Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) (Genewa, Szwajcaria), Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) (Vernier, Szwajcaria) (przedstawiciele: M. Petite i M. Montana Mora, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 27 września 2024 r. o udzieleniu dostępu do norm międzynarodowych należących do IEC i ISO w odpowiedzi na wnioski złożone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 1 oraz
- obciążenie Komisji Europejskiej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżące na podstawie art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżące podnoszą trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszeń prawa i oczywistych błędów w ocenie, a także braku uzasadnienia przy stosowaniu art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 oparty na następujących podstawach:
- podstawa pierwsza: zakres wyroku w sprawie C-588/21 P (zwanego dalej "wyrokiem") 2 był ograniczony do unijnych norm zharmonizowanych. Wyrok ten nie dotyczył, ani nawet nie poruszał kwestii tego, czy istnieje nadrzędny interes publiczny przemawiający za ujawnieniem norm międzynarodowych w odpowiedzi na wnioski o udzielenie dostępu do dokumentów złożone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 (zwane dalej "wnioskami o udzielenie dostępu"). Niemniej jednak Komisja nie przeprowadziła żadnej oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego w odniesieniu do ujawniania norm międzynarodowych (w odróżnieniu od norm zharmonizowanych) w odpowiedzi na wnioski o udzielenie dostępu, podczas gdy rozważane tu kwestie i interesy znacznie się różnią.
- podstawa druga: nie istnieje nadrzędny interes publiczny w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 przemawiający za ujawnieniem norm międzynarodowych IEC i ISO, które poważnie naruszyłoby interesy handlowe i cenną własność intelektualną IEC i ISO. Komisja powinna odrzucać i powinna była odrzucić wnioski o udzielenie dostępu dotyczące ujawnienia norm międzynarodowych IEC i ISO.
- podstawa trzecia: Komisja jest zobowiązana do interpretowania wszystkich aktów prawa wtórnego, w tym rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, zgodnie ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z umów międzynarodowych. Tymczasem w zaskarżonej decyzji Komisja nie zastosowała art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w świetle brzmienia i celu porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (zwanego dalej "porozumieniem TRIPS") ani porozumienia WTO w sprawie barier technicznych w handlu (zwanego dalej "porozumieniem TBT"), co doprowadziło do niezgodności z prawem zaskarżonej decyzji.
- podstawa czwarta: wyrok nie dotyczył, ani nawet nie poruszał kwestii tego, czy ujawnienie norm międzynarodowych naruszyłoby ochronę interesu publicznego w odniesieniu do stosunków międzynarodowych. Komisja nie przeprowadziła oceny wpływu ujawnienia norm międzynarodowych na taki interes publiczny.
- zarzut piąty: normy międzynarodowe IEC i ISO stanowią podstawowy filar porozumienia TBT (zob. załącznik A.5 do skargi). W porozumieniu TBT uznano, że normy IEC i ISO mają zasadnicze znaczenie dla ograniczenia barier technicznych w handlu, a w załączniku 3 do tego porozumienia powierzono IEC i ISO zadania obejmujące pełnienie funkcji depozytariusza notyfikacji dotyczących kodeksu właściwego postępowania przy przygotowaniu, przyjmowaniu i stosowaniu norm, przy czym członkowie WTO nie oczekują, że IEC i ISO będą wykonywać te zadania nieodpłatnie. Zaskarżona decyzja narusza art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, który zobowiązuje instytucje do odmowy dostępu do dokumentu, jeśli ujawnienie go naruszyłoby ochronę stosunków międzynarodowych. Komisja powinna odrzucić i powinna był odrzucić wnioski o udzielenie dostępu dotyczące ujawnienia norm międzynarodowych IEC i ISO, gdyż udzielenie go naruszyłoby interes publiczny w odniesieniu do stosunków międzynarodowych.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia traktatów lub jakiejkolwiek reguły prawnej związanej z ich stosowaniem, oparty na następujących podstawach:
- podstawa pierwsza: sporządzając kopie lub udostępniając publicznie utworów chronionych prawem autorskim skarżących bez ich zgody w odpowiedzi na wnioski o udzielenie dostępu, Komisja pozbawiła skarżące ich własności intelektualnej i nie zapewniła wystarczającej ochrony ich praw własności intelektualnej, a zatem naruszyła zobowiązania ciążące na niej na mocy art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
- podstawa druga: niezależnie od tego, czy istnieje nadrzędny interes publiczny uzasadniający ujawnienie norm międzynarodowych, Komisja nie przyznała w odpowiednim czasie godziwej rekompensaty na podstawie art. 17 Karty w zamian za pozbawienie skarżących własności intelektualnej.
- podstawa trzecia: Komisja działała z naruszeniem zasady proporcjonalności określonej w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), podejmując decyzję o ujawnieniu norm w sposób znacznie wykraczający poza zakres wyroku; oraz niezależnie od tego, czy ujawnienie norm międzynarodowych było właściwe, decydując się na ich globalne ujawnienie dowolnemu podmiotowi występującemu z wnioskiem, niezależnie od tego, czy podlega on prawu Unii, wyrządzając znacznie większą szkodę, niż było to konieczne, interesom handlowym odnośnych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych, oparty na następujących podstawach:
- podstawa pierwsza: art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 nakłada na instytucję obowiązek konsultowania się ze stronami trzecimi w celu ustalenia, czy wyjątki określone w art. 4 ust. 1 lub art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia mają zastosowanie do dokumentu, którego dotyczy wniosek, chyba że jest jasne, że dokument ten podlega lub nie podlega ujawnieniu. Biorąc pod uwagę, że wyrok nie dotyczył, ani nawet nie poruszał kwestii ujawnienia norm międzynarodowych w odpowiedzi na wnioski o udzielenie dostępu, z pewnością nie jest jasne, że normy międzynarodowe IEC i ISO powinny być ujawniane; przeciwnie, skarżące uważają, że jest jasne, iż normy międzynarodowe IEC i ISO nie powinny być ujawniane. Nie konsultując się z IEC i ISO, Komisja narusza zatem art. 4 ust. 4.
- podstawa druga: Komisja nie przeprowadziła oceny opisanej w pkt 13.1 lit. a) skargi w przedmiocie istnienia nadrzędnego interesu publicznego w odniesieniu do ujawnienia norm międzynarodowych (w odróżnieniu od norm zharmonizowanych) w odpowiedzi na wszelkie wnioski o udzielenie dostępu.
- podstawa trzecia: Komisja nie dokonała opisanej w pkt 13.1 lit. e) skargi oceny kwestii, czy ujawnienie norm międzynarodowych naruszyłoby ochronę interesu publicznego w odniesieniu do stosunków międzynarodowych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.919 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-631/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna i ISO/Komisja |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |