Sprawa C-855/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-587/22, Crown Holdings i Crown Cork & Seal Deutschland/Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Crown Holdings, Inc. i Crown Cork & Seal Deutschland Holdings GmbH

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-587/22, Crown Holdings i Crown Cork & Seal Deutschland/Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Crown Holdings, Inc. i Crown Cork & Seal Deutschland Holdings GmbH
(Sprawa C-855/24 P)

(C/2025/711)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)

Strony

Wnoszące odwołanie: Crown Holdings, Inc., Crown Cork & Seal Deutschland Holdings GmbH (przedstawiciele: A. Burnside, avocat, C. Graf York von Wartenburg, Rechtsanwalt, D. Strohl, avocate, T. von Döhren, Rechtsanwalt)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec

Żądania wnoszących odwołanie

Wnoszące odwołanie wnoszą do Trybunału o:

- uchylenie zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim oddalono w nim skargę wnoszących odwołanie na decyzję Komisji C(2022) 4761 final z dnia 12 lipca 2022 r. dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 TFUE (sprawa AT.40522 - Opakowania metalowe) (zwaną dalej "sporną decyzją") i obciążono wnoszące odwołanie 90 % kosztów poniesionych przez Komisję;

- skorzystanie z uprawnienia przysługującego mu na mocy art. 61 akapit pierwszy zdanie drugie statutu Trybunału do wydania ostatecznego orzeczenia w sprawie i stwierdzenie nieważności spornej decyzji w zakresie, w jakim dotyczy ona wnoszących odwołanie; ewentualnie, przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania; oraz

- w każdym razie, obciążenie Komisji kosztami i wydatkami poniesionymi przez wnoszące odwołanie w związku z niniejszym postępowaniem i postępowaniem przed Sądem lub w przypadku przekazania sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania orzeczenie, że rozstrzygnięcie o kosztach nastąpi w orzeczeniu kończącym postępowanie w sprawie.

Zarzuty i główne argumenty

Po pierwsze, Sąd naruszył prawo, gdy uznał, że zawiadomienie Komisji w sprawie współpracy w ramach sieci organów ochrony konkurencji (zwane dalej "komunikatem w sprawie współpracy") nie wzbudziło w tym przypadku uzasadnionych oczekiwań i że Komisja zastosowała się do komunikatu w sprawie współpracy. Komunikat w sprawie współpracy wyraźnie wymaga, aby przydzielenie sprawy innemu organowi przebiegało szybko i efektywnie; wymóg ten znajduje wyraz w orientacyjnym terminie dwóch miesięcy określonym w pkt 18 rzeczonego komunikatu. Biorąc pod uwagę zbyt długi czas, jaki upłynął w niniejszej sprawie, wnoszące odwołanie mogły zasadnie oczekiwać, że Komisja nie zgodzi się na przydzielenie sprawy innemu organowi. Co więcej, z literalnej, kontekstowej, systemowej, historycznej i teleologicznej wykładni komunikatu w sprawie współpracy, a w szczególności jego pkt 19, wynika, że spóźnione przydzielenie sprawy innemu organowi może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy zasadniczej zmianie ulegną fakty dotyczące sprawy, to znaczy fakty, które mogą stanowić naruszenie reguł konkurencji, a nie - jak twierdzi Sąd - "każda istotna okoliczność faktyczna". Odmienna ocena pozbawiłaby przepis jego treści i byłaby sprzeczna z ogólnymi zasadami prawa Unii, w tym z zasadami:

a) pewności prawa,

b) autonomii proceduralnej,

c) praworządności i

d) równowagi instytucjonalnej. Ponieważ w niniejszej sprawie nie doszło do zasadniczej zmiany faktów dotyczących sprawy, Sąd naruszył prawo, uznając, że Komisja zastosowała się do komunikatu w sprawie współpracy, gdy zaakceptowała przydzielenie sprawy innemu organowi.

Po drugie, Sąd naruszył prawo, gdy uznał, że Komisja nie podlegała kwalifikowanemu obowiązkowi uzasadnienia i że przedstawiła odpowiednie uzasadnienie w spornej decyzji. Komisja była zobowiązana do uzasadnienia swojej zgody na przydzielenie sprawy innemu organowi, ponieważ możliwość przydzielenia sprawy innemu organowi w późniejszym terminie, przewidziana w pkt 19 komunikatu w sprawie współpracy, sama w sobie stanowi odstępstwo od bardziej ogólnej zasady. Ponadto Komisja przekroczyła orientacyjny termin dwóch miesięcy na przydzielenie sprawy innemu organowi, co wymagało dalszych wyjaśnień. Poza tym, wbrew stanowisku Sądu, dodatkowe wyjaśnienia przedstawione przez Komisję w komunikatach prasowych nie mogą zaradzić brakowi należytego uzasadnienia decyzji, tym bardziej gdy takie wyjaśnienia są spóźnione i wewnętrznie niespójne.

Po trzecie, Sąd naruszył prawo, gdy uznał, że nie doszło do naruszenia zasady pomocniczości. W sytuacji bowiem, gdy Komisja decyduje się na odejście od zasad określonych w komunikacie w sprawie współpracy, tak jak w niniejszej sprawie, nie można po prostu twierdzić, że skoro system ustanowiony rozporządzeniem nr 1/2003 1  jest sam w sobie zgodny z zasadą pomocniczości, to nie mogło dojść do naruszenia tej zasady.

Po czwarte, Sąd przeinaczył szereg argumentów podniesionych przez wnoszące odwołanie, gdyż - jak się zdaje - połączył je z argumentami przedstawionymi przez Silgan w sprawie T-589/22. Błędy proceduralne popełnione przez Sąd wprowadziły zamieszanie do jego oceny istoty zarzutów podniesionych przez wnoszące odwołanie, w związku z czym stanowią one naruszenie procedury, które negatywnie wpłynęło na prawo wnoszących odwołanie do obrony.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. 2003, L 1, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.711

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-855/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-587/22, Crown Holdings i Crown Cork & Seal Deutschland/Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Crown Holdings, Inc. i Crown Cork & Seal Deutschland Holdings GmbH
Data aktu: 10/02/2025
Data ogłoszenia: 10/02/2025