OGŁOSZENIE O NABORZE PE/322/2025/S - DYREKTOR (K/M) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) - Dyrekcja Generalna ds. Praw Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Instytucjonalnych - Dyrekcja ds. Obywateli, Równości i Kultury

OGŁOSZENIE O NABORZE PE/322/2025/S
DYREKTOR (K/M)
(grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) Dyrekcja Generalna ds. Praw Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Instytucjonalnych - Dyrekcja ds. Obywateli, Równości i Kultury
(C/2025/609)

1.
Wolne stanowisko

Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o uruchomieniu procedury naboru na stanowisko dyrektora (k/m) (AD, grupa zaszeregowania 14) w Dyrekcji Generalnej ds. Praw Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Instytucjonalnych - Dyrekcja ds. Obywateli, Równości i Kultury na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1  (zwanego dalej "regulaminem").

Procedura naboru, mająca dać organowi powołującemu większy wybór, odbędzie się równolegle z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru na stanowiska.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym. Nabór dotyczy grupy zaszeregowania AD 14 2 . Kwota wynagrodzenia podstawowego, opodatkowana podatkiem na rzecz Unii i zwolniona z podatku krajowego, może być powiększona o określone dodatki, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.

Zwraca się uwagę osób kandydujących, że zgodnie z regulaminem pracowniczym każdy nowy członek personelu musi z powodzeniem ukończyć dziewięciomiesięczny okres próbny oraz że stanowisko to podlega przepisom o polityce mobilności pracowników, przyjętym przez Prezydium Parlamentu Europejskiego 15 stycznia 2018 r.

Praca na tym stanowisku wymaga dyspozycyjności oraz licznych kontaktów wewnątrz instytucji i poza nią, między innymi kontaktów z posłami do Parlamentu Europejskiego. Dyrektor (k/m) będzie odbywać liczne wyjazdy służbowe do poszczególnych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

2.
Miejsce pracy

Bruksela. Stanowisko może zostać przeniesione do jednego z pozostałych miejsc pracy Parlamentu Europejskiego.

3.
Równość szans

Parlament Europejski stosuje politykę równości szans i bierze pod uwagę wszystkie kandydatury bez dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie etniczne, kolor skóry, pochodzenie społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, stan cywilny lub sytuację rodzinną.

4.
Opis stanowiska

Jako wysoki rangą urzędnik dyrektor (k/m) będzie wykonywać następujące zadania, stosując się do wytycznych i decyzji przyjętych przez organy parlamentarne i dyrektor generalną 3 :

- zapewnianie właściwego funkcjonowania dużej jednostki organizacyjnej Sekretariatu Generalnego obejmującej szereg działów zajmujących się obszarami kompetencji dyrekcji, zgodnie z polityką Parlamentu,

- kierowanie zespołami pracowników, ich organizowanie, motywowanie i koordynowanie - optymalizowanie wykorzystania zasobów jednostki przy zapewnieniu jakości pracy (organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi i budżetowymi, innowacyjność itp.) w odnośnych obszarach działalności,

- planowanie działań dyrekcji (określanie celów i strategii) - podejmowanie decyzji koniecznych do osiągnięcia wyznaczonych celów - ocenianie świadczonych usług w celu zapewnienia ich jakości,

- doradzanie dyrektor generalnej, sekretarzowi generalnemu oraz posłom do Parlamentu Europejskiego w odnośnych obszarach działalności,

- współpraca z poszczególnymi dyrekcjami Sekretariatu Generalnego, reprezentowanie instytucji i negocjowanie umów lub porozumień w odnośnych obszarach działalności,

- zarządzanie konkretnymi projektami mogącymi wiązać się z odpowiedzialnością finansową i ich wdrażanie,

- pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

5.
Warunki dopuszczalności

W procedurze naboru mogą kandydować osoby spełniające następujące warunki w dniu, w którym upływa termin zgłaszania kandydatur:

a) Warunki ogólne

Zgodnie z art. 28 regulaminu pracowniczego wymagane są w szczególności:

- posiadanie obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej 4 ,

- korzystanie z pełni praw obywatelskich,

- uregulowany stosunek do służby wojskowej,

- gwarancje postawy etycznej wymagane do wykonywania obowiązków na tym stanowisku.

b) Warunki szczegółowe

(i) Wymagane tytuły lub dyplomy

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli normalny czas trwania tych studiów wynosi co najmniej cztery lata,

lub

- poziom wykształcenia odpowiadający pełnemu cyklowi studiów uniwersyteckich, potwierdzony uzyskaniem dyplomu oficjalnie uznawanego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe o długości co najmniej jednego roku 5 , w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej trzy lata.

Dyplomy - niezależnie od tego, czy zostały wydane w państwie członkowskim Unii, czy w innym kraju - muszą być uznane przez oficjalny organ państwa członkowskiego Unii, np. ministerstwo edukacji jednego z państw członkowskich.

Osoby kandydujące posiadające dyplom wydany w państwie nienależącym 6  do Unii muszą dołączyć do zgłoszenia dokument potwierdzający równoważność dyplomów z dyplomami UE. Więcej informacji na temat uznawania kwalifikacji nabytych w państwie trzecim w ramach sieci ENIC-NARIC można znaleźć na stronie https://www.enic-naric.net/.

