Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: eins energie in sachsen GmbH & Co. KG (Chemnitz, Niemcy) i sześć innych skarżących (przedstawiciele: I. Zenke i T. Heymann, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej z dnia 11 grudnia 2023 r. stwierdzającej zgodność z rynkiem wewnętrznym pomocy na rzecz RWE w wysokości 2,6 mld EUR, wydanej w postepowaniu SA.53625(2021/C),
- zobowiązanie strony pozwanej do przedstawienia poprawionego obliczenia utraconych korzyści RWE, sporządzonego w dniu 16 grudnia 2022 r. przez r2b energy consulting GmbH
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania, w tym poniesionymi przez skarżące w niniejszym postępowaniu kosztami honorariów adwokackich i podróży.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: braku uzasadnienia decyzji zezwalającej SA.53625
Decyzja zezwalająca SA.53625 nie pozwala zrozumieć, w jaki sposób pomoc udzielona przez Republikę Federalną Niemiec spółce RWE ma ułatwiać rozwój niektórych działań gospodarczych w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Strona pozwana nie wyjaśniła, w porównaniu z jakim alternatywnym scenariuszem, miałby powstać skutek w postaci ułatwienia.
Domniemany adekwatny charakter pomocy w wysokości 2600 mln EUR nie jest wystarczająco uzasadniony, ponieważ oczekiwania co do zysków RWE oparto zasadniczo na obliczeniach zawartych w ekspertyzie sporządzonej na zlecenie Republiki Federalnej Niemiec, bez wskazania, na jakich założeniach co do sprzedaży oparte są oczekiwane zyski w alternatywnym scenariuszu.
2. Zarzut drugi: niewystarczające ustalenie stanu faktycznego przez stronę pozwaną
Strona pozwana twierdzi, że pomoc na rzecz RWE ułatwia (między innymi) wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tłumaczy to tym, że w wyniku zamykania bloków elektrowni zasilanych węglem brunatnym powstała luka produkcyjna. Nie zbadała jednak, jakie okoliczności mają wpływ na rozwój produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Strona pozwana nie ustaliła wymogów regulacyjnych wynikających z Erneubare-Energien-Gesetz (ustawy o energii ze źródeł odnawialnych) 1 , nie określiła poziomu uczestnictwa w przetargach dotyczących energii ze źródeł odnawialnych, ani rzeczywistego tempa rozwoju tych źródeł energii, aby wykazać domniemane przyspieszenie rozwoju wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych dzięki pomocy.
Przy badaniu zawartej w ekspertyzie kalkulacji fikcyjnych zysków strona pozwana nie uwzględniła też należycie okoliczności mających znaczenie dla decyzji. Przy szacowaniu zysków la lata dostaw 2023-2025 przyjęła za podstawę nadzwyczajnie wysokie ze względu na wojnę i niereprezentatywne ceny energii na rynku terminowym z października/listopada 2022 r., bez ich skorygowania. Strona pozwana założyła również, nie badając rzeczywistych możliwości RWE w zakresie sprzedaży i zamówień, że RWE była w stanie sprzedać z zyskiem całą zdolność produkcyjną obiektów, które miały w tym czasie zostać zamknięte.
3. Zarzut trzeci: oczywiste błędy w ocenie, których dopuściła się strona pozwana
Pozwana w sposób oczywiście błędny zakłada, że pomoc ułatwia rozwój niektórych działań gospodarczych w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Nie jest jasne, do jakich działań gospodarczych pozwana się odnosi. Zdaniem Republiki Federalnej Niemiec ogólny cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, który ma zostać osiągnięty dzięki pomocy, nie stanowi ułatwienia dla rozwoju niektórych działań gospodarczych. Również wytwarzanie energii elektrycznej z węgla brunatnego - które w każdym razie nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem - nie jest wspierane, lecz jest faktycznie wygaszane. W zakresie, w jakim strona pozwana powołuje się na produkcję energii ze źródeł odnawialnych jako na działanie gospodarcze, które ma być ułatwiane, nie wykazała ona żadnego skutku w postaci ułatwienia, ponieważ w scenariuszu alternatywnym nie uznała, że węgiel zostałby wycofany nawet bez pomocy na rzecz RWE na podstawie Gesetz zur Reduzierung und zur Beendigung der Kohleverstromung (ustawy o ograniczeniu i zaprzestaniu wytwarzania energii elektrycznej z węgla) 2 . Ponadto nie wystarczy, aby wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych było pośrednio subwencjonowane ze względu na lukę produkcyjną wynikającą ze stopniowego wycofywania węgla brunatnego.
Strona pozwana błędnie twierdzi, że pomoc zmienia warunki wymiany handlowej w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem. Pomoc nie jest konieczna, ponieważ Republika Federalna Niemiec uregulowała w sposób kompleksowy, zgodnie ze swym prawem konstytucyjnym, stopniowe wycofywanie węgla brunatnego, nie przewidując nawet rekompensaty na rzecz RWE. Pomoc nie jest również właściwa, ponieważ stopniowe odchodzenie od węgla brunatnego bez rekompensaty, przewidziane w Kohleverstromungsbeendigungsgesetz (ustawie o ograniczeniu i zaprzestaniu wytwarzania energii elektrycznej z węgla), stanowi również możliwy i mniej dotkliwy z punktu widzenia prawa własności środek, jak słusznie stwierdziła strona pozwana. Pomoc nie jest także proporcjonalna, ponieważ strona pozwana znacząco zawyżyła oczekiwane zyski w oparciu o niewystarczającą ekspertyzę, a z drugiej strony zignorowała dodatkowe korzyści, które RWE uzyskałaby dzięki pomocy i które polegają na umożliwieniu jej zaplanowania oraz realizacji przekształcenia i rozbudowy parku jej instalacji. Wszystkie te elementy doprowadziły ostatecznie do wyciągnięcia oczywiście błędnego wniosku, że pozytywne skutki, jakie pomoc wywrze na konkurencję i wymianę handlową przeważają nad jej skutkami negatywnymi.
Strona pozwana naruszyła istotne zasady prawa Unii. Pomoc narusza zasadę "zanieczyszczający płaci", o której mowa w art. 191 TFUE, ponieważ RWE sama ponosi odpowiedzialność za (ograniczenie) skutków oddziaływania na środowisko swoich instalacji zasilanych węglem brunatnym. Ponadto pozwana nie uwzględniła w wystarczającym stopniu okoliczności, że pomoc skutkuje wzmocnieniem problematycznej siły rynkowej RWE, w rozumieniu art. 102 TFUE.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.739 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-630/24: Skarga wniesiona w dniu 4 grudnia 2024 r. - eins energie in sachsen i in./Komisja |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |