierdzić, że artykuł ten nie ma zastosowania ze względu na naruszenie zasady pomocniczości. W konsekwencji Sąd powinien był orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja naruszyła zasadę pomocniczości.

Po drugie, co się tyczy pkt 49 i nast., a w szczególności pkt 66 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie zakazu nadużycia władzy. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego. W konsekwencji Sąd powinien był udzielić odpowiedzi przeczącej, a tym samym orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja dopuściła się nadużycia władzy, a ponadto naruszyła zasady podziału władz i sędziego powołanego zgodnie z prawem.

Po trzecie, co się tyczy pkt 69 i nast., a w szczególności pkt 78 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie zarzucają Sądowi błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady proporcjonalności. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego, i powinien był ostatecznie udzielić odpowiedzi przeczącej. Ponadto Sąd powinien był orzec, że w świetle okoliczności niniejszej sprawy przejęcie dochodzenia przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby uczynić zadość zasadzie proporcjonalności. Tytułem ewentualnym wnoszące odwołanie podnoszą, że domniemane korzyści wynikające z przejęcia dochodzenia przez Komisję są nieproporcjonalne w stosunku do niedogodności, jakie ponosi Silgan.

Po czwarte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie w pkt 105 i 106 zaskarżonego wyroku zasady, zgodnie z którą administracja jest związana własnymi decyzjami. W pkt 105 tego wyroku Sąd doszedł do błędnego wniosku, zgodnie z którym nie zostało wykazane, że Komisja odeszła od zawiadomienia w sprawie współpracy 3 . Zamiast tego Sąd powinien był orzec, że przewidziane w tym zawiadomieniu przesłanki przydzielenia sprawy a posteriori innemu organowi - w tym w świetle pkt 18, 19 i 54 tego zawiadomienia - nie zostały spełnione, oraz że wszczęcie postępowania przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby spełnić wymogi tego zawiadomienia.

Wreszcie, po piąte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie wymogu uzasadnienia przewidzianego w art. 296 akapit drugi TFUE. Sąd niesłusznie uznał w pkt 61 i nast., a w szczególności w pkt 65 zaskarżonego wyroku, że Komisja wywiązała się z ciążącego na niej obowiązku uzasadnienia spornej decyzji. Samo powołanie się w spornej decyzji na wszczęcie postępowania na wniosek Bundeskartellamt (federalnego urzędu antymonopolowego) nie jest wystarczające. Decydującym kryterium dla oceny zgodności z prawem wszczęcia postępowania przez Komisję nie jest w niniejszym przypadku to, czy Bundeskartellamt (federalny urząd antymonopolowy) zwrócił się do Komisji o przejęcie dochodzenia, lecz raczej powody, dla których Komisja przychyliła się do tego wniosku.

1 Streszczenie: Dz.U. 2023, C 57, s. 5.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. 2003, L 1, s. 1).
3 Zawiadomienie Komisji w sprawie współpracy w ramach sieci organów ochrony konkurencji (dodatek do Dz.U. 2004, C 101, s. 43, w Dz.U. 2016, C 374, s. 10).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.539

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-845/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22, Silgan Holdings i in./Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH i Silgan White Cap Manufacturing GmbH
Data aktu: 03/02/2025
Data ogłoszenia: 03/02/2025