(ii) Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wymienionych wyżej kwalifikacji:

- dwanaście lat, przynajmniej w części zdobyte w dziedzinach kompetencji dyrekcji, w tym:

- minimum sześć lat w środowisku europejskim lub międzynarodowym

- i minimum sześć lat na stanowiskach kierowniczych w dużej jednostce organizacyjnej.

(iii) Znajomość języków

Wymagana jest pogłębiona znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej 7  oraz zadowalająca znajomość przynajmniej jednego innego spośród tych języków.

Komitet doradczy uwzględni znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej.

6.
Etapy selekcji

Aby pomóc organowi powołującemu w wyborze, komitet doradczy ds. mianowania wysokich rangą urzędników sporządza listę kandydatur i proponuje Prezydium Parlamentu Europejskiego osoby, które należy zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Prezydium zatwierdza listę; komitet doradczy przystępuje do rozmów, a następnie przedkłada do decyzji Prezydium sprawozdanie końcowe. Prezydium może wówczas rozpocząć przesłuchania osób kandydujących.

Rozmowy będą się odnosiły do opisu charakteru obowiązków podanego w punkcie 4, a także do następujących zdolności:

- zmysł strategiczny,

- zdolności kierownicze,

- umiejętność przewidywania,

- umiejętność szybkiego reagowania,

- dokładność,

- komunikatywność.

7.
Składanie kandydatur

Termin składania kandydatur ustala się na:

środę 12 marca 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu brukselskiego.

Osoby kandydujące proszone są o przesłanie na poniższy adres - wyłącznie pocztą elektroniczną, w formacie PDF i w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 8  - listu motywacyjnego (z dopiskiem: do wiadomości Sekretarza Generalnego Parlamentu Europejskiego, ogłoszenie o naborze nr PE/322/2025/S) i życiorysu w formacie Europass 9 , z podaniem w temacie wiadomości numeru ogłoszenia (PE/322/2025/S):

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

Decyduje data i godzina wysłania wiadomości elektronicznej.

Należy upewnić się, że zeskanowane dokumenty są czytelne.

Przypomina się osobom zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną, że w dniu rozmowy muszą przedstawić dokumenty zaświadczające o studiach, jak również o doświadczeniu zawodowym i obecnie zajmowanym stanowisku; dokumenty te przyjmuje się tylko w formie kopii lub kserokopii 10 . Dokumenty te nie są zwracane.

Dane osobowe osób kandydujących będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 , zwłaszcza w odniesieniu do poufności i bezpieczeństwa danych.

ZAŁĄCZNIK

DYREKCJA GENERALNA DS. PRAW OBYWATELSKICH, SPRAWIEDLIWOŚCI I SPRAW INSTYTUCJONALNYCH DYREKCJA DS. OBYWATELI, RÓWNOŚCI I KULTURY

GŁÓWNE ZADANIA

- Kierowanie pracą działów dyrekcji, koordynowanie i organizowanie ich pracy, a także zarządzanie personelem i zapewnianie ogólnej organizacji dyrekcji;

- doradzanie posłom do Parlamentu Europejskiego w zakresie ich kompetencji oraz wspieranie ich jako członków komisji parlamentarnych dyrekcji, w szczególności przewodniczących i sprawozdawców, w wykonywaniu ich obowiązków;

- zapewnianie komisjom parlamentarnym wiedzy fachowej na wysokim poziomie, aktualnych analiz i niezależnych badań w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji dyrekcji;

- zarządzanie projektami w dziedzinach kompetencji działów dyrekcji;

- reprezentowanie dyrekcji w różnych komitetach wewnętrznych oraz reprezentowanie Parlamentu w różnych grupach międzyinstytucjonalnych;

- pełnienie funkcji subdelegowanego urzędnika zatwierdzającego.

DEPARTAMENT TEMATYCZNY

- Udzielanie pomocy organom parlamentarnym i sekretariatom komisji parlamentarnych dyrekcji (analizy i komunikaty wewnętrzne i zewnętrzne, warsztaty, komunikaty dla gabinetów przewodniczącej i sekretarza generalnego);

- udostępnianie komisjom parlamentarnym ekspertyz zewnętrznych (określenie potrzeb, zaproszenia do składania ofert, ocena); rozwijanie wymiany z ekspertami zewnętrznymi, instytutami badawczymi i uniwersytetami;

- rozwijanie stosunków z Dyrekcją Generalną ds. Analiz Parlamentarnych i rozpowszechnianie prac departamentu tematycznego;

- aktualizacja not faktograficznych.

SEKRETARIAT KOMISJI PETYCJI

- prowadzenie sekretariatu Komisji Petycji, w tym organizowanie posiedzeń komisji, posiedzeń koordynatorów, posiedzeń przygotowawczych, wysłuchań publicznych oraz przygotowywanie dokumentów na posiedzenia, wyjazdów grup roboczych lub delegacji poza miejsca pracy;

- wspieranie posłów do PE w wykonywaniu funkcji przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sprawozdawcy i sprawozdawcy komisji opiniodawczej oraz przygotowywanie dokumentów roboczych, projektów sprawozdań i projektów opinii (procedury ustawodawcze i nieustawodawcze);

- zapewnianie posłom wsparcia strategicznego i technicznego w zakresie analizy dokumentacji petycji, zarządzania nią i podejmowania w związku z nią działań następczych, w tym przygotowywanie korespondencji, zarządzanie stroną internetową, portalem ePetition i kontaktami z obywatelami składającymi petycje;

- udział w posiedzeniach międzyinstytucjonalnych i działaniach następczych związanych z petycjami oraz współpraca z innymi instytucjami UE, Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich, komisjami petycji parlamentów narodowych, stałymi przedstawicielstwami, służbami dyplomatycznymi państw członkowskich i państw trzecich oraz społeczeństwem obywatelskim;

- wnoszenie wkładu w prace grup roboczych i inne kwestie horyzontalne w ramach dyrekcji generalnej.

SEKRETARIAT KOMISJI PRAW KOBIET I RÓWNOUPRAWNIENIA

- prowadzenie sekretariatu Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia, w tym organizowanie posiedzeń komisji, posiedzeń koordynatorów, posiedzeń przygotowawczych, wysłuchań publicznych oraz przygotowywanie dokumentów na posiedzenia, wyjazdów grup roboczych lub delegacji poza miejsca pracy;

- wspieranie posłów do PE w wykonywaniu funkcji przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sprawozdawcy i sprawozdawcy komisji opiniodawczej oraz przygotowywanie dokumentów roboczych, projektów sprawozdań (procedury ustawodawcze i nieustawodawcze) i projektów opinii;

- zapewnianie posłom wsparcia strategicznego i technicznego w zakresie analizy i przygotowania dossier dotyczących praw kobiet i równouprawnienia płci oraz działań następczych w związku z nimi;

- udział w posiedzeniach międzyinstytucjonalnych i pracach dotyczących praw kobiet i równouprawnienia płci oraz współpraca z innymi instytucjami UE, organizacjami międzynarodowymi i społeczeństwem obywatelskim;

- wnoszenie wkładu w prace grup roboczych i inne kwestie horyzontalne w ramach dyrekcji generalnej.

SEKRETARIAT KOMISJI KULTURY I EDUKACJI

- prowadzenie sekretariatu Komisji Kultury i Edukacji, w tym organizowanie posiedzeń komisji, posiedzeń koordynatorów, posiedzeń przygotowawczych, wysłuchań publicznych oraz przygotowywanie dokumentów na posiedzenia, wyjazdów grup roboczych lub delegacji poza miejsca pracy;

- wspieranie posłów do PE w wykonywaniu funkcji przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sprawozdawcy i sprawozdawcy komisji opiniodawczej oraz przygotowywanie dokumentów roboczych, projektów sprawozdań (procedury ustawodawcze i nieustawodawcze) i projektów opinii;

- zapewnianie posłom wsparcia strategicznego i technicznego w zakresie analizy i przygotowania dossier dotyczących kultury i edukacji oraz działań następczych w związku z nimi;

- udział w posiedzeniach międzyinstytucjonalnych i pracach w dziedzinie kultury i edukacji oraz współpraca z innymi instytucjami UE, organizacjami międzynarodowymi i społeczeństwem obywatelskim;

- wnoszenie wkładu w prace grup roboczych i inne kwestie horyzontalne w ramach dyrekcji generalnej.

1 Zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) i ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
2 Urzędnik jest klasyfikowany z chwilą zatrudnienia zgodnie z art. 32 regulaminu pracowniczego.
3 Spis głównych zadań znajduje się w załączniku.
4 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja.
5 Tego roku doświadczenia nie zalicza się do doświadczenia zawodowego określonego w następnym akapicie.
6 Kwalifikacje i dyplomy uzyskane w Zjednoczonym Królestwie do 31 grudnia 2020 r. są akceptowane bez innego potwierdzenia. Dyplomy uzyskane po tym terminie wymagają uznania przez NARIC. W praktyce oznacza to, że dyplomom brytyjskim wydawanym od 1 stycznia 2021 r. musi towarzyszyć dokument potwierdzający równoważność wydany przez właściwy organ państwa będącego aktualnie członkiem UE.
7 Językami urzędowymi Unii Europejskiej są języki: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
8 Ibid.
10 Nie dotyczy to osób zatrudnionych w Parlamencie Europejskim w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur. Do osób kandydujących należy upewnienie się, czy otrzymaliśmy kompletną dokumentację odpowiadającą kandydaturze (jeżeli odpowiednich dokumentów brakuje na portalu HRM (Streamline)).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.609

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: OGŁOSZENIE O NABORZE PE/322/2025/S - DYREKTOR (K/M) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) - Dyrekcja Generalna ds. Praw Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Instytucjonalnych - Dyrekcja ds. Obywateli, Równości i Kultury
Data aktu: 26/02/2025
Data ogłoszenia: 26/02/2